że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności Spółki istotnych zniekształceń.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego
Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.
z siedzibą we Wrocławiu
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Sprawozdanie z badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
Dla Walnego Zgromadzenia Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.
Opinia o sprawozdaniu finansowym
Przeprowadziliśmy badanie załączonego rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich
KOGENERACJA S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Łowieckiej 24
(50-220), dalej „Spółka”, za rok obrotowy od 1 stycznia 2023 r. do 31
grudnia 2023 r., na które składa się jednostkowe sprawozdanie z
sytuacji finansowej sporządzone na dzień 31 grudnia 2023 r.,
jednostkowe sprawozdanie z całkowitych dochodów, jednostkowe
sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym, jednostkowe
sprawozdanie z przepływów pieniężnych za rok obrotowy kończący
się tego dnia, oraz informacje dodatkowe do jednostkowego
sprawozdania zawierające istotne informacje dotyczące zasad
(polityki) rachunkowości oraz inne informacje objaśniające, dalej
„sprawozdanie finansowe”.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w postaci pliku
elektronicznego o nazwie Sprawozdanie_jednostkowe_KGN
_2023.xhtml opatrzonego podpisami elektronicznymi Zarządu Spółki
w dniu 18 marca 2024 r.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy zastosowaniu
zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej określonych w
Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Naszym zdaniem, załączone sprawozdanie finansowe Zespołu
Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A. :
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej
i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2023 r., wyniku
finansowego oraz przepływów pieniężnych za rok obrotowy
kończący się tego dnia zgodnie z mającymi zastosowanie MSSF
UE i przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa a także z wpływającymi na jego treść
postanowieniami statutu Spółki,
zostało sporządzone, na podstawie prawidłowo prowadzonych
ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości mającej
zastosowanie do badań sprawozdań finansowych sporządzonych
za okresy kończące się 31 grudnia 2023 r., dalej „ustawa
o rachunkowości”.
Nasza opinia o sprawozdaniu finansowym jest spójna ze
sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które wydaliśmy
dnia 18 marca 2024 r.
Podstawa opinii
Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziliśmy zgodnie
z Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu Międzynarodowych
Standardów Badania, przyjętymi przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów, Krajowym Standardem Badania 220 (Z) przyjętym przez
Polską Agencję Nadzoru Audytowego, dalej „Krajowe Standardy
Badania”, ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dalej „ustawa
o biegłych rewidentach”, mającymi zastosowanie do badań
sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące się
31 grudnia 2023 r., oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz. UE L 158
z 27 maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 11 czerwca 2014, str.
66), dalej ”Rozporządzenie 537/2014”.
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została opisana
w sekcji Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie
sprawozdania finansowego”.
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowymi
standardami niezależności), dalej „Kodeks IESBA”, przyjętym przez
Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz z wymogami niezależności
określonymi w ustawie o biegłych rewidentach i w Rozporządzeniu
537/2014. Wypełniliśmy także nasze inne obowiązki etyczne
określone w ustawie o biegłych rewidentach i Kodeksie IESBA. W
trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły rewident oraz
firma audytorska pozostali niezależni od Spółki zgodnie z wymogami
niezależności określonymi w Ustawie o biegłych rewidentach oraz
Rozporządzeniu 537/2014.
Wyrażamy przekonanie, że uzyskane przez nas dowody badania
stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez
nas opinii z badania.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy.
Obejmują one najbardziej znaczące ocenione rodzaje ryzyka
istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje ryzyka istotnego
zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych
odnieśliśmy się w kontekście naszego badania sprawozdania
finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej opinii oraz
podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka,
a w przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne przedstawiliśmy
najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym też i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawione poniżej kluczowe sprawy badania obejmują wszystkie
najbardziej znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia, o których
mowa w Rozporządzeniu 537/2014 oraz inne kwestie, które
uznaliśmy za kluczowe sprawy badania.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
Kluczowa sprawa: Utrata wartości rzeczowych aktywów trwałych
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Na dzień 31 grudnia 2023 r.
wartość netto rzeczowych aktywów
trwałych prezentowana w jednostkowym sprawozdaniu z sytuacji
finansowej wynosiła 1.920.245 tys. zł, co stanowi 60,4% aktywów
Spółki.
Zgodnie z MSR 36 „Utrata wartości aktywów”, na koniec każdego
okresu sprawozdawczego Zarząd Spółki ocenia, czy istnieją
jakiekolwiek przesłanki wskazujące na utratę wartości rzeczowych
aktywów trwałych oraz przeprowadza test na utratę wartości tych
aktywów w przypadku stwierdzenia ich wystąpienia. Testom na
utratę wartości poddawane aktywa zgrupowane w ośrodki
wypracowujące przepływy pieniężne.
