Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
1
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
za 2023 rok rozpoczynający się w dniu 01 stycznia 2023 i kończący się
w dniu 31 grudnia 2023 roku.
1. Lena Lighting S.A. powstała 31 grudnia 2004 roku z połączenia spółek: Lena Sp. z o.o.,
Lena Electric Sp. z o.o. oraz Lena Lighting Sp. z o.o. wszystkie z siedzibą w Środzie
Wielkopolskiej, przez zawiązanie nowej spółki w trybie art. 492 § 1 pkt 2 Kodeksu Spółek
Handlowych, na mocy aktu zawiązania spółki akcyjnej z dnia 26 listopada 2004 roku.
Akcjonariuszami-założycielami zostali dotychczasowi wspólnicy.
Powstanie spółki w wyniku połączenia trzech dotychczasowych Spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością jest konsekwencją podjętej w drugiej połowie 2004 roku przez Zarząd
decyzji o upublicznieniu Spółki i wprowadzeniu jej na Giełdę Papierów Wartościowych w
Warszawie.
Debiut Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie nastąpił 01.06.2005 r.
2. Dokonania spółki w 2023 roku.
Lena Lighting S.A. wzorem lat ubiegłych wprowadziła do swojej oferty nowości
wzbogacając swoją ofertę w produkty oparte o nowoczesne technologie i spełniające
rosnące oczekiwania klientów. W 2023 roku prowadzono prace nad nowymi produktami
oraz udoskonaleniem istniejących produktów w ofercie Spółki. Efektem tych prac było
m.in. poszerzenie zakresu funkcjonalności inteligentnego systemu sterowania
oświetleniem Clue. Udało się również rozbudować i zmodernizować Centrum Badawcze
Lena Lighting.
3. W Spółce nie wystąpiły ważne osiągnięcia w dziedzinie badań i rozwoju.
4. Na dzień 31.12.2023 r. Spółka posiadała udziały w jednostce podporządkowanej.
Grupa Kapitałowa Lena Lighting składa się z podmiotu dominującego Lena Lighting S.A.
z podmiotu zależnego Luxmat Investment Sp. z o.o.
Dane jednostki powiązanej kapitałowo z Emitentem:
Nazwa jednostki
Luxmat Investment Sp. z o. o.
Siedziba
Ul. Kórnicka 52, 63-000 Środa Wlkp.
Przedmiot działalności
Sprzedaż opraw oświetleniowych
Organ rejestrowy
Sąd Rejonowy w Poznaniu Wydział Gospodarczy
Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze
Przedsiębiorców pod numerem KRS 553903
Charakter dominacji
Zależna
Metoda konsolidacji
pełna
Procent posiadanego kapitału zakładowego
100,00%
Procentowy udział w ogólnej liczbie głosów
na walnym zgromadzeniu
100,00%
Spółka nie posiada oddziałów (zakładów).
5. Sytuacja ekonomiczno finansowa Lena Lighting S.A.
W 2023 roku Lena Lighting S.A. osiągnęła przychody na poziomie 162 994 tys. zł. Jest to
wynik o 3,6 % niższy niż w analogicznym okresie 2022 roku. W roku 2023 roku
zanotowano wzrost przychodów na rynku krajowym 9,12 %. Główny wpływ na spadek
sprzedaży w 2023 roku miał rynek zagraniczny, który zanotował spadek o 13,86% - z
czego w krajach z obszaru UE zanotowano spadek o 11,45 %, a w krajach spoza UE
zanotowano spadek o 27,27%.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
2
Spółka zanotowała wzrost rentowności brutto ze sprzedaży z 30,72% (2022 r.) do 32,96%
(2023 r.). Powodem wyższej rentowności sprzedaży brutto w 2023 roku były m.in.
spadające ceny niektórych surowców, materiałów i komponentów do produkcji lamp
oświetleniowych. Poczynione nakłady inwestycyjne na rozwój produktów, nowe maszyny
i urządzenia do produkcji oraz zmiany w procesie produkcyjnym, również miały
pozytywny wpływ na rentowność.
Rentowność netto w 2023 roku wyniosła 6,09% - była nieznacznie wyższa niż rentowność
osiągnięta w 2022 roku (w wysokości 6,04%).
W 2023 roku spółka zależna Luxmat Investment wykazała stratę netto w wysokości: 135
tysięcy złotych w stosunku do straty netto w wysokości 413 tysięcy złotych wykazanej w
2022 roku.
Kapitały własne Spółki na dzień bilansowy 31.12.2023 roku uległy podwyższeniu w
stosunku do 31.12.2022 roku o 4 955 tys. zł. W 2023 roku Spółka wypłaciła dywidendę za
rok 2022 w wysokości 4 975 tys. złotych.
Zarząd złożył wniosek do Rady Nadzorczej w zakresie podziału zysku za 2023 rok, w
którym to zaproponował wypłatę dywidendy w wysokości 0,20 na 1 akcję. Wysokość
dywidendy uwzględnia sytuacje finansowa i plany inwestycyjne Spółki na 2024 rok.
W koniec czerwca 2023 roku został odwołany stan zagrożenia epidemicznego przez
Ministra Zdrowia. Spółka nie zanotowała w 2023 r. negatywnego wpływu na swoje wyniki
w związku pandemią wirusa Covid-19.
W 2023 roku mieliśmy do czynienia nadal z czynnikiem ryzyka jakim był i jest konflikt
zbrojny na Ukrainie. Doświadczyliśmy również w 2023 roku jako gospodarka kryzysu
związanego z wysoka inflacją i wysokim stopami procentowymi. Rok ten nie był tez
łaskawy dla największej gospodarki europejskiej czyli Niemiec, które musiały zmierzyć się
z recesją oraz transformacją gospodarki opartej na tanich surowcach z Rosji. Kłopoty
miały także gospodarki krajów skandynawskich, które zanotowały w 2023 roku znaczący
spadek w głównej mierze z powodu recesji w gospodarce, wysokich stóp procentowych i
inflacji. Miało to swoje przełożenie na sprzedaż Leny Lighting na tamtych rynkach, w tych
regionach zanotowano spadek sprzedaży r/r.
Konflikt zbrojny na Ukrainie oraz brak możliwości wymiany handlowej z Rosją i
Białorusią nie wpłynął w sposób bezpośredni na działalność Spółki, głównie z uwagi na
ograniczoną dotychczasową współpracę w zakresie wymiany handlowej z tymi krajami.
Od momentu wybuchu konfliktu zbrojnego w 2022 r. Lena Lighting zaprzestała
współpracy z firmami z Rosji i Białorusi.
W 2024 roku nadal będziemy mieli do czynienia z konsekwencjami konfliktu zbrojnego na
Ukrainie. Pojawiły się też na horyzoncie pozytywne informacje mogące się przyczynić do
wzrostu gospodarczego w Polsce i nowych inwestycji w różnych dziedzinach gospodarki.
Odblokowane zostały unijne środki pieniężne dla Polski oraz z branży oświetleniowej
wystartowały przetargi i programy wspierające gminy w Polsce do wymiany przestarzałego
i energochłonnego oświetlenia ulicznego. Zakładamy, że pozyskane środki unijne będą
indykatorami nowych inwestycji, a także w konsekwencji szansą dla Spółki na
zrealizowanie założonych planów zarówno w zakresie sprzedaży jak i zysku na 2024 rok.
Z uwagi na czas jaki jest potrzebny do wdrożenia nowych inwestycji zakładamy, że
pozytywny efekt takich zdarzeń nastąpi najszybciej w drugim półroczu 2024 roku.
Zakładamy jednak tak jak w poprzednich latach, że nasza stabilna sytuacja finansowa oraz
możliwość dostępu do linii kredytowych pozwala na założenie, iż Lena Lighting S.A. nie
utraci płynności finansowej i bez większych problemów będzie mogła kontynuować swoją
działalność, a ewentualne okresowe wahania przychodów związane z przesunięciem
realizacji zamówień bądź problemami z dostępem komponentów będą w dłuższej
perspektywie czasu niwelowane.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
3
Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego Spółki Lena Lighting S.A
.
