2023 RAPORT ESG GRUPY ERBUD
62
E/
Dobra
praktyka
W MOD21 stworzyliśmy internetowy kalkulator, który
pozwala porównać poziom emisji dwutlenku węgla dla
budownictwa modułowego i budownictwa tradycyjnego.
Narzędzie bierze pod uwagę dane dotyczące obiektu
w fazie jego stworzenia, przewiezienia surowca na plac
budowy oraz samego procesu budowy. Po podaniu
liczby pięter, powierzchni i lokalizacji, kalkulator oblicza
ślad węglowy dla budynków w technologii tradycyjnej i
porównuje go z emisjami dla budownictwa modułowego.
W stworzeniu kalkulatora pomógł nam prof. dr hab. inż.
Paweł Bogacz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Rozwiązanie zostało docenione przez niezależnych
specjalistów – kalkulator otrzymał wyróżnienie w kategorii
E – innowacje w obszarze środowiska w konkursie
Polskiego Stowarzyszenia ESG.
W zakresie budowanego systemu zarządzania
kwestiami klimatycznymi w Grupie uwzględniliśmy
powyższe dokumenty jako rozszerzenie zapisów
wprowadzonej w Polsce Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady (2014/95/UE) dotyczącej
sprawozdawczości niefinansowej oraz Wytycznych
dotyczących sprawozdawczości w zakresie informacji
niefinansowych (Dz.U. UE nr C 215 z 5.07.2017 roku).
Punktem wyjścia dla realizacji wszystkich powyższych
działań stało się określenie istotności informacji
związanych z klimatem dla naszej Grupy. W tym celu,
w 2019 roku, odbyły się warsztaty dla kadry
zarządzającej z poszczególnych spółek wchodzących
w skład Grupy, prowadzone przez ekspertów
z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Instytutu
Rachunkowości i Podatków.
Ze względu na pogłębianie się zmian klimatycznych,
a także wprowadzenie nowych, bardziej szczegółowych
materiałów analitycznych dotyczących prospekcji
klimatycznych dla terenu działania biznesowego Grupy
(np. Portal Klimatyczny KLIMADA 2 oraz portal ISOK
(Informatyczny System Osłony Kraju)), w listopadzie
2022 wzięliśmy udział w kolejnych warsztatach
dotyczących zmian klimatycznych poprowadzonych
przez ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej.
Zweryfikowaliśmy, doprecyzowaliśmy, a także
uaktualniliśmy zapisy Polityki klimatycznej.
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi badania podwójnej
istotności zagadnień dotyczących
klimatu* zdefiniowaliśmy informacje związane
z klimatem jako istotne dla naszej Grupy. Stopień
istotności został uznany za wysoki, zarówno w ujęciu
wytycznych prawnych jak i oceny tematu przez strony
zainteresowane oraz naszych menadżerów. Wysoki
poziom istotności zagadnień związanych z klimatem dla
Grupy określiliśmy dla perspektywy krótko, średnio, jak
i długoterminowej oraz w całym łańcuchu wartości.
Horyzonty czasowe:
za krótki okres uznano perspektywę roku
2030, z pośrednim kamieniem milowym w roku
2028 - perspektywę czasową bieżącej strategii
biznesowej Grupy ERBUD. Krótki okres jest
także związany ze Strategią ESG Grupy ERBUD
„Budujemy odpowiedzialnie” i wytycznymi
wynikającymi z Pakietu Fit for 55,
za średni okres uznano perspektywę roku 2040,
czyli wyznaczony w Strategii Europejskiego
Zielonego Ładu Unii Europejskiej rok zakończenia
procesu obniżania śladu węglowego, zgodny
także z terminem realizacji Polityki Energetycznej
Polski. W decyzji dotyczącej określenia średniego
okresu uwzględniono plan docelowej zmiany
wskaźników celowych w związku z trwającymi
obecnie pracami nad aktualizacją Polityki
Energetycznej Polski,
za długi okres uznano perspektywę roku 2050,
czyli rok realizacji Strategii Europejskiego
Zielonego Ładu przez Unię Europejską –
osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Równolegle z przyjętymi i przedstawionymi powyżej
horyzontami czasowymi, przyglądamy się innym
prowadzonym w naszym otoczeniu działaniom
legislacyjnym (związanym głównie z implementacją
Dyrektywy CSRD (2022/2464/UE) oraz Europejskich
Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju
(ESSZR)) i dopuszczamy możliwość rewizji naszych celów
klimatycznych w perspektywie średnioterminowej.
