(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2023
3 / 7
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O ZASADACH PRZYJĘTYCH PRZY SPORZĄDZANIU
SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („Sprawozdanie”) zostało sporządzone zgodnie z
Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz.120, Rozdział 6a) („Ustawa”) i
przedstawia płatności dokonane na rzecz administracji publicznej w przemyśle wydobywczym Grupy Kapitałowej ORLEN S.A.
(„Grupa”, „Grupa ORLEN”) w roku 2023.
ORLEN S.A. jako Jednostka Dominująca jest zobowiązany do przekazania skonsolidowanego sprawozdania z płatności na
rzecz administracji publicznej za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku obejmującego dane Jednostki Dominującej i jednostek
zależnych działających w przemyśle wydobywczym.
Płatności na rzecz administracji publicznej przedstawione w Sprawozdaniu dotyczą działalności związanej z poszukiwaniem,
rozpoznaniem i wydobyciem węglowodorów w Polsce, Kanadzie, Norwegii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na
Litwie oraz wydobyciem soli kamiennej w Polsce.
Grupa ujawniła zwroty w okresie ich otrzymania i są przedstawione w Sprawozdaniu jako wartość ujemna.
Więcej informacji na temat działalności wydobywczej zawarto w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy ORLEN i ORLEN
S.A. za rok 2023 dostępnym na stronie:
http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/SprawozdaniaFinansowe.aspx
2. ZASTOSOWANA TERMINOLOGIA
Administracja publiczna - zgodnie z Ustawą to organy administracji rządowej lub samorządowej oraz jednostki nadzorowane
lub kontrolowane przez te organy, a w przypadku pozostałych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państw spoza
Europejskiego Obszaru Gospodarczego – organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej państwa Europejskiego
Obszaru Gospodarczego lub państwa spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jednostki nadzorowane lub
kontrolowane przez te organy.
W roku 2023 wszystkie ujawnione płatności Grupy ORLEN zostały dokonane na rzecz administracji rządowej i
samorządowej/regionalnej oraz jednostek nadzorowanych lub kontrolowanych przez te organy w wyszczególnionych państwach.
Projekt - zgodnie z Ustawą to działalność operacyjna prowadzona na podstawie umowy, w szczególności najmu, dzierżawy,
licencji lub koncesji, stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji publicznej poszczególnych państw.
Grupa dokonała agregacji płatności w ramach projektu jeżeli kilka tego rodzaju umów było ze sobą znacząco powiązanych.
Przez znaczące powiązanie należy tu rozumieć koncentrację geograficzną jednostek koncesyjnych i cel prowadzonych na nich
prac co powoduje, że w znaczącej mierze są one rozpatrywane wspólnie pod kątem programu prowadzonych prac
poszukiwawczo-rozpoznawczych i budowy infrastruktury niezbędnej do zagospodarowania oraz wydobycia węglowodorów i soli
kamiennej.
Jeśli przypisanie płatności na poziomie projektu było niemożliwe, Grupa ujawniła wymogi nałożone na poziomie kraju, a nie na
poziomie projektu. Typowym przykładem takiej płatności jest podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek od wydobycia
niektórych kopalin.
Waluta prezentacji - walutą prezentacji niniejszego Sprawozdania jest złoty polski (PLN). Płatności zaprezentowano w
tysiącach PLN (tys. PLN). Wszystkie kwoty zostały zaokrąglone do pełnych tysięcy.
Zasady przyjęte do przeliczania danych finansowych - płatności na rzecz administracji publicznej jednostek zagranicznych
za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku zostały przeliczone według średniego kursu wymiany w okresie sprawozdawczym
(średnia arytmetyczna średnich kursów dziennych określonych przez Narodowy Bank Polski w danym okresie):
4,5428 EUR/PLN
4,2010 USD/PLN
3,1134 CAD/PLN
0,3983 NOK/PLN
0,1158 UAH/PLN
Płatność - zgodnie z Ustawą to zapłacona kwota, w gotówce lub w naturze z działalności w przemyśle wydobywczym.
W przypadku umów na zasadzie operatorstwa na koncesjach poszukiwawczo-wydobywczych, jeżeli jednostka Grupy nie jest
operatorem, w poniższym sprawozdaniu nie raportowano płatności na rzecz operatora (który nie jest jednostką
administracji publicznej), chyba że wyodrębnienie takiej płatności płaconej pośrednio w imieniu jednostki Grupy przez operatora
na rzecz administracji publicznej było możliwe.
Próg istotności - Grupa nie ujawniła płatności, w których pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych w ramach
projektu nie przekroczyła równowartości kwoty 425 tys. PLN.