Zgodnie z artykułem 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18.06.2020 r. w
sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniającego Rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 (nazywane dalej: „Taksonomia UE”), poniżej przedstawiono informacje
dotyczące sposobu i stopnia, w jakim działalność Grupy FASING jest związana z działalnością gospodarczą, która
kwalifikuje się do systematyki i działań zrównoważonych środowiskowo. Ponadto wskazane zostało czy i w jakim
zakresie działalność Grupy FASING jest zgodna z systematyką, jako działalność zrównoważona środowiskowo
(działalność zgodna z systematyką) lub też niezrównoważona środowiskowo (działalność niezgodna z systematyką).
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178, działalność gospodarcza
zrównoważona środowiskowo oznacza działalność gospodarczą opisaną w Rozporządzeniu delegowanym Komisji
(UE) 2021/2139 z uwzględnieniem Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1214, zmieniającego powyższe
rozporządzenie, a także Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2485 oraz Rozporządzenia delegowanego
Komisji (UE) 2023/2486, które m.in. wprowadzają dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji. Działalność
kwalifikująca się do i zgodna z systematyką Taksonomii UE (działalność kwalifikująca się do systematyki Taksonomii UE
i zgodna z tą systematyką) to taka, która wnosi istotny wkład w realizację co najmniej jednego z celów środowiskowych,
nie wyrządza poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych Taksonomii UE oraz jest prowadzona zgodnie z
minimalnymi gwarancjami określonymi w art. 18 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852, a
także spełnia techniczne kryteria kwalifikacji, które zostały ustanowione przez Komisję Europejską. Obok działalności
zgodnej z systematyką Taksonomii UE wyróżnia się także działalność kwalifikującą się do systematyki, acz
niezgodną z systematyką Taksonomii UE (działalność kwalifikująca się systematyki Taksonomii UE, niezgodna z tą
systematyką). Jest ona działalnością, która wnosi istotny wkład w realizację co najmniej jednego z celów
środowiskowych, wypełnia kryterium nie wyrządzania poważnych szkód dla żadnego z celów środowiskowych
Taksonomii UE oraz jest prowadzona zgodnie z minimalnymi gwarancjami określonymi w art. 18 Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852, ale nie spełnia wszystkich technicznych kryteriów kwalifikacji, które
zostały ustanowione przez Komisję Europejską.
Zgodnie z legislacyjnym obowiązkiem, w ramach weryfikacji kwalifikowalności do systematyki i zgodności z nią dla roku
2023, przeprowadzono ocenę zgodności działalności gospodarczych określonych w poprzednich rozporządzeniach,
względem dwóch pierwszych celów taksonomicznych:
▪ Łagodzenie zmian klimatu,
▪ Adaptacja do zmian klimatu.
Dla działalności z nowych rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2023/2485 i 2023/2486, które poza
powyższymi celami środowiskowymi wprowadzają również dodatkowe cele taksonomiczne, przeprowadzono ocenę
tylko pod kątem kwalifikowalności do systematyki, nie sprawdzając zgodności z systematyką Taksonomii UE, ponieważ
obowiązek weryfikacji zgodności wejdzie w życie w kolejnym roku, czyli za rok 2024. Nowe regulacje obejmują teraz
sześć celów taksonomicznych, z których cztery to nowe cele:
▪ Zrównoważone wykorzystanie i ochrona zasobów wodnych i morskich,
▪ Przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
▪ Zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola,
▪ Ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.