Ciągły rozwój Spółki, w zasadzie już od końca lat 80, a nadto zainicjowany w roku 2016 proces restrukturyzacji
Grupy pozwoliły Spółce na rozwój swojej działalności i oparcie jej na dwóch podstawowych segmentach (segment
stalowy i segment infrastruktury sieci przesyłowych), które aktualnie stanowią fundamenty działalności
STALPROFIL S.A.
Działalność w zakresie dystrybucji stali Spółka realizuje przez dwa składy handlowe, należące do największych
w Polsce, zlokalizowane w Dąbrowie Górniczej i Katowicach. Ich lokalizacja po północnej i południowej stronie
aglomeracji śląsko-dąbrowskiej jest niewątpliwym atutem, który od strony logistyki ułatwia kontakty
z kontrahentami. Wysokie nakłady inwestycyjne zwiększyły ich przepustowość, kompleksowość obsługi klientów
oraz zapewniły wysoką jakość usług. Co więcej, bogaty asortyment wyrobów hutniczych oraz zwiększające
wartość dodaną usługi wstępnej obróbki wyrobów hutniczych są dla Spółki istotnym źródłem przewagi
konkurencyjnej. Z kolei, działalność związaną z infrastrukturą sieci przesyłowych gazu i innych mediów Spółka
realizuje przez Oddział w Zabrzu. W zakresie tego oddziału jest wykonywanie robót inwestycyjnych i
remontowych sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu, usuwanie awarii sieci gazowych, budowa stacji
redukcyjno-pomiarowych gazu, budowa przyłączy dla odbiorców gazu oraz wykonywanie robót budowlano-
montażowych w zakresie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
W GK STALPROFIL również zostały wyodrębnione dwa podstawowe branżowe segmenty działalności:
1) SEGMENT STALOWY – obejmujący handel, przetwórstwo i działalność usługową na rynku stalowym oraz
produkcję konstrukcji stalowych.
2) SEGMENT INFRASTRUKTURY SIECI PRZESYŁOWYCH – obejmujący wszelką działalność związaną
z infrastrukturą sieci przesyłowych gazu i innych mediów, w szczególności produkcję izolacji
antykorozyjnych rur stalowych, a także usługi budowlano-montażowe sieci przesyłowych.
W ramach Grupy działalność handlowa w obrębie branży hutniczej realizowana jest głównie przez Spółkę
dominującą oraz uzupełniająco przez spółkę STF Dystrybucja sp. z o.o.. Wykonawstwo konstrukcji stalowych,
łącznie z przetwórstwem stali, jest domeną KOLB sp. z o.o., zaś segment infrastruktury sieci przesyłowych gazu i
innych mediów wchodzi w zakres działalności IZOSTAL S.A., która zajmuje się produkcją izolacji antykorozyjnej
rur stalowych oraz w zakres działalności Oddziału STALPROFIL S.A. w Zabrzu, który oferuje usługi budowlano-
montażowe sieci przesyłowych. Działalność przedsiębiorstw wchodzących w skład Grupy jest wzajemnie
komplementarna, co umożliwia osiąganie efektów synergii. Co istotne, wspólnym mianownikiem dla działalności
Grupy jest wyrób hutniczy, który w aktywności gospodarczej poszczególnych przedsiębiorstw tworzących Grupę
pojawia się jako towar, materiał do produkcji, produkt do głębszego przetworzenia bądź też jako element
świadczonej usługi, np. budownictwa inwestycyjnego. Relacje biznesowe występujące pomiędzy spółkami
zależnymi i spółką dominującą sprowadzają się praktycznie do kooperacji i współpracy handlowej na tej
płaszczyźnie.
W tak zarysowanej strukturze działalności podkreślić trzeba, że Spółka, budując tożsamość korporacyjną dla
swojej Grupy, przyjęła model, w którym STALPROFIL S.A., jako spółka dominująca, korzysta wizerunkowo głównie
z efektu skali informując otoczenie o szerokim zakresie działalności w ramach przedsiębiorstw tworzących Grupę
oraz o rozległym obszarze jej działania. Spółki zależne korzystają natomiast z efektu aureoli informując o
przynależności do uznanej na rynku (także giełdowym) organizacji i możliwości korzystania w szczególnych
sytuacjach z jej wsparcia kapitałowego, biznesowego i wsparcia w uzyskiwaniu poręczeń czy gwarancji. Dzięki
ekonomii skali cała Grupa znacznie usprawnia swoje funkcjonowanie, eliminując te działania i oferty, które w
Grupie się powielają lub są wręcz konkurencyjne wobec siebie.
Przedstawiony powyżej obszar działalności oraz model budowania tożsamości korporacyjnej dla Grupy znalazł
odzwierciedlenie w kształtowaniu długoterminowej strategii. Podstawowym długoterminowym celem
strategicznym, tak dla GK STALPROFIL, jak i Spółki jest bowiem poszukiwanie nowych atrakcyjnych produktów
oraz rynków w ramach szeroko rozumianej branży stalowej i przesyłowej. Realizacja tego celu odbywa się poprzez
wprowadzanie nowych towarów i usług oraz rozszerzanie działalności w ramach Spółki (rozwój organiczny) oraz
w ramach Grupy (rozwój zewnętrzny).
Strategia GK STALPROFIL oraz Spółki opiera się również na ciągłym rozwoju dwóch wspomnianych powyżej
podstawowych segmentów działalności. I tak, na rynku stalowym strategia ta opiera się na utrzymywaniu
scentralizowanej sieci dystrybucji w postaci dwóch składów handlowych w Dąbrowie Górniczej i Katowicach.
Scentralizowana sieć dystrybucji pozwala generować wysokie przychody i jednocześnie utrzymywać pod kontrolą
koszty stałe. STALPROFIL S.A. modernizuje składy handlowe w celu ich dostosowywania do zmieniających się
warunków rynkowych. Spółka ciągle poszukuje nowych asortymentów oraz usług, które mogłyby wzbogacić
ofertę handlową. W palecie usług świadczonych przez Spółkę są usługi wstępnej obróbki wyrobów hutniczych