List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy Spółki VRG S.A.
Szanowni Państwo,
W obliczu zmieniającego się otoczenia biznesowego, chcielibyśmy podzielić się z Państwem
naszą oceną aktualnej sytuacji Grupy VRG, stojących przed nią wyzwaniami i sposobami
odpowiedzi na te wyzwania w najbliższych miesiącach 2024 roku.
Skonsolidowane przychody Grupy VRG ze sprzedaży za rok 2023 wyniosły 1,3 mld zł i były
wyższe o 2% niż w najlepszym w historii Spółki roku 2022. Skonsolidowany zysk operacyjny
wyniósł 112,1 miliona zł wobec 140,6 mln zł w roku 2022, natomiast skonsolidowany zysk netto
wyniósł 101,7 mln zł, wobec 93,0 mln zł w roku 2022.
Skonsolidowany zysk netto Grupy VRG w roku 2023 był jeszcze silniej niż w 2022 roku
wspierany przez spółkę W.KRUK S.A. Wyniki segmentu jubilerskiego są sukcesywnie
poprawiane kwartał do kwartału, a zespół W.KRUK udowadnia, że potrafi skutecznie walczyć
o konsumenta na trudnym i bardzo konkurencyjnym rynku. Na sukces marki składa się m.in.
zdywersyfikowana i dobrze dobrana do potrzeb klientów oferta, skuteczny marketing,
przemyślany rozwój sieci ukierunkowany na otwarcia w lokalizacjach z największym
potencjałem. Jesteśmy coraz bardziej konkurencyjni w zakresie biżuterii mainstreamowej
i upper mainstreamowej, przy jednoczesnym stałym dążeniu do osiągnięcia pozycji lidera w
obszarze biżuterii i zegarków premium.
Z kolei wynik segmentu odzieżowego za wyjątkiem spółki Deni Cler S.A. jest daleki od
satysfakcjonującego. Trzeba pamiętać, że w 2023 roku otoczenie rynkowe i niestabilność
ekonomiczna wokół Grupy nie sprzyjały markom mainstream i upper mainstream, do których
należą Vistula, Bytom i Wólczanka. Marki te w szczególności odczuły skutki wysokiej,
dwucyfrowej inflacji, która podwyższyła koszty produkcji po stronie Spółki, zwłaszcza w części
zlecanej w Polsce, a na rynku obniżyła apetyty zakupowe konsumentów. Spółce nie pomogła
też szczególnie ciepła jesień. Pogoda istotnie ograniczyła popyt w kluczowym dla oferty
jesienno-zimowej okresie sprzedażowym.
Spółka starała się odpowiadać na te wyzwania podejmując szereg inicjatyw strategicznych. W
czerwcu 2023 roku Spółka ogłosiła i przyjęła Strategię Grupy Kapitałowej na lata 2023 – 2025.
Założenia obejmowały m.in. rozwój nowoczesnych marek, odmłodzenie bazy klientów, rozwój
w kierunku omnichannel i silniejsze zaangażowanie w działania z obszaru ESG.
Niestety, wprowadzane zmiany nie przełożyły się na poprawę wyników sprzedażowych. Z
perspektywy czasu oceniamy, że również niektóre zmiany wprowadzone w kolekcjach
odzieżowych naszych marek nie spotkały się z pozytywnym przyjęciem przez klientów.
Obecnie intensywnie pracujemy nad poprawą produktu i jak najlepszym dopasowaniem
kolejnych kolekcji do potrzeb rynku. W szczególności wprowadziliśmy już zmiany
organizacyjne, a także wzmocniliśmy zespół marki Vistula, aby rozwijać ofertę produktową.
Nasza strategia komunikacji nakierowana będzie na umocnienie rozpoznawalności marki
Vistula na polskim rynku odzieżowym i przywrócenie jej wiodącej roli w portfolio marek
odzieżowych Grupy VRG.
Przejawem dążenia Spółki do pozyskania nowych grup klientów były inicjatywy marketingowe,
mające na celu repozycjonowanie marek. Przykładem jest pilotażowy koncept większego
formatu sklepów Wólczanka, czyli oferta total look, który funkcjonował od roku 2021. Przez