Sprawozdanie Zarządu ZUE S.A. z działalności Jednostki Dominującej ZUE S.A. oraz Grupy Kapitałowej ZUE za rok 2023
32
Zakres Zintegrowanego Systemu Zarządzania obejmuje:
Projektowanie, budowę, eksploatację i remonty:
torowisk tramwajowych i kolejowych, ulic i dróg wraz z infrastrukturą,
sieci trakcyjnych tramwajowych, trolejbusowych i kolejowych,
konstrukcji stalowych i żelbetowych,
systemów oświetlenia, sterowania i sygnalizacji,
urządzeń oraz sieci kablowych i napowietrznych energetycznych i teletechnicznych,
oraz naprawę i wynajem pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych.
KONTEKST – CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE
W celu możliwie pełnego określenia kontekstu w jakim działa organizacja, ZUE określiło czynniki zewnętrzne
i wewnętrzne istotne dla celu i strategicznego kierunku jego działania, oraz takie, które wpływają na zdolność
organizacji do osiągnięcia zamierzonego wyniku systemu zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego
i zarządzania BHP.
Spółka rozważyła czynniki biorąc pod uwagę otoczenie: prawne, technologiczne, konkurencyjne, rynkowe, kulturowe,
społeczne, ekonomiczne, krajowe, regionalne, lokalne, a także, w obliczu trwającego od lutego 2022 r. konfliktu
zbrojnego na Ukrainie, wpływ czynnika międzynarodowego, co ułatwiło zrozumienie kontekstu zewnętrznego
organizacji, zaś analiza zagadnień związanych z wartościami, kulturą, wiedzą i działaniem organizacji, ułatwiła
zrozumienie kontekstu wewnętrznego.
Sytuacja polityczno-gospodarcza w Ukrainie, jak również zmiany na rynku surowców i materiałów są na bieżąco
monitorowane pod kątem faktycznego i potencjalnego wpływu na działalność Spółki i związane z nim skutki
w postaci, m.in. osłabienia kursu złotego, co może się przełożyć na wzrost kosztów oraz zaburzenia w łańcuchach
dostaw importowanych produktów i materiałów, wzrostu kosztów paliw, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej.
Ponadto, Spółka stale monitoruje:
− potencjalne ryzyka i współdziała z zamawiającymi w celu ich minimalizowania,
− bezpieczeństwo systemów informatycznych pod kątem zagrożeń cybernetycznych,
− ryzyka związane z kursami walutowymi i zmianami stóp procentowych.
OCENA RYZYKA I WPŁYW DZIAŁALNOŚCI
Spółka opracowała ocenę ryzyka procesowego zgodną z wymogami norm ISO 9001:2015 i ISO 45001:2018,
uwzględniającą ryzyka i szanse występujące w organizacji, w odniesieniu do zachodzących procesów, zgodnie
z przyjętą metodologią oceny tzw. macierzą ryzyka. Efektem oceny ryzyka jest informacja co zrobić, aby organizacja
pracowała i rozwijała się bez zakłóceń, a wymagania klienta stale były spełniane powodując jego zadowolenie.
Ciągłe dążenie Spółki do zmniejszania wpływu swoich procesów, wyrobów i usług na środowisko oraz sąsiadującą
społeczność, przestrzeganie rygorystycznych zasad BHP, stawianych przez wymagania prawne jak i przez nią samą,
znajduje swoje odzwierciedlenie w deklarowanej Polityce Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością,
Środowiskowego i BHP, która podlega konsultacjom przez przedstawicieli pracowników [w tym związków
zawodowych] i jest zatwierdzona przez Prezesa Zarządu.
CERTYFIKACJA – AUDYT RECERTYFIKACYJNY
W celu stwierdzenia zgodności wdrożonego w Spółce Zintegrowanego Systemu Zarządzania z normami odniesienia,
w dniach od 16 stycznia 2024 r. do 19 stycznia 2024 r., został przeprowadzony audyt recertyfikacyjny Zintegrowanego
Systemu Zarządzania, na zgodność z normami ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 oraz ISO 45001:2018.
Audyt jest wynikiem formalnego procesu utrzymania certyfikacji systemu zarządzania ale również oceną
skuteczności systemu zarządzania dla zapewniania, że Spółka jest zdolna do osiągania zdefiniowanych celów
oraz spełnia wymagania prawne i umowne.
W związku z rozszerzonym audytem jakim jest audyt recertyfikacyjny, w planie audytu znalazły dwa kontrakty:
− realizujący budowę miejską, tj.: „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu drogi kategorii gminnej
– ul. Zwierzynieckiej i drogi kategorii powiatowej – ul. Kościuszki w Krakowie wraz z przebudową sąsiadujących
skrzyżowań oraz sieci trakcyjnej, odwodnienia, oświetlenia, przebudową kolidującej infrastruktury technicznej,
remontem pętli tramwajowej Salwator, a także budową sieci cieplnej wraz z przyłączami oraz budową
i przebudową sieci wodociągowej” oraz
− realizujący budowę kolejową pn.: „Realizacja robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego
i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci
telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Będzin - Katowice Szopienice