Szanowni Państwo,
Grupa Inter Cars w 2023 roku zanotowała rekordowe przychody ze sprzedaży,
które wyniosły ponad 18 mld (prawie 4 mld euro) oraz skonsolidowany zysk netto na
poziomie 700 mln zł.
rys. Sprzedaż Inter Cars w mln EUR (2014-2023)
Rok 2023 był rokiem pełnym wyzwań. Tak jak w latach poprzednich
koncentrowaliśmy się na dostępności, jak najwyższym serwisie dla klienta oraz
rozbudowie naszej sieci logistycznej. Uruchomiliśmy nową część centrum
logistycznego Zakroczym (całość ma już ponad 100k m2), rozpoczęliśmy instalację
nowego systemu automatyki, przeprowadziliśmy do większych obiektów liczne filie.
Rynek w 2023 roku był bardzo konkurencyjny. W efekcie zaobserwowaliśmy spadek
marży oraz wzrost kosztów, co zaskutkowało niższą rentownością niż w rekordowym
roku 2022. Nie wprowadzamy drastycznych programów cięcia kosztów, a
koncentrujemy się na maksymalizacji sprzedaży i jeszcze lepszym dopasowaniu oferty
oraz serwisu dla klienta. Rok 2024 dedykujemy jeszcze lepszemu reagowaniu na
potrzeby naszych głównych klientów – warsztatów samochodowych.
Koszty działalności wnikliwie analizowane, ale decydujemy się na
optymalizację lub ograniczenie kosztów tylko tam, gdzie nie wpłynie to negatywnie na
serwis dla klienta. W wielu obszarach decydujemy się na inwestycje, które poprawią
naszą konkurencyjność w uższej perspektywie. Największymi projektami tego typu
jest automatyzacja logistyki. Po uruchomieniu robotów w Europejskim Centrum
Logistycznym w Zakroczymiu planujemy uruchomienie automatycznego magazynu w
Rumuni (nowy obiekt), oraz budowę i przeprowadzkę do nowego, większego,
zautomatyzowanego obiektu pod Poznaniem. Przygotowujemy się również do
uruchomienia nowego systemu WMS (Warehouse Management System) w spółkach
poza PL.
W roku 2024 dalej rozwijamy segmenty tak, aby w każdym kraju, w każdym
segmencie, w którym operujemy osiągnąć pozycję nr. 1. Nie zapominamy również o
ekspansji geograficznej. Na początku 2024 uruchomiliśmy spółkę w Niemczech, a w
trakcie realizacji wdrożenia w Belgii oraz Albanii. Planujemy ekspansję na kolejne
rynki sąsiadujące z naszą siecią logistyczną. Dokładnie analizujemy obszar
Macedonia Kosowo Montenegro, Skandynawię, ale przede wszystkim kraje Europy
zachodniej.
Na koniec 2023 roku byliśmy obecni w 19 krajach w całej Europie, w których
prowadziliśmy sprzedaż naziemną z wykorzystaniem filii. W każdym z krajów sprzedaż
realizujemy przy współpracy z naszymi partnerami franczyzowymi. Z pewnością w
najbliższych latach będziemy kontynuowali proces wymiany filiantów, którzy nie
działają efektywnie i nie realizują naszej strategii. W skali globalnej nasze towary
eksportujemy do ponad 30 krajów.
Jestem pewien, że najbliższe lata to doskonała szansa rynkowa dla Inter Cars.
Mobilność jest podstawową potrzebą dzisiejszego społeczeństwa. W związku z
niepewnością ekonomiczną oraz technologiczną wielu kierowców decyduje się na
pozostanie na dłużej ze Swoim używanym pojazdem. Średni wiek pojazdów w Europie
systematycznie rośnie. Rośnie również udział warsztatów niezależnych w stosunku do
serwisów autoryzowanych. Naszą misją jest wspieranie całego rynku niezależnych
warsztatów samochodowych. Dlatego dostarczamy nie tylko części zamienne, ale
również wyposażenie warsztatowe, systemy diagnostyczne, dane niezbędne do
diagnozy oraz naprawy pojazdu, wspólnie z dostawcami części premium organizujemy
szkolenia.