Ocena zyskowności:
2023
2022
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów
i materiałów
162 994
Zysk brutto ze sprzedaży
53 727
Rentowność brutto ze sprzedaży
32,96%
Zysk ze sprzedaży
12 437
Rentowność sprzedaży
7,63%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej
12 314
Rentowność operacyjna
7,55%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej
powiększony o amortyzację (EBITDA)
18 903
Rentowność EBITDA
11,60%
Zysk (strata) brutto
12 354
Zysk (strata) netto
9 930
Rentowność netto
6,09%
Suma bilansowa
139 944
ROA
7,10%
Aktywa trwałe
55 964
Kapitały własne
113 226
ROE
8,77%
- rentowność brutto ze sprzedaży stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży netto;
- rentowność sprzedaży – stosunek zysku ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży netto;
- rentowność operacyjna - stosunek zysku operacyjnego do przychodów ze sprzedaży netto, mierzy
efektywność działalności operacyjnej Spółki;
- rentowność EBITDA stosunek zysku operacyjnego powiększony o amortyzacje do przychodów ze
sprzedaży netto;
- rentowność netto - stosunek zysku pozostającego do dyspozycji Spółki po obligatoryjnych zmniejszeniach,
do przychodów ze sprzedaży netto;
- stopa zwrotu aktywów (ROA) - udział zysku netto w wartości aktywów, mierzący ogólną efektywność
aktywów;
- stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) - udział zysku netto w wartości kapitału własnego, mierzy
efektywność kapitałów zaangażowanych w firmie.
Ocena struktury finansowania majątku:
2023
2022
Aktywa obrotowe
83 980
Zobowiązania krótkoterminowe
23 556
Kapitał obrotowy netto
60 424
Udział zapasów w aktywach obrotowych
44,66%
Udział należności w aktywach obrotowych
50,53%
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
4
Udział inwestycji krótkoterminowych w
aktywach obrotowych
4,29%
Udział krótkoterminowych rozliczeń
międzyokresowych w aktywach obrotowych
0,53%
Wskaźnik pokrycia aktywów trwałych
kapitałem własnym
2,02
Wskaźnik ogólnego zadłużenia
19,09%
Wskaźnik zadłużenia długoterminowego
2,79%
Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego
23,60%
- pokrycia aktywów trwałych kapitałem własnym - stosunek kapitału własnego do aktywów trwałych;
- zadłużenia ogólnego - stosunek zobowiązań i rezerwy na zobowiązania do wartości aktywów ogółem;
- zadłużenia długoterminowego - stosunek zobowiązań długoterminowych do kapitału własnego;
- zadłużenia kapitału własnego - stosunek zobowiązań i rezerwy na zobowiązania do kapitału własnego.
Ocena płynności finansowej:
2023
2022
Cykl rotacji zapasów w dniach
125
129
Cykl rotacji należności z tytułu dostaw i
usług w dniach
81
86
Cykl rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i
usług w dniach
43
42
Wskaźnik płynności I (bieżący)
3,57
2,76
Wskaźnik płynności II (szybki)
1,97
1,46
Wskaźnik płynności III (natychmiastowy)
0,15
0,03
- cykl rotacji zapasów - stosunek wartości zapasów na koniec okresu do kosztu sprzedanych produktów,
towarów i materiałów, wyrażony w dniach;
- cykl rotacji należności z tytułu dostaw i usług - stosunek wartości należności z tytułu dostaw i usług na
koniec okresu do przychodów ze sprzedaży netto, wyrażony w dniach;
- cykl rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług - stosunek wartości zobowiązań z tytułu dostaw i usług
na koniec okresu do kosztu sprzedanych produktów, towarów i materiałów, wyrażony w dniach;
- wskaźnik bieżący, obrazujący zdolność firmy do regulowania bieżących zobowiązań przy wykorzystaniu
aktywów bieżących stosunek stanu aktywów obrotowych do stanu zobowiązań bieżących na koniec
danego okresu;
- wskaźnik szybki, obrazujący zdolność zgromadzenia w krótkim czasie środków pieniężnych na pokrycie
zobowiązań o wysokim stopniu wymagalności stosunek stanu aktywów obrotowych pomniejszonych o
zapasy do stanu zobowiązań bieżących na koniec okresu;
- wskaźnik natychmiastowy, mierzący zdolność do pokrycia zobowiązań o natychmiastowej wymagalności
stosunek stanu inwestycji krótkoterminowych do stanu zobowiązań bieżących na koniec okresu.
Aktualna i przewidywana sytuacja finansowa:
Na podstawie przedstawionych wskaźników można zauważyć, że sytuacja Spółki w
zakresie finansowania swoich zobowiązań jak i ogólnej sytuacji finansowej jest dobra.
Zarząd Spółki ma świadomość, że konsekwencje trwającego konfliktu zbrojnego na
Ukrainie może wpłynąć na sytuację finansową Spółki. Zdarzenie to może mieć wpływ na
otoczenie gospodarcze Spółki, jej partnerów biznesowych, zwiększony koszt kapitału,
obniżenie zdolności kredytowej kontrahentów co może mieć wpływ na przychody Spółki
i możliwości realizowania przez nią projektów. Natomiast zakres tego wpływu jest trudny
do oszacowania ze względu na brak możliwości określenia czasu trwania zarówno
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
5
spowolnienia gospodarczego jak i ewentualnego wzrostu inflacji. Trudno też określić jak
decyzje w zakresie sankcji wobec Rosji podejmowane przez państwa Europy i świata
wpłyną na stan gospodarki światowej (m.in. na dostęp i ceny surowców energetycznych).
W 2023 roku Spółka odczuła kryzys gospodarczy w krajach skandynawskich i na rynku
niemieckim, co miało swoje przełożenie na niższe przychody generowane na tych
obszarach. Wzrosty na innych rynkach niestety nie zrekompensowały tego spadku. Zarząd
zakłada, że w pierwszej połowie 2024 roku nie należy oczekiwać znaczącej zmiany na tych
rynkach, dopiero druga połowa roku może przynieść poprawę co powinno przyczynić się
do wzrostu zainteresowania klientów z tych regionów ofertą Spółki.
W zakresie przyszłej sytuacji finansowej Zarząd zakłada, że posiadane środki własne oraz
prowadzony przez lata model finansowania własnej działalności w oparciu o kapitał
własny i w mniejszym stopniu przez kapitał obcy nie zaburzy sytuacji finansowej Spółki.
Kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności związane z działalnością
jednostki.
Spółka w zakresie swoje działalności identyfikuje następujące kluczowe wskaźniki
niefinansowe:
- w zakresie działalności handlowej inwestycyjnej w Polsce badana jest efektywność
składanych ofert, zapytań w celu oceny atrakcyjności oferty cenowej i produktowej, w ten
sposób obliczany jest wskaźnik skuteczności działań działów obsługi klienta oraz działów
handlowych z zakresu pozyskiwania zapytań handlowych, który obrazuje tabela poniżej:
Lata
Liczba
inwestycji
Liczba ofert
Liczba nowych
projektów
Liczba
wygranych
Skuteczność %
2022
6 791
15 792
2 412
1 050
15,5%
2023
6 459
15 488
2 225
1 350
20,90%
W zakresie badania efektywności ofertowania w sprzedaży zagranicznej wskaźnik
obliczany jest na podstawie wartości wpływających zapytań do zrealizowanego obrotu
tutaj wskaźnik w 2023 roku wskaźnik efektywność ofertowania dla sprzedaży wyniósł
14,89 %, w roku 2022 roku wskaźnik efektywności wyniósł 15,45 %. Spadek wskaźnika
wynika z niższej skuteczności złożonych ofert zakończonych sukcesem co przełożyło się
obok kryzysu na rynkach skandynawskich i niemieckim na spadek sprzedaży na rynkach
zagranicznych.
Kolejnym z kluczowych wskaźników niefinansowych dla Zarządu wskaźniki
weryfikujące poziom jakości i pracy działu produkcji, kontroli jakości w zakresie
poprawności produkcji i montażu lamp. Wskaźniki te wykazały pogorszenie, gdyż w 2023
roku 0,72 % z wyprodukowanych lamp, podzespołów podlegało reklamacji, w 2022 roku
wskaźnik ten był niższy i wynosił 0,58 %. Poprawie uległy w 2023 roku wskaźniki ilości
zgłoszonych reklamacji bez względu na moment produkcji czy sprzedaży danej lampy.
Dokonano też analizy digital marketingu na podstawie statystyk w zakresie ilości odsłon
strony www Spółki, zapytań skierowanych poprzez stronę do działów handlowych,
projektowych, ilości nowych odwiedzających stronę www. W wyniku tych analiz uzyskano
informację na temat efektywności tych działań i wprowadzono korekty w zakresie
podejmowanych decyzji w ramach e-marketingu. W wyniku analizy wskaźniki
efektywności w 2023 roku i tak zanotowano o 6,29 % mniej zapytań kierowanych do
Spółki poprzez stronę internetową, zanotowano o 18,8% większą ilość użytkowników
strony www, o 18,3% więcej nowych osób korzystało ze strony, natomiast spadł czas o
10,8% sesji użytkownika na stronie.
Informacje dotyczące zagadnień środowiska naturalnego.