Mając na uwadze ryzyko niepewności związane z istotnymi
osądami i szacunkami dokonywanymi przez Zarząd Spółki oraz
istotną wartość pozycji bilansowej uznaliśmy, że jest to dla nas
kluczowa sprawa badania.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące rzeczowych aktywów
trwałych, analiza przesłanek utraty wartości oraz ujawnienia
dotyczące testów na utratę ich wartości zostały zaprezentowane
odpowiednio w punktach 6 „Rzeczowe aktywa trwałe” oraz
13 „Test na utratę wartości aktywów” not objaśniających do
sprawozdania z sytuacji finansowej.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi zasadami rachunkowości
w zakresie wyceny rzeczowych aktywów trwałych oraz przeprowadzania
testów na utratę wartości i oceniliśmy ich zgodność z odpowiednimi
standardami sprawozdawczości finansowej.
Przeprowadziliśmy rozmowy z Zarządem Spółki na temat identyfikacji
przesłanek świadczących o możliwości utraty wartości rzeczowych aktywów
trwałych oraz źródeł informacji o nich.
Uzyskaliśmy zrozumienie procesu, w tym środowiska kontroli wewnętrznej,
identyfikacji przesłanek oraz oceny utraty wartości rzeczowych aktywów
trwałych.
Oceniliśmy argumentację Spółki dotyczącą braku istnienia na dzień
bilansowy przesłanek obligujących do przeprowadzania ponownie testu na
utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych i wykorzystania na potrzeby
sprawozdania rocznego testów przeprowadzanych na dzień 30 czerwca
2023 r.
Otrzymaliśmy testy na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych
przeprowadzone na dzień 30 czerwca 2023 r.
Oceniliśmy, czy przyjęte założenia w modelu wyceny ośrodków
generujących przepływy pieniężne na dzień 30 czerwca 2023 r. racjonalne
i oparte na danych makroekonomicznych. W szczególności dokonaliśmy
oceny przyjętych przez Zarząd założeń prognoz finansowych oraz kalkulacji
średnioważonego kosztu kapitału. Sprawdziliśmy poprawność
matematyczną modelu zdyskontowanych przepływów pieniężnych.
Oceniliśmy adekwatność ujawnień w rocznym jednostkowym sprawozdaniu
finansowym.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
Kluczowa sprawa: Rozpoznanie i moment ujęcia przychodów ze sprzedaży
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Wykazana w
3
r.
do 31 grudnia 2023 r. wartość przychodów ze sprzedaży wynosi
1.689.818 tys. zł.
Zgodnie z polityką rachunkowości Spółka rozpoznaje przychody
zgodnie z MSSF 15 w momencie transferu dóbr i usług do klienta tj.
w momencie gdy klient uzyskuje kontrolę nad przekazanym
dobrem.
Ze względu na znaczącą wartość pozycji oraz jej podatność na
ryzyko zniekształcenia, w tym wynikające z przyjętego przez
Krajowe Standardy Badania założenia dotyczące ryzyka oszustwa w
zakresie ujmowania przychodów, została ona zidentyfikowana jako
kluczowa sprawa badania.
Zasady ujmowania przychodów oraz szczegółowe dane liczbowe
dotyczące przychodów zostały ujęte w punkcie nr 1. Przychody ze
sprzedaży not objaśniających do sprawozdania finansowego.
Zapoznaliśmy się z przyjętymi przez Spółkę zasadami rachunkowości
dotyczącymi ujmowania i wyceny przychodów oraz potwierdziliśmy ciągłość
ich stosowania.
Oceniliśmy, czy przyjęte zasady (polityka) rachunkowości zgodne z
obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości finansowej.
Uzyskaliśmy zrozumienie kontroli wewnętrznej funkcjonującej
w Spółce w ramach procesu sprzedaży. Dało nam to wiedzę na temat
sposobu ustalania momentu sprzedaży oraz rejestrowania przychodów w
księgach rachunkowych, szczególnie w zakresie sprzedaży energii
elektrycznej oraz energii cieplnej.
Dokonaliśmy miesięcznej analizy marż realizowanych w 2023 r.
w poszczególnych rodzajach sprzedaży w celu identyfikacji nietypowych
transakcji.
Przeprowadziliśmy analityczne procedury wiarygodności w obszarze
sprzedaży energii cieplnej polegające na oszacowaniu wielkości przychodów
na podstawie raportów ilościowych odebranego ciepła i taryf
opublikowanych dla Spółki przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Na wybranej próbie zweryfikowaliśmy zgodność kwot oraz prawidłowość
ujęcia przychodu we właściwym okresie sprawozdawczym. Sprawdziliśmy
prawidłowość ujęcia faktur korygujących po dniu bilansowym.
Sprawdziliśmy kompletność ujęcia przychodów z tytułu rekompensat.
