Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Murapol S.A. 
za rok zakończony dnia 31 grudnia 2023 roku     21 
zainteresowanie  najbardziej  atrakcyjnymi 
nieruchomościami  gruntowymi,  stanowiąc 
w konsekwencji  jeden  z głównych 
obszarów  konkurowania  deweloperów 
między  sobą.  Grupa  Murapol  nieustannie 
monitoruje, m.in., realizowane i planowane 
przez jej konkurentów inwestycje, wdrażane 
rozwiązania  architektoniczne, 
technologiczne  i proekologiczne,  ceny 
oraz promocje  oferowane  przez  swoich 
konkurentów, aby odpowiednio reagować 
na zmiany w otoczeniu rynkowym i zmiany 
zachowań  klientów,  a także, 
w uzasadnionym  komercyjnie  zakresie, 
dostosowywać  swoją  ofertę.  Zwiększony 
poziom  konkurencji  może,  m.in.,  wpływać 
na  wzrost  kosztów  pozyskiwania 
nieruchomości  gruntowych,  na  ceny 
sprzedaży  lokali  czy  na  poziom  kosztów 
marketingu,  wpływając  na  rentowność 
Grupy w przyszłości.  
Poziom stóp procentowych oraz inflacja 
Pandemia  COVID-19  w latach  2020-2021, 
wybuch  wojny  w Ukrainie  w lutym  2022  r. 
oraz  będące  ich  następstwem  wzrost 
inflacji  i stóp  procentowych,  stanowią 
czynniki  negatywnie  wpływające  na 
zdolność  kredytową  nabywców  mieszkań. 
W  2022  r.,  w związku  z rosnącymi  kosztami 
obsługi  zadłużenia  przez  kredytobiorców, 
KNF  zidentyfikował  potrzebę  pilnych 
działań,  mających  na  celu  ograniczenie 
poziomu  ryzyka  kredytowego.  W  oparciu 
o kryteria  Rekomendacji  S,  banki  zostały 
zobligowane  przez  KNF  do  wyliczania 
zdolności  kredytowej  z uwzględnieniem 
stopy  procentowej  wyższej  o 5  punktów 
procentowych  w stosunku  do 
oprocentowania  kredytu.  W  lutym  2023  r. 
KNF  złagodził  warunki  oceny  zdolności 
kredytowej  wynikającej  z Rekomendacji  S 
sprzed  roku,  wskazując  że  dla  kredytów 
z tymczasowo  stałą  stopą  procentową 
w ocenie  zdolności  kredytowej  powinien 
być  stosowany  minimalny  poziom 
przewidywanej  zmiany  wysokości  stopy 
procentowej  wynoszącej  2,5  punkty 
procentowe.  Bufor  dla  kredytów  ze 
zmienną  stopą  procentową  pozostał  bez 
zmian.  Wszelkie  tego  typu  zmiany  mogą 
prowadzić  do  znacznego  obniżenia  się 
zdolności  kredytowej  i konieczności 
podwyższania  poziomu  wymaganego 
minimalnego wkładu własnego nabywców 
lokali  mieszkalnych,  co  bezpośrednio 
wpływa  na  dostępność  kredytów 
hipotecznych,  także  mimo  obniżania 
kryteriów  wyliczania  zdolności  kredytowej 
oraz  wprowadzenia  instrumentów 
wspierających  politykę  mieszkaniową, 
takich jak program Bezpieczny Kredyt 2%. 
Popyt  na  nieruchomości  oferowane  przez 
Grupę  Murapol  oraz  jej  przychody  są 
w znacznym  stopniu  uzależnione  od 
dostępności  kredytów  hipotecznych  oraz 
zdolności  do  ich  obsługi.  Ewentualne 
spowolnienie  gospodarcze  może 
negatywnie  wpływać  na  płynność 
i sytuację  finansową  nabywców  mieszkań, 
co  z kolei  może  skutkować  osłabieniem 
popytu na nieruchomości oferowane przez 
Grupę  i obniżeniem  osiąganych  przez  nią 
przychodów.  
Otoczenie prawne i regulacyjne. 
Działalność  Grupy  podlega  licznym 
przepisom  prawa  i regulacjom,  w tym 
między  innymi  dotyczącym  planowania 
i zagospodarowania  przestrzennego, 
prawa  budowlanego,  dotyczącym 
wymogów  w zakresie  obrotu 
nieruchomościami, ochrony konsumentów, 
jak  i odpowiedzialności  sprzedawcy, 
a także ograniczeniom sposobu korzystania 
z gruntów.  Na  przestrzeni  ostatnich 
kilkunastu lat można zaobserwować proces 
częstych zmian przepisów w zakresie prawa 
nieruchomości  mających  znaczny  wpływ 
w odniesieniu  do  sektora,  w którym  Grupa 
Murapol prowadzi działalność.  
Jedną  z istotnych regulacji  prawnych, które 
mają wpływ na Grupę Murapol jest Ustawa 
Deweloperska. Do najistotniejszych przepisów 
tej  ustawy,  należą:  (i)  przepisy  powołujące 
Deweloperski Fundusz Gwarancyjny, którego 
zadaniem  jest  zagwarantowanie  zwrotu 
środków wpłacanych przez nabywców lokali 
mieszkalnych w razie upadłości dewelopera 
czy  banku  prowadzącego  rachunek 
powierniczy,  (ii)  przepisy  zobowiązujące 
dewelopera  w zakresie  wypłat 
rekompensaty  z tytułu  niewykonania  lub