analiza łańcucha wartości Grupy Śnieżka. Część zapisów obecnie obowiązujących polityk odnosi się do kwesi
zarządzania obszarami pokrywającymi się ze zidentykowanymi oddziaływaniami, ryzykami i możliwościami.
Opisane poniżej oddziaływania zostały uszeregowane w kolejności od najistotniejszych do najmniej istotnych
według przyjętej wewnętrznie skali.
Oddziaływania pozytywne
1. Dotrzymywanie terminów płatności i zapewnianie bezpiecznych warunków umów dla dostawców –
oddziaływanie rzeczywiste zlokalizowane na wyższym szczeblu łańcucha wartości. Jako znaczący podmiot
na rynku farb i lakierów Grupa promuje dobre praktyki związane z płatnościami swoim podwykonawcom
i dostawcom, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorcom, dla których Śnieżka może być jednym
z największych, a przez to najważniejszych klientów. Dzięki temu utrzymuje na wysokim poziomie
standardy rynkowe, poprzez własny przykład zachęcając do ich dotrzymywania inne podmioty.
2. Wdrożenie do procesu zakupowego Kodeksu dostawcy – oddziaływanie rzeczywiste zlokalizowane na
wyższym szczeblu łańcucha wartości. Proces, wraz z kwesonariuszem samooceny dostawcy i Polityką
zakupową, pozwala nawiązywać współpracę z podmiotami, które spełniają ustalone przez Śnieżkę
wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska i praw człowieka. Jest on
czynnikiem wzmacniającym motywację do pozytywnych zmian dla innych przedsiębiorstw.
3. Rozwijanie kultury organizacyjnej i korporacyjnej oraz przekładanie jej na wszystkie szczeble
działalności organizacji (m.in. na dostawców, pracowników). Komunikowanie różnorodnymi kanałami
wartości, misji i wizji, uwzględnianie ich w werykacji dopasowania kandydatów do pracy dla Śnieżki,
w rozmowach rozwojowych pracowników, w kontakcie z klientami itp. – oddziaływanie rzeczywiste
zlokalizowane w całym łańcuchu wartości. Jasny, transparentny przekaz bazujący na Księdze Wartości
Organizacyjnych pozwala zachować jej integralność zarówno wewnętrzną (dla pracowników, którzy
wiedzą, jakie stawiane są im wymagania), jak i z perspektywy podmiotów biznesowych, z którymi Grupa
współpracuje w całym łańcuchu wartości, oczekując od nich konkretnych standardów postępowania.
4. Tworzenie bezpiecznych warunków pracy w zakładach – oddziaływanie rzeczywiste zlokalizowane
w łańcuchu wartości na szczeblu własnych operacji. Grupa poważnie traktuje kwese bezpieczeństwa
i higieny pracy, wymagając przestrzegania określonych prawem zasad i prowadząc szkolenia z tego
zakresu, zarówno te, do których Śnieżka jest zobligowana (m.in. polskim prawodawstwem oraz poprzez
przestrzeganie zapisów Polityki jakości, środowiska i BHP), jak i dodatkowe, np. z udzielania pierwszej
pomocy. Prowadzi też badania sprawdzające potencjalną szkodliwość warunków, w jakich pracują osoby
zatrudnione w zakładach, takie jak werykacja dopuszczalnego poziomu hałasu. Dzięki temu odnotowuje
niską liczbę zdarzeń wypadkowych – w skali roku 2023 zarejestrowano trzy lekkie wypadki indywidualne
przy pracy (w FFiL Śnieżka SA), a 7 w Grupie Kapitałowej.
5. Zapewnianie bezpiecznych warunków zatrudnienia – oddziaływanie rzeczywiste zlokalizowane
w łańcuchu wartości na szczeblu własnych operacji. Bezpieczna praca to nie tylko wypełnianie prawa
w zakresie BHP. Grupa dąży do stworzenia takich okoliczności realizacji obowiązków zawodowych, by jej
pracownicy odczuwali stabilność zatrudnienia w miejscu, które o nich dba i dąży do rozwoju ich
kompetencji, opierając się na zapisach Polityki Personalnej oraz Polityki poszanowania praw człowieka.
6. Zapewnianie odpowiedniego wynagrodzenia dla zatrudnionych – oddziaływanie rzeczywiste
zlokalizowane w łańcuchu wartości na szczeblu własnych operacji. Grupa umacnia swoją pozycję na
lokalnych rynkach pracy, zapewniając osobom zatrudnionym godziwą, konkurencyjną płacę,
odpowiednią do zajmowanego stanowiska, kompetencji i zakresu umowy. Podstawą do zachowania
spójności i przejrzystości systemu wynagrodzeń jest Polityka personalna, w tym system wartościowania
stanowisk pracy.
7. Prowadzenie szkoleń dla pracowników w obszarze korupcji i przekupstwa – oddziaływanie rzeczywiste
zlokalizowane w łańcuchu wartości na szczeblu własnych operacji. Grupa dba o przestrzeganie Kodeksu
etyki oraz wewnętrznych dokumentów poszczególnych spółek, takich jak Polityka przeciwdziałania