Podczas analizy wpływu na klimat, określiliśmy, że ani
w raportowanym 2023 roku, ani w przyszłych latach
nasza Grupa nie wywiera i nie będzie wywierać bardzo
znaczącego wpływu na klimat, co nie zmienia faktu,
że nasz wpływ może być negatywny i zauważalny,
przede wszystkim uwzględniając perspektywę łańcucha
wartości. Podstawowe surowce, z jakich korzystamy, są
produktami branż, które istotnie wpływają na klimat. Są
to m.in. produkcja betonu, produkcja asfaltów i paliw,
produkcja energii elektrycznej i cieplnej, produkcja
cementu, hutnictwo stali. Ewentualne zmiany regulacji
i dodatkowe obciążenia legislacyjne związane z emisją
gazów cieplarnianych dla tych branż uwzględniamy jako
ryzyko finansowe dla naszej działalności.
Do grupy ryzyk integrujemy również obserwowane
nasilenie anomalii pogodowych, które może wpłynąć na
proces realizacji naszych projektów.
Podczas warsztatów przeprowadzonych w listopadzie
2022 oraz prac strategicznych prowadzonych w roku
2023 w oparciu o metodykę określenia podatności
Grupy na zmiany klimatu, określiliśmy narażenie,
wrażliwość, potencjalny wpływ oraz zdolność
przygotowawczą i działania zapobiegawcze dla
Grupy. W procesie analitycznym uwzględniliśmy
wskazania Tabeli 1, Tabeli 2 oraz Tabeli 4 Komunikatu
Komisji Europejskiej, które stanowią wytyczne
dotyczące sprawozdawczości w zakresie informacji
niefinansowych: Suplement dotyczący zgłaszania
informacji związanych z klimatem (C/2019/4490)).
Warsztaty klimatyczne oparte zostały o obowiązujący
obecnie Sixth Assessment Report Intergovernmental
Panel on Climate Change z 2021 roku – tzw. AR6,
przygotowany przez Międzyrządowy Zespół ds.
Zmian Klimatu (IPCC), oraz na bazie przygotowanych
na tej podstawie przez Międzynarodową Agencję
Energetycznej (IEA) analiz dla czterech scenariuszy:
RCP2,6, RCP4,5, RCP6 oraz RCP8,5. Za kluczowe dla
naszej działalności uznaliśmy scenariusze RCP4,5
oraz RCP8,5 i związane z nimi zmiany klimatyczne i
pogodowe do roku 2050, określane przez portale ISOK
(Informatyczny System Osłony Kraju) oraz Klimada 2.
Wynikiem prac było określenie poziomu wpływu zmian
(zagrożenia klimatycznego i pogodowego) na aktywa
posiadane i zarządzane przez Grupę oraz na cały jej
łańcuch wartości.
* Wyprowadzonej metodycznie w Zaleceniach Grupy
Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych
Związanych z Klimatem (TCFD) i zaimplementowanej w
Unii Europejskiej poprzez Komunikat Komisji Europejskiej,
stanowiącej wytyczne dotyczące sprawozdawczości w
zakresie informacji niefinansowych: Suplement dotyczący
zgłaszania informacji związanych z klimatem (C/2019/4490)
i stosowanej jako podstawowa zasada analizy zagadnień
zrównoważonego rozwoju w Dyrektywie Parlamentu
Europejskiego i Rady (2022/2464/UE) (…) w odniesieniu do
sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju
oraz w przygotowanych i przyjętych na jej podstawie w dniu
31.07.2023 roku przez Komisję Europejską ESRS,
w tym zasadniczych dla niniejszego rozdziału standardów
ESRS 1: Zasady ogólne, ESRS 2: Informacje ogólne, strategia,
zarządzanie i ocena istotności oraz ESRS E1: Zmiany
klimatu, dokonaliśmy ponownej analizy (pierwsza była
przeprowadzona w 2019 roku).
O RAPORCIE ŁAD KORPORACYJNY LUDZIE ŚRODOWISKO O ERBUDZIE LIST CZŁONKÓW ZARZĄDU