Zapoznaliśmy się z ujawnieniami dotyczącymi przychodów oraz oceniliśmy,
czy są one odpowiednie w świetle wymogów MSSF 15.
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej za sprawozdanie finansowe
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie, na podstawie
prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, sprawozdania
finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji
majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego Spółki, zgodnie
z MSSF UE, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz
obowiązującymi Spółkę przepisami prawa i statutem.
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny również za kontrowewnętrzną,
którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia sprawozdania
finansowego niezawierającego istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając sprawozdanie finansowe Zarząd Spółki jest
odpowiedzialny za ocenę zdolności Spółki do kontynuowania
działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych
z kontynuacją działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji
działalności jako podstawy rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji,
kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji Spółki, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe spełniało wymagania
przewidziane w Ustawie o rachunkowości. Członkowie Rady
Nadzorczej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej Spółki.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie sprawozdania finansowego
Naszym celem jest uzyskanie racjonalnej pewności czy sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem, oraz wydanie
sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna
pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że
badanie przeprowadzone zgodnie z powyżej wskazanymi
standardami zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie.
Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa lub ędu i
uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że
pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze
użytkowników podjęte na podstawie tego sprawozdania
finansowego.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej
rentowności Spółki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia jej
spraw przez Zarząd Spółki obecnie lub w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z Krajowymi Standardami Badania
stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia
sprawozdania finansowego spowodowanego oszustwem lub
błędem, projektujemy i przeprowadzamy procedury badania
odpowiadające tym ryzykom i uzyskujemy dowody badania,
które wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę
dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego zniekształcenia
wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego
z błędu, ponieważ oszustwo może dotyczyć zmowy, fałszerstwa,
celowych pominięć, wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli
wewnętrznej;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla
badania w celu zaprojektowania procedur badania, które
odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie w celu wyrażenia
opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej Spółki;
oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki)
rachunkowości, zasadność szacunków księgowych oraz
powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Spółki;
wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania
przez Zarząd Spółki zasady kontynuacji działalności jako
podstawy rachunkowości oraz, na podstawie uzyskanych
dowodów badania, czy istnieje istotna niepewność związana ze
zdarzeniami lub warunkami, która może poddawać w znaczącą
wątpliwość zdolność Spółki do kontynuacji działalności. Jeżeli
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność,
wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w naszym sprawozdaniu
biegłego rewidenta na powiązane ujawnienia w sprawozdaniu
finansowym lub, jeżeli takie ujawnienia nieadekwatne,
modyfikujemy naszą opinię. Nasze wnioski oparte na
dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia naszego
sprawozdania biegłego rewidenta, jednakże przyszłe zdarzenia
lub warunki mogą spowodować, że Spółka zaprzestanie
kontynuacji działalności;
oceniamy ogólną prezentację, struktu i zawartość
sprawozdania finansowego, w tym ujawnienia, oraz czy
sprawozdanie finansowe przedstawia będące ich podstawą
transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną
prezentację.
Komunikujemy Radzie Nadzorczej oraz Komitetowi Audytu
informacje związane z badaniem, w szczególności o planowanym
zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących
ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli
wewnętrznej, które zidentyfikowaliśmy podczas badania.
Złożyliśmy Komitetowi Audytu wiadczenie, że przestrzegamy
stosownych wymogów etycznych dotyczących niezależności oraz, że
będziemy informować Komitet o wszystkich powiązaniach i innych
sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za stanowiące
zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie ma to zastosowanie,
informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej ustaliliśmy te
sprawy , które były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy i dlatego
uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te sprawy
w naszym sprawozdaniu z badania w sekcji „Kluczowe sprawy
(kwestie) badania oraz znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia
prezentowane zgodnie z Rozporządzeniem 537/2014”, z wyjątkiem
spraw co do których przepisy prawa lub regulacje zabraniają
publicznego ich ujawnienia lub gdy, w wyjątkowych okolicznościach,
ustalimy, że kwestia nie powinna być przedstawiona w naszym
sprawozdaniu, ponieważ można byłoby racjonalnie oczekiwać, że
negatywne konsekwencje przeważyłyby korzyści takiej informacji dla
interesu publicznego.
Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach jesteśmy także zobowiązani
zawrzeć w sprawozdaniu z badania opinię o tym, czy sprawozdanie
finansowe jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa i statutem oraz opinię, czy zostało ono sporządzone
na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Opinię w tym zakresie sformułowaliśmy w oparciu o prace wykonane
w trakcie badania.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w raporcie rocznym, inne niż sprawozdanie finansowe
oraz sprawozdanie z badania. Inne informacje obejmują
sprawozdanie z działalności Spółki za rok zakończony 31 grudnia 2023
r. wraz z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego o którym
mowa w art. 49 ust 2a ustawy o rachunkowości, oraz oświadczeniem
na temat informacji niefinansowych, o którym mowa w art. 49b ust 1
ustawy o rachunkowości, które wyodrębnionymi częściami tego
sprawozdania z działalności.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie Innych informacji
zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby Sprawozdanie z działalności Spółki wraz
z wyodrębnionymi częściami spełniało wymagania przewidziane
w ustawie o rachunkowości oraz Rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i
okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji
wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem
członkowskim, dalej „Rozporządzenie o informacjach bieżących
i okresowych”.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania sprawozdania finansowego nie obejmuje
Innych informacji. W związku z badaniem sprawozdania finansowego
naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z Innymi informacjami,
i czyniąc to, rozpatrzenie, czy Inne informacje nie istotnie
niespójne ze sprawozdaniem finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną
podczas badania, lub w inny sposób wydają się istotnie
zniekształcone. Jeśli na podstawie wykonanej pracy stwierdzimy
istotne zniekształcenia w Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani
poinformować o tym w naszym sprawozdaniu z badania.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie
z działalności zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz, czy jest
zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do poinformowania, czy Spółka
sporządziła oświadczenie na temat informacji niefinansowych oraz
wydania opinii, czy Spółka w oświadczeniu o stosowaniu ładu
korporacyjnego zawarła wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Spółki uzyskaliśmy przed datą niniejszego
sprawozdania z badania, a Raport Roczny będzie dostępny po tej
dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne zniekształcenie w
Raporcie Rocznym, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym Radę
Nadzorczą Spółki.
Sprawozdanie z działalności
Sprawozdanie z działalności zostało sporządzone wraz ze
skonsolidowanym sprawozdaniem z działalności Grupy Kapitałowej
Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A. jako jeden
dokument w postaci pliku elektronicznego o nazwie
Sprawozdanie_Zarzadu_GK_KGN_i_KGN_2023.xhtml, opatrzonego
podpisami elektronicznym Zarządu Spółki w dniu 18 marca 2024 r.
Opinia na temat sprawozdania z działalności
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku z badaniem
sprawozdania finansowego, załączone sprawozdanie z działalności
Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A. za rok
obrotowy zakończony 31 grudnia 2023 r.:
zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy
o rachunkowości oraz paragrafem 70 Rozporządzenia
o informacjach bieżących i okresowych,
informacje prezentowane w tym sprawozdaniu zgodne
z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu
finansowym.
Z świetle wiedzy o Spółce i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
oświadczamy, że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności
Spółki istotnych zniekształceń.
Opinia na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku
z badaniem sprawozdania finansowego:
oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego zawiera,
informacje określone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
Rozporządzenia o informacjach bieżących i okresowych,
informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 lit. c)-f), h)
oraz i) tego Rozporządzenia zawarte w tym oświadczeniu
zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami
zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym.
Informacja o sporządzeniu oświadczenia na temat informacji niefinansowych
Zgodnie z wymogami ustawy o biegłych rewidentach informujemy, że
Zarząd Spółki sporządził oświadczenie na temat informacji
niefinansowych, o którym mowa w art. 49b ust. 1 ustawy
o rachunkowości, jako wyodrębnioną część sprawozdania
z działalności.
Nie wykonaliśmy żadnych prac atestacyjnych dotyczących
oświadczenia na temat informacji niefinansowych i nie wyrażamy
jakiegokolwiek zapewnienia na jego temat.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
6
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Wymogi regulacyjne wynikające z art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U.
2023, poz. 1681 z późniejszymi zmianami) zwanej dalej „prawem energetycznym”
Zamieszczone w część C Ujawnienia informacji z zakresu działalności
Spółki regulowanej ustawą Prawo energetyczne sprawozdania
finansowego odpowiednie pozycje sprawozdania
z całkowitych dochodów oraz sprawozdania z sytuacji finansowej
sporządzone odrębnie dla każdej wykonywanej działalności
gospodarczej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej oraz
pozostałej działalności spełniają, we wszystkich istotnych aspektach
wymogi w zakresie zapewnienia równoprawnego traktowania
odbiorców oraz eliminowania subsydiowania skrośnego pomiędzy
tymi działalnościami określone w art. 44 ust. 2 ustawy prawo
energetyczne.
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania sprawozdania finansowego Spółki
uchwałą 42/870/2021 Rady Nadzorczej z dnia 30 września 2021 r.
Sprawozdania finansowe Spółki jako jednostki zainteresowania
publicznego badamy nieprzerwanie, przez kolejne 2 lata.
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że nie
świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które są zabronione
przepisami art. 5 ust. 1 Rozporządzenia 537/2014 w okresach w nim
wskazanych.
Jolanta Sękowska
Biegły rewident nr 12749
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział we Wrocławiu
Wrocław, dnia 18 marca 2024 r.