Dzięki działalności platformy Motointegrator oraz obsłudze flot samochodowych
dostarczamy do warsztatów również coraz więcej klientów. Platforma
Motointegrator.com jest już dostępna dla kierowców w 13 krajach. Pod marką Q-
Service Truck wspólnie z wybranymi partnerami budujemy mechanizmy dla obsługi flot
pojazdów ciężarowych w całej Europie. Z mojej wiedzy takiej usługi nie świadczy
dzisiaj jeszcze nikt w Europie.
W 2023 roku wydzieliliśmy równiw naszych strukturach dział odpowiedzialny
za obszar gospodarki obiegu zamkniętego (Circular economy), który koordynuje i
rozwija zbiórkę z warsztatów odpadów, a następnie ich odpowiednią utylizację lub
regenerację. Wiele produktów, które kiedyś były traktowane jako odpady/śmieci dzisiaj
surowcem nadającym się do ponownego przetworzenia lub regeneracji. Część prac
realizujemy poprzez nasz zakład regeneracji spółkę Lauber, a część poprzez
współpracę z wyspecjalizowanymi partnerami. Ten obszar w najbliższych latach
powinien rosnąć bardzo szybko.
Zmiany technologiczne i wyznaczony przez EU kierunek na elektro mobilność
łapie lekką zadyszkę. Dynamika sprzedaży pojazdów zasilanych bateriami
wyhamowała. Popieram ewolucję opartą na zasadach wolnego rynku i ludzką
innowacyjność. Nie zgadzam się z rewolucją narzuconą przez regulatorów. Dzisiaj nie
ma pewności czy zakaz pojazdów emitujących gazy cieplarniane wejdzie w życie w
2035 rok.
Niezależnie od dynamiki w jakiej będzie się zmieniał park samochodowy i jaki
mix technologii służących do napędu pojazdów będzie w przyszłości wiemy, że
naszym obowiązkiem będzie dostarczenie do niezależnych warsztatów wszystkich
produktów a także narzędzi i wiedzy niezbędnych do naprawy i serwisu nowoczesnego
pojazdu. Jako jeden z niewielu dużych dystrybutorów stosujemy strategię współpracy
z producentami części premium. To ci producenci tworzą większość technologii i
komponentów w nowoczesnych pojazdach. Dzięki ścisłej współpracy jesteśmy w
stanie dostarczyć technolognaprawy i serwisu tych nowoczesnych komponentów
dla niezależnych warsztatów samochodowych.
Jako jedna z pierwszych firm w branży przyjęliśmy strategię dekarbonizacji, a
nasze cele zostały zaakceptowane przez organizację SBTI (Science Based Target
Initiative). Również nasz raport ESG podlega szczegółowemu audytowi. Podjęliśmy to
zobowiązanie.
Wyzwania na najbliższe lata to uważne słuchanie naszych interesariuszy:
klientów, pracowników oraz partnerów biznesowych. Inwestujemy w nasze
wewnętrzne zespoły i kompetencje naszych ludzi, aby móc zapewnić najlepszy
możliwy serwis na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Chcemy być firmą innowacyjną, słuchającą i otwartą na nowe idee oraz
wyzwania. Propagujemy kulturę otwartej dyskusji.
Wciąż rozwijamy działalność Fundacji Inter Cars, która w ubiegłym roku
zrealizowała kolejną edycję programu stypendialno-naukowego Akcelerator, dzięki
któremu uczniowie techników mogą rozwijać kompetencje przyszłości współpracując
z mentorami z organizacji Fundatora. Fundacja coraz mocniej angażuje się w obszar
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizując ogólnopolski program grantowy dla
organizacji pozarządowych - Drogowskaz, którego celem jest poprawa
bezpieczeństwa na polskich drogach. Wolontariusze Fundacji działają na rzecz
poprawy stanu środowiska naturalnego, poza tym wciąż kontynuowana jest pomoc
dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie. Dziękuję wszystkim naszym klientom,
pracownikom, partnerom i współpracownikom za Wasze uwagi oraz zaangażowanie.
Z wyrazami szacunku,
Maciej Oleksowicz
Prezes Zarządu Inter Cars SA