Spółka nie wprowadza do środowiska substancji niebezpiecznych, wytwarzane są głównie
odpady opakowaniowe i złomy metali. Z zakresu zanieczyszczenia powietrza nie
emitowane gazy, pyły z procesów technologicznych. Zakład jest ogrzewany paliwem
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
6
gazowym. Wszystkie działania z zakresu ochrony środowiska prowadzone z wymogami
ustawowymi w tym zakresie. Spółka ma wprowadzony system zarządzania środowiskiem.
Spółka zainwestowała również w 2022 r. i kontynuowała tą inwestyc w 2023 r. w zieloną
energię tj. w panele fotowoltaiczne w celu częściowego pokrycia zapotrzebowania zakładu
produkcyjnego i budynków biurowych na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.
Zatrudnienie w spółce Lena Lighting S.A.
Na 31.12.2023 r. Lena Lighting S.A. zatrudniała 201 osób, co oznacza wzrost zatrudniania
o 5% w stosunku do końca 2022 roku, kiedy zatrudnionych było 191 pracowników. Mniej
w stosunku do lat ubiegłych zawieranych było wszelkiego rodzaju umów
cywilnoprawnych. Comiesięcznie zawieranych było około 30-35 umów zleceń, a z ponad
80 osobami zawarte były umowy o świadczenie usług. Spadła liczba zawartych kontraktów
menadżerskich, których na koniec 2023 r. było 4, a na koniec 2022 roku 6 osób
współpracowało ze Spółką na podstawie takiej umowy.
Średnioroczne zatrudnienie zostało obliczone dla badanego okresu na podstawie
ewidencyjnego stanu zatrudnienia.
W 2023 roku średnioroczne zatrudnienie w Lena Lighting wynosiło 187,85 etatów.
Uwzględniono wszystkich zatrudnionych, po przeliczeniu osób niepełnozatrudnionych na
pełnozatrudnionych. Zastosowano metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych,
bez osób przebywających na zasiłkach chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych,
bezpłatnych i wychowawczych.
6. Charakterystyka głównych rynków zbytu.
Lena Lighting S.A. osiągnęła w 2023 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 162 944
tys. złotych z czego 49,47% z tytułu sprzedaży zagranicznej i 50,53% ze sprzedaży
krajowej.
Spółka nie jest uzależniona od żadnego z odbiorców i dostawców i żaden z dostawców i
żaden z odbiorców Spółki Lena Lighting S.A. nie przekroczył 10% przychodów ogółem
w 2023 roku.
Spółka zaopatruje się w materiały do produkcji, towary i usługi zarówno u dostawców
polskich jak i zagranicznych. W głównej mierze korzysta z dostawców krajowych oraz
zlokalizowanych na Dalekim Wschodzie i na rynku niemieckim.
Przychody ze sprzedaży produktów:
Wyroby gotowe
2023
2022
Zmiana %
Udział % w
sprzedaży
ogółem 2023 r.
Oprawy Biurowe
26 610
21 884
21,60%
16,33%
Oprawy Przenośne
7 174
18 186
-60,55%
4,40%
Plafoniery Techniczne
24 214
30 643
-20,98%
14,86%
Oprawy Przemysłowe
83 083
78 105
6,37%
50,97%
Pozostałe
1 235
1 163
6,19%
0,76%
Wyroby Suma
142 316
149 981
-5,11%
87,31%
Towary Handlowe
Oprawy Biurowe
541
948
-42,93%
0,33%
Oprawy Przenośne
2 776
2 486
11,67%
1,70%
Plafoniery Techniczne
25
24
4,17%
0,02%
Oprawy Przemysłowe
4 694
2 415
94,37%
2,88%
Pozostałe
1 325
1 252
5,83%
0,81%
Towary Handlowe Suma
9 361
7 125
31,38%
5,74%
Materiały
7 160
8 115
-11,77%
4,39%
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
7
Usługi
4 157
3 866
7,53%
2,55%
Suma
162 994
169 087
-3,60%
100,00%
Przychody ze sprzedaży
w podziale na segmenty
geograficzne
2023
2022
Zmiana %
Udział % w
sprzedaży
ogółem 2023 r.
Sprzedaż w Polsce
82 369
75 484
9,12%
50,53%
Sprzedaż za granicą w
tym:
80 625
93 603
-13,86%
49,47%
Kraje UE
70 244
79 329
-11,45%
43,10%
Kraje spoza UE
10 381
14 274
-27,27%
6,37%
Suma
162 994
169 087
-3,60%
100,00%
7. Ocenę możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych, w tym inwestycji kapitałowych, w
porównaniu do wielkości posiadanych środków, z uwzględnieniem możliwych zmian w
strukturze finansowania tej działalności.
Obecnie Spółka nie posiada zobowiązań finansowych związanych z finansowaniem
inwestycji kapitałowych, natomiast zobowiązania związane z finansowaniem bieżącej
działalności nie wpłyną na poziom realizacji zamierzeń inwestycyjnych. Spółka podpisała
19.05.2020 r. z PFR umowę o subwencję finansową w wysokości 3 500 tys. zł na okres 12
miesięcy, która podlega w 25% zwrotowi, a w pozostałych 75% może być bezzwrotna w
zależności od spełnienia warunków przez Spółkę wynikających z umowy tj. 25% - za
kontynuowania działalności, do 25% uzależnione jest od wysokości skumulowanej straty
gotówkowej oraz do 25% uzależnione jest od utrzymania średniej liczby pracowników w
okresie 12 miesięcy. Subwencja w części zwrotnej podlega równym spłatom przez 24
miesiące licząc od 13-tego miesiąca od jej otrzymania i jest to pożyczka nieoprocentowana.
W związku sytuacją finansową i możliwością pozyskania w razie potrzeby dodatkowego
finansowania Spółki na dzień sporządzania sprawozdania finansowego, planowane
inwestycje przez Zarząd w 2024 roku mogą w części być pokryte z bieżących środków
pieniężnych lub z pozyskanego kapitału obcego z zewnętrznych instytucji finansowych.
Zarząd weźmie pod uwagę każdorazowo przed podjęciem decyzji aktualną sytuację w
zakresie płynności finansowej i oszacuje oraz zweryfikuje ryzyko z uwzględnieniem
bieżącej sytuacji Spółki.
8. Opis transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli jednorazowa lub łączna wartość
transakcji zawartych przez dany podmiot powiązany w okresie od początku roku
obrotowego przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500.000 euro.
Spółka nie zawarła żadnych transakcji z podmiotami powiązanymi, które nie byłyby
transakcjami typowymi i rutynowymi.
W 2023 roku Spółka zawarła transakcję z podmiotem powiązanym przekraczające kwotę
500.000 euro. Wartość transakcji z podmiotem powiązanym Luxmat Investment Sp. z o.o.
wyniosła w 2023 roku: 3 445 tys. złotych i dotyczyła przychodów ze sprzedaż wyrobów,
usług, towarów i materiałów.
9. Informacje o transakcjach zawartych przez emitenta lub jednostkę od niego zależną z
podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż rynkowe, wraz z ich kwotami oraz
informacjami określającymi charakter tych transakcji.
W Spółce nie wystąpiły tego typu transakcje.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
8
10. Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności emitenta, w tym znanych
emitentowi umowach zawartych pomiędzy akcjonariuszami (wspólnikami), umowach
ubezpieczenia, współpracy lub kooperacji.
Emitent ma zawarte umowy ubezpieczeniowe, gdzie ewentualne świadczenie
Ubezpieczyciela w przypadku szkody całkowitej ma wartość przewyższającą 10%
kapitałów własnych Emitenta. Umowy zawarte są w zakresie ubezpieczenia majątku
trwałego, obrotowego, utraty zysku oraz odpowiedzialności cywilnej. Emitentowi nie
znane żadne umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami (wspólnikami).
11. Informacje o udzielonych pożyczkach, z uwzględnieniem terminów ich wymagalności,
a także udzielonych poręczeniach i gwarancjach, ze szczególnym uwzględnieniem
pożyczek, poręczeń i gwarancji udzielonych jednostkom powiązanym emitenta.
Spółka Lena Lighting S.A. udzieliła poręczenia za zobowiązania strony trzeciej tj. swojej
Spółki zależnej Luxmat Investment na rzecz jej trzech kontrahentów z tytułu wykonanych
przez Spółkę zależną prac polegających na modernizacji oświetlenia. Wartość udzielonych
poręczeń w sumie to 56 tys. zł. (gwarancja na kwotę 40,2 tys. do dnia 14.03.2025 r.,
gwarancja na 8,4 tys. do dnia 01.03.2028 r. i gwarancja na 7 tys. do dnia 13.04.2028
r.).
