tworzymy wspólnie z użytkownikami. Słuchamy naszych klientów, czytamy ich opinie, prowadzimy 
badania i testy w UX Labie, upraszczamy komunikację zgodnie ze standardem prostego języka. Dzięki 
temu łączymy w naszych procesach wygodę, bezpieczeństwo i niezawodność.  
W 2023 roku po raz pierwszy wykorzystaliśmy Design System, który w przyszłości pozwoli klientom na 
wprowadzenie trybu ciemnego oraz da  możliwość dopasowywania wielkości czcionek, co znacząco 
zwiększy  dostępność  aplikacji  dla  użytkowników  ze  specjalnymi  potrzebami.  Dodatkowo  oparcie 
interfejsów  na  Design  Systemie  pozwoli  zachować  spójność  i  znacząco  zmniejszy  koszty  ich 
wytwarzania,  dzięki  ponownemu  używaniu  komponentów.  Design  System  po  raz  pierwszy  został 
wykorzystany w Banku do stworzenia nowej aplikacji dla firm. Niedługo później zaczęliśmy wdrażać 
go również w systemach dla klientów indywidualnych i mamy już pierwsze procesy na nim oparte.  
Kiedy tworzymy nowe rozwiązania, od dawna stawiamy na personalizację. Jednak naszym celem jest 
hiperpersonalizacja,  która  polega  nie  tylko  na  odpowiednim  dopasowaniu  treści  do  klienta,  ale 
wysłaniu mu komunikatu w najlepszym dla niego momencie. Projekt hiperpersonalizacji związanej ze 
ścieżką klienta już trwa i będzie kluczowy dla kanałów cyfrowych w 2024 roku.  
BANKOWOŚĆ  CODZIENNA.  W  2023  roku  udostępniliśmy  nową  wyszukiwarkę  transakcji,  tzw.  One 
search.  Wyszukiwarka  pozwala  precyzyjnie  określić  kryteria  i  filtry  wyszukiwania.  Dzięki  temu 
znalezienie transakcji jest jeszcze łatwiejsze, nawet jeśli klient nie pamięta, którą kartą czy z którego 
konta została zlecona. Wyszukiwarka analizuje również transakcje na rachunkach w innych bankach 
zagregowanych w ramach otwartej bankowości. Z opcji można już korzystać w Millenecie i stopniowo 
udostępniamy ją klientom w aplikacji mobilnej.  
WIRTUALNE PORTFELE. W połowie 2023 udostępniliśmy klientom możliwość dodania karty do portfela 
Google (Gpay). Ta opcja uzupełniła szeroki wachlarz już dostępnych w Banku Millennium rozwiązań: 
płatności zbliżeniowych BLIK (tzw. BLIK C), Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay oraz tokenizacji karty 
bezpośrednio w bankowej aplikacji w technologii HCE. Udostępniliśmy również płatności zbliżeniowe 
BLIK nowym grupom klientów, w tym mikroprzedsiębiorcom i najmłodszym użytkownikom aplikacji. 
Łącznie już prawie 700 tys. Klientów banku korzysta z płatności telefonem, zegarkiem lub opaską. 
PŁATNOŚCI  BLIK.  Przez  kolejny  rok  notowaliśmy  stałe  wzrosty  w  liczbie  płatności  BLIK  oraz 
przelewach na telefon. W 2 poł. 2023 prawie 1,9 mln klientów banku skorzystało z co najmniej jednej 
z  usług  BLIK,  a  z  przelewów  na  telefon  korzysta  już  milion  osób  miesięcznie.  Wiosną  2023  roku 
wprowadziliśmy nową usługę działającą w oparciu o przelewy na numer telefonu – prośbę o przelew i 
podział rachunku, które ułatwiają rozliczanie się za wspólne wydatki. Bank Millennium wprowadził te 
usługi jako czwarty podmiot na rynku.  
PŁATNOŚCI  ODROCZONE  I  E-COMMERCE.  W  2023  wspólnie  z  Polskim  Standardem  Płatności  Bank 
prowadził intensywne prace nad wprowadzeniem płatności odroczonych (BNPL - buy now, pay later). 
Usługa BLIK Płacę Później bazuje na tym samym schemacie co płatność kodem BLIK – transakcja jest 
równie szybka i intuicyjna.  Dzięki temu nowe rozwiązanie ma szansę zdominować rynek płatności 
odroczonych  w  Polsce.  W  4  kwartale  roku  zamknęliśmy  techniczny  pilotaż.  Usługa  zostanie 
udostępniona szeroko w 2024 roku. Płatności odroczone to kolejny krok w stronę połączenia usług 
bankowości z dynamicznie rosnącym obszarem handlu online. Innym rozwiązaniem, które promuje 
zakupy online, jest program zwrotów. Usługa bazuje na goodie cashback, ale już od ponad roku jest 
dostępna bezpośrednio w aplikacji Banku. 
BANKOMATY I WPŁATOMATY. Klienci Banku w 2023 roku zyskali dostęp do ponad 5000 wpłatomatów 
dostępnych w sieciach Euronet i Planet Cash na terenie Polski. Wpłacona gotówka jest księgowana na 
koncie w czasie rzeczywistym. 
BUDOWANIE SPOŁECZNOŚCI AKTYWNYCH I LOJALNYCH  KLIENTÓW. W 2023 roku wprowadziliśmy 
kolejną  edycję  programu  „Lubię  to  polecam”,  dzięki  któremu  nasi  klienci  zyskali  dodatkowe 
możliwości  oraz  łatwy  sposób,  by  sprawdzić  postęp  wykonania  kroków  potrzebnych  do  uzyskania 
nagrody za polecenie konta Millennium 360°. Wprowadziliśmy w Millenecie oraz aplikacji mobilnej 
nowy wniosek o przelew wynagrodzenia, dzięki któremu klient w transparentny i intuicyjny sposób 
może zlecić do pracodawcy przelew pensji na konto w naszym Banku. Obie te inicjatywy wspierały 
osiągnięcie wyniku 3 mln aktywnych klientów, który był jednym z celów strategicznych Banku. 
W 2024 roku planujemy kolejne opcje z obszaru Friends&Family, aby budować społeczność lojalnych 
klientów,  którzy  będą  chcieli  polecać  Bank  i  aplikację  swoim  bliskim  –  dzieciom,  rodzicom, 
przyjaciołom. Zależy nam, aby opcje dostępne w aplikacji (takie jak prośba o przelew BLIK) pomagały 
im codziennych sytuacjach i ułatwiały wspólne spędzanie czasu oraz budowanie relacji. Szczególnym