
9
SPRZEDAŻ I RENTOWNOŚĆ SPÓŁKI
Answear.com  SA  konsekwentnie  zwiększa  skalę  działalności, 
mimo  że  w  drugim  półroczu  Spółka  mierzyła  się  z 
wymagającym  otoczeniem  rynkowym.  Wyniki  sprzedażowe 
były pod presją niekorzystnych trendów makroekonomicznych, 
słabnącego  popytu  konsumenckiego  i  niskich  wskaźników 
sprzedaży  detalicznej,  wzmożonej  konkurencji  cenowej 
związanej  z  przetwarowaniem  obserwowanym  u  konkurencji. 
Nowym negatywnym czynnikiem, który pojawił się  w  4Q2023, 
była  blokada  przewoźników  na  granicy  polsko-ukraińskiej 
powodująca przejściowe wydłużenie czasu dostawy paczek na 
tym rynku, a  w konsekwencji mniejszą skłonność do składania 
zamówień przez klientów w Ukrainie.
Realizacja  planu  uruchomienia  sprzedaży  witryn  PRM  na 
rynkach,  na  których  działały  sklepy  przejętej  marki 
Sneakerstudio,  pozwoliła  na  zwiększenie  sprzedaży  oraz 
pozyskanie  klientów  w  segmencie  luxury-streetwear.  Nowy 
brand  PRM  kontrybuował  do  wzrostu  osiągniętego  w 
przychodach ze sprzedaży w 2023 poprawą ich dynamiki o 3,8 
pp., a w samym czwartym kwartale 6,5% natomiast przychody 
ze  sprzedaży  marki  PRM  wzrosły  w  4Q2023  względem 
3Q2023 o 101,3% kdk, i to pomimo dopiero rozpoczętych prac 
nad  poprawą  oferty  tej  marki,  których  wyniki  powinny  być 
widoczne od 2024 r.
Czynnikiem  zewnętrznym  wpływającym  negatywnie  na 
osiągniętą  dynamikę  sprzedaży  oraz  osiągniętej  marży  na 
sprzedaży  jest  umocnienie  się  złotego  względem  EUR  oraz 
większości  pozostałych  walut  regionu  CEE:  Answear  jako 
eksporter realizuje około 80% swojej sprzedaży poza granicami 
Polski, w tym około 22% w walucie euro, której średni kurs w 
4Q2023  obniżył  się  o  6,6%  w  ujęciu  rdr,  a  około  24% 
sprzedaży on-line wygenerowane zostało na rynku ukraińskim, 
którego waluta w  4Q2023 straciła względem złotego 10,7% w 
ujęciu rdr. Pozostałe waluty regionu, poza węgierskim forintem, 
również  straciły na  wartości ok  7%  względem  złotówki  w  tym 
okresie  (w  ujęciu  rdr).  Ze  względu  na  wymagające  otoczenie 
konkurencyjne  i  słaby  popyt  konsumencki  możliwości 
reagowania  na  ten  czynnik  podniesieniem  cen  były 
ograniczone.
Pomimo  niekorzystnych  czynników  zewnętrznych, 
makroekonomicznych  i  geopolitycznych,  Spółka  kontynuuje 
wzrosty.  Konsekwentna  realizacja  strategii  skutkuje 
osiągnięciem  dynamiki  zwiększania  sprzedaży  na  poziomie 
wyraźnie  wyższym  niż  konkurencja  on-line  i  stawiającym 
Answear.com SA wśród liderów w branży e-commerce fashion.
Marża  na  sprzedaży  wyniosła  39,6%  co  oznacza  nieznaczny 
spadek o 0,6 pp, zanotowany w drugim półroczu. Przyczyny tej 
zmiany  leżą  w  aprecjacji  polskiej  waluty  obserwowanej  w 
4Q2023 oraz  z  głębszych  promocji  zastosowanych  na  marce 
PRM  i  związanych  z  restartem  sprzedaży  na  uruchamianych 
rynkach  przejętej  1  czerwca  2023  r.  Zorganizowanej  Części 
Przedsiębiorstwa.
Rosnące  przychody  ze  sprzedaży  pozwoliły  na  zwiększenie 
budżetu marketingowego  do  poziomu 222,5 mln  PLN  w  2023 
wobec  153,8  mln  PLN  w  zeszłym  roku.  W  raportowanym 
okresie  spółka  przeprowadziła  trzy  szerokozasięgowe 
kampanie  medialne  na  wszystkich  rynkach.  Efektywność 
wydatków marketingowych w on-line była pod presją  niskiego 
popytu  konsumenckiego  obserwowanego  w  drugiej  połowie 
roku.  Dodatkowo  nowa  marka  PRM  wymagała  poniesienia 
wydatków  związanych  z  sukcesywnym  otwarciem  kolejnych 
sklepów  PRM  na  nowych  rynkach. W  efekcie  tych  czynników 
zanotowano wzrost  współczynnika CSR do poziomu 17,6% w 
2023 w porównaniu do 15,7% w 2022, a w  samym czwartym 
kwartale  współczynnik  CSR  wyniósł  18,7%  w  porównaniu  do 
17,4% w analogicznym okresie 4Q2022. 
Pomimo  występowania  niekorzystnych  czynników  rynkowych 
(niższe  marże,  wyższe  koszty  marketingu)  oraz  poniesienia 
kosztów  rozwoju  przejętej  marki  PRM    Spółka  zanotowała 
dodatnią  rentowność  EBITDA  na  poziomie  4,5%.  Ujemna 
rentowność nowej marki PRM, przypadająca na okres restartu 
działalności przejętej Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa 
pod  tym  szyldem,  kontrybuowała  do  wyniku  EBITDA  w  2023 
kwotą  (–  11,6  mln  PLN)  straty,  co  oznacza  że  rentowność 
Answear.com SA z wyłączeniem wzrosła rok do roku i wyniosła 
68,1  mln  PLN  vs  61,8  mln  w  2023  r.  Kumulatywnie 
Answear.com SA z działalności całej Spółki w 2024 r. uzyskał 
dodatnią rentowność na poziomie EBITDA o wartości 56,5 mln 
PLN, a  na  poziomie oczyszczonej EBITDA  z wpływu  zdarzeń 
jednorazowych  oraz  wyceny  programu  motywacyjnego  –  w 
wysokości 60,2 mln PLN czyli 4,8% przychodów ze sprzedaży. 
Spółka w 4Q2023 osiągnęła zysk netto w wysokości 13,6 mln 
PLN, w porównaniu do 20,6 mln PLN zysku netto osiągniętego 
w  4Q2022.  Natomiast  za  okres  pełnych  12  miesięcy  2023  r. 
Spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 20,2 mln PLN, czyli 
niższy w porównaniu do zeszłego roku o 5,7 mln PLN.
PODSUMOWANIE OPERACYJNE
Komentarz Zarządu do wyników