Spółka Lena Lighting S.A. oraz Spółka zależna Luxmat Investment Sp. z o.o. nie
otrzymały żadnych poręczeń i gwarancji
12. Informacja o zaciągniętych i wypowiedzianych w danym roku obrotowym umowach
dotyczących kredytów i pożyczek z podaniem ich kwoty, rodzaju i wysokości stopy
procentowej, waluty i terminu wymagalności.
Spółka Lena Lighting S.A. podpisała w dniu 07.06.2023 r. aneks do umowy z dnia
24.05.2016.r. na kredyt w rachunku bieżącym w wysokości w sumie 10 000 tys. złotych na
finansowanie bieżącej działalności na okres do 30.06.2024 roku. Umowa została zawarta
z Santander Bank Polska S.A. Przedmiotem umowy jest udzielenie kredytu
w rachunku bieżącym Spółki na finansowanie bieżącej działalności w PLN lub w EUR do
kwoty w sumie: 10.000 tys. zł. Oprocentowanie kredytu jest zmienne, ustalane na bazie
WIBOR dla jednomiesięcznych depozytów międzybankowych w PLN lub
w oparciu o EURIBOR dla jednomiesięcznych depozytów międzybankowych w EUR
powiększone o marżę Banku w skali roku.
Spółka Lena Lighting S.A. podpisała w dniu 24.08.2022 r. aneks do umowy z dnia
27.04.2018.r. na kredyt w rachunku bieżącym w wysokości 10 500 tys. złotych na
finansowanie bieżącej działalności. Okres udostepnienia kredytu określony jest do
30.06.2024 roku. Umowa została zawarta z BNP Paribas Bank Polska S.A. Przedmiotem
umowy jest udzielenie kredytu w rachunku bieżącym Spółki na finansowanie bieżącej
działalności w PLN lub w EUR do kwot wyżej określonych. Oprocentowanie kredytu jest
zmienne, ustalane na bazie WIBOR dla jednomiesięcznych depozytów międzybankowych
w PLN lub w oparciu o EURIBOR dla jednomiesięcznych depozytów międzybankowych
w EUR powiększone o marżę Banku w skali roku.
Na dzień bilansowy Spółka korzystała z finansowania zewnętrznego opisanego powyżej
w kwocie 355 tys. złotych.
Spółka Lena Lighting S.A. podpisała 19.05.2020 r. z PFR umowę o subwencję finansową
w wysokości 3 500 tys. na okres 12 miesięcy, która podlega w 25% zwrotowi,
a w pozostałych 75% może być bezzwrotna w zależności od spełnienia warunków przez
Spółkę wynikających z umowy tj. 25% - za kontynuowania działalności, do 25%
uzależnione jest od wysokości skumulowanej straty gotówkowej oraz do 25% uzależnione
jest od utrzymania średniej liczby pracowników w okresie 12 miesięcy. Subwencja w części
zwrotnej podlega równym spłatom przez 24 miesiące licząc od
13-tego miesiąca od jej otrzymania i jest to pożyczka nieoprocentowana. Spółka rozliczyła
subwencję zgodnie z zawartą umową. W związku z spełnieniem dwóch warunków tj.
kontynuacji działalności i utrzymania średniej liczby pracowników Spółka zawnioskowała
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
9
o umorzenie 50% wartości przyznanej subwencji tj. 1 750 tys. zł. Spółka na dzień
31.12.2023 r. nie otrzymała decyzji od PFR o umorzeniu częściowym subwencji, nie
otrzymała również terminarza spłaty pozostałej części.
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły inne istotne informacje dla oceny sytuacji
kadrowej, majątkowej i finansowej Spółki Lena Lighting S.A., ani informacje istotne dla
oceny możliwości realizacji zobowiązań przez Lena Lighting S.A.
13. Objaśnienie różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie rocznym
a wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany rok.
Spółka nie publikowała prognoz wyniku i sprzedaży na rok 2023.
14. Ocena czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik działalności za rok
obrotowy, z określeniem stopnia wpływu tych czynników lub nietypowych zdarzeń na
osiągnięty wynik.
Czynnikiem mającym wpływ na wynik był kurs EUR i USD, kryzys gospodarczy na
rynkach skandynawskich i niemieckim oraz wycena aktywów Spółki. Trwający nadal
konflikt zbrojny na Ukrainie w chwili obecnej nie miał istotnego wpływu na wynik
osiągany przez Lena Lighting S.A.
Osiągnięty wynik w 2023 roku nie był obarczony wpływem zdarzeń nietypowych czy
jednorazowych. W prezentowanym okresie 2023 roku nie wystąpiły inne czynniki czy też
zdarzenia nietypowe, które miałyby wpływ na osiągnięty wynik w roku obrotowym.
15. Informacja o udzielonych i otrzymanych w danym roku obrotowym poręczeniach
i gwarancjach ze szczególnym uwzględnieniem poręczeń i gwarancji udzielonych
jednostkom powiązanym.
Spółka Lena Lighting S.A. udzieliła poręczenia za zobowiązania strony trzeciej tj. swojej
Spółki zależnej Luxmat Investment Sp. z o.o. na rzecz jej trzech kontrahentów z tytułu
wykonanych przez Spółkę zależprac polegających na modernizacji oświetlenia. Wartość
udzielonych poręczeń w sumie to 56 tys. zł. (gwarancja na kwotę 40,2 tys. do dnia
14.03.2025 r., gwarancja na 8,4 tys. zł do dnia 01.03.2028 r. i gwarancja na 7 tys. zł do dnia
13.04.2028 r.).
Spółka Lena Lighting S.A. nie udzieliła innych poręczniż wymienione powyżej oraz nie
otrzymała żadnych poręczeń i gwarancji.
16. Opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji do chwili sporządzenia
sprawozdania z działalności (dotyczy emisji papierów wartościowych w okresie objętym
raportem).
Spółka nie dokonywała w okresie objętym raportem emisji papierów wartościowych.
17. Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta i jego grupą
kapitałową.
W 2023 roku Zarząd Spółki nie dokonał zmiany w zasadach zarządzania i kontynuowana
była dotychczasowa strategia polegająca na intensyfikacji sprzedaży poprzez wszelakie
działania marketingowe, przy równoczesnym nacisku na dalsze inwestycje w rozwój
produktów Spółki oraz zwiększanie mocy produkcyjnych. Zarząd stawia sobie za cel
dotarcie do grona odbiorców Spółki z innowacjami produktowymi.
18. Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju
przedsiębiorstwa emitenta oraz opis perspektyw rozwoju działalności emitenta co
najmniej do końca roku obrotowego następującego po roku obrotowym, za który
sporządzono sprawozdanie finansowe zamieszczone w raporcie rocznym,
z uwzględnieniem elementów strategii rynkowej przez niego wypracowanej.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
10
Lena Lighting S.A. będzie kontynuowała dotychczasową strategię umacniania pozycji
w rynku produkcji sprzętu oświetleniowego w kraju i za granicą. Czynniki, jakie odgryw
będą największe znaczenia, w podziale na wewnętrzne i zewnętrzne
w kształtowaniu zdolności Spółki do rozwoju i osiągania stabilnego modelu przepływów
pieniężnych, przedstawiono poniżej.
Wewnętrzne czynniki:
Według Zarządu do najważniejszych czynników wewnętrznych wpływających na bieżące
oraz przyszłe wyniki finansowe należą:
zdolność do wyboru właściwej strategii rozwoju na konkurencyjnym i zmieniającym się
rynku zdolność rozwoju Spółki w długim okresie na rynku charakteryzującym się
wysokim stopniem konkurencji oraz ciągłymi zmianami technologicznymi produktów,
w konsekwencji wprowadzania przez Spółkę nowych produktów;
znajomość rynku – na którą składa się zdolność skutecznego dostosowania produktów
do zmieniających się potrzeb klientów, co pozwala na osiągnięcie znaczącej przewagi
konkurencyjnej. W tym celu Spółka prowadzi badania rynku pod kątem potrzeb klientów;
zwiększenie oferty asortymentowej poprzez dostosowywanie produktów do
zmieniających się potrzeb odbiorców oraz wprowadzanie nowych produktów;
wprowadzenie wyrobów gotowych tworzących nowe grupy produktowe Spółka na
bieżąco analizuje możliwość poszerzenia swojej dotychczasowej oferty produktowej
o nowe grupy, co umożliwi zachowanie dynamiki wzrostów przychodów ze sprzedaży
w kolejnych latach;
elastyczność produkcji możliwość i umiejętność dostosowywania wyrobów do
indywidualnych potrzeb klientów, wprowadzanie niestandardowych rozwiązań, a także
możliwość produkcji krótkich partii posiadających parametry wymagane przez klienta pod
konkretne zamówienie;
praca zdalna możliwość uniknięcia zaburzeń w pracy w związku z pandemią
i wykorzystanie nowoczesnych technologii w celu rozwoju tej formy zatrudnienia.
