Informacje o działalności Emitenta
22
Sprawozdanie Zarządu z działalności onesano S.A.
za okres 01.01.2023 - 31.12.2023
marketingowego. Kampanie POS, digital oraz działania w social mediach skupiać będą się na komunikowaniu jakości, przewag konkurencyjnych i
właściwości prozdrowotnych produktów Eminenta. Dodatkowo planowane są kolejne kampanie edukacyjne, które pozycjonują Spółkę jako eksperta
w swojej branży
2. Budowanie silnej pozycji rynkowej
Całość działań realizowana jest w oparciu o model biznesowy zakładający rozwój portfolio i sprzedaży innowacyjnych suplementów diety dla ludzi,
bazujących na bioestrach kwasów Omega-3,-6,-9 oraz postbiotyku Yarrowia lipolytica Novel Food. W celu osiągnięcia stabilizacji finansowej i
rentowności operacyjnej, konieczne jest stałe zwiększanie dystrybucji i sprzedaży produktów należących do marek własnych Emitenta w sieciach
aptecznych, hurtowniach farmaceutycznych, drogeriach farmaceutycznych oraz rozwój sprzedaży poprzez platformy e-commerce. Narzędziami
realizacji celu jest zaangażowanie znacznej liczby przedstawicieli farmaceutycznych do obsługi poszczególnych punktów stacjonarnych,
odpowiedzialnych za szkolenie produktowe oraz wykonywanie planów sprzedażowych, poszerzanie wysoko wykwalifikowanej kadry przedstawicieli
medycznych, bliższa kooperacja marketingowa z kontrahentami a także rozbudowa kanałów sprzedaży własnej.
3. Rozwój nowych marek i kierunków zastosowań oraz działań B+R
Analizując strukturę przychodów, tendencje rynkowe, które wskazują, że rynek produktów OTC będzie stale wzrastał, a także zmianę świadomości
konsumenckiej w wyniku pandemii, Spółka kontynuuje swoje działania koncentrując się na ekspansji marek EstroVita i PostVital (dawniej Yaast)
oraz tworzeniu rozwiązań z obszaru suplementów diety, żywności funkcjonalnej i kosmetyków. Spółka z sukcesem wdrożyła do swojej oferty
produktowej 3 indeksy poduktowe nowej linii PostVital (PostVial, PostVital Beauty, PostVital Active). W bliskiej perspektywie, preparaty bazujące
na postbiotyku YL Novel Food uzupełnią portfolio produktowe funkcjonalnych suplementów diety, żywności specjalnego przeznaczenia i żywności
wzbogaconej. Dostrzegając duży potencjał aplikacyjny sektora kosmetycznego, Spółka przeprowadziła szereg działań i rozpoczęła zaprojektowany
program badawczy, który pozwoli potwierdzić nowe kierunki zastosowań bioestrów w kosmetyce i opracować zupełnie nowe portfolio produktów
kosmetycznych w kategorii innowacyjnych dermokosmetyków. Działania te doprowadziły do wprowadzenia do wstępnej oferty Spółki 18 różnych
surowców bazujących na estrach etylowych kwasów tłuszczowych oraz postbiotycznej biomasie drożdży Yarrowia lipolytica dla producentów
kosmetycznych.
Już w połowie 2023 roku na rynek wprowadzona zostanie nowa marka parasolowa skupiająca się na sektorze żywności wzbogaconej. Pierwszym
indeksem produktowym w tym sektorze jest wprowadzony na rynek produkt EstraSOS, będący funkcyjnym i prozdrowotnym olejowym dressingiem
stanowiącym źródło niezbędnych kwasów Omega-3 wzbogaconych o witaminy A,E,D w unikalnych pięciu wytrawnych smakach. Sektor ten posiada
ogromne możliwości dystrybucyjne, które wraz z poszerzaniem portfolio Spółka planuje wykorzystać do rozwoju sieci punktów sprzedaży
stacjonarnej. Spółka prowadzi również szeroko zakrojone rozmowy i pace badawczo-rozwojowe z wiodącymi producentami produktów
spożywczych, głównie z sektora przetwórstwa produktów mlecznych w zakresie zastosowania dodatku do produktów mlecznych estrów etylowych
kwasów Omega-3.
