LIST PREZESA ZARZĄDU ZUE S.A.
Szanowni Państwo,
Z satysfakcją przedstawiam Państwu sprawozdanie Grupy ZUE za 2023 rok. Po raz kolejny
potwierdziliśmy, że jesteśmy firmą o solidnych fundamentach, która skutecznie wykorzystuje pojawiające
się szanse na wymagającym rynku w szeroko rozumianej branży budowlanej. Najlepiej obrazuje to fakt,
że wyraźnie poprawiliśmy rok do roku wyniki finansowe, które zaraportowaliśmy
w 2022 roku.
Przychody Grupy w 2023 r. zwiększyły się o 61% do poziomu blisko 1,5 mld zł (1 484,1 mln zł).
To zdecydowanie najwyższa sprzedaż w naszej historii. Z kolei zysk netto wyniósł blisko 21 mln
(+22% r/r). Spółka ZUE S.A. zwiększyła r/r przychody o 66% oraz wypracowała zysk netto w kwocie
22 mln zł, wyższy r/r o 115%. Po raz kolejny możemy też pochwalić się bezpiecznym poziomem
zamówień, przekraczającym aktualnie 1,7 mld zł.
W całym 2023 r. spółki budowlane z Grupy ZUE pozyskały nowe kontrakty budowlane o łącznej wartości
ok. 959 mln zł. Najważniejszym z nich była podpisała w ubiegłym roku z PKP PLK S.A. umowa o wartości
wynosi 785 mln netto. Zadanie, którego się podjęliśmy to jedna z trzech części największej
kilkuetapowej inwestycji kolejowej w województwie śląskim w ostatnich latach. Efektem inwestycji ma
być m.in. lepszy dostęp do kolei, skrócenie czasu przejazdu dzięki zwiększeniu prędkości pociągów oraz
poprawa komfortu pasażerów w województwie śląskim. Zwiększy się także bezpieczeństwo przewozu
podróżnych oraz towarów.
Innym ważnym – biznesowo i społecznie projektem w naszym portfelu jest zadanie, którego podjęliśmy
się w Warszawie. W pierwszych miesiącach 2024 roku razem z konsorcjantem pozyskaliśmy prestiżowy
kontrakt w obszarze infrastruktury tramwajowej o wartości 295 mln (dla ZUE 50%). Będzie to budowa
podziemnej trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa na odcinku od Dworca Zachodniego
do węzła z ul. Grójecką. Dzięki tej inwestycji możliwy będzie dojazd tramwajem do stacji Warszawa
Zachodnia, a pod samą stacją zbudowany zostanie podziemny przystanek tramwajowy dla pasażerów,
z którego będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Będzie to bardzo duże ułatwienie dla
mieszkańców Warszawy i przyjezdnych do stolicy. Niezmiernie cieszę się, że bierzemy udział w tak
ważnych społecznie i gospodarczo projektach, które jednocześnie generują dla Grupy znaczne przychody.
Warto też podkreślić, że choć w 2023 r. niezmiennie naszymi głównymi obszarami działalności były rynki
kolejowy i tramwajowy, to w zakończonym roku mocno rozwijaliśmy najmłodszą w Grupie spółkę jaką
jest Energopol. Uważamy, że doświadczenie i zakres kompetencji, którym charakteryzuje się Energopol,
stanowią komplementarne uzupełnienie dla dotychczasowej działalności ZUE, m.in. w obszarze robót
drogowych, budowy obiektów mostowo-drogowych i szeregu innych robót specjalistycznych. W 2023 r.
Energopol pozyskał nowe 3 kontrakty budowlane o łącznej wartości ok. 65 mln zł. Co ważne, składamy
kolejne oferty na tym perspektywicznym rynku, który charakteryzuje się m.in. stabilną podażą nowych
inwestycji. Ch też podkreślić, że na rozwój Energopolu patrzymy szeroko i kompleksowo, dlatego
zwiększamy potencjał wykonawczy Spółki poprzez m.in. rozbudo bazy sprzętowej i poprawę
efektywności.