Zewnętrzne czynniki:
Według Zarządu do najważniejszych czynników zewnętrznych wpływających na bieżące
oraz przyszłe wyniki finansowe należą:
zmiany cen głównych surowców – wzrost cen surowców stosowanych w produkcji ma
silny wpływ na koszty produkcji, a co za tym idzie na uzyskiwane przez Spółkę marże;
zmiany kursu EUR/PLN oraz USD/PLN wpływające na poziom cen importowanych
materiałów i komponentów oraz poziom przychodów ze sprzedaży zagranicznej
stanowiącej około połowę przychodów ze sprzedaży Spółki;
utrzymanie dywersyfikacji odbiorców zachowanie wysokiego stopnia dywersyfikacji
odbiorców (również geograficznego) skutkuje spadkiem udziału poszczególnych klientów
w przychodach ze sprzedaży, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko gwałtownego spadku
sprzedaży;
zmiany w strukturze zapotrzebowania na sprzęt oświetleniowy wynikające ze zmian
w technologiach produkcji oraz gustów klientów;
zmiany w technologii produkcji opraw oświetleniowych, postęp techniczny w zakresie
komponentów i zmiany właściwości wykorzystywanych komponentów mo powodować
konieczność zwiększonych nakładów na badania i rozwój produktów;
sytuacja na rynku produkcji budowlano-montażowej;
konkurencyjność branży – rosnąca konkurencja, przyczynia się do stałego podnoszenia
technologii produkcji oraz poszerzania oferty asortymentowej i wprowadzenia nowych
grup produktowych;
sytuacja makroekonomiczna na głównych rynkach zbytu (Europa Zachodnia oraz
Środkowo-Wschodnia) polityka gospodarcza państw oraz kształtowanie się wskaźników
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
11
makroekonomicznych takich jak tempo wzrostu PKB, poziom inflacji, poziom stóp
procentowych, stopa bezrobocia oraz kursy walut;
wojna na Ukrainie oraz sankcje nałożone na Rosję i Białoruś ograniczające wymianę
handlowa z tymi krajami. Wpływ konfliktu zbrojnego na wzrost gospodarczy, inflacje ceny
surowców oraz liczba imigrantów, która pozostanie w Polsce przez trudny do oszacowania
czas;
poziom inflacji, wysokość stóp procentowych oraz poziom wzrostu gospodarczego
zarówno w Polsce jak i w Europie.
Podstawowym celem przyjętej przez Zarząd strategii rozwoju Spółki jest zapewnienie
długoterminowego rozwoju oraz uzyskanie stałego wzrostu wartości Spółki. Spółka
planuje osiągnięcie tego celu w drodze stałego podnoszenia jakości produkowanych
wyrobów, zwiększania udziału w rynku polskim oraz wzrostu sprzedaży zagranicznej.
Odbywać się to będzie poprzez stałe poszerzanie oferty Spółki o rozwinięte
technologicznie wyroby oraz pozyskiwaniu nowych rynków zbytu, a także penetracji
rynków, na których Spółka już funkcjonuje. Efektem tego powinno być ugruntowanie
wiodącej pozycji w poszczególnych segmentach rynku sprzętu wietleniowego oraz
pozyskanie znaczącej pozycji w wybranych jego segmentach.
Podstawowymi elementami strategii rozwoju Lena Lighting S.A. na najbliższe lata są:
Utrzymanie wysokiej pozycji na polskim rynku sprzedaży opraw przemysłowych
i opraw biurowych.
Rozszerzanie asortymentu sprzedażowego o nowe produkty pozwalające uzyskać
przewagę konkurencyjna Spółki na tle innych producentów, ulepszanie istniejących
produktów w oparciu o najnowsze zmiany technologiczne w źródłach światła typu LED.
Ważnym elementem strategii marketingowej Spółki jest budowanie silnej marki (Lena
Lighting) oraz zwiększanie ich rozpoznawalności na rynkach krajowym i zagranicznych. W
tym celu Spółka powołała dział obsługi inwestycji, którego głównym zadaniem jest
współpraca z architektami i projektantami. Spółka będzie również nadal brała udział
w najważniejszych targach branżowych w Europie oraz na głównych rynkach, na których
prowadzona jest sprzedaż. Znaczącym elementem strategii marketingowej jest również
utrzymanie i budowanie wizerunku Spółki jako solidnego i wiarygodnego partnera
biznesowego.
Spółka działa na silnie konkurencyjnym rynku, na którym decydującą rolę odgrywa
wymagania techniczne, jakościowe oraz trendy mody i gusta klientów, dlatego też
rozszerzenie i stała modyfikacja istniejącego asortymentu będzie nadal dokonywana pod
kątem zmieniających się potrzeb i gustów odbiorców oraz postępu technologicznego.
Spółka będzie również kontynuowała prowadzenie szczegółowych analiz rynku i na tej
podstawie wprowadzała nowe grupy produktowe. W celu systematycznej rozbudowy
i modyfikacji asortymentu Spółka zwiększa w każdym roku budżet na badania
i wdrażanie nowych produktów, opracowywanie nowego wzornictwa, poszukiwanie
nowych rozwiązań technicznych.
19. Opis podstawowych ryzyk i zagrożeń.
W świetle trwającego kolejny rok konfliktu zbrojnego na Ukrainie mamy do czynienia
nadal z niepewnością, co wpływa na sytuację gospodarczą w Polsce i Europie. Jednakże w
2023 roku pomimo trwającego ryzyka ograniczonej podaży surowców energetycznych, ich
ceny zanotowały spadki. Istotne jest to z punku widzenia konsumenta ostatecznego, a
także przedsiębiorstw, bo może oznaczać utrzymanie cen na dotychczasowym poziomie
lub nawet ich spadek mimo likwidacji tarczy antyinflacyjnej. Oznaczałoby to niższą inflację
i wzrost siły nabywczej pieniądza. Mogłoby to też skłonić przedsiębiorstwa do
podejmowaniu decyzji o realizacji nowych inwestycji lu modernizacji istniejących
obiektów.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
12
W 2024 roku gospodarka polska powinna zanotować wyższy wzrost PKB, jednakże
z uwagi na proces inwestycyjny i moment w którym Spółka zaczyna dostarczać swoje
produkty do nowo powstałych obiektów, oznacza to realnie drugą połowę 2024 roku.
Kluczowy dla Spółki będzie także rynek zagraniczny oraz to jak kraje europejskie uporają
się ze swoimi problemami gospodarczymi, szczególnie w zakresie krajów skandynawskich
jak i naszych zachodnich sąsiadów.
Stan zagrożenia pandemicznego Covid -19 zakończył się z końcem czerwca 2023 roku,
jednakże nie jesteśmy wstanie przewidzieć jak wirus będzie srozwijał i czy jego nowe
mutacje nie spowodują kolejnego zamknięcia handlu czy też ograniczeń
w przemieszczaniu się w kolejnym okresie jesienno-zimowym.
Spółka z uwagi na sytuację gospodarczą w Polsce i na świecie oraz informacje spływające
z poszczególnych rynków w zakresie ewentualnych zagrożeń w zakresie płynności
finansowej swoich kontrahentów, monitoruje na bieżąco poziom realizowanych przez
nich płatności na rzecz Spółki oraz ich kredyty kupieckie w perspektywie utrzymania
płynności finansowej własnej Spółki. Spółka ma ubezpieczone należności. Płynność
finansowa Lena Lighting S.A. na dzień dzisiejszy i w najbliższej perspektywie jest według
Zarządu niezagrożona. Spółka posiada dwie linie kredytowe, w sumie 20,5 miliona złotych
oraz własne środki pieniężne, pozwalające realizować bez przeszkód swoje zobowiązania
finansowe, zarówno w stosunku do dostawców towarów i usług, należności budżetowych
(podatki) jak i pracowników Spółki.
Podsumowując, trudno oszacowjak poszczególne kraje będą podejmowały działanie w
celu pobudzenia swojego wzrostu gospodarczego i na ile one będą skuteczne
w obliczu utrzymującej się inflacji i wciąż wysokich stóp procentowych. Zakładamy, że
skłonność firm w poszczególnych krajach do inwestycji będzie z upływem czasu rosnąć
i nie bez znaczenia będzie tutaj branża oraz sytuacja finansowa podmiotu. Należy
zauważyć, że jako Polska będziemy doświadczać wciąż wysokiej inflacji i co za tym idzie
utrzymujących się wysokich stóp procentowych. Jednakże zakładamy, że gospodarka
krajowa osiągnie wyższy wzrost gospodarczy - szczególnie w drugiej połowie roku 2024.