Jednym z elementów mających na celu znaczne rozwinięcie możliwości dystrybucyjnych w sektorze żywności wzbogaconej jest doprowadzenie do
ostatniego etapu procesu dopuszczenia do obrotu postbiotyku drożdży Yarrowia lipolytica do stosowania w ponad 30 kategoriach żywności. Spółka
w IV kwartale 2023 roku po szeregu uzupełnień i testów technologicznych uzyskała pozytywną opinię Europejskiego Urzedu ds. Bezpieczeństwa
Żywności (EFSA) w zakresie wspomniane rozszerzenia możliwości stosowania Yarrowia lipolytica w produktach spożywczych.
Spółka, w 2023 roku poszerzyła swoją ofertę produktów z sektora paszowego wprowadzając do obrotu produkt – Canifelox ChillPill. Jest to produkt
łagodzący objawy stresu i niepokoju u psów, szczególnie w okresach wakacyjnych czy świąteczno-sylwestrowym.
Ponadto, Spółka realizuje prace związane z podniesieniem atrakcyjności i rentowności swoich produktów z sektora paszowego – głównie marek
Equinox i Canifelox poprzez optymalizację gramatury opakowania i formulacji produktowej.
Niewątpliwie istotnym z punktu widzenia kierunków zastosowań produktów i działań B+R jest nawiązanie współpracy z trzema podmiotami
zagranicznymi zainteresowanymi przeskalowaniem posiadanych technologii wykorzystujących procesy fermentacji mikrobiologicznej na instalacji
biotechnologicznej Spółki. Działanie to pozwoli na znaczną optymalizację wykorzystania operacyjnego czasu pracy infrastruktury produkcyjnej.
4. Inwestycje w infrastrukturę produkcyjną
W ubiegłym roku Spółka poczyniła niewielkie inwestycje w środki trwałe, głównie wspierające rozwój zespołu sprzedażowego oraz w WNiP, tworząc
aktywo w postaci własności intelektualnej do receptur produktowych, rozwijanych przez zespól R&D. Zgodnie z planem strategicznym, w kolejnych
latach Spółka planuje zwiększać wolumeny sprzedaży, co wiąże się z koniecznością dostosowania obecnej infrastruktury zakładów produkcyjnych.
Spółka zbada możliwości rozbudowy hali produkcyjnej w tzw. technologii konstrukcji lekkiej i zainstalowanie w niej linii technologicznej do
konfekcjonowania produktów płynnych oraz rozlewni mieszanek olejowych, etykietowania i pakowania produktów. Docelowo Spółka planuje
ulokować kapitał w automatyzację i robotyzację procesów produkcyjnych. Spółka zamierza również wdrożyć system jakości i certyfikacji oraz
poszerzenie zaplecza magazynowego i logistycznego.
Ponadto, Spółka dokonała inwestycji w park maszynowy o urządzenia wspierające bieżące prace operacyjne, m. in. tabletkarkę, matryce do
produkcji kapsułek prasowanych, młynek. Działanie takie pozwoli Spółce na uniezależnienie się od wytwórców kontraktowych dla produktów
własnych marek w formie tabletek. Jednocześnie pozwoli to na poszerzenie działalności produkcyjnej Spółki o formę tabletek dla współpracy w
formule Private Label z zainteresowanymi podmiotami.
Spółka przygotowując się do projektów technologicznych musiała doposażyć swoja instalację biotechnologiczną do fermentacji mikrobiologicznej o
moduł ciągłego dozowania surowców dla zbiorników skali przejściowej (tj. do 1000L).