Sprawozdanie Zarządu z działalności Shoper S.A. za rok 2023
16
którzy weryfikują nowe wersje oprogramowania i jego wpływ na funkcjonowanie platform przed ich wprowadzeniem,
jak również w sposób ciągły dokonuje czynności analitycznych związanych z funkcjonalnościami platform Spółki
Shoper. Dodatkowo Spółka stale modernizuje proces wytwarzania oprogramowania, kładąc nacisk na
automatyzację scenariuszy testowych, tak by potencjalne problemy mogły zostać dostrzeżone już na wczesnym
etapie wprowadzania zmian. Stale modernizowane są również procesy wdrażania oprogramowania, między innymi
umożliwiające wdrażanie nowych wersji etapami dla coraz większej Spółki klientów czy też umożliwiające szybkie
włączania i wyłączania nowych funkcji znacząco ograniczając w ten sposób skalę błędu jak również czas jego
występowania. Umożliwia to jednocześnie ograniczenie planowanych przerw w dostępie do platform Spółki w
przypadku wdrażania nowych funkcji użytkownikom.
Istotność powyższego czynnika ryzyka Spółka ocenia jako wysoką, gdyż w przypadku zaistnienia tego czynnika
skala negatywnego wpływu na sytuację finansową i operacyjną Spółki byłaby znacząca. Materializacja ryzyka może
mieć wpływ na spadek przychodów i rentowności Spółki. Zarząd ocenia prawdopodobieństwo zaistnienia
niniejszego ryzyka jako niskie.
Ryzyko zmian w środowisku regulacyjnym dot. funkcjonowania Spółki
Ze względu na obszar działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, jest ona zobowiązana do zachowania
zgodności z przepisami prawa dotyczących, między innymi, bieżącego prowadzenia działalności gospodarczej,
ochrony danych osobowych, profilowania użytkowników Internetu (stosowania tzw. plików cookies), spełniania
obowiązków dot. przechowywania informacji lub uzyskiwania dostępu do informacji już przechowywanej w
telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym, ochrony konkurencji jak również przepisów Ustawy o Usługach
Płatniczych, Ustawy AML czy regulacji tzw. dyrektywy Omnibus, a także regulacji z obszaru cyberbezpieczeństwa.
Nie można wykluczyć nałożenia dodatkowych obowiązków zarówno na podmioty z branży usług płatniczych
(wynikające zarówno z Ustawy o Usługach Płatniczych jak również z Ustawy AML), jak również w pozostałych
segmentach działalności Spółki. Takie zmiany mogą powodować po stronie Spółki konieczność podjęcia
dodatkowych działań, które mogą wymagać zwiększonych inwestycji, nakładów czasu i pracy na ich wdrożenie.
Środowisko prawne, dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, jest podatne na zmiany, które
wynikają również z prób dostosowania prawa do zmieniającej się rzeczywistości technologicznej. Potencjalne
naruszenia przepisów prawa mogą skutkować koniecznością zapłacenia kary pieniężnej lub odszkodowań z tytułu
odpowiedzialności cywilnej. Ponadto, ewentualne postępowania przeciwko Spółce z Spółki mogą w sposób
negatywny wpłynąć na jej markę i reputację, co może przełożyć się na liczbę klientów i osiągane wyniki finansowe.
Działania podjęte w celu zachowania zgodności z przepisami prawa mogą być kosztowne i skutkować
przekierowaniem czasu i wysiłku kadry menadżerskiej na zapewnienie zgodności z prawem zamiast na
opracowywaniu strategii biznesowej Spółki, a mimo to mogą nie zapewnić całkowitej zgodności.
Zarząd niniejszym wskazuje na ryzyko niedostosowania działalności Spółki (lub jej poszczególnych obszarów) do
potencjalnych zmian w prawie podatkowym wprowadzanych na poziomie Unii Europejskiej, ponieważ sposób
wdrożenia nowych reguł podatkowych, niejasność zapisów czy brak precyzyjnych wytycznych uniemożliwia
przygotowanie się z wyprzedzeniem na wdrożenie odpowiednich rozwiązań. Zarząd jest jednak przekonany, że
Spółka Kapitałowa jest w stanie dostosować swoją działalność do zmieniających się przepisów w celu zmniejszenia
ekspozycji Spółki na negatywne konsekwencje niezgodności z bieżącym stanem prawem.
W celu zmniejszenia możliwości wystąpienia opisywanego ryzyka, Zarząd na bieżąco współpracuje z
renomowanymi kancelariami prawnymi specjalizującymi się w doradztwie na rzecz podmiotów funkcjonujących w
obszarze gospodarki cyfrowej, w tym rynku e-commerce oraz w prawie ochrony własności intelektualnej . Ponadto,
Spółka samodzielnie analizuje przepisy prawa mające zastosowanie do jej przedmiotu działalności oraz do
działalności użytkowników platformy Shoper. Implementując, w ramach regulaminów świadczenia usług na rzecz
użytkowników platformy Shoper, obowiązujące przepisy prawa.
Istotność powyższego czynnika ryzyka Spółka ocenia jako średnią, gdyż w przypadku zaistnienia tego czynnika
skala negatywnego wpływu na sytuację finansową i operacyjną Spółki byłaby ograniczona. Zarząd ocenia
prawdopodobieństwo zaistnienia niniejszego ryzyka jako średnie.
Ryzyko odpowiedzialności Spółki jako agenta instytucji płatniczej
W związku z zawieraniem umów agencyjnych pomiędzy Spółką a krajowymi instytucjami płatniczymi oraz statusem
agenta instytucji płatniczej, Spółka wykonuje czynności związane z usługami płatniczymi (na zasadach
uregulowanych między stronami) jako agent krajowej instytucji płatniczej. W związku ze statusem agenta instytucji
płatniczej, Spółka może ponosić odpowiedzialność względem krajowej instytucji płatniczej na zasadach
wynikających z Ustawy o Usługach Płatniczych i ustaleń między stronami. Zgodnie z Ustawą o Usługach