
Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska S.A. w 2023 r.  
(obejmujące sprawozdanie z działalności Santander Bank Polska S.A.)  
 
 
 
m. in.: raport o stosowaniu DPSN na GPW 2021, informacje o komitetach Rady Nadzorczej oraz o ich składach 
osobowych  i  regulaminach,  informacje  o  zmianach  w  kapitale  zakładowym  oraz  operacjach  na  akcjach, 
informacje o  programach motywacyjnych, polityce dywidendowej, pytaniach zadawanych przez inwestorów 
wraz z udzielonymi odpowiedziami, informacje nt. wskaźnika równości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn (w tym 
działania  podjęte  w  celu  likwidacji  ewentualnych  nierówności),  strukturę  Grupy  Kapitałowej,  kalendarium 
wydarzeń  korporacyjnych,  informację  o  akcjonariuszach,  oświadczenie  na  temat informacji  niefinansowych, 
informację  na  temat  Polityki  różnorodności,  informacje  na  temat  członków  organów  Banku,  Walnych 
Zgromadzeń, podstawowe dokumenty korporacyjne, sprawozdania finansowe (wraz z prezentacjami), strategię 
rozwoju, rekomendacje i analizy agencji ratingowych, raporty bieżące, zapisy spotkań z inwestorami, kanały 
komunikacji inwestorów z Bankiem, informacje o fuzjach i przejęciach.  
  Bank publikuje na swojej stronie internetowej informacje na temat przyjętej strategii, w tym o  kierunkach i 
celach strategicznych, efekty działań w zakresie jej realizacji oraz mierniki finansowe i niefinansowe. 
  Strategia  Banku  uwzględnia  tematykę  ESG,  zarówno  zagadnienia  środowiskowe,  jak  i  sprawy  społeczne  i 
pracownicze,  definiując  precyzyjne  mierniki  realizacji  oraz  uwzględniając  zagadnienia  zrównoważonego 
rozwoju.    Bank  w  cyklach  rocznych  publikuje  raport  dotyczący  zagadnień  ESG  na  korporacyjnej  stronie 
internetowej.  
 