Pomimo tego, że rok 2023 upłynął nam przede wszystkim na podpisywaniu kontraktów na rynku
krajowym, to nie można zapominać, że jesteśmy mocno obecni wnież na zagranicznych rynkach. Warto
przypomnieć o naszej dużej aktywności w Rumunii. Wspólnie z naszym rumuńskim partnerem
powołaliśmy konsorcjum, które realizuje umowy pozyskane w kwocie ok. 0,9 mld zł, z czego 50%
przypada na ZUE. Oceniamy, że ten rynek ma nadal bardzo dobre perspektywy i zamierzamy tam
konsekwentnie rozwijać i wzmacniać naszą pozycję. Nadal szukamy też swoich szans biznesowych poza
granicami kraju (m.in. na Łotwie) i przygotowujemy się do ofertowania na innych rynkach europejskich.
Po udanym 2023 r. czekamy na ożywienie krajowego rynku inwestycji infrastrukturalnych w 2024 r. Grupa
jest przygotowana na ożywienie w zakresie realizacji zamierzeń inwestycyjnych głównych
zamawiających, które jest spodziewane przez branżę w związku z potencjalnym napływem środków
unijnych. Zwłaszcza, że PKP PLK szacuje łączne potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę kolejową
na ok. 300 mld zł. Znaczna część nakładów ma zostać poniesiona do 2030 roku. W ramach Krajowego
Programu Kolejowego (KPK) trwają obecnie prace budowlane w wcześniej rozpoczętych inwestycjach,
a kolejna pula nowych inwestycji w ramach KPK będzie finansowana ze środków unijnych, m.in. z KPO.
Dodatkowo nie możemy zapominać o pozytywnym wpływie na naszą branżę ewentualnych inwestycji
związanych z tzw. komponentem kolejowym w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Istotne jest,
aby rynek przetargów inwestycyjnych ruszył jak najszybciej.
Jeśli chodzi o krajowy rynek tramwajowy to cały czas przygotowujemy nowe oferty przetargowe
na zadania infrastrukturalne, chcąc odgrywać znaczącą rolę w modernizacji miejskiego transportu
szynowego, do którego należy przyszłość, m.in. ze względu na jego ekologiczny i jednocześnie efektywny
charakter. Co ważne, budolub modernizację nowych linii planupraktycznie wszystkie aglomeracje
posiadające sieci tramwajowe. W tym obszarze także liczymy na pozytywny wpływ środków unijnych,
m.in. rynek tramwajowy wspiera projekt programu „FEnIKS” (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę,
Klimat, Środowisko) na lata 2021-2027, w którym przewidziano znaczne środki na rozwój transportu
miejskiego w polskich aglomeracjach, w tym na rozbudowę i modernizację infrastruktury
(głównie tramwajowej).
W związku ze spodziewanym ożywieniem na rynku prawdopodobnie w drugiej połowie roku
nieustannie staramy się rozwijać i m.in. inwestujemy w nowy, specjalistyczny sprzęt. Z większych
zakupów warto wymienić np. podbijarkę uniwersalną, czy też wymianę lokomotyw starego typu na nowe
- efektywniejsze operacyjnie i eksploatacyjnie oraz bardziej ekologiczne. W planach Grupy na 2024 r.
też kolejne inwestycje. Rozbudowany park maszynowy pozwoli nam na jeszcze sprawniejsze
wykonywanie zleceń i zapewni stabilne funkcjonowanie na kolejne lata.
Reasumując, jesteśmy usatysfakcjonowani tym co wydarzyło się w 2023 r. zarówno pod względem
operacyjnym, jak i finansowym. W 2024 roku zamierzamy wykorzyst szanse związane z zapowiadanym
uruchomieniem programów inwestycyjnych ze środków unijnych oraz dalej umacniać pozycję rynkową
Grupy i wypracowywać satysfakcjonujące wyniki finansowe.
Z wyrazami szacunku,
Wiesław Nowak
Prezes Zarządu
ZUE S.A.