Warszawa, 28 marca 2024 r.
Szanowni Państwo!
Akcjonariusze BIOTON S.A.,
Niniejszym przekazujemy sprawozdanie finansowe BIOTON S.A. ("Bioton", "Spółka") oraz Grupy Kapitałowej
BIOTON ("Grupa") za rok 2023. Łączne przychody Grupy za rok 2023 wyniosły 181 mln PLN i były niższe o 51 mln
PLN (22% r/r) w porównaniu do przychodów Grupy za rok 2022. Przychody Grupy na rynku polskim w 2023 r.
wyniosły 106 mln PLN i były porównywalne do wartości sprzedaży z 2022 r., pomimo spadku rynku insulin w
Polsce, co było związane z wprowadzeniem nowych doustnych produktów przeciwcukrzycowych, takich jak SGLT
czy GLP-1. Bioton osiągnął prawie 40% udział w rynku insulin ludzkich w Polsce (w ujęciu wartościowym).
Ponadto Grupa kontynuowała rozwój sprzedaży obecnych doustnych produktów przeciwcukrzycowych i
osiągnęła wzrost udziałów rynkowych, ale także kontynuowała wprowadzanie na polski rynek produktów takich
jak Combodiab, a także produktów z linii gastro z rodziny INTESTA. Produkty gastro zwiększyły swoją sprzedaż na
rynkach międzynarodowych.
Największy udział w przychodach ze sprzedaży insulin na rynkach międzynarodowych miały Libia i Wietnam, które
odpowiadały za ponad 40% przychodów ze sprzedaży międzynarodowej (+32 mln PLN). Niższa wartość
rozpoznanych przychodów ze sprzedaży związana była z brakiem sprzedaży na rynek chiński oraz do krajów, do
których Bioton dostarczał produkty w ramach przetargów, takich jak Sudan czy sprzedaż API na Ukrainę, która
miała miejsce w porównywalnym roku 2022.
Przychody Grupy obejmują również sprzedaż usług w 2023 r. w wysokości 19,1 mln PLN w porównaniu do 19,7
mln PLN w poprzednim roku dla wszystkich pozostałych sprzedaży i usług, w tym Projektu Analogowego.
W 2023 r. zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 72,9 mln PLN w porównaniu do 95,8 mln PLN w 2022 r. Zysk brutto
utrzymał marżę na poziomie ponad 40%, na co wpływ miała struktura produktowa sprzedaży (w 2023 r. Grupa
dostarczyła na rynek międzynarodowy znacznie więcej fiolek niż wkładów, a także struktura produktowa między
Polską a rynkami międzynarodowymi która ma różną rentowność). Dodatkowo na koszty produkcji wpłynął
wzrost cen spowodowany inflacją, wzrost cen energii i gazu, a także kosztów surowców i materiałow do produckji
(średni wzrost o +15% w 2023 r. w porównaniu do 2022 r.) oraz wzrost kosztów wynagrodzeń.
Raportowana skonsolidowana EBITDA w 2023 r. wyniosła 50,3 mln PLN w porównaniu do 55,7 mln PLN w 2022r.,
co zwiększyło marżę EBITDA do 27,7% z 23,9% w 2022 r. Grupa zakończyła 2023 r. skonsolidowanym zyskiem
netto w wysokości 2,3 mln PLN w porównaniu do 1,4 mln PLN w 2022 r.
We wrześniu 2023 r. Spółka otrzymała zamówiony przez siebie raport na temat europejskiego rynku
diabetologicznego w latach 2023-2028, który ukierunkował Zarząd na dalszy rozwój strategii Spółki. Strategia
Spółki i Grupy została doprecyzowana i podzielona na pięć głównych kategorii:
1. Leki biopodobne i wprowadzenie produktów do wstrzykiwań w leczeniu diabetologicznym, w ramach
tej strategii Spółka zdecydowała się na aktualizację obecnej dokumentacji rejestracyjnej
rekombinowanej insuliny ludzkiej w Europejskiej Agencji Leków w celu rozwoju sprzedaży w Europie i
na świecie. Ponadto planujemy rozpoczęcie programu badawczo-rozwojowego w celu opracowania
insuliny Degludec. Uzgodniliśmy warunki współpracy również dla produktów GLP-1 Liraglutide jako
producent kontraktowy (CMO), a obecnie trwają negocjacje umowy.
W przypadku analogów insuliny strategią Spółki jest dalsze opracowywanie analogów w oparciu o
własną technologię, technologię Yifan lub inne szybsze drogi wejścia na rynek, takie jak umowy
licencyjne.
2. Doustne leki przeciwcukrzycowe, w ramach tej strategii Spółka kontynuuje wprowadzanie nowych
produktów w miarę upływu terminu wygaśnięcia patentów. W 2023 r. Spółka wprowadziła na rynek