Szanowni Akcjonariusze, Drodzy Pracownicy, Szanowni Państwo,Za nami rok 2023, który obfitował w niepewność z wielu powodów, w tym trwającej kolejny rok wojny w Ukrainie oraz nasilających się skutków inflacji, w szczególności – wysokich stóp procentowych w pierwszej połowie roku, a także nasilającej się presji kosztowej, spowodowanej rosnącymi cenami surowców czy energii. W efekcie widoczne było spowolnienie gospodarcze - wzrost PKB wyniósł zaledwie ok. 0,2% w 2023 r. w porównaniu z 5,3% w 2022 r. Trudniejsze otoczenie makro przełożyło się na ostrożniejsze nastroje konsumenckie – cały rynek spadł o 0,3% wolumenowo (na bazie liczby opakowań). Pomimo tych wyzwań, Grupa Eurocash dokonała znaczącego postępu w realizacji swoich celów strategicznych, starając się jednocześnie dostosować się do zmieniających warunków rynkowych. Nasze przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 5% do 32,5 mld, podczas gdy zysk netto Grupy wzrósł o ponad 62% do poziomu blisko 145 mln zł. W istotny sposób zmniejszyliśmy zadłużenie Grupy – wskaźnik zadłużenia spadł do poziomu 0,62 dług netto/EBITDA.
To był intensywny rok, w którym zgodnie ze strategią biznesową na lata 2023-2025, umocniliśmy pozycję w kluczowych segmentach. Nasze działania były ukierunkowane na rozwój naszych podstawowych obszarów działalności: integracji działalności hurtowej, optymalizacji segmentu detalicznego oraz na rozwój innowacyjnych projektów, które stanowią istotną część naszej strategii rozwoju.
Pracowaliśmy nad konsolidacją biznesów hurtowych po to, by generować jeszcze większe synergie i zyski dla interesariuszy w segmencie, który odpowiada za ¾ naszych przychodów i w którym od lat jesteśmy absolutnym numerem jeden. Dzięki czemu segment Hurtowy pozostał fundamentem wyników, generując 79% skonsolidowanej EBITDA Grupy Eurocash. Tutaj także koncentrowały się nasze kluczowe inwestycje i projekty mające na celu poprawę konkurencyjności naszych klientów. Uruchomiliśmy markę parasolową Moje Sklepy, dzięki której aż trzy nasze sieci: ABC, Groszek i Euro Sklep, mogą dziś zaoferować jeszcze więcej zarówno konsumentom, jak i producentom. Rozwijaliśmy sieci zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, a także naszą flagową platformę eurocash.pl. To innowacyjne projekty nastawione na digitalizację procesów w ramach łańcucha dostaw oraz komunikacji z konsumentami – które w znaczący sposób poprawiają konkurencyjność lokalnych sklepów, zapewniając im dostęp do nowoczesnych technologii, na które nie mogliby sobie pozwolić bez wsparcia silnego partnera jakim jest Grupa Eurocash. Ponadto w 2023 roku przygotowaliśmy połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry w jedną jednostkę biznesową, które stało się faktem z początkiem 2024 roku. Konsolidacja ta znacząco przyczyni się do poprawy efektywności naszego biznesu hurtowego. Dzięki niej połączony hurt Eurocash już teraz może pochwalić się nie tylko najszerszym asortymentem i najlepszym serwisem, ale też najtańszymi halami Cash & Carry w Polsce.
Podobnie, Segment Detaliczny kontynuował dążenie do poprawy doświadczenia zakupowego dla naszych klientów. Sprzedaż detaliczna segmentu wrosła o 4,2%, a w ujęciu LFL sprzedaż sklepów pod marką „Delikatesy Centrum” wzrosła o 4,6%. Nasze prace skupiały się nad optymalizacją współpracy z naszymi klientami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0., rozwijana przy znacznym udziale franczyzobiorców oraz przygotowaniem nowego modelu operacyjnego sklepu, który będzie testowany i wdrażany w roku 2024.
Segment Projektów odegrał kluczową rolę w rozwoju strategicznych inicjatyw takich jak rozszerzanie naszej obecności w segmencie e-grocery poprzez działalność Frisco, oraz rozwój innowacyjnych konceptów biznesowe takich jak Duży Ben. Sprzedaż segmentu Projekty w 2023 roku wzrosła o ponad 21%, Duży Ben otworzył 116 placówek, dzięki czemu sieć liczyła na koniec roku 421 sklepów, a Frisco dynamicznie rozwijało działalność w kluczowych miastach w całej Polsce, poczyniło znaczne postępy w