Warszawa, dnia 16 kwietnia 2024 roku
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Boryszew S.A. oddaję w Państwa ręce Sprawozdanie
z działalności Grupy Boryszew za 2023 r. Ubiegły rok stał pod znakiem ograniczonej
aktywności gospodarczej i wyzwań makroekonomicznych, z jakimi mierzyła się cała
branża przemysłowa w naszym regionie. W obliczu trudnej sytuacji na rynku, z tym
większym zadowoleniem przekazuję Państwu raport z wyników finansowych Grupy,
które uznaję za satysfakcjonujące.
Grupa Boryszew w 2023 roku osiągnęła skonsolidowane przychody w wysokości 5,69
mld zł oraz wskaźnik EBITDA na poziomie 380 mln zł (bez zdarzeń jednorazowych),
co oznacza odpowiednio spadek o 16,2% i 1,8% w stosunku do 2022 roku. Zysk netto
natomiast wzrósł o 14,4% r/r do kwoty 130 mln zł. Nakłady inwestycyjne wyniosły 204
mln zł. Wartość nowych kontraktów w Segmencie Motoryzacja, pozyskanych w 2023
wyniosła 814,6 mln EUR. Wskaźnik poziomu zadłużenia osiągnął, najniższy od kilku
lat, poziom 1,3.
W 2023 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o wypłacie
dywidendy dla akcjonariuszy w wysokości 0,74 zł na jedną akcję uprawnioną
do dywidendy, to jest o łącznej wartości ponad 151,8 mln złotych. Nasza deklaracja
i intencje w dziedzinie dywidendy na kolejne okresy pozostają niezmienne.
Grupa Boryszew konsekwentnie realizowała przyjętą na lata 2022 – 2026 strategię
biznesową, której celami są kontynuacja rozwoju najbardziej rentownych produktów,
poprzez ekspansję na nowe rynki i dywersyfikację portfela klientów końcowych oraz
rozwój nowej oferty odpowiadającej na potrzeby rynkowe. Strategia zakłada także
zapewnienie wymaganej płynności w Grupie Boryszew poprzez optymalizację nisko
marżowych aktywów w Segmentach Chemia i Metale.
Po rekordowym w 2022 roku popycie na wyroby metalowe, mocno powodowanym
inwazją Rosji na Ukrainę, ogólna koniunktura na rynkach i wstrzymane inwestycje
infrastrukturalne znalazły odbicie w wynikach także naszego Segmentu. Spadek
przychodów w 2023 o 21,6% r/r spowodowany jest głównie niskimi notowaniami cen
głównych surowców oraz redukcją wolumenu zamówień, będącą efektem
utrzymującego się spowolnienia gospodarczego w Europie. Jednocześnie wynikające
z przyjętej strategii inwestycje w rozwój oferty wyrobów aluminiowych dla sektora
energetycznego oraz certyfikacja na rynek niemiecki korzystnie wpłynęły na obszar
aluminium. Spółka NPA Skawina odnotowała wzrost udziału eksportu do 62%,
tj. o 16 p.p. r/r. W odpowiedzi na znaczną aktywność konkurencji z Azji, naszym
priorytetem na kolejne lata będzie utrzymanie docenianej jakości i wzrost
innowacyjności oferty Segmentu Metale.