Testy na utratę wartości udziałów i akcji
W 2023 roku dokonano oceny wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych przesłanek utraty wartości posiadanych udziałów i akcji.
Dla celów badania utraty wartości udziałów i akcji każda spółka zależna została potraktowana jako oddzielna jednostka
generująca przepływy pieniężne (CGU – ang. cash generating unit).
W związku z wystąpieniem w II półroczu przesłanek mogących skutkować spadkiem wartości udziałów i akcji niektórych spółek
Grupy posiadanych przez Energę SA, przeprowadzono testy na utratę wartości udziałów i akcji. Testy przeprowadzono
wykorzystując metodę dochodową w oparciu o zdyskontowaną wartość szacowanych przepływów z działalności operacyjnej,
z uwzględnieniem m.in. następujących założeń:
• datą testu jest 31 grudnia 2023 roku,
• przyjęte do stosowania założenia makroekonomiczne dla Grupy Orlen, w tym w zakresie: dedykowanych dla źródeł cen
energii elektrycznej, ceny węgla kamiennego i gazu ziemnego, ceny świadectw pochodzenia oraz ceny uprawnień do
emisji dwutlenku węgla na podstawie opracowanych wewnętrznie prognoz na potrzeby sporządzenia
Długoterminowego Planu Finansowego Orlen SA oraz Grupy Kapitałowej Orlen na lata 2023-2033; prognozy zostały
przygotowane do 2050 roku włącznie; w zakresie cen biomasy zastosowano prognozy spółki Energa Elektrownie
Ostrołęka SA dla okresu 2024-2031; ścieżki zakładają zmianę miksu energetycznego, w tym przede wszystkim
zmniejszenie produkcji i wycofanie jednostek węglowych w długim terminie,
• ilość darmowych uprawnień do emisji CO2 na lata 2021-2025 zgodnie z wykazem opublikowanym przez Ministra
Środowiska RP,
• prognozowana cena praw do emisji CO2 dla roku 2023 kształtuje się na poziomie 99 EUR/t. W kolejnych latach
prognozy rosną do poziomu 179 EUR/t w roku 2033. Na kształtowanie się prognoz cen uprawnień do emisji CO2
największy wpływ miały prace legislacyjne związane z reformą EU ETS w ramach pakietu Fit for 55,
• nakłady inwestycyjne o charakterze odtworzeniowym na poziomie zapewniającym utrzymanie zdolności produkcyjnych
istniejących aktywów trwałych, w tym nakłady na dostosowanie poziomów emisji przemysłowych do wymogów
Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 roku, w sprawie emisji
przemysłowych oraz decyzji wykonawczej Komisji UE 2021/2326 w sprawie konkluzji najlepszych dostępnych technik
(BAT) opublikowanej dnia 30 listopada 2021 roku,
• utrzymanie wsparcia dla produkcji z istniejących odnawialnych źródeł energii w postaci przychodu z praw majątkowych
oraz uwzględnienie dla części instalacji wygranych aukcji na sprzedaż energii elektrycznej z odnawianych źródeł energii
i przychodu z mechanizmu FIT/FIP, zgodnie z Ustawą z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii wraz
z jej późniejszymi zmianami (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1681, 1597, 1762),
• przychody z rynku mocy zgodne z przepisami Ustawy z dnia 8 grudnia 2017 roku o rynku mocy, z późniejszymi
zmianami (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2131), przy czym stawki zostały przyjęte na podstawie przeprowadzonych
i wygranych w latach 2018-2023 aukcji oraz dla lat wykraczających poza zakontraktowany okres – na podstawie ścieżek
cenowych (ceny wieloletnich kontraktów mocowych są corocznie waloryzowane zgodnie z regulacjami rynku mocy),
• oszacowanie wpływu pakietu regulacji mających na celu przeciwdziałanie nadmiernemu wzrostowi cen energii
elektrycznej i wprowadzające szereg rozwiązań, dotyczących przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców energii
elektrycznej, takich jak: (i) zasady mrożenia cen energii elektrycznej z taryf zatwierdzonych w 2022 roku, (ii) limity
zużycia energii elektrycznej dla odbiorców indywidualnych w 2023 roku, (iii) zasady stosowania tzw. cen maksymalnych,
(iv) zasady obliczania odpisów na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny przez wytwórców energii elektrycznej oraz spółki
obrotu, a także (v) zasady przyznawania i rozliczania rekompensat z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny dla spółek obrotu
z tytułu stosowania tzw. cen maksymalnych.
Kluczowe akty prawne wchodzące w skład wskazanego powyżej pakietu regulacji to:
o ustawa z dnia 7.10.2022 roku o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii
elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, z późn. zm. (Dz. U. z 2022 r.
poz. 2127, 2243, 2687),
o ustawa z dnia 27.10.2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen
energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, z późn. zm. (Dz. U. z 2022 r. poz.
2243, 2687),
o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8.11.2022 roku w sprawie sposobu obliczania limitu ceny (Dz. U.
z 2023 r. poz. 2729),
o rozporządzenie Min. Klimatu i Środowiska z dnia 9.09.2023 roku zm. rozp. w sprawie sposobu
kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2023 r. poz.
1847),
• długość prognoz finansowych poszczególnych CGU określona została w taki sposób, aby przepływy pieniężne służące
do kalkulacji wartości rezydualnej były jak najbardziej zbliżone do spodziewanych przepływów w latach kolejnych,
• do ekstrapolacji prognozy przepływów na potrzeby kalkulacji wartości rezydualnej zastosowano stopę wzrostu
wynoszącą 2,0%, co nie przewyższa średnich długoterminowych stóp inflacji w Polsce.
Stopy dyskontowe ustalone w oparciu o wysokość średnioważonego kosztu kapitału (WACC) po opodatkowaniu przyjęte do
kalkulacji zawierały się w przedziale od 6,78% do 9,05% dla 2024 roku, a następnie były korygowane o oczekiwane poziomy
zwrotu 10-letnich obligacji w Polsce w poszczególnych okresach, osiągając docelowy poziom w przedziale od 6,40% do 8,65%
w roku 2029 i latach kolejnych. Stopy dyskontowe przyjęte do kalkulacji w 2022 roku zawierały się w przedziale 8,60% do 10,55%
dla 2023 roku, a następnie były korygowane o oczekiwane poziomy zwrotu 10-letnich obligacji w Polsce w poszczególnych
okresach, osiągając docelowy poziom w przedziale od 6,73% do 8,61% w roku 2028 i latach kolejnych.
W oparciu o wynik przeprowadzonych testów nie stwierdzono konieczności utworzenia odpisów aktualizujących wartość udziałów
i akcji posiadanych w spółkach zależnych.
W oparciu o wynik testu Energi Logistyka Sp. z o.o. podjęto decyzję o odwróceniu w II półroczu 2023 roku całości odpisu
aktualizującego wartość udziałów w spółce w wysokości 25,1 mln zł. W 2023 roku Energa Logistyka podpisała ze spółką Energa