Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej CD PROJEKT za okres od 1 stycznia
do 31 grudnia 2023 roku (wszystkie kwoty podane są w tys. złotych o ile nie podano inaczej)
47 CHARAKTERYSTYKA GRUPY DZIAŁALNOŚĆ ŁAD KORPORACYJNYWYNIKI FINANSOWE
bardziej zaawansowanych produktów. W 2022 r. podjęliśmy decyzję o zawarciu umowy licencyjnej i partnerskiej
z Epic Games International S.à r.l., która określa zasady korzystania przez Spółkę z silnika do gier Unreal Engine
oraz współpracy stron celem rozwijania i ulepszania silnika, aby dostosować go do potrzeb tworzenia gier
z otwartym światem. Tworzenie i wydawanie gier opartych na silniku Unreal Engine wiąże się dla nas z koniecz-
nością poznania i wdrożenia tej technologii oraz opracowania nowych lub dostosowania istniejących narzędzi
wykorzystywanych przez twórców studia. Oparcie produkcji na licencjonowanym silniku Unreal Engine może
wiązać się także z uzależnieniem jego podstawowego funkcjonowania od licencjodawcy.
Nieosiągnięcie celów produkcyjnych, w tym w zakresie czasu produkcji, jakości produktów, atrakcyjności roz-
rywki, mogą wiązać się m.in. z wystąpieniem dodatkowych kosztów, zmniejszeniem przychodów ze sprzedaży,
odpisem aktualizującym poniesione nakłady na prace rozwojowe lub utratą renomy studia.
Podejmowane działania: Aby osiągnąć cele produkcyjne, dokładamy starań, aby dostarczać gry terminowo,
a także w najwyższej możliwej jakości. W ramach transformacji RED 2.0. wprowadziliśmy w studiu metodykę
zarządzania opartą na zwinnej pracy (metodologia Agile). W ramach studia stale ujednolicamy oraz udoskona-
lamy stosowane metody zarządzania projektami, aby zapewnić bardziej efektywny proces produkcji. W tym
celu m.in. tworzone są interdyscyplinarne zespoły zapewniające odpowiednią wiedzę fachową oraz umiejęt-
ności, członkowie zespołów mają zapewnioną możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń, oraz dostęp do
programów szkoleniowych. Świadomie zarządzamy ilością miejsc pracy i odpowiadamy na potrzeby projektu,
żeby zapewnić odpowiednie obsadzenie zespołów deweloperskich. Ponadto, wdrażamy rozwiązania ukie-
runkowane m.in. na wzmacnianie komunikacji i transparentności we współpracy pomiędzy zespołami, jasne
zdefiniowanie ról i odpowiedzialności w procesach decyzyjnych oraz wdrożenie programu szkoleń, które
ma na celu dostarczać wymaganą wiedzę z zakresu pracy zwinnej (Agile). Poszczególne kamienie milowe
w realizowanych produkcjach są oparte na przepływie komunikacji między zespołami oraz na transparentności,
aby umożliwić cykliczną weryfikację rzeczywistych postępów oraz reagowanie na potencjalne błędy. Spółki
Grupy Kapitałowej CD PROJEKT na bieżąco monitorują, analizują i w miarę możliwości wprowadzają zmiany
w stosowanych rozwiązaniach technologicznych, które wpływają na poprawę jakości produktu, proces pro-
dukcji lub dystrybucji gier.
W realizacji strategii CD PROJEKT, zakładającej produkcję wielu gier AAA w tym samym czasie, szczególnie
ważne jest wprowadzenie standaryzacji założeń kluczowych etapów i oceny procesu realizacji gry w celu
optymalizacji kosztowej oraz mitygacji powtarzających się ryzyk. W związku z tym, w 2023 r. wprowadziliśmy
ujednolicony model wyznaczania celów na kamienie milowe oraz ich późniejszej weryfikacji. Model ten, nazywany
przez nas RED GDF (Game Development Framework), został już wdrożony jako system ewaluacji postępów
projektów i nadal jest intensywnie rozwijany, dzięki czemu podejmujemy decyzje w oparciu o ujednolicone
standardy, co z kolei powinno przekładać się na większą przewidywalność i skuteczność prowadzonych prac.
Ryzyko związane ze współpracą z kluczowymi dostawcami
Opis ryzyka: W toku prowadzonej działalności Spółki Grupy współpracują z wieloma podmiotami zewnętrznymi.
Grupa pozyskuje od tych podmiotów m. in. specjalistyczne aplikacje, programy komputerowe, licencje, assety
do gier, całe gry lub ich istotne części oraz korzysta z usług niezbędnych w bieżącej działalności. Przenoszenie
określonych działań na doświadczonych dostawców może zarówno zwiększać efektywność realizowanych pro-
jektów, jak i stanowić ryzyko dla ich realizacji. Błędny wybór dostawcy, problemy komunikacyjne, odmienność
standardów, rozbieżność interesów lub zakończenie współpracy z kluczowym dostawcą produktów lub usług
niezbędnych dla realizowanych projektów może mieć wpływ na płynność realizowanych projektów, sprzedaż