GRUPA KAPITAŁOWA TRAKCJA
Raport niefinansowy
43
6.1. Polityka i procedury w obszarze pracowniczym
W Trakcji funkcjonują wdrożone rozwiązania w obszarze pracowniczym w ramach systemu kadrowo-płacowego
ENOVA365. Rozbudowane zostały procesy obiegu dokumentów min. w zakresie obsługi ZFŚS, które zostały
całkowicie przeniesione do obiegu elektronicznego. W ramach ZFŚS funkcjonuje również platforma kafeteryjna
MOTIVIZER, przy pomocy której pracownicy mogą korzystać ze świadczeń w zakresie kultury i sportu. Każdy
pracownik posiada dostęp do indywidulnego konta doładowywanego środkami z ZFŚS. Z powodzeniem
funkcjonuje również „pulpit pracownika”, przy wykorzystaniu, którego dział Zasobów Ludzkich udostępnia
pracownikom informacje w zakresie procesów kadrowo-płacowych, tj. paski płacowe, PIT-11 czy informacje
w zakresie badań i szkoleń. Przy wykorzystaniu „pulpitu pracownika” odbywa się również cały proces obiegu
i akceptacji wniosków urlopowych. Trakcja wykorzystuje również elektroniczny obieg dokumentów w procesie
wejścia pracownika do firmy poprzez wnioski o zatrudnienie jak i proces wyjścia pracownika i jego pełne
rozliczenie. Wprowadzone rozwiązania znacznie usprawniły przepływ dokumentów i informacji w Trakcji
poprawiły komunikację z pracownikami, a przede wszystkim podniosły poziom bezpieczeństwa w zakresie
udostępniania i przetwarzania danych osobowych w firmie. Miały także realny wpływ na środowisko poprzez
ograniczenie zużycia papieru i energii.
W Trakcji funkcjonuje program ubezpieczenia grupowego. Warunki oferty ubezpieczeniowej obejmują wszystkie
spółki z Grupy Trakcja. W ramach ubezpieczenia funkcjonuje oferta pięciu polis, z których pracownicy mogą
wybrać ofertę dopasowaną dla siebie. Trakcja w ramach benefitu oferuje swoim pracownikom prywatną opiekę
medyczną oraz atrakcyjne warunki korzystania z prywatnej opieki medycznej dla członków rodzin.
W 2023 roku Trakcja została przyjęta do Związku Pracodawców Kolejowych i zaoferowała swoim pracownikom
dodatkowy benefit w postaci preferencyjnego nabycia legitymacji na przejazdy kolejowe. Benefit został bardzo
entuzjastycznie przyjęty wśród pracowników. Pracodawca widząc duże zainteresowanie Ulgowymi Usługami
Transportowymi podjął decyzje o włączeniu na stałe tego elementu do puli benefitów Trakcji.
Trakcja wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników wprowadziła możliwość pracy zdalnej. W 2023 roku
został przyjęty Regulamin Pracy Zdalnej, który umożliwia pracę zdalną i tym samym daje możliwość stosowania
elastycznego modelu pracy poprzez kontrolę nad swoim czasem i miejscem pracy co pozwala na efektywne
łączenie pracy i życia prywatnego.
6.2. Opis rezultatów stosowania tych polityk
Grupa Trakcja zatrudnia ponad 2000 pracowników i należy do największych pracodawców w branży budowlanej
w Polsce i na Litwie. W Jednostce dominującej wykonywanych jest ponad 20 zawodów, specyficznych dla branży
kolejowej, drogowej i energetycznej, stąd dbałość o rozwój i utrzymanie kompetencji pracowniczych
jest fundamentem polityki personalnej. Istotnymi czynnikami sukcesu są systemy motywacyjne, zachęcające
pracowników do szukania dalszych udoskonaleń w działaniach operacyjnych i poprawy wyników na kontraktach
budowlanych. Spółka zdaje sobie sprawę, że w branży budowlanej, w jakiej działa większość spółek z Grupy
Trakcja, czynnik ludzki jest czynnikiem zapewniającym przewagę konkurencyjną. Dlatego Grupa Trakcja dąży
do budowania trwałych relacji z pracownikami, oferując m.in. atrakcyjne wynagrodzenie, zróżnicowany system
premiowy oraz szereg świadczeń dodatkowych takich jak np.: dofinansowanie rozwoju zawodowego, bogaty
pakiet medyczny, Pracownicze Plany Kapitałowe, a także zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania, dodatków
wynikających z powierzonych obowiązków oraz szereg innych świadczeń stałych i doraźnych. Ponadto
prowadzone są prace budowlane w wielu branżach i w ten sposób Grupa Trakcja daje szerokie możliwości
rozwoju kompetencji w ramach jednej organizacji. W jednostce zależnej, AB Kauno Tiltai, ścieżka zawodowa