Szanowni Akcjonariusze, Drodzy Pracownicy, Szanowni Państwo,
Za nami rok 2023, który obfitował w niepewność z wielu powodów, w tym trwającej kolejny rok wojny w Ukrainie oraz nasilających się skutków inflacji, w szczególności wysokich stóp procentowych w pierwszej połowie roku, a także nasilającej się presji kosztowej, spowodowanej rosnącymi cenami surowców czy energii. W efekcie widoczne było spowolnienie gospodarcze - wzrost PKB wyniósł zaledwie ok. 0,2% w 2023 r. w porównaniu z 5,3% w 2022 r. Trudniejsze otoczenie makro przełożyło się na ostrożniejsze nastroje konsumenckie cały rynek spadł o 0,3% wolumenowo (na bazie liczby opakowań). Pomimo tych wyzwań, Grupa Eurocash dokonała znaczącego postępu w realizacji swoich celów strategicznych, starając się jednocześnie dostosować się do zmieniających warunków rynkowych. Nasze przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 5% do 32,5 mld, podczas gdy zysk netto Grupy wzrósł o ponad 62% do poziomu blisko 145 mln zł. W istotny sposób zmniejszyliśmy zadłużenie Grupy – wskaźnik zadłużenia spadł do poziomu 0,62 dług netto/EBITDA.
To był intensywny rok, w którym zgodnie ze strategią biznesową na lata 2023-2025, umocniliśmy pozycję w kluczowych segmentach. Nasze działania były ukierunkowane na rozwój naszych podstawowych obszarów działalności: integracji działalności hurtowej, optymalizacji segmentu detalicznego oraz na rozwój innowacyjnych projektów, które stanowią istotną część naszej strategii rozwoju.
Pracowaliśmy nad konsolidacją biznesów hurtowych po to, by generować jeszcze większe synergie i zyski dla interesariuszy w segmencie, który odpowiada za ¾ naszych przychodów i w którym od lat jesteśmy absolutnym numerem jeden. Dzięki czemu segment Hurtowy pozostał fundamentem wyników, generując 79% skonsolidowanej EBITDA Grupy Eurocash. Tutaj także koncentrowały się nasze kluczowe inwestycje i projekty mające na celu poprawę konkurencyjności naszych klientów. Uruchomiliśmy markę parasolową Moje Sklepy, dzięki której trzy nasze sieci: ABC, Groszek i Euro Sklep, mogą dziś zaoferować jeszcze więcej zarówno konsumentom, jak i producentom. Rozwijaliśmy sieci zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, a także naszą flagową platformę eurocash.pl. To innowacyjne projekty nastawione na digitalizację procesów w ramach łańcucha dostaw oraz komunikacji z konsumentami które w znaczący sposób poprawiają konkurencyjność lokalnych sklepów, zapewniając im dostęp do nowoczesnych technologii, na które nie mogliby sobie pozwolić bez wsparcia silnego partnera jakim jest Grupa Eurocash. Ponadto w 2023 roku przygotowaliśmy połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry w jedną jednostkę biznesową, które stało się faktem z początkiem 2024 roku. Konsolidacja ta znacząco przyczyni się do poprawy efektywności naszego biznesu hurtowego. Dzięki niej połączony hurt Eurocash już teraz może pochwalić się nie tylko najszerszym asortymentem i najlepszym serwisem, ale też najtańszymi halami Cash & Carry w Polsce.
Podobnie, Segment Detaliczny kontynuował dążenie do poprawy doświadczenia zakupowego dla naszych klientów. Sprzedaż detaliczna segmentu wrosła o 4,2%, a w ujęciu LFL sprzedaż sklepów pod marką „Delikatesy Centrum” wzrosła o 4,6%. Nasze prace skupiały się nad optymalizacją współpracy z naszymi klientami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0., rozwijana przy znacznym udziale franczyzobiorców oraz przygotowaniem nowego modelu operacyjnego sklepu, który będzie testowany i wdrażany w roku 2024.
Segment Projektów odegrał kluczową rolę w rozwoju strategicznych inicjatyw takich jak rozszerzanie naszej obecności w segmencie e-grocery poprzez działalność Frisco, oraz rozwój innowacyjnych konceptów biznesowe takich jak Duży Ben. Sprzedaż segmentu Projekty w 2023 roku wzrosła o ponad 21%, Duży Ben otworzył 116 placówek, dzięki czemu sieć liczyła na koniec roku 421 sklepów, a Frisco dynamicznie rozwijało działalność w kluczowych miastach w całej Polsce, poczyniło znaczne postępy w
implementacji nowoczesnych technologii i wykorzystania AI oraz otworzyło swój drugi zautomatyzowany magazyn w Warszawie co dało istotny impuls do dalszych wzrostów sprzedaży w kolejnych latach.
Dzięki wspomnianej wyżej konsolidacji biznesów hurtowych możemy w bardziej ekologiczny i zrównoważony sposób, wpływać na ograniczenie emisji CO2. Zweryfikowaliśmy i istotnie zwiększyliśmy cele w obszarze dekarbonizacji, jakie wyznaczyliśmy sobie, przystępując rok wcześniej do inicjatywy Science Based Targets Initiative. Zwiększyliśmy naszą deklarację redukcji emisji CO2 z 42 proc. na 47,7 proc. do 2030 r. Nasze działania zostały również docenione przez otoczenie rynkowe. Otrzymaliśmy wyróżnienie w badaniu Świadomości Klimatycznej Spółek (Corporate Climate Crisis Awareness Study) opracowanym przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych (Polish Association of Listed Companies) oraz Bureau Veritas Poland. Bardzo ważna jest dla nas także obecność na liście nie tylko największych, ale i najlepszych polskich pracodawców. W 2023 r. oficjalnie dołączyliśmy do tego grona, o czym świadczy zdobycie przez nas prestiżowego tytułu Top Employer 2024.
Miniony rok był również okresem wielu zmian wewnątrz naszej organizacji. Zmieniliśmy nasze podejście do zarządzania zarówno projektami, jak i dotychczasową strukturą. Postawiliśmy na synergie, dzięki którym, w połączeniu z naszą ogromną skalą, będziemy w stanie wypracować przewagę konkurencyjną. Umocnienie naszej pozycji rynkowej poskutkowało wzmocnieniem zaufania do naszej firmy ze strony instytucji finansowych, o czym świadczą min. przydzielone finansowanie o wartości ponad 1 mld zł, czy otwarcie linii gwarancyjnej na nasze działania w obszarze zrównoważonego rozwoju. Te kroki zapewniają nam większą elastyczność w prowadzeniu biznesu, a także pozwalają skupić się na dużych inwestycjach, m.in. w rozwój franczyzy i sieci partnerskich, technologii, czy w biznes hurtowy.
Patrząc w przyszłość, pozostajemy zdeterminowani w realizacji naszych celów strategicznych. Nasza mapa drogowa prowadzi nas w kierunku osiągnięcia założonych celów na rok 2025. Dzięki skupieniu na efektywności operacyjnej i innowacjom, wierzymy, że możemy osiągnąć długoterminowy wzrost i tworzyć wartość dla naszych akcjonariuszy.
Dziękujemy Państwu za wsparcie i zaufanie, które Państwo nam okazali.
Z poważaniem,
Paweł Surówka
Prezes Zarządu
Grupa Eurocash