Sprawozdanie dotyczące informacji niefinansowych
Grupy Kapitałowej PZU i PZU SA za 2023 rokRaport Roczny 2023
UBEZPIECZENIA | ZDROWIE | INWESTYCJE | BANKOWOŚĆ
29
Charakterystyka Model biznesowy Strategia ESG Kluczowe wskaźniki Taksonomia Zarządzanie i polityki Społeczne Pracownicze Prawa człowiekaŚrodowiskowe
Przeciwdziałanie
korupcji
Taksonomia
Jedną z korzyści płynących z przyjęcia obu strategii jest
możliwość skutecznego przygotowania PZU do wdrożenia
regulacji prawnych dotyczących ESG, w tym Taksonomii
UE. Taksonomia UE została wprost wskazana w Strategii
ESG „Rozwój w równowadze” jako jeden z elementów
regulacyjnych dotyczących zrównoważonego rozwoju, na
których będą oparte działania obu spółek. W strategiach
nie opisano celów odnoszących się bezpośrednio do
Taksonomii UE, zauważono jednak Taksonomię jako
podstawę regulacyjną dla dalszego działania spółek.
Grupa PZU kładzie duży nacisk na redukowanie
negatywnego wpływu swojej działalności biznesowej
na klimat i środowisko naturalne, a także stara się
przewidywać wpływ zmian klimatycznych na swoją
działalność. Wspiera zrównoważoną transformację
gospodarki opierając się na analizach biznesowych,
krajowych i międzynarodowych regulacjach prawnych
oraz wytycznych takich organizacji jak ONZ czy OECD.
Realizacja obowiązków wynikających z Taksonomii
osadzona jest w pierwszym – środowiskowym filarze
strategii ESG: #Zaufany partner zielonej transformacji.
Grupa PZU rozumie, że aby zahamować zmiany
klimatu, konieczne jest przejście do niskoemisyjnej
gospodarki. Jej ambicją jest bycie partnerem dla firm
i przedsiębiorstw, które przechodzą energetyczną
transformację, dlatego zaplanowano kluczowe działania
w obszarach:
• produktowym (Grupa PZU rozwijająca ofertę
ubezpieczeniową wspierającą transformację
energetyczno-klimatyczną);
• inwestycyjnym (odpowiedzialny inwestor wspierający
zrównoważoną transformację);
• działalności operacyjnej (zielona organizacja
funkcjonująca w oparciu o zrównoważone procesy
decyzyjne i zarządcze).
Procesy projektowania produktów
W PZU funkcjonują rozwiązania produktowe
uwzględniające zmieniające się potrzeby środowiskowe.
Grupa PZU rozumie, że aby zahamować zmiany
klimatyczne, konieczne jest przejście do niskoemisyjnej
gospodarki. Dlatego dla przedsiębiorców inwestujących
w odnawialne źródła energii dostępne są produkty
i usługi, które będą wspierały dekarbonizację: m.in.
niskoemisyjny transport, przyjazne środowisku instalacje
fotowoltaiczne, pompy ciepła, małe i wielkie elektrownie
wiatrowe. Ponadto przy projektowaniu produktów PZU
bierze pod uwagę elementy ESG wynikające ze zmian w
IDD czy Taksonomii UE.
Współpraca z klientami i kontrahentami
Zagadnienia zrównoważonego rozwoju są istotne także
w relacjach z klientami Grupy PZU i zostały zdefiniowane
w strategii biznesowej. Grupa PZU wspiera inicjatywy
mające na celu ochronę środowiska, a także chce
wspierać podmioty, które przechodzą energetyczną
transformację uwzględniając:
• uczestników rynku finansowego – Grupa PZU rozszerza
ofertę funduszy inwestycyjnych o takie, które
uzwzględniają czynniki ESG, opracuje też długofalową
strategię rozwoju zrównoważonego portfela oraz
konsekwentnie zwiększa inwestycje w zielone sektory;
• klientów indywidualnych – Grupa PZU rozwija
zrównoważoną ofertę ubezpieczeniową, dostosowaną
do indywidualnych potrzeb klienta;
• klientów korporacyjnych – Grupa PZU wspiera
podmioty podejmujące działania służące
zrównoważonej transformacji energetycznej
oraz prowadzi ocenę ESG kluczowych klientów
korporacyjnych;
• organizacje pozarządowe – Grupa PZU chce być
partnerem w działaniach społecznych, ekonomicznych
i klimatycznych.
6.2. Działalność inwestycyjna
W czerwcu 2021 roku Komisja Europejska przyjęła
akt delegowany do Taksonomii UE dotyczący klimatu
(„Akt Delegowany dotyczący Klimatu”)
5
w celu
wdrożenia Taksonomii UE w odniesieniu do działalności
gospodarczej znacząco przyczyniającej się do osiągnięcia
celów łagodzenia zmian klimatu i przystosowania
się do zmian klimatu. W marcu 2022 roku Komisja
Europejska zmieniła Akt Delegowany dotyczący
Klimatu, dodając kryteria dotyczące niektórych, nowych
rodzajów działalności energetycznej.
6
W czerwcu 2023
roku Komisja Europejska przyjęła akt delegowany do
Taksonomii UE dotyczący ochrony środowiska („Akt
Delegowany dotyczący Ochrony Środowiska”)
5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852
poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu
warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca
istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także
określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem
żadnego z pozostałych celów środowiskowych
6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022
r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu
do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz
rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego
ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności
gospodarczej
w odniesieniu do pozostałych celów środowiskowych
7
oraz zmieniła Akt Delegowany dotyczący Klimatu,
dodając kryteria dotyczące nowych rodzajów działalności
w sektorach wytwórczym i transportowym.
8
W lipcu 2021 roku Komisja Europejska przyjęła akt
delegowany określający obowiązki przedsiębiorstw
w zakresie ujawniania informacji zgodnie z art. 8
rozporządzenia w sprawie Taksonomii w odniesieniu
do tych rodzajów ich działalności, które kwalifikują się
do Taksonomii UE oraz są dostosowane do Taksonomii
UE („Akt Delegowany dotyczący Ujawnień”)
9
. Ten Akt
Delegowany został zmieniony w czerwcu 2023 r. przez
Akt Delegowany dotyczący Ochrony Środowiska w celu
zapewnienia zgodności wymogów informacyjnych z
Aktem Delegowanym dotyczącym Ochrony Środowiska.
Przedsiębiorstwa niefinansowe rozpoczęły raportowanie
kluczowych wskaźników wyników (ang. key performance
indicators, KPI) w ramach Taksonomii UE od 1 stycznia
7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852
poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu
warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca
istotny wkład w zrównoważone wykorzystywanie i ochronę zasobów wodnych
i morskich, w przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, w zapobieganie
zanieczyszczeniu i jego kontrolę lub w ochronę i odbudowę bioróżnorodności i
ekosystemów, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza
poważnych szkód względem któregokolwiek z innych celów środowiskowych, i
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 w odniesieniu do
publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów
działalności gospodarczej
8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2485 z dnia 27 czerwca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 ustanawiające dodatkowe
techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich niektóre
rodzaje działalności gospodarczej kwalifikują się jako wnoszące istotny wkład w
łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu,
czy działalność ta nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych
celów środowiskowych
9) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852
przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej
środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez
przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz
określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji