ten
temat
znajduje
się
w
punkcie
5.2
Skonsolidowanego
sprawozdania
finansowego
Grupy
Kapitałowej
Stalexport Autostrady za rok 2023).
Wyniki
te
są
związane
przede
wszystkim
z
podstawową
działalnością
naszej
Grupy,
czyli
zarządzaniem
i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.
W
2023
roku
średni
dobowy
ruch
wyniósł
48.150
pojazdów
i
był
o
3%
wyższy
niż
ruch
odnotowany
w
roku
2022,
przy
czym
natężenie
ruchu
samochodów
osobowych
wzrosło
o
3,7%,
tj.
do
poziomu
40.085
pojazdów
na
dobę,
a
dla
samochodów
ciężarowych
spadło
o
ok.
0,6%,
tj.
do
poziomu
8.066
pojazdów
na dobę.
Jeśli
chodzi
o
przychody
z
poboru
opłat
to
wyniosły
one
ok.
503,5
mln
PLN
i
wzrosły
w
stosunku
do
roku
2022
o
23%.
Ta
dysproporcja
pomiędzy
wzrostem
natężenia
ruchu,
a
wzrostem
przychodów
z
tytułu
poboru
opłat
związana
jest
ze
zmianami
wysokości
stawek
opłat
za
przejazd
wprowadzonymi
4
lipca
2022
roku i 3 kwietnia 2023 roku.
W
2023
roku
wartość
nakładów
inwestycyjnych
Grupy
Kapitałowej
wyniosła
ok.
80,5
mln
PLN
(70
mln
PLN
w
roku
2022),
natomiast
koszty
utrzymania,
w
tym
wymiany
nawierzchni
autostrady,
w
minionym
roku
wyniosły
ogółem
113,7
mln
PLN
(38,4
mln
PLN
w
roku
2022).
Ten
wyższy
poziom
nakładów
inwestycyjnych
wynikał
–
poza
szerszym
zakresem
realizowanych
robót
–
także
ze
znacznego
wzrostu
kosztów
materiałów
i
usług
budowlanych
(koszty
usług
budowlanych
na
przestrzeni
ostatnich
dwóch
lat
wzrosły o 26%, a ceny asfaltu niemal o 50%).
Na
wyniki
finansowe
Grupy
Kapitałowej
Stalexport
Autostrady
znaczący
wpływ
miał
także
wzrost
kosztów
ogólnego
zarządu
o
89%
w
porównaniu
z
rokiem
2022,
tj.
do
poziomu
225,6
mln
PLN.
Koszty
te
obejmują
przede
wszystkim
płatności
na
rzecz
Skarbu
Państwa,
czyli
udział
Skarbu
Państwa
w
zyskach
z przedsięwzięcia,
jakim
jest
A4
Katowice-Kraków
oraz
usługi
remontowe
i
utrzymaniowe
autostrady.
Płatności
na
rzecz
Skarbu
Państwa
wyniosły
w
roku
2023
ponad
126,7
mln
PLN
wobec
47,4
mln
PLN
w roku 2022.
Znacząco
wzrosły
także
przychody
finansowe
netto
z
poziomu
ok.
3
mln
PLN
w
roku
2022
do
poziomu
ok.
20
mln
PLN
w
2023
roku,
głównie
na
skutek
wzrostu
przychodów
z
tytułu
odsetek
od
środków
pieniężnych
i ich ekwiwalentów oraz długoterminowych środków pieniężnych.
Poprawiły
się
także
jednostkowe
wyniki
finansowe
Stalexport
Autostrady
S.A.
Przychody
ze
sprzedaży
w roku
2023
wyniosły
ok.
4,7
mln
PLN
i
były
o
ok.
16%
wyższe
niż
w
roku
2022
(4
mln
PLN).
Źródłem
ww. przychodów
jest
przede
wszystkim
najem
powierzchni
biurowych
i
miejsc
parkingowych
biurowca
w Katowicach.
Zysk
netto
Spółki
wyniósł
z
kolei
111,7
mln
PLN
i
wzrósł
w
stosunku
do
roku
2022
o
128%,
głównie
za
sprawą
znaczącego
wzrostu
przychodów
finansowych
(z
56
mln
PLN
w
roku
2022
do
120,7
mln
PLN
w
roku
2023),
obejmujących
otrzymane
dywidendy.
Wyniosły
one
w
roku
2023
ponad
108
mln
PLN
wobec 48,3 mln PLN w roku 2022.
Podsumowując
ocenę
działalności
Stalexport
Autostrady
Rada
Nadzorcza
pragnie
podkreślić,
że
Spółka
i jej
Grupa
Kapitałowa
działająca
w
branży
autostradowej,
posiada
solidne
podstawy
finansowe,
które
gwarantują stabilność prowadzonej działalności.