Oczekujemy, że pozytywnie na decyzję o modernizacji istniejących obiektów, czyli popyt
wtórny wpłynie kwestia coraz większej świadomości przedsiębiorstw na koszty oraz fakt
uruchomiania kolejnych dofinansowań zachęcających podmioty do wymiany oświetlenia
na bardziej energooszczędne. Liczymy na swój udział w tym procesie i upatrujemy w nim
szanse na zwiększenie przychodów Spółki.
Zarząd Spółki każdorazowo w przypadku wystąpienia sytuacji, która miałaby wpływ na
wyniki finansowe Spółki lub jej sytuacje ekonomiczną, bieżące i przyszłe funkcjonowanie
opublikuje w tym zakresie raport z informacją poufną - zgodnie z wytycznymi KNF -
dotyczącą czasu trwania takiego zdarzenia jak i szacowanego wpływu na wyniki finansowe
Spółki.
Pozostałe ryzyka i zagrożenia:
Połowa przychodów Spółki pochodzi ze sprzedaży zagranicznej, przy takiej skali
eksportu znaczący wpływ na wyniki Leny Lighting S.A. będzie miała relacja EUR/PLN,
wzrost wartości złotego wobec Euro może spowodować obniżenie poziomu przychodów
ze sprzedaży zagranicznej, a co za tym idzie obniżenie zysku netto;
Gwałtowny wzrost cen ropy naftowej może spowodować wzrost cen tworzyw
sztucznych. Wzrost ten dotyczy wszystkich producentów, jednakże w krótkim okresie
czasu wpłynie na obniżenie rentowności;
Spółka działa w otoczeniu firm konkurencyjnych z kraju i zagranicy. Zagrożeniem dla
wyników Spółki jest możliwość utraty odbiorców szczególnie na rzecz producentów
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
13
z krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz długofalowe obniżanie cen sprzedaży, a co
za tym idzie uzyskiwanych marż. Według Spółki realne jest pojawienie się na rynku
produktów o porównywalnej jakości i cenie. Sytuacja taka może wpłynąć na spadek
udziału Spółki w rynku oraz obniżenie jej rentowności. Ważnym elementem strategii
Spółki jest umacnianie więzi handlowych z dotychczasowymi i nowymi partnerami, co
w przypadku tak konkurencyjnego sektora odgrywa istotną rolę;
Spółka co roku wprowadza na rynek nowe produkty oparte o dynamicznie rozwijającą
się technologię LED, co powoduje konieczność zwiększenia zatrudnienia w działach B+R
oraz ponoszenia coraz wyższych kosztów związanych z badaniami opraw i ich rozwojem.
Spółka implementuje zmieniającą się technologię w istniejących wzorach opraw, jednakże
powoduje to wzrost kosztów związanych z funkcjonowaniem działu B+R, kosztami
opraw przeznaczonych do badań, likwidacjami magazynowymi związanymi z postępem w
wykorzystywanej technologii oraz wzrost kosztu napraw gwarancyjnych ze względu na
specyfikę wykorzystanej technologii. W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom tych
działań Spółka stara się w swoich kalkulacjach uwzględnić ww. koszty, jednakże nie jest w
stanie przewidzieć ich w 100%;
Nakłady inwestycyjne ponoszone w związku z koniecznością zwiększenia mocy
produkcyjnej. Ponoszone nakłady na coraz bardziej zaawansowany technologicznie park
maszynowy jest przyczyną wzrostu zaangażowanych środków pieniężnych
przeznaczanych na ten cel. Wysokie wydatki pieniężne przy początkowym niepełnym
wykorzystaniu zwiększonych mocy produkcyjnych, powodują niższą efektywność.
20. Opis przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym,
łącznie z metodami zabezpieczeń istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których
stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.
Spółka Lena Lighting S.A. zarówno w 2023 jak i w 2022 roku nie stosowała rachunkowości
zabezpieczeń.
Spółka zawiera i zawierała kontrakty forward na zabezpieczenie wpływów walutowych
pod bieżą sprzedaż (w walucie EUR) z uwzględnieniem realizowanych zakupów
w walucie (hedge naturalny). Wartość zabezpieczonych transakcji na dzień 31.12.2023
roku to 1 551 tys. EUR, których wycena na dzień bilansowy wyniosła: 67 tys. złotych
i została odniesiona na wynik finansowy. Podana wartość wyceny kontraktów
terminowych została dokonana przez niezależ instytucje tj. bank, w którym zostały te
kontrakty zawarte.
21. Na dzień 31 grudnia 2023 roku Spółka nie posiadała akcji własnych.
22. Wskazanie wszelkich ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności papierów
wartościowych emitenta oraz wszelkich ograniczeń w zakresie wykonywania prawa głosu
przypadających na akcje emitenta.
Akcje Emitenta nie posiadają żadnych ograniczeń w zakresie przenoszenia praw własności,
czy tez wykonywania prawa głosu.
23. Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne
uprawnienia kontrolne w stosunku do Emitenta, wraz z opisem tych uprawnień.
Wszystkie akcje Emitenta akcjami zwykłymi, nie posiadają uprzywilejowania w związku
z powyższym nie występuje powyższa sytuacja.
24. Akcjonariusze Lena Lighting S.A. posiadający co najmniej 5% akcji /głosów na WZA
- stan na dzień 23.04.2024 r.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
14
Akcjonariusz
Liczba akcji
Wartość
nominalna
akcji
Udział w
kapitale
zakładowym
(%)
Liczba
głosów
Udział w
ogólnej
liczbie
głosów (%)
Włodzimierz Lesiński
14 855 339
742 766,95
59,72%
14 855 339
59,72%
Robert Gubała
1 242 750
62 137,50
5,00%
1 242 750
5,00%
Nationale Nederlanden
OFE
2 486 954
124 347,70
9,99%
2 486 954
9,99%
PKO BP Bankowy
Otwarty Fundusz
Emerytalny
1 323 945
66 197,25
5,32%
1 323 945
5,32%
Pozostali Akcjonariusze
4 966 062
248 303,10
19,97%
4 966 062
19,97%
Wartość nominalna 1 akcji wynosi 0,05 złotych.
25. Informacje o systemie kontroli programów akcji pracowniczych.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Lena Lighting S.A. podjęło uchwałę nr 17 z dnia
20.06.2023 roku o realizacji przez Spółkę programu motywacyjnego dla kluczowych
pracowników Spółki („Program Motywacyjny”). Program Motywacyjny realizowany
będzie w oparciu o lata obrotowe 2023 2025. Celem realizacji Programu Motywacyjnego
będzie zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki i
jej grupy kapitałowej oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki, poprzez trwałe
związanie kluczowych pracowników Spółki ze Spółką i jej celami. Warunkiem
zaoferowania Akcji Osobom Uprawnionym będzie stwierdzenie przez Spółkę spełnienia
przez Osoby Uprawnione kryteriów ekonomicznych oraz lojalnościowych. Realizacja
Uprawnień́ poprzez nabycie Akcji przez Osoby Uprawnione nastąpi na podstawie umowy
sprzedaży Akcji zawartej pomiędzy Spółką a daną Osobą Uprawnioną. W celu realizacji
Programu Motywacyjnego, Spółka dokona skupu Akcji na warunkach, które zostały lub
zostaną ustalone w odrębnej uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki, w celu ich
zaoferowania Osobom Uprawnionym zgodnie z uchwałą, przy czym w granicach
przewidzianych przez wymienioną wyżej uchwałę Walnego Zgromadzenia, ustalającą
warunki skupu Akcji.
Warunkiem realizacji programu jest zatwierdzenie przez Walne Zgromadzenie
Akcjonariuszy skonsolidowanego sprawozdania finansowego. W następnym kroku
następuje weryfikacja przez Radę Nadzorczą spełnienia kryteriów lojalnościowych i
ekonomicznych zgodnie z zapisami w regulaminie programu motywacyjnego.
26. Informacje o znanych emitentowi umowach (w tym również zawartych po dniu
bilansowym), w wyniku których mogą w przeszłości nastąpić zmiany w proporcjach
posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy.
Emitentowi nie są znane umowy, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany
w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.
27. Postępowania toczące się przed sądem organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej wg stanu na dzień 31.12.2023 roku.
W prezentowanym okresie, Spółka nie wszczynała i nie prowadziła przed sądem lub
organem administracji publicznej postępowań dotyczących zobowiązań lub
wierzytelności, których łączna wartość przekraczałaby 10% kapitałów własnych Spółki.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
15
28. Informacja w zakresie stosowania zasad ładu korporacyjnego przez Emitenta.
Spółka w dniu 25 kwietnia 2024 r. opublikuje raport z zakresu przestrzegania zasad ładu
korporacyjnego za 2023 rok wraz z sprawozdaniem finansowym. W stosunku do raportu
dotyczącego zasad z zakresu przestrzegania ładu korporacyjnego i jego aktualizacji
opublikowanych w 2021 roku, nie wprowadzono w 2023 roku żadnych zmian.
