że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności Spółki istotnych zniekształceń.
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
SANOK RUBBER COMPANY S.A.
z siedzibą w Sanoku
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
1
Sprawozdanie z badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
dla Walnego Zgromadzenia SANOK RUBBER COMPANY S.A.
Opinia o sprawozdaniu finansowym
Przeprowadziliśmy badanie załączonego rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego Sanok Rubber Company S.A. z siedzibą
w Sanoku przy ul. Przemyskiej 24 (38-500), dalej „Spółka, za rok
obrotowy od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., na które składa
się sprawozdanie z sytuacji finansowej sporządzone na dzień
31 grudnia 2023 r., rachunek zysków lub strat, sprawozdanie
z całkowitych dochodów, sprawozdanie z przepływów pieniężnych,
sprawozdanie ze zmian w kapitale asnym za rok obrotowy kończący
się tego dnia oraz dodatkowe noty objaśniające zawierające istotne
informacje dotyczące zasad (polityki) rachunkowości oraz inne
informacje objaśniające, dalej „sprawozdaniem finansowym”.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w postaci pliku
elektronicznego o nazwie JSF_SRC_2023.xhtml, opatrzonego
podpisami elektronicznymi Zarządu Spółki w dniu 21 marca 2024 r.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy zastosowaniu
zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej określonych
w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Naszym zdaniem, załączone sprawozdanie finansowe Sanok Rubber
Company S.A.:
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej
i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2023 r., wyniku
finansowego oraz przepływów pieniężnych za rok obrotowy
kończący się tego dnia zgodnie z mającymi zastosowanie MSSF
UE i przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa a także z wpływającymi na jego treść
postanowieniami statutu Spółki,
zostało sporządzone, na podstawie prawidłowo prowadzonych
ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości mającej
zastosowanie do badań sprawozdań finansowych sporządzonych
za okresy kończące się 31 grudnia 2023 r., dalej „ustawa
o rachunkowości”.
Nasza opinia o sprawozdaniu finansowym jest spójna ze
sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które wydaliśmy
dnia 21 marca 2024 r.
Podstawa opinii
Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziliśmy zgodnie
z Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu Międzynarodowych
Standardów Badania, przyjętymi przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów, Krajowym Standardem Badania 220 (Z) przyjętym przez
Polską Agencję Nadzoru Audytowego, dalej „Krajowe Standardy
Badania”, ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dalej „ustawa
o biegłych rewidentach”, mającymi zastosowanie do badań
sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące się
31 grudnia 2023 r., oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz. UE L 158
z 27 maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 11 czerwca 2014, str.
66), dalej ”Rozporządzenie 537/2014”.
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została opisana
w sekcji Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie
sprawozdania finansowego”.
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowymi
standardami niezależności), dalej „Kodeks IESBA”, przyjętym przez
Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz z wymogami niezależności
określonymi w ustawie o biegłych rewidentach i w Rozporządzeniu
537/2014. Wypełniliśmy także nasze inne obowiązki etyczne
określone w ustawie o biegłych rewidentach i Kodeksie IESBA.
W trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły rewident oraz
firma audytorska pozostali niezależni od Spółki zgodnie z wymogami
niezależności określonymi w Ustawie o biegłych rewidentach oraz
Rozporządzeniu 537/2014.
Wyrażamy przekonanie, że uzyskane przez nas dowody badania
stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez
nas opinii z badania.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy.
Obejmują one najbardziej znaczące ocenione rodzaje ryzyka
istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje ryzyka istotnego
zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych
odnieśliśmy się w kontekście naszego badania sprawozdania
finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej opinii oraz
podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka,
a w przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne przedstawiliśmy
najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym też i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawione poniżej kluczowe sprawy badania obejmują wszystkie
najbardziej znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia, o których
mowa w Rozporządzeniu 537/2014 oraz inne kwestie, które
uznaliśmy za kluczowe sprawy badania.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
Kluczowa sprawa: Rozpoznanie i moment ujęcia przychodów ze sprzedaży
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy
Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Wykazana w rachunku zysków i strat za okres od 1 stycznia 2023 r. do
31 grudnia 2023 r. wartość przychodów netto ze sprzedaży wyniosła
1 042 172 tys. zł.
