SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023 2/7
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O ZASADACH PRZYJĘTYCH PRZY SPORZĄDZANIU SKONSOLIDOWANEGO
SPRAWOZDANIA Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ............................................................................................................ 3
2. ZASTOSOWANA TERMINOLOGIA ........................................................................................................................................................................................ 3
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI ..................................................................................................................................................................................................... 5
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
3 / 7
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O ZASADACH PRZYJĘTYCH PRZY SPORZĄDZANIU
SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („Sprawozdanie”) zostało sporządzone zgodnie z
Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz.120, Rozdział 6a) („Ustawa”) i
przedstawia płatności dokonane na rzecz administracji publicznej w przemyśle wydobywczym Grupy Kapitałowej ORLEN S.A.
(„Grupa”, „Grupa ORLEN) w roku 2023.
ORLEN S.A. jako Jednostka Dominująca jest zobowiązany do przekazania skonsolidowanego sprawozdania z płatności na
rzecz administracji publicznej za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku obejmującego dane Jednostki Dominującej i jednostek
zależnych działających w przemyśle wydobywczym.
Płatności na rzecz administracji publicznej przedstawione w Sprawozdaniu dotyczą działalności związanej z poszukiwaniem,
rozpoznaniem i wydobyciem węglowodorów w Polsce, Kanadzie, Norwegii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na
Litwie oraz wydobyciem soli kamiennej w Polsce.
Grupa ujawniła zwroty w okresie ich otrzymania i są przedstawione w Sprawozdaniu jako wartość ujemna.
Więcej informacji na temat działalności wydobywczej zawarto w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy ORLEN i ORLEN
S.A. za rok 2023 dostępnym na stronie:
http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/SprawozdaniaFinansowe.aspx
2. ZASTOSOWANA TERMINOLOGIA
Administracja publiczna - zgodnie z Ustawą to organy administracji rządowej lub samorządowej oraz jednostki nadzorowane
lub kontrolowane przez te organy, a w przypadku pozostałych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państw spoza
Europejskiego Obszaru Gospodarczego organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej państwa Europejskiego
Obszaru Gospodarczego lub państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jednostki nadzorowane lub
kontrolowane przez te organy.
W roku 2023 wszystkie ujawnione płatności Grupy ORLEN zostały dokonane na rzecz administracji rządowej i
samorządowej/regionalnej oraz jednostek nadzorowanych lub kontrolowanych przez te organy w wyszczególnionych państwach.
Projekt - zgodnie z Ustawą to działalność operacyjna prowadzona na podstawie umowy, w szczególności najmu, dzierżawy,
licencji lub koncesji, stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji publicznej poszczególnych państw.
Grupa dokonała agregacji płatności w ramach projektu jeżeli kilka tego rodzaju umów było ze sobą znacząco powiązanych.
Przez znaczące powiązanie należy tu rozumieć koncentrację geograficzną jednostek koncesyjnych i cel prowadzonych na nich
prac co powoduje, że w znaczącej mierze one rozpatrywane wspólnie pod kątem programu prowadzonych prac
poszukiwawczo-rozpoznawczych i budowy infrastruktury niezbędnej do zagospodarowania oraz wydobycia glowodorów i soli
kamiennej.
Jeśli przypisanie płatności na poziomie projektu było niemożliwe, Grupa ujawniła wymogi nałożone na poziomie kraju, a nie na
poziomie projektu. Typowym przykładem takiej płatności jest podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek od wydobycia
niektórych kopalin.
Waluta prezentacji - walutą prezentacji niniejszego Sprawozdania jest złoty polski (PLN). atności zaprezentowano w
tysiącach PLN (tys. PLN). Wszystkie kwoty zostały zaokrąglone do pełnych tysięcy.
Zasady przyjęte do przeliczania danych finansowych - płatności na rzecz administracji publicznej jednostek zagranicznych
za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku zostały przeliczone według średniego kursu wymiany w okresie sprawozdawczym
(średnia arytmetyczna średnich kursów dziennych określonych przez Narodowy Bank Polski w danym okresie):
4,5428 EUR/PLN
4,2010 USD/PLN
3,1134 CAD/PLN
0,3983 NOK/PLN
0,1158 UAH/PLN
Płatność - zgodnie z Ustawą to zapłacona kwota, w gotówce lub w naturze z działalności w przemyśle wydobywczym.
W przypadku umów na zasadzie operatorstwa na koncesjach poszukiwawczo-wydobywczych, jeżeli jednostka Grupy nie jest
operatorem, w poniższym sprawozdaniu nie raportowano płatności na rzecz operatora (który nie jest jednostką
administracji publicznej), chyba że wyodrębnienie takiej płatności płaconej pośrednio w imieniu jednostki Grupy przez operatora
na rzecz administracji publicznej było możliwe.
Próg istotności - Grupa nie ujawniła płatności, w których pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych w ramach
projektu nie przekroczyła równowartości kwoty 425 tys. PLN.
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
4 / 7
W 2023 roku w Grupie zidentyfikowano następujące tytuły płatności:
- Podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków (Podatki)
Zgodnie z Ustawą, to podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków spółek z wyłączeniem podatku od konsumpcji,
takiego jak podatek od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku od sprzedaży.
Grupa zaprezentowała w tej pozycji podatki pobierane od dochodu, podatki od wydobycia, opłaty eksploatacyjne jako podatek
od produkcji, których wielkość uzależniona jest od zrealizowanego wolumenu wydobycia oraz opłaty od zysku generowanego
na konkretnej licencji wydobywczej.
- Tantiemy
Opłaty za użytkowanie długoterminowych aktywów jednostki gospodarczej dotyczące praw do badania i eksploatacji złóż
surowców naturalnych (np. minerałów lub ropy naftowej i gazu ziemnego).
W Grupie wystąpiły tego typu płatności dotyczące ropy naftowej, gazu ziemnego oraz kondensatu gazowego NGL (eng.
natural gas liquids) w Kanadzie oraz gazu ziemnego w Pakistanie.
Płatności dotyczące ropy naftowej były dokonywane w naturze, pozostałe w gotówce. Wartość płatności w naturze została
ustalona na podstawie wolumenu i ceny referencyjnej danego gatunku ropy naftowej określanej przez resort energii prowincji
Alberta (Alberta Department of Energy).
- Opłaty koncesyjne oraz premie za odkrycie i produkcję (Opłaty koncesyjne)
Grupa w tej pozycji zaprezentowała opłaty z tytułu udzielonych koncesji.
- Opłaty licencyjne, opłaty dzierżawne, opłaty za rozpoczęcie działalności oraz inne świadczenia z tytułu przyznania
licencji lub koncesji (Pozostałe opłaty i świadczenia)
Grupa w tej pozycji zaprezentowała następujące rodzaje opłat:
w Polsce: głównie opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania górniczego, opłaty za korzystanie ze środowiska (za
odprowadzenie ścieków do wód lub ziemi, za pobór wód powierzchniowych dla kopalń, za wprowadzenie gazów lub pyłów do
powietrza), opłaty za wyłączenie z produkcji rolnej, opłaty wynikające z prawa geologicznego i górniczego od ilości
wydobytego gazu i kondensatu oraz opłaty skarbowe;
w Kanadzie: wpłaty na rzecz funduszu rekultywacyjnego;
w Norwegii: opłaty za powierzchnię i zasoby naturalne, które państwo udostępnia poprzez przyznanie koncesji;
w Zjednoczonych Emiratach Arabskich: opłaty dzierżawne.
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
5 / 7
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI
3.1. Płatności na rzecz odpowiednich szczebli administracji publicznej danego państwa
KRAJ / SZCZEBEL ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Podatki
Opłaty
koncesyjne
Pozostałe
opłaty i
świadczenia
Razem
Polska
548 076
1 529
15 459
565 064
Administracja rządowa
405 305
1 529
8 032
414 866
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
37 895
1 529
7 557
46 981
Urząd Skarbowy
367 410
-
475
367 885
Administracja samorządowa
110 008
-
3 504
113 512
Urzędy Miast i Urzędy Gmin
70 073
-
2 150
72 223
Starostwa Powiatowe
18 517
-
38
18 555
Urzędy Marszałkowskie
21 418
-
594
22 012
Sądy Rejonowe
-
-
722
722
Jednostki nadzorowane przez organy administracji rządowej
lub samorządowej
32 763
-
3 923
36 686
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
32 763
-
-
32 763
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
-
-
2 437
2 437
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
-
-
786
786
Zarząd Dróg i Zieleni
-
-
92
92
Inne jednostki
-
-
608
608
Litwa
7 946
-
-
7 946
Administracja rządowa
7 946
-
-
7 946
State Tax Inspectorate (LR VMI)
7 946
-
-
7 946
Kanada
-
-
2 559
84 301
Administracja regionalna
-
-
-
53 996
Alberta Department of Energy
1
-
-
-
53 996
Jednostki nadzorowane przez organy administracji
regionalnej
-
-
2 559
30 304
Alberta Energy Regulator
2
-
-
2 559
2 559
Alberta Petroleum Marketing Commission
3
-
-
-
27 745
Pakistan
97 115
-
-
97 241
Administracja rządowa
97 115
-
-
97 241
Federal Board of Revenue
4
97 115
-
-
97 115
Director General Petroleum Concessions
-
-
-
126
Norwegia
8 526 097
-
2 073
8 528 170
Administracja rządowa
8 376 974
-
2 073
8 379 047
The Norwegian tax authority
8 376 974
-
-
8 376 974
The Norwegian Offshore Directorate
5
-
-
2 073
2 073
Jednostki nadzorowane przez organy administracji rządowej
149 123
-
-
149 123
Petoro
6
149 123
-
-
149 123
Zjednoczone Emiraty Arabskie
-
-
739
739
Jednostki nadzorowane przez organy administracji rządowej
-
-
739
739
Ras Al Khaimah Petroleum Authority
-
-
739
739
9 179 234
1 529
20 830
9 283 461
1
resort energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za sprzedaż praw koncesyjnych do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego,
pobór opłat dzierżawnych od tychże praw koncesyjnych oraz pobór tantiem za wydobyty gaz i kondensat gazowy NGL (eng.
