drogowych, budowy obiektów mostowo-drogowych i szeregu innych robót specjalistycznych. W 2023 r.
Energopol pozyskał nowe 3 kontrakty budowlane o łącznej wartości ok. 65 mln zł. Co ważne, składamy
kolejne oferty na tym perspektywicznym rynku, który charakteryzuje się m.in. stabilną podażą nowych
inwestycji. Chcę też podkreślić, że na rozwój Energopolu patrzymy szeroko i kompleksowo, dlatego
zwiększamy potencjał wykonawczy Spółki poprzez m.in. rozbudowę bazy sprzętowej i poprawę
efektywności.
Pomimo tego, że rok 2023 upłynął nam przede wszystkim na podpisywaniu kontraktów na rynku
krajowym, to nie można zapominać, że jesteśmy mocno obecni również na zagranicznych rynkach. Warto
przypomnieć o naszej dużej aktywności w Rumunii. Wspólnie z naszym rumuńskim partnerem
powołaliśmy konsorcjum, które realizuje umowy pozyskane w kwocie ok. 0,9 mld zł, z czego 50%
przypada na ZUE. Oceniamy, że ten rynek ma nadal bardzo dobre perspektywy i zamierzamy tam
konsekwentnie rozwijać i wzmacniać naszą pozycję. Nadal szukamy też swoich szans biznesowych poza
granicami kraju (m.in. na Łotwie) i przygotowujemy się do ofertowania na innych rynkach europejskich.
Po udanym 2023 r. czekamy na ożywienie krajowego rynku inwestycji infrastrukturalnych w 2024 r. Grupa
jest przygotowana na ożywienie w zakresie realizacji zamierzeń inwestycyjnych głównych
zamawiających, które jest spodziewane przez branżę w związku z potencjalnym napływem środków
unijnych. Zwłaszcza, że PKP PLK szacuje łączne potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę kolejową
na ok. 300 mld zł. Znaczna część nakładów ma zostać poniesiona do 2030 roku. W ramach Krajowego
Programu Kolejowego (KPK) trwają obecnie prace budowlane w wcześniej rozpoczętych inwestycjach,
a kolejna pula nowych inwestycji w ramach KPK będzie finansowana ze środków unijnych, m.in. z KPO.
Dodatkowo nie możemy zapominać o pozytywnym wpływie na naszą branżę ewentualnych inwestycji
związanych z tzw. komponentem kolejowym w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Istotne jest,
aby rynek przetargów inwestycyjnych ruszył jak najszybciej.
Jeśli chodzi o krajowy rynek tramwajowy to cały czas przygotowujemy nowe oferty przetargowe
na zadania infrastrukturalne, chcąc odgrywać znaczącą rolę w modernizacji miejskiego transportu
szynowego, do którego należy przyszłość, m.in. ze względu na jego ekologiczny i jednocześnie efektywny
charakter. Co ważne, budowę lub modernizację nowych linii planują praktycznie wszystkie aglomeracje
posiadające sieci tramwajowe. W tym obszarze także liczymy na pozytywny wpływ środków unijnych,
m.in. rynek tramwajowy wspiera projekt programu „FEnIKS” (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę,
Klimat, Środowisko) na lata 2021-2027, w którym przewidziano znaczne środki na rozwój transportu
miejskiego w polskich aglomeracjach, w tym na rozbudowę i modernizację infrastruktury
(głównie tramwajowej).
W związku ze spodziewanym ożywieniem na rynku – prawdopodobnie w drugiej połowie roku –
nieustannie staramy się rozwijać i m.in. inwestujemy w nowy, specjalistyczny sprzęt. Z większych
zakupów warto wymienić np. podbijarkę uniwersalną, czy też wymianę lokomotyw starego typu na nowe