29. Skład Zarządu i Rady Nadzorczej Lena Lighting S.A.
W skład Zarządu Lena Lighting S.A. na dzień 31 grudnia 2023 roku wchodzili:
Włodzimierz Lesiński – Prezes Zarządu,
Tomasz Wencławek – Członek Zarządu.
W skład Rady Nadzorczej Lena Lighting S.A. na dzień 31 grudnia 2023 roku wchodzili:
Andrzej Marian Tomaszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej,
Jakub Byliński- Członek Rady Nadzorczej,
Jacek Tomaszewski Członek Rady Nadzorczej,
Wiktor Andraszak Członek Rady Nadzorczej,
Łukasz Tomkiewicz Członek Rady Nadzorczej.
Kompetencje w zakresie powoływania, zawieszania i odwoływania członków Zarządu
Spółki Lena Lighting S.A. należą do Rady Nadzorczej Spółki Lena Lighting S.A. Kadencja
Zarządu jest wspólna i wynosi 3 lata, kadencja Rady Nadzorczej - 5 lat.
W dniu 06.10.2017 roku Rada Nadzorcza Lena Lighting S.A. powołała zgodnie z ustawą
z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze
publicznym - z swego grona Komitet Audytu.
W skład Komitetu Audytu na dzień 31.12.2023 roku wchodzili:
Jakub Byliński –Przewodniczący Komitetu Audytu,
Wiktor Andraszak Członek Komitetu Audytu,
Jacek Tomaszewski - Członek Komitetu Audytu.
Opis zasad zmiany statutu emitenta
Zmiana statutu Lena Lighting S.A. wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia i rejestracji
zmiany w rejestrze przedsiębiorców. Uchwała w tym przedmiocie podejmowana jest
większością głosów ustaloną w Kodeksie spółek handlowych i według zasad tam
opisanych.
Sposób działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadnicze uprawnienia oraz opis praw
akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania, w szczególności zasady wynikające
z regulaminu Walnego Zgromadzenia, jeżeli taki regulamin został uchwalony, o ile
informacje w tym zakresie nie wynikają wprost z przepisów prawa.
Walne Zgromadzenie działa na posiedzeniach, zwoływanych i odbywanych zgodnie
z zasadami Kodeksu spółek handlowych, Statutem Spółki oraz zgodnie z uchwalonym
w dniu 1 czerwca 2010 r. Regulaminem Walnego Zgromadzenia.
Zasadnicze uprawnienia Walnego Zgromadzenia obejmują:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz
sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy oraz udzielenie absolutorium
członkom organów Spółki z wykonywania przez nich obowiązków,
b) postanowienia dotyczące roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przy zawiązaniu
Spółki lub sprawowaniu zarządu albo nadzoru,
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
16
c) zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz
ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
d) emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa i emisja warrantów
subskrypcyjnych, o których mowa w art. 435 §2 Kodeksu spółek handlowych,
e) nabycie własnych akcji w przypadkach, o których mowa w art. 362 §1 pkt. 2 Kodeksu
spółek handlowych,
f) zawarcie umowy, o której mowa w art. 7
1
Kodeksu spółek handlowych, powzięcie
uchwały o podziale zysku albo o pokryciu straty.
Postanowienia Statutu oraz Regulaminu Walnego Zgromadzenia nie odbiegają zasadniczo
od reguł ustanowionych Kodeksem Spółek Handlowych, a jedynie uszczegóławiają jego
postanowienia m.in. w zakresie technicznego przebiegu obrad. Akty te nie przewidują
możliwości uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej, wypowiadania się w trakcie walnego zgromadzenia przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej ani wykonywania prawa głosu drogą
korespondencyjną, czy też przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
Akcjonariusze posiadają prawa uregulowane w Kodeksie Spółek Handlowych, z tym
uzupełnieniem, że akcjonariusz posiadający pakiet akcji spółki stanowiący co najmniej
iloraz ogólnej liczby akcji oraz każdorazowo ustalonej przez Walne Zgromadzenie liczby
członków Rady Nadzorczej może wskazać (mianować) członka Rady Nadzorczej (bądź
proporcjonalną ich wielokrotność). Postanowienie to nie wyłącza prawa akcjonariuszy
mniejszościowych do żądania przeprowadzenia wyboru członków Rady Nadzorczej
grupami na podstawie art. 385 § 3 § 9 Kodeksu spółek handlowych. Członek Rady
Nadzorczej wskazany w tym trybie może zostać odwołany przez Walne Zgromadzenie.
30. Opis głównych cech stosowanych w przedsiębiorstwie emitenta systemów kontroli
wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań
finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych.
Sprawozdania finansowe przygotowywane przez Głównego Księgowego oraz
Dyrektora Finansowego zgodnie z przepisami prawa oraz obowiązującą w Spółce polityką
rachunkowości oraz weryfikowane na bieżąco przez Zarząd, który jest odpowiedzialny za
rzetelność i zgodność sporządzanych raportów. Dane finansowe będące podstawą
sprawozdań finansowych pochodzą z systemu księgowo finansowego, w którym
rejestrowane zdarzenia księgowe zgodnie z polityką rachunkową Spółki opartą na
Międzynarodowych Standardach Rachunkowości i Międzynarodowych Standardach
Sprawozdawczości Finansowej. Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy
i regulacje zewnętrzne odnoszące się do wymogów sprawozdawczości giełdowej i
przygotowuje się do ich wprowadzenia z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
Sprawozdania finansowe zatwierdzone przez Zarząd weryfikowane są przez niezależnego
audytora biegłego rewidenta, wybieranego przez Radę Nadzorczą Spółki spośród
renomowanych firm audytorskich po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji Komitetu
Audytu. Pion Finansowy oraz Dyrektorzy Działów przygotowują na potrzeby Zarządu
okresowe raporty dotyczące kluczowych danych finansowych i wskaźników operacyjnych
segmentów biznesowych.
W Spółce Lena Lighting S.A. w dniu 06.10.2017 r. został powołany Komitet Audytu Rady
Nadzorczej.
W skład Komitetu Audytu Rady Nadzorczej w roku 2023 wchodzili następujący
członkowie Rady Nadzorczej: Jakub Byliński, Wiktor Andraszak, Jacek Tomaszewski.
Osobami spełniającymi ustawowe kryteria niezależności byli::
- Jakub Byliński
- Wiktor Andraszak.
Osobą posiadającą wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych jest Pan Jacek Tomaszewski, który nabył ww. wiedzę poprzez
kierunkowe wykształcenie wyższe w zakresie finansów i rachunkowości oraz
doświadczenie zawodowe.
Wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa emitent, posiada:
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
17
- Pan Wiktor Andraszak, który nabył ww. wiedzę i doświadczenie podczas swojej pracy
zawodowej, w której to realizował i nadzorował wiele projektów budowlanych.
Firma audytorska, badająca sprawozdanie finansowe emitenta, nie świadczyła
dozwolonych usług niebędących badaniem w związku z tym nie dokonano oceny
niezależności tej firmy audytorskiej ani nie wyrażano zgody na świadczenie tych usług.
Polityka w zakresie wyboru firmy audytorskiej.
Główne założenia dotyczące wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania przeglądu
i badania ustawowego sprawozdania finansowego Spółki i skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej za dany rok obrotowy są następujące:
1) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest przez Radę Nadzorczą Spółki w formie
uchwały po zapoznaniu się z rekomendacją Komitetu Audytu;
2) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z odpowiednim wyprzedzeniem, aby umowa
o badanie sprawozdania finansowego mogła zostać podpisana w terminie umożliwiającym
firmie audytorskiej udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych;
3) Przy wyborze firmy audytorskiej Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza Spółki zwraca
szczególną uwagę na konieczność zachowania bezstronności i niezależności firmy
audytorskiej i biegłego rewidenta, w szczególności Komitet Audytu, przedstawiając
rekomendację Radzie Nadzorczej Spółki, uwzględnia zakres usług wykonywanych przez
firmę audytorską i biegłego rewidenta w okresie ostatnich pięciu lat poprzedzających
wybór firmy audytorskiej, podlega to kontroli i monitorowaniu na każdym etapie
procedury wyboru audytora;
4) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem doświadczenia firmy
audytorskiej w zakresie ustawowego badania sprawozdań finansowych jednostek
zainteresowania publicznego, w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A.,
5) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem ceny zaproponowanej
przez podmiot uprawniony do badania oraz możliwości zapewnienia świadczenia
wymaganego zakresu usług;
6) Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem zasady rotacji firmy
audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta w taki sposób, aby maksymalny czas
nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez samą firmę
audytorską lub firmę audytorską powiązaną z firmą audytorską lub jakiegokolwiek
członka sieci działającej w państwach Unii Europejskiej, do której należą te firmy
audytorskie, nie przekraczał pięciu lat, zaś kluczowy biegły rewident nie przeprowadzał
badania ustawowego w Spółce przez okres dłuższy niż pięć lat (w takim przypadku
kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe w Spółce po
upływie co najmniej trzech lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego);
7) Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą audytorską
na okres nie krótszy niż dwa lata z możliwością przedłużenia na kolejne, co najmniej
dwuletnie okresy, z uwzględnieniem wynikających z przepisów prawa zasad rotacji firmy
audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta.