natural gas liquids)
2
regulator rynku energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za pobór opłat na rzecz funduszu rekultywacyjnego
3
jednostka odpowiedzialna za sprzedaż ropy naftowej, którą prowincja Alberta otrzymuje w naturze
4
Federalna Rada ds. Dochodów rządu Pakistanu, której zadaniem jest m.in. pobieranie podatków i ceł
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
6 / 7
5
wcześniejsza nazwa: The Norwegian Petroleum Directorate - norweska agencja rządowa odpowiedzialna min. za regulację
zasobów ropy naftowej na norweskim szelfie kontynentalnym, której misja polega na zapewnieniu optymalnej alokacji zasobów
ropy naftowej przy jednoczesnym minimalnym wpływie na środowisko
6
norweska państwowa spółka zarządzająca State's Direct Financial Interest (SDFI) - portfelem koncesji na poszukiwanie i
wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na norweskim szelfie kontynentalnym
* W 2023 roku Grupa dokonała płatności tantiem w naturze w postaci ropy naftowej w ilości 83 649 boe o wartości 27 745 tys.
PLN (co odpowiada około 8 911 tys. CAD) pomniejszonej o wartość (388) tys. PLN stanowiącą korektę za poprzednie okresy.
3.2. Płatności danego państwa z tytułu poszczególnych projektów wraz z podziałem na tytuły płatności
KRAJ / PROJEKT
Podatki
Tantiemy
Opłaty
koncesyjne
Pozostałe
opłaty i
świadczenia
Razem
Polska
548 076
-
1 529
15 459
565 064
Płatności nieprzypisane do projektów
481 303
-
1 529
5 385
488 217
Wydobywanie soli kamiennej
5 112
-
-
786
5 898
Poszukiwanie i rozpoznanie węglowodorów
61 661
-
-
9 288
70 949
Projekt Edge
1 520
-
-
2 444
3 964
Projekt Płotki
2 694
-
-
-
2 694
Projekt Miocen
240
-
-
661
901
Projekt Rozewie
-
-
-
737
737
Projekt B-8
44 519
-
-
-
44 519
Projekt B-3
12 688
-
-
283
12 971
Projekt Łeba
-
-
-
391
391
Projekt Kosakowo
-
-
-
609
609
Projekt Borowo
-
-
-
3 628
3 628
Projekt Husów-Albigowa-Krasne
-
-
-
535
535
Litwa
7 946
-
-
-
7 946
Płatności nieprzypisane do projektów
7 946
-
-
-
7 946
Kanada
-
81 742
-
2 559
84 301
Projekt Kakwa
-
34 390
-
1 268
35 657
Projekt Central Alberta Oil
-
2 181
-
-
2 181
Projekt Ferrier
-
29 521
-
1 292
30 812
Projekt South Alberta
-
15 651
-
-
15 651
Pakistan
97 115
126
-
-
97 241
Projekt Kirthar
97 115
126
-
-
97 241
Norwegia
8 526 097
-
-
2 073
8 528 170
Płatności nieprzypisane do projektów
8 376 974
-
-
992
8 377 966
Projekt PL029 (Sleipner West)
2 009
-
-
-
2 009
Projekt Gina Krog
147 114
-
-
-
147 114
Projekt PL159F
-
-
-
1 081
1 081
Zjednoczone Emiraty Arabskie
-
-
-
739
739
Projekt Ras Al Khaimah
-
-
-
739
739
9 179 234
81 868
1 529
20 830
9 283 461
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
7 / 7
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej zostało podpisane przez Zarząd Jednostki
Dominującej w dniu 24 kwietnia 2024 roku.
………………………..…………..
Ireneusz Fąfara
Prezes Zarządu
………………………..…………..
Witold Literacki
Wiceprezes Zarządu
………………………..…………..
Kazimierz Mordaszewski
Członek Rady Nadzorczej
delegowany do czasowego wykonywania
czynności Członka Zarządu
………………………..…………..
Józef Węgrecki
Członek Zarządu
………………………..…………..
Tomasz Zieliński
Członek Rady Nadzorczej
delegowany do czasowego wykonywania
czynności Członka Zarządu