Zgodnie z polityką rachunkowości Spółki, całość przychodów Spółki jest
rozpoznawana w momencie uzyskania kontroli nad przedmiotem
transakcji przez klienta.
Ze względu na znaczącą wartość pozycji oraz jej podatność na ryzyko
zniekształcenia, w tym wynikające z przyjętego przez Krajowe Standardy
Badania założenia dotyczącego ryzyka oszustwa w zakresie ujmowania
przychodów, została ona zidentyfikowana jako kluczowa sprawa badania.
Zasady ujmowania przychodów zostały opisane w dodatkowych notach
objaśniających w punkcie 6 „Istotne zasady (polityka) rachunkowości
podpunkcie p. „Przychody”.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące przychodów zostały ujęte
w punktach 10 Przychody z umów z klientami”, 13 Przychody ze
sprzedaży oraz 36 Segmenty operacyjne dodatkowych not
objaśniających.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi Spółkę zasadami rachunkowości
w zakresie ujmowania i sposobu wyceny przychodów oraz
potwierdziliśmy ciągłość ich stosowania.
Dokonaliśmy oceny przyjętych zasad rachunkowości pod tem
zgodności z obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości
finansowej.
Uzyskaliśmy zrozumienie kontroli wewnętrznej funkcjonującej
w Spółce w zakresie procesu sprzedaży oraz rozpoznania przychodu
w podziale na segmenty działalności, w zakresie zasad rejestrowania
umów zawieranych z odbiorcami, składanych przez nich zamówień oraz
ich realizacji i rozliczania. Dało nam to wiedzę na temat sposobu
rozpoznania momentu sprzedaży oraz rejestrowania przychodów w
księgach rachunkowych.
Przeprowadziliśmy testy kontroli automatycznych dotyczących procesu
rejestrowania zamówień, dokumentów wydań magazynowych
i ujmowania faktur sprzedaży pod kątem ich kompletności i zgodności.
Na wybranej próbie zweryfikowaliśmy zgodność kwot oraz
prawidłowość ujęcia przychodu we właściwym okresie
sprawozdawczym.
Przeprowadziliśmy procedury analityczne w obszarze przychodów
polegające na analizie marż realizowanych w 2023 r. w poszczególnych
segmentach operacyjnych w ujęciu rocznym i miesięcznym w celu
identyfikacji przyczyn zmian poziomu przychodów.
Przeprowadziliśmy testy analityczne polegające na uzgodnieniu
momentu ujęcia przychodów dla transakcji z przełomu roku
w odniesieniu do ich rozgraniczenia między okresami.
Sprawdziliśmy prawidłowość ujęcia faktur korygujących po dniu
bilansowym.
Zapoznaliśmy się z ujawnieniami dotyczącymi przychodów oraz
oceniliśmy, czy są one odpowiednie w świetle wymogów MSSF 15.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
Kluczowa sprawa: Utrata wartości udziałów w spółkach zależnych oraz udzielonych pożyczek
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy
Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Na dzień 31 grudnia 2023 r. wartość udziałów w spółkach zależnych
prezentowana w sprawozdaniu z sytuacji finansowej wynosi 91 913 tys. zł.,
a wartość udzielonych tym podmiotom pożyczek wynosi 52.042 tys. zł., co
stanowi łącznie 15,4% sumy aktywów ogółem Spółki.
Na każdy dzień bilansowy Zarząd Spółki ocenia, czy istnieją przesłanki, że
mogła nastąpić utrata wartości składnika bądź grupy tych aktywów.
W przypadku stwierdzenia tych przesłanek Zarząd Spółki przeprowadza
test na utratę wartości aktywów zgodnie z MSR 36 „Utrata wartości
aktywów”.
