regulują kwestie zapobiegania korupcji, w tym przyjmowania oraz wręczania prezentów lub upominków. Spółka
zbiera oświadczenia od nowych pracowników/współpracowników o zapoznaniu się z nimi i przyjęciu do stosowania.
Zarządzenia wewnętrzne Spółki, oraz stosowane przez AC S.A. Dobre Praktyki Spółek Giełdowych oraz procedury
ISO również regulują kwestie z zakresu korupcji.
Kodeks Etyki AC S.A. wyjaśnia na czym polega zachowanie korupcyjne, kwestia wręczania i przyjmowania
prezentów okolicznościowych oraz zawiera katalog zachowań zabronionych. Wyraźnie zazanacza również, że
pracownicy, którzy byli bezpośrednimi świadkami korupcji lub mają uzasadnione podejrzenie, że doszło do tego
negatywnego zjawiska, zobowiązani są do niezwłocznego zgłoszenia swoich przypuszczeń przełożonemu lub
Działowi Prawnemu Spółki lub Zarządowi.
Polityka Antykorupcyjna AC S.A. przyjęta w dniu 04.05.2023 r. obejmuje całościowo i uszczegóławia kwestie z
zakresu korupcji w AC S.A. zawiera definicje korupcji i innych nadużyć, zasady oceny ryzyka korupcyjnego w
przedsiębiorstwie, zasady komunikacji i zachowań w relacjach z kontrahentami, klientami i pracownikami, główne
zasady polityki antykorupcyjnej, zasady odnośnie darowizn, wręczania i przyjmowania upominków, zasady
przeciwdziałania konfliktowi interesów, tryb zgłaszania naruszeń, postanowienia odnośnie rejestru zdarzeń o
charakterze korupcyjnym, obowiązki spółki i pracowników oraz odpowiedzialność.
Spółka posiada także formalną politykę procesu zakupowego, uregulowaną m.in. w ramach Zintegrowanego
Systemu Zarządzania, jej postanowienia mają na celu ograniczyć możliwość wystąpienia działań o charakterze
korupcyjnym, a zawarte w niej zasady obejmują m.in.:
- postanowienia w zakresie procesów zakupowych: próśb, żądań czy zamówień, zgodnie z którymi żaden zakup
nie może być dokonany bez wcześniejszego zatwierdzonego zamówienia,
- postępowanie przy wyborze dostawców i rozpatrywaniu ich ofert na podstawie kryterium uczciwej konkurencji,
- procedurę rozliczania dostawców opartą na regule, iż płatności dokonywane są tylko dla dostawców dóbr i
usług, nie są dozwolone płatności gotówką, a jakakolwiek płatność za produkty czy usługi musi być dokonana
na konto firmy nie zaś osoby prywatnej,
- zapewnienie transparentności procesu podejmowania decyzji zakupowych.
W AC ryzyka związane z korupcją identyfikowane są w szczególności:
- w obszarze dostaw dóbr i usług dla Spółki przez podmioty zewnętrzne,
- w obszarach obsługi klientów,
- w związku z dokonywanymi darowiznami i umowami sponsorskimi,
- w obszarze relacji pracowników spółki z organami administracji państwowej.
Na ryzyko pojawienia się zdarzeń korupcyjnych narażeni są przede wszystkim pracownicy działu zakupów i działu
handlowego, gdyż to oni mają bezpośredni kontakt z przedstawicielami podmiotów zewnętrznych, mogących
oferować korzyści materialne za umożliwienie współpracy ze Spółką lub oczekującymi takich korzyści. Wystąpienie
sytuacji noszących znamiona działań korupcyjnych mogłoby mieć negatywne skutki wizerunkowe dla Spółki.
Realnym zagrożeniem zjawiska korupcji, są też skutki w postaci zawarcia niekorzystnych kontraktów na warunkach
nierynkowych.
Ponadto za obszary szczególnie narażone na ryzyko korupcyjne Spółka uważa:
- zakupy – w zakresie wyboru Kontrahenta i ustalenia warunków transakcji, a w szczególności cen;
- handel – w zakresie ustalania cen towarów Spółki oraz warunków współpracy z Kontrahentami;
- marketing – w zakresie kreowania wizerunku Spółki oraz umacniania jej pozycji na rynku, w tym w
szczególności umów sponsoringowych, reklamowych;
- księgowość – w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Spółki;
- kontroling – w zakresie przygotowywania kalkulacji kosztowych;
Jakkolwiek w Spółce w 2023 r. nie ujawniono przypadków zachowań noszących znamiona korupcji, jednakże
charakter działalności Spółki powoduje, że ewentualne ryzyko wystąpienia tego zjawiska istnieje.
Ryzyko wystąpienia działań o charakterze korupcyjnym jest ograniczane poprzez działania kontrolne prowadzone
w Spółce, a także przez opisanie w procedurach kolejnych kroków postępowania w kluczowych procesach
realizowanych w organizacji, np.: w procesie realizacji zamówień, w procesie reklamacji, w procesie dokonywania
zapłat za zakupy, podróży służbowych. AC S.A. zarządza tym ryzykiem, poprzez stosowanie regulacji
wewnętrznych odnoszących się do przedmiotowego obszaru, a także poprzez właściwy dobór pracowników
zatrudnionych na kluczowych stanowiskach oraz poprzez działania monitorujące przestrzeganie procedur