Kwestie związane z ochroną środowiska i klimatu to jeden z filarów agendy Odpowiedzialnej Bankowości, który 
był  częścią  kierunku  strategicznego  Safety&Trust  w  ramach  strategii  biznesowej  Banku  na  lata  2021-
2023.  Zarząd Banku na lata 2024-2026 przyjął do realizacji Strategię „Pomagamy osiągać więcej” opartą na 
trzech kierunkach strategicznych. Zostały opisane m.in. we Wprowadzeniu do Strategii: 
„Pomaganie klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów to nasza misja i fundament trzyletniej 
strategii na lata  2024-2026. W centrum naszej aktywności znajdują się ludzie – klienci i pracownicy. Dlatego 
w  strategii  stawiamy  na  relacje.  Chcemy,  żeby  były  długotrwałe  i  oparte  o  zaufanie.  Chcemy  wywoływać 
pozytywne emocje i wizerunek Banku bliskiego ludzi. Wierzymy, że właśnie dbałość o doświadczenia będzie 
naszym  wyróżnikiem  na  rynku.  O  tym  mówi  pierwszy  z  kierunków  strategicznych  -  Total  Doświadczenie. 
Wiemy także, że pozytywne emocje i doświadczenia w dużej mierze zależą od interakcji w świecie cyfrowym. 
Dlatego z coraz większą determinacją podążamy ścieżką innowacji cyfrowych udostępniając nowe możliwości 
klientom w kanałach zdalnych oraz zapewniając pracownikom proste i efektywne procesy. O tym mówi drugi z 
kierunków strategicznych – Total Digitalizacja. Wyzwania, przed którymi stoimy jako Bank i społeczeństwo, 
wymagają  ogromnej  odpowiedzialności.  A  odpowiedzialność  dla  nas  to  nie  tylko  słowo  –  to  zasada,  którą 
kierujemy  się  w  codziennych  działaniach.  Świadomie  podejmujemy  etyczne  decyzje,  dbając  o  wpływ  na 
społeczność i środowisko. Dzięki zrównoważonemu modelowi biznesowemu tworzymy wartość dla klientów, 
pracowników,  akcjonariuszy  i  lokalnych  społeczności  dbając  o  lepsze  jutro  dla  nas,  naszych  dzieci  i  naszej 
planety. O tym mówi trzeci z kierunków strategicznych – Total Odpowiedzialność.” 
  Przykładowe mierniki w tym zakresie obejmują m. in.: odsetek kupowanej energii  z odnawialnych źródeł energii 
(100%), % korzystania z jednorazowego plastiku (0% od 2020 roku), czy udział tzw. zielonego finansowania 
zgodnie z „Systemem klasyfikacji zrównoważonego finansowania”.  Regulacja ta została wdrożona w Banku 
celem  ustanowienia  kryteriów  identyfikacji i kwalifikacji transakcji jako zrównoważone (dostępna na stronie: 
https://www.santander.pl/aktualnosci/aktualnosci-lista/eko-rozwiazania).  Opiera  się  ona  na  wytycznych  i 
zasadach branżowych uznawanych na szczeblu międzynarodowym (np. zasady dotyczące obligacji społecznych 
i obligacji „zielonych” ICMA (ICMA Social and Green Bond Principles), Standardy obligacji klimatycznych (Climate 
Bond Standards) oraz Taksonomia 
  W  ramach  działań  podejmowanych  w  celu  zapewnienia  równouprawnienia  płci,  Bank  dąży  do  zwiększenia 
udziału kobiet  w wyższej kadrze  zarządzającej  oraz zachowania równowagi w  kontekście  płci  w procesach 
rekrutacyjnych i rozwojowych, oferuje dedykowane programy rozwojowe dla kobiet, uwzględnia odpowiednią 
reprezentację  kobiet  w  planach  sukcesji,  edukuje  pracowników  w  zakresie  równego  traktowania  i 
inkluzywności.  Jednym  z  podstawowych  mierników  w  tym  zakresie  jest  zdefiniowany  odsetek  kobiet  w 
Zarządzie (30% do 2025 roku), w Radzie Nadzorczej (między 40% a 60% do 2025 roku) oraz na stanowiskach 
kierowniczych  (40%  do  2025  roku,  Bank  uwzględnia  tu  Wskazówki  Komitetu  ds.  Ładu  Korporacyjnego  w 
zakresie  stosowania  zasad  „Dobrych  Praktyk  Spółek  notowanych  na  GPW  2021”).  Zgodnie  z  nimi,  dla 
stosowania zasady 2.1 konieczne jest przyjęcie polityki różnorodności i uwzględnienie w jej treści elementów 
wskazanych w tej zasadzie, w tym określenie docelowego udziału mniejszości w danym organie na poziomie 
nie  niższym  niż  30%.  Nie  jest  natomiast  niezbędne,  spółka  już  obecnie  posiadała  organy  w  składzie 
zapewniającym różnorodność zgodną z wytycznymi zawartymi w treści Dobrych Praktyk spółek notowanych na 
GPW 2021), , a także wskaźnik równości płac EPG – Equal Pay Gap. W Banku realizowane są także inicjatywy 
wewnętrzne  wpierające  różnorodność  i  inkluzywność:  działają  Ambasadorzy  Różnorodności  (kadra 
najwyższego szczebla  zarządzającego), Sieci Pracownicze –oddolne  inicjatywy  pracownicze  skupione  wokół 
promocji  różnorodności,  prowadzone  są  akcje  edukacyjne,  szkolenia,  webinary  np.  Miesiąc  Różnorodności. 
Działalność  w  tym  obszarze  wzmacniana  jest  przez  strategiczne  partnerstwa  z  organizacjami  eksperckimi: 
Share the Care, UN Global Compact Network Poland, Vital Voices, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 
  Troska o pracownika to jeden z kierunków strategicznych Banku na lata 2021-2023 oraz element nowej strategii 
na  lata  2024-2026.  Jego  realizacja  monitorowana  jest  na  bieżąco,  m.  in.  w  ramach  kwartalnych  badań 
zaangażowania pracowników eNPS. Miernikiem jest także tytuł czołowego pracodawcy w sektorze bankowym 
(certyfikat Top Employer 2023, certyfikat Great Place to Work!, tytuł „Etyczna Firma”). Bank wdrożył model 
pracy  hybrydowej,  promuje  różnorodność,  równe  traktowanie  i  inkluzywność,  wspiera  rozwój  talentów, 
promuje  zdrowy i ekologiczny tryb życia w ramach programów wellbeing’owych dla pracowników. 
  Obsesja  na  punkcie  klienta  to  także  jedno  z  głównych  założeń strategii  Banku.  Bank  nieustannie prowadzi 
działania zmierzające do podwyższenia satysfakcji klientów, a wszystkie produkty i usługi są projektowane i 
wdrażane z uwzględnieniem perspektywy klienta; miernikiem w tym zakresie jest NPS (Net Promoter Score) – 
wskaźnik  lojalności  klientów.  W  ramach  strategii  klientocentrycznej,  Bank  przyspieszył  digitalizację  i 
optymalizację  procesów,  upraszcza  język  w  komunikacji  z  klientami,  dostosowuje  ofertę  oraz  kanały 
udostępniania  produktów  do  potrzeb  poszczególnych  grup  klientów  (w  tym  także  w  ramach  wsparcia  dla 
uchodźców z Ukrainy – oferta dla klientów indywidulanych i firm.