Szanowni Państwo,
obecni i przyszli Akcjonariusze, Pracownicy, Współpracownicy i Klienci Rainbow Tours Spółki Akcyjnej,
Po każdej burzy musi wreszcie wyjść słońce. W turystyce od kilku lat nie brakowało nam wyzwań. Pandemia, agresja Rosji
na Ukrainę, gwałtowne osłabienie złotówki czy skokowy wzrost cen paliwa lotniczego – to wszystko nie pomagało spokojnemu
prowadzeniu biznesu. W roku 2023 wyzwania te zostawiliśmy jednak za sobą. Cele, które postawiliśmy sobie w ubiegłym roku udało
się zrealizować z nawiązką. Spółka osiągnęła najlepsze wyniki w swojej ponad 30 letniej historii. Dlatego ze szczególną przyjemnością,
w imieniu Zarządu Rainbow Tours, przedstawiam Państwu jednostkowy raport roczny Rainbow Tours Spółki Akcyjnej za rok obrotowy
2023. Wyniki minionego roku pokazują rekordowe poziomy przychodów i liczby obsłużonych klientów, a w konsekwencji rekordowe
wyniki finansowe prowadzonej działalności.
W roku 2023 kontynuowany był wzrostowy trend w rozwoju branży turystyki wyjazdowej w Polsce; w naszej ocenie do
najważniejszych czynników, które za tym stały i które mogą mieć wpływ na dalszy rozwój branży w roku 2024 zaliczyć można m.in.:
− rosnący popyt, będący efektem tego, że rynek zorganizowanych wyjazdów zagranicznych jest wciąż daleki od nasycenia, a
Polska jest jeszcze daleka od domknięcia luki dzielącej ją od krajów o porównywalnym potencjale rynku jak np. Czechy czy
Niemcy, przy równoczesnym wzroście zamożności społeczeństwa polskiego;
− zmiana wzorca konsumpcji i zmiana w hierarchii wydatków konsumpcyjnych społeczeństwa polskiego, gdzie zauważalny
staje się trend przesunięcia celu wydatków z wydatków na dobra materialne na wydatki na rzeczy związane ze spędzaniem
wolnego czasu (m.in. podróże); w odbudowującym się pod względem zamożności społeczeństwie polskim podróże stają się
potrzebą, a nie luksusem;
− sprzyjające w roku 2023 warunki zewnętrzne, głównie dotyczące czynników makroekonomicznych decydujących o kosztach
organizacji imprez turystycznych (kursy walut rozliczeniowych, ceny paliwa lotniczego); w sytuacji „uspokojenia” się w 2023
roku negatywnych zapowiedzi i realizacji w mniej restrykcyjny sposób negatywnych przewidywań, co do sytuacji
gospodarczej w Polsce i na świecie, marża realizowana przez Spółkę na sprzedaży w 2023 roku utrzymywana była na
stosunkowo wysokim poziomie.
Przychody Spółki zanotowane w całym okresie sprawozdawczym 2023 roku wyniosły 3.251.788 tys. zł i tym samym wzrosły
o około 38,25% w relacji do 2022 roku, w którym przychody wyniosły 2.352.088 tys. zł, a także wyniosły około 87,29% więcej od
poziomu przychodów 2019 roku (będącego ostatnim rokiem kalendarzowym przed wystąpieniem skutków pandemii koronawirusa
SARS-CoV-2), w którym przychody wyniosły 1.736.232 tys. zł. Wysokie poziomy sprzedaży oraz wysokie poziomy jednostkowej marży
na sprzedaży (za rok 2023 na poziomie 16,20% , przy poprzednio osiągniętej za rok 2022 marży brutto na poziomie 9,64%) pozwoliły
na zanotowanie rekordowego w historii Rainbow poziomu zysku netto za rok obrotowy 2023, tj. w wysokości 167.016 tys. zł (za rok
2022 Spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 13.921 tys. zł).
Co cieszy najbardziej, wzrosła też znacząco ilość Klientów. W 2023 roku z oferty Spółki skorzystało 636.543 osób, co stanowi
wzrost o około 25,8% w stosunku do roku 2022, kiedy łączna liczba klientów Spółki wyniosła 505.836 osób. Przy tak dużej skali
działalności firmy wzrost liczby Klientów o jedną czwartą w przeciągu roku jest rezultatem zasługującym na szczególną uwagę.
Wzrost ten nie kończy się na 2023 roku i jest kontynuowany obecnie. Wielkość zrealizowanej przez Spółkę przedsprzedaży
imprez turystycznych z oferty sezonu „Lato 2024” (wycieczki realizowane w miesiącach: kwiecień - październik 2024 roku) oznacza,
według stanu rezerwacji na dzień 29.02.2024 r., wzrost poziomu przedsprzedaży o około 27,4% w porównaniu do tego samego okresu
roku 2023. Jednostkowe przychody Spółki ze sprzedaży w rachunku narastającym za okres pierwszych dwóch miesięcy 2024 roku,
w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku, wskazują na wzrost poziomu przychodów ze sprzedaży o około 34,9%.
Rekordowe wyniki finansowe roku 2023 umożliwiły rozpoczęcie wypłaty dywidendy na rzecz Akcjonariuszy Spółki z zysku
netto za rok sprawozdawczy 2023. W miarę osiągania kolejnych wzrostów wyników finansowych i antycypując dalsze wzrosty
zyskowności Spółka w minionym okresie dwukrotnie wypłaciła na rzecz Akcjonariuszy zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy z
zysku za rok 2023, a to w łącznej kwocie 40,6 mln zł, a Zarząd Spółki zamierza zarekomendować Walnemu Zgromadzeniu wypłacenie
dodatkowej dywidendy w kwocie 50,9 mln zł. Oznaczać to będzie rekordowy w dotychczasowej historii Spółki poziom dywidendy, tj. w
łącznej kwocie 91,5 mln zł (co stanowi około połowy kwoty zysku netto za rok obrotowy 2023).