Główne założenia polityki w zakresie świadczenia dodatkowych usług niebędących
badaniem, przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską lub członka
jego sieci są następujące:
1) Biegły rewident, firma audytorska, przeprowadzająca ustawowe badanie Spółki,
podmiot powiązany z firmą audytorska, ani żaden z członków sieci, do której należy biegły
rewident lub firma audytorska, nie mogą świadczyć bezpośrednio ani pośrednio na rzecz
Spółki ani jednostek z nią powiązanych z Grupy Kapitałowej Lena Lighting S.A. żadnych
zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych ani czynnościami
rewizji finansowej.
2) Usługami zabronionym nie są usługi wskazane w art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja
2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
18
3) Świadczenie usług, o których mowa w pkt 2, możliwe jest jedynie w zakresie
niezwiązanym z polityką podatkową Spółki, po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu
oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, wymaga to zgody Komitetu Audytu
i wytycznych w zakresie świadczonej usługi.
4) Zarząd informuje Komitet Audytu każdorazowo o wykonywaniu usług wymienionych
w ust. 3 przez firmę audytorską, podmiot z nią powiązany lub członka jego sieci.
Rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania
sprawozdania finansowego emitenta spełniała obowiązujące warunki.
W przypadkach, w których wybór firmy audytorskiej nie dotyczył przedłużenia umowy
o badanie sprawozdania finansowego, rekomendacja ta została sporządzona
w następstwie zorganizowanej przez emitenta procedury wyboru spełniającej
obowiązujące kryteria.
Liczba posiedzeń Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu
W roku 2023 liczba odbytych posiedzeń komitetu audytu i rady nadzorczej wynosiła:
Komitet Audytu: 2 posiedzenia
Rada Nadzorcza: 6 posiedzeń
Rada Nadzorcza w 2023 roku podjęła 12 uchwał z czego 0 w trybie obiegowym.
31. Wszelkie umowy zawarte między emitentem, a osobami zarządzającymi, przewidujące
rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska bez
ważnej przyczyny lub gdy ich odwołanie lub zwolnienie następuje z powodu połączenia
emitenta przez przejęcie.
Nie zostały zawarte żadne umowy pomiędzy Emitentem, a osobami zarządzającymi
w ww. zakresie.
32. Informacje o wszelkich zobowiązaniach wynikających z emerytur i świadczeń o podobnym
charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo byłych członków
organów administrujących oraz o zobowiązaniach zaciągniętych w związku z tymi
emeryturami, ze wskazaniem kwoty ogółem dla każdej kategorii organu.
W Spółce nie występują tego rodzaju zobowiązania na dzień 31.12.2023 r.
33. Wartość wynagrodzeń, nagród i korzyści, w tym programów dla osób zarządzających
i nadzorujących.
Wyszczególnienie wynagrodzeń, nagród i
korzyści bez programów motywacyjnych (w zł)
na rzecz Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki
Lena Lighting S.A.
31.12.2023
31.12.2022
Wynagrodzenia Zarządu
1 829 822,25
1 511 438,94
Włodzimierz Lesiński –Prezes Zarządu
1 219 110,98
1 070 502,69
Tomasz Wencławek – Członek Zarządu
610 711,27
440 936,25
Wynagrodzenia Rady Nadzorczej
78 066,20
57 649,17
Andrzej Tomaszewski Przewodniczący Rady
Nadzorczej
24 000,00
17 000,00
Jakub Byliński – Członek Rady Nadzorczej
14 210,00
10 635,00
Jacek Tomaszewski Członek Rady Nadzorczej
14 201,20
8 605,00
Michał Deiksler -Członek Rady Nadzorczej do
10.06.2022 r.
-
5 249,17
Wiktor Andraszak Członek Rady Nadzorczej
13 520,00
10 860,00
Łukasz Tomkiewicz – Członek Rady Nadzorczej od
13.06.2022 r.
12 135,00
5 300,00
Razem
1 907 888,45
1 569 088,11
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
19
Wyszczególnienie posiadanych akcji Spółki Lena
Lighting S.A.
25.04.2024
31.12.2023
31.12.2022
Zarząd
14 855 339
14 855 339
14 855 339
Włodzimierz Lesiński –Prezes Zarządu
14 855 339
14 855 339
14 855 339
Tomasz Wencławek – Członek Zarządu
-
-
-
Rada Nadzorcza
-
-
-
Andrzej Tomaszewski Przewodniczący Rady
Nadzorczej
-
-
-
Jakub Byliński – Członek Rady Nadzorczej
-
-
-
Jacek Tomaszewski Członek Rady Nadzorczej
-
-
-
Wiktor Andraszak Członek Rady Nadzorczej
-
-
-
Łukasz Tomkiewicz – Członek Rady Nadzorczej
-
-
-
Razem
14 855 339
14 855 339
14 855 339
34. Zarząd oświadcza, że wedle wiedzy roczne sprawozdanie finansowe i dane porównywalne
zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz
odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny, jasny sytuacje majątkową i finansową
Spółki oraz jej wynik finansowy. Zarząd wiadcza również, że roczne sprawozdanie
zarządu z działalności zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji
Emitenta, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
35. Zarząd oświadcza również, że podmiot uprawniony do badania sprawozdania
finansowego (B-think Audit Sp. z o.o.) dokonujący badania rocznego sprawozdania
finansowego za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku został wybrany zgodnie
z przepisami prawa oraz że podmiot ten oraz biegli rewidenci dokonujący badania tego
sprawozdania spełniali warunki do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o badanym
rocznym sprawozdaniu finansowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami
zawodowymi.
36. W 2023 r. podmiot uprawniony do badania sprawozdania finansowego jednostkowego
i skonsolidowanego został wybrany na podstawie Uchwały Rady Nadzorczej z dnia
08.06.2022 r. na okres dwóch lat (2022 i 2023). Umowę zawarto w dniu 13 czerwca 2022
roku. Wynagrodzenie podmiotu (B-think Audit Sp. z o.o.) za badanie sprawozdania
finansowego jednostkowego i skonsolidowanego wraz z wydaniem opinii i przeglądem
śródrocznym sprawozdania za 2023 rok wynosi: 130 tys. złotych netto (w tym: za przegląd
śródroczny jednostkowy i skonsolidowany sprawozdania: 38 tys. złotych netto, za badanie
rocznego sprawozdania: 78 tys. złotych netto, ocenę sprawozdania Rady Nadzorczej o
wynagrodzeniach 6 tys. złotych netto, ocenę taksonomii 8 tys. złotych netto).
37. W 2022 r. podmiot uprawniony do badania sprawozdania finansowego jednostkowego
i skonsolidowanego został wybrany na podstawie Uchwały Rady Nadzorczej z dnia
08.06.2022 r. na okres dwóch lat (2022 i 2023). Umowę zawarto w dniu 13 czerwca 2022
roku. Wynagrodzenie podmiotu (B-think Audit Sp. z o.o.) za badanie sprawozdania
finansowego Spółki jednostkowe i skonsolidowane wraz z wydaniem opinii i przeglądem
śródrocznym sprawozdania za 2022 rok wynosi: 120 tys. złotych netto (w tym: za przegląd
śródroczny jednostkowy i skonsolidowany sprawozdania: 36 tys. złotych netto, za badanie
rocznego sprawozdania: 71 tys. złotych netto, ocenę sprawozdania Rady Nadzorczej o
wynagrodzeniach 5 tys. złotych netto, ocenę taksonomii 8 tys. złotych netto).
Sprawozdanie Zarządu z działalności Lena Lighting S.A.
20
Środa Wlkp., dnia 23 kwietnia 2024 r.
Zarząd Lena Lighting S.A.:
Włodzimierz Lesiński - Prezes Zarządu
Tomasz Wencławek - Członek Zarządu