Nowy Sącz, 19.04.2024 r.
Szanowni Akcjonariusze oraz Klienci NEWAG S.A.,
Mam zaszczyt przedstawić Państwu Raport Roczny Grupy NEWAG za rok 2023. Za nami bardzo dobry
rok i nadszedł czas, kiedy pragniemy podzielić się z Państwem naszymi sukcesami oraz osiągnięciami,
które świadczą o dążeniu do doskonałości i ciągłym rozwoju naszej Spółki.
Pomimo trudności i niepewnej sytuacji panującej na globalnych rynkach, rok 2023 był dla Grupy
NEWAG wyjątkowo udany. Odnotowaliśmy znaczącą poprawę wyników finansowych, co potwierdza
dynamiczny rozwój naszej działalności. Przychody Grupy osiągnęły kwotę 1.231,1 mln zł, co stanowi
wzrost o 27,7 pp. w porównaniu do roku poprzedniego. Równocześnie niezmiernie cieszy nas fakt,
iż marża brutto na sprzedaży zwiększyła się o 77,4% r/r, osiągając poziom 263,1 mln zł.
Ponadto, zysk netto Grupy wyniósł 95,1 mln zł, co oznacza wzrost o 72,3 mln zł w stosunku do roku
2022, natomiast EBITDA osiągnęła kwotę 186,1 mln zł (97,3 mln zł w 2022 r.).
Osiągnięcia w roku 2023 to efekt ciężkiej pracy, zaangażowania i determinacji całego zespołu,
który nieustannie dąży do doskonalenia produktów i usług. Owocem naszej pracy jest podpisanie
kilku rekordowych umów, w szczególności na dostawę 63 lokomotyw elektrycznych czteroosiowych
Griffin w wersji wielosystemowej. Kontrakt z PKP IC zawiera opcję zwiększenia zamówienia
do 95 pojazdów a jego wartość (łącznie z opcją) to blisko 3,5 mld zł brutto. Kolejnym jest zamówienie
30 lokomotyw elektrycznych sześcioosiowych Dragon 2 przez kanadyjski pool taborowy Akiem.
Warto wspomnieć, iż ta umowa również posiada opcję rozszerzenia o kolejne 50 pojazdów.
Oprócz sukcesów w postępowaniach przetargowych, kolejne odnosimy w obszarze konstrukcji
pojazdów. Rozpędzając naszą lokomotywę E4MSUa Griffin do 240km/h, pobiliśmy rekord prędkości,
czyniąc ją najszybszym pojazdem kolejowym wyprodukowanym w Polsce. Następny z pojazdów,
sześcioosiowa lokomotywa Dragon 2 uzyskała zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu
pojazdu kolejowego wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA).
Oznacza to, że lokomotywy wyprodukowane przez NEWAG dla PKP CARGO S.A. rozpoczęły
eksploatację na terenie Polski, w Czechach i na Słowacji.
Jakość naszych produktów jest kluczowa zarówno dla nas jak również dla naszych klientów.
Dokładając wszelkich starań by ten poziom podnosić, zostaliśmy docenieni przez UNIFE otrzymując
po raz drugi z rzędu Certyfikatu IRIS Gold Quality Performance Level, będący najwyższym i najbardziej
prestiżowym poziomem oceny Systemu Zarządzania Jakością na zgodność ze standardem ISO/TS
22163:2017 (IRIS rev.03).
Koniec roku 2023 przyniósł nam kryzys medialny, dotyczący rzekomej ingerencji NEWAG
w oprogramowanie sterujące pojazdów Impuls. Nasze stanowisko wyrażaliśmy wielokrotnie podczas
zespołów sejmowych czy rozmów z mediami – „…nie ingerowaliśmy, nie ingerujemy i nie będziemy
ingerować w systemy sterowania pojazdami…”. Nasze produkty charakteryzują się wysokim
współczynnikiem dostępności na poziomie 99%, dlatego ze spokojem oczekujemy na sądowe
rozstrzygnięcie tej sprawy, zamierzając bronić dobrego imienia naszej Spółki i produktów.