Ocena istnienia przesłanek oraz oszacowanie wartości odzyskiwalnej tych
aktywów wymaga dokonania wielu osądów oraz przyjęcia licznych założeń
i przeprowadzenia szeregu analiz.
Ze względu na znaczący osąd Zarządu Spółki odnoszący się do analizy
przesłanek utraty wartości i sposobu ustalania wartości odzyskiwalnej
udziałów w jednostkach zależnych oraz pożyczek udzielonych tym
podmiotom, wycena tych pozycji została rozpoznana jako kluczowa
sprawa badania.
Zasady wyceny inwestycji w podmiotach powiązanych zostały opisane
w dodatkowych notach objaśniających w punkcie 6 „Istotne zasady
(polityka) rachunkowości” podpunktach f. „Aktywa finansowe” oraz g.
„Udziały i akcje w jednostkach zależnych”.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące udziałów
w jednostkach zależnych, udzielonych pożyczek oraz założeń dotyczących
testów na utratę wartości zostały ujęte odpowiednio w punktach 22
Udziały”, 23 Aktywa finansowe długo i krótkoterminowe” oraz 24
Aktywa i zobowiązania finansowe dodatkowych not objaśniających.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi zasadami rachunkowości
w zakresie wyceny udziałów i pożyczek oraz przeprowadzania testów na
utratę wartości i oceniliśmy ich zgodność z odpowiednimi standardami
sprawozdawczości finansowej.
Przeprowadziliśmy rozmowę z Zarządem Spółki na temat identyfikacji
przesłanek świadczących o możliwości utraty wartości inwestycji
w jednostkach zależnych oraz źródeł informacji o nich.
Uzyskaliśmy zrozumienie procesu, w tym środowiska kontroli
wewnętrznej, identyfikacji przesłanek oraz oceny utraty wartości
rzeczowych aktywów trwałych.
Dokonując analizy tych przesłanek i ich oceny, zwróciliśmy szczególną
uwagę na racjonalność przyjętych założeń i dokonanych osądów przez
Zarząd Spółki, w tym czynników ekonomicznych i geopolitycznych.
W przypadku istnienia przesłanek utraty wartości inwestycji,
uzyskaliśmy testy na ich utratę.
Oceniliśmy, czy przyjęte założenia w modelu wyceny wartości inwestycji
w jednostkach zależnych na dzień 31 grudnia 2023 r. są racjonalne,
oparte na danych historycznych. W szczególności dokonaliśmy oceny
przyjętych przez Zarząd założeń prognoz finansowych oraz kalkulacji
średnioważonego kosztu kapitału.
Sprawdziliśmy poprawność matematyczną modelu zdyskontowanych
przepływów pieniężnych.
Oceniliśmy adekwatność ujawnień w zakresie przeprowadzonych
testów na utratę wartości oraz analizy wrażliwości przyjętego modelu.
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej za sprawozdanie finansowe
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie, na podstawie
prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, sprawozdania
finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji
majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego Spółki, zgodnie
z MSSF UE, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz
obowiązującymi Spółkę przepisami prawa i statutem.
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny również za kontrolę wewnętrzną,
którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia sprawozdania
finansowego niezawierającego istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając sprawozdanie finansowe Zarząd Spółki jest
odpowiedzialny za oce zdolności Spółki do kontynuowania
działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych
z kontynuacją działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji
działalności jako podstawy rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji,
kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji Spółki, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe spełniało wymagania
przewidziane w ustawie o rachunkowości. Członkowie Rady
Nadzorczej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej Spółki.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie sprawozdania finansowego
Naszym celem jest uzyskanie racjonalnej pewności czy sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem, oraz wydanie
sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna
pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że
badanie przeprowadzone zgodnie z powyżej wskazanymi
standardami zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie.
Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa lub błędu i
uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że
pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze
użytkowników podjęte na podstawie tego sprawozdania
finansowego.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej
rentowności Spółki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia jej
spraw przez Zarząd Spółki obecnie lub w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z Krajowymi Standardami Badania
stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia
sprawozdania finansowego spowodowanego oszustwem lub
błędem, projektujemy i przeprowadzamy procedury badania
odpowiadające tym ryzykom i uzyskujemy dowody badania,
które wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę
dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego zniekształcenia
wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego
z błędu, ponieważ oszustwo może dotyczyć zmowy, fałszerstwa,
celowych pominięć, wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli
wewnętrznej;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla
badania w celu zaprojektowania procedur badania, które
odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie w celu wyrażenia
opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej Spółki;
oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki)
rachunkowości, zasadność szacunków księgowych oraz
powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Spółki;
wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania
przez Zarząd Spółki zasady kontynuacji działalności jako
podstawy rachunkowości oraz, na podstawie uzyskanych
dowodów badania, czy istnieje istotna niepewność związana ze
zdarzeniami lub warunkami, która może poddawać w znaczącą
wątpliwość zdolność Spółki do kontynuacji działalności. Jeżeli
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność,
wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w naszym sprawozdaniu
biegłego rewidenta na powiązane ujawnienia w sprawozdaniu
finansowym lub, jeżeli takie ujawnienia nieadekwatne,
modyfikujemy naszą opinię. Nasze wnioski oparte na
dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia naszego
sprawozdania biegłego rewidenta, jednakże przyszłe zdarzenia
lub warunki mogą spowodować, że Spółka zaprzestanie
kontynuacji działalności;
oceniamy ogólną prezentację, strukturę i zawartość
sprawozdania finansowego, w tym ujawnienia, oraz czy
sprawozdanie finansowe przedstawia będące ich podstawą
transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną
prezentację.
Komunikujemy Radzie Nadzorczej oraz Komitetowi Audytu
informacje związane z badaniem, w szczególności o planowanym
zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących
ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli
wewnętrznej, które zidentyfikowaliśmy podczas badania.
Złożyliśmy Komitetowi Audytu oświadczenie, że przestrzegamy
stosownych wymogów etycznych dotyczących niezależności oraz, że
będziemy informować Komitet o wszystkich powiązaniach i innych
sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za stanowiące
zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie ma to zastosowanie,
informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej ustaliliśmy te
sprawy, które były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy i dlatego
uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te sprawy
w naszym sprawozdaniu z badania w sekcji „Kluczowe sprawy
(kwestie) badania”, z wyjątkiem spraw co do których przepisy prawa
lub regulacje zabraniają publicznego ich ujawnienia lub gdy,
w wyjątkowych okolicznościach, ustalimy, że kwestia nie powinna b
przedstawiona w naszym sprawozdaniu, ponieważ można byłoby
racjonalnie oczekiwać, że negatywne konsekwencje przeważyłyby
korzyści takiej informacji dla interesu publicznego.
Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach jesteśmy także zobowiązani
zawrzeć w sprawozdaniu z badania opinię o tym, czy sprawozdanie
finansowe jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa i statutem oraz opinię, czy zostało ono sporządzone
na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Opinię w tym zakresie sformułowaliśmy w oparciu o prace wykonane
w trakcie badania.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w raporcie rocznym, inne niż sprawozdanie finansowe
oraz sprawozdanie z badania. Inne informacje obejmują
sprawozdanie z działalności Spółki za rok zakończony 31 grudnia
2023 r. wraz z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego
o którym mowa w art. 49 ust. 2a ustawy o rachunkowości, które
zostało sporządzone jako wyodrębniona część tego sprawozdania
z działalności oraz sprawozdanie na temat informacji niefinansowych,
o którym mowa w art. 49b ust. 2-8 ustawy o rachunkowości,
sporządzone przez Spółkę jako odrębne sprawozdanie.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie Innych informacji
zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby Sprawozdanie z działalności Spółki wraz
z wyodrębnionymi częściami spełniało wymagania przewidziane
w ustawie o rachunkowości oraz Rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych
przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych
przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim,
dalej „Rozporządzenie o informacjach bieżących
i okresowych”.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania sprawozdania finansowego nie obejmuje
Innych informacji. W związku z badaniem sprawozdania finansowego
naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z Innymi informacjami,
i czyniąc to, rozpatrzenie, czy Inne informacje nie istotnie
niespójne ze sprawozdaniem finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną
podczas badania, lub w inny sposób wydają się istotnie
zniekształcone. Jeśli na podstawie wykonanej pracy stwierdzimy
istotne zniekształcenia w Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani
poinformować o tym w naszym sprawozdaniu z badania.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie
z działalności zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz, czy jest
zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do poinformowania, czy Spółka
sporządziła oświadczenie na temat informacji niefinansowych oraz
wydania opinii, czy Spółka w oświadczeniu o stosowaniu ładu
korporacyjnego zawarła wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Spółki uzyskaliśmy przed datą niniejszego
sprawozdania z badania, a Raport Roczny będzie dostępny po tej
dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne zniekształcenie
w Raporcie Rocznym, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym
Radę Nadzorczą Spółki.
Sprawozdanie z działalności
Sprawozdanie z działalności zostało sporządzone w postaci pliku
elektronicznego o nazwie JS_Zarzadu_z_dzialalnosci_2023.xhtml,
opatrzonego podpisami elektronicznym Zarządu Spółki w dniu
21 marca 2024 r.
Opinia na temat sprawozdania z działalności
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku z badaniem
sprawozdania finansowego, załączone sprawozdanie z działalności
Sanok Rubber Company S.A. za rok obrotowy zakończony 31 grudnia
2023 r.:
zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy
o rachunkowości oraz paragrafem 70 Rozporządzenia
o informacjach bieżących i okresowych,
informacje prezentowane w tym sprawozdaniu zgodne
z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu
finansowym.
Z świetle wiedzy o Spółce i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
oświadczamy, że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności
Spółki istotnych zniekształceń.
Opinia na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku
z badaniem sprawozdania finansowego:
oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego zawiera,
informacje określone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
Rozporządzenia o informacjach bieżących i okresowych,
informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 lit. c)-f), h)
oraz i) tego Rozporządzenia zawarte w tym oświadczeniu
zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami
zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym.
Informacja o sporządzeniu oświadczenia na temat informacji niefinansowych
Zgodnie z wymogami ustawy o biegłych rewidentach informujemy, że
Zarząd Spółki zamieścił w sprawozdaniu z działalności informację
o sporządzeniu odrębnego sprawozdania na temat informacji
niefinansowych, o którym mowa w art. 49b ust. 9 ustawy
o rachunkowości oraz, że Zarząd Spółki sporządził takie odrębne
sprawozdanie. Sprawozdanie to zostało sporządzone wraz ze
sprawozdaniem na temat informacji niefinansowych Grupy
Kapitałowej Sanok Rubber Company jako jeden dokument
i zamieszczone na stronie internetowej Spółki pod adresem:
www.sanokrubber.pl.
Nie wykonaliśmy żadnych prac atestacyjnych dotyczących
oświadczenia na temat informacji niefinansowych i nie wyrażamy
jakiegokolwiek zapewnienia na jego temat.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną bądź firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
6
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania sprawozdania finansowego Spółki
uchwałą 1/06/2023 Rady Nadzorczej z dnia 30 czerwca 2023 r.
Sprawozdania finansowe Spółki jako jednostki zainteresowania
publicznego badamy nieprzerwanie, przez kolejnych 5 lat.
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że nie
świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które są zabronione
przepisami art. 5 ust. 1 Rozporządzenia 537/2014 w okresach w nim
wskazanych.
Rafał Barycyki
Biegły rewident nr 10744
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział w Katowicach
Katowice, dnia 21 marca 2024 r.