Pismo Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy
Na ręce akcjonariuszy, inwestorów i innych uczestników rynku kapitałowego
składam Raport Roczny, który w sposób syntetyczny przedstawia
najważniejsze wydarzenia, które w roku 2023 miały miejsce w Spółce oraz
w jej otoczeniu rynkowym.
Rok 2023 był kolejnym rokiem, w którym Spółka konsekwentnie realizowała
przyjętą długoterminową strategię rynkową, opartą na rozwoju Spółki w
ramach dwóch podstawowych branżowych segmentów działalności:
stalowego, obejmującego handel wyrobami hutniczymi prowadzony przez
Centralę STALPROFIL S.A., oraz segmentu infrastruktury, obejmującego
usługi budowlano-montażowe sieci przesyłowych gazu, oferowane przez
STALPROFIL S.A. Oddział w Zabrzu.
Podstawowe znaczenie dla Spółki zarówno pod względem obrotów, jak i
generowanych na przestrzeni ostatnich lat wyników ma segment stalowy.
Miniony rok był jednak wyjątkowo niesprzyjającym dla polskiej branży
hutniczej, zarówno pod względem poziomu produkcji, jak i zapotrzebowania na stal i stanowił kontynuację
spadkowego trendu cenowego, trwającego na naszym rynku nieprzerwanie już od prawie dwóch lat. Według
statystyk Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, krajowy rynek stali po 12 miesiącach 2023 r. odnotował
spadek produkcji stali surowej o 13,2% r/r oraz spadek zużycia jawnego wyrobów hutniczych o 11,0% r/r.
Słabe wyniki sektora stalowego w 2023 r., wynikały głównie z utrzymującego się w Polsce niskiego poziomu
inwestycji publicznych i prywatnych. Według danych World Steel Association w 2023 r. także w Unii
Europejskiej produkcja stali spadła o 7,4% r/r i osiągnęła poziom 126,3 mln ton.
W tych wyjątkowo trudnych dla rynku dystrybucji stali warunkach rynkowych STALPROFIL S.A. uzyskał
zadowalające wyniki sprzedażowe, w szczególności w sprzedaży na eksport. Wolumen sprzedaży wyrobów
hutniczych do krajów UE wyniósł 20,4 tys. ton, co stanowi 1,4-proc. wzrost r/r. Głównymi odbiorcami
zagranicznymi Spółki w roku 2023 były firmy z Czech, Rumunii, Litwy, Słowacji, Estonii i Niemiec.
W warunkach słabej koniunktury panującej na rynku stali, wsparciem dla wyników Spółki w 2023 r. była jej
aktywność biznesowa na rynku infrastruktury, na którym działa Oddział Spółki w Zabrzu. Pomimo niskiej
podaży dużych zamówień na rynku budowy gazociągów przesyłowych, Spółka generowała zadawalające
wyniki w segmencie infrastruktury, lokując swój potencjał wykonawczy na bardziej rozdrobnionym rynku
gazociągów dystrybucyjnych. Zysk netto Spółki osiągnięty w 2023 roku w segmencie infrastruktury wyniósł
7,4 mln zł i wyjątkowo był wyższy niż w segmencie stalowym.
W 2023 r. STALPROFIL S.A. uzyskał łącznie prawie 922 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 26% mniej niż
w roku poprzednim. Spółka wypracowała wynik netto w kwocie prawie 13 mln zł, co oznacza spadek o 80%
r/r. Wyniki te mocno odbiegają od tych z lat 2021 i 2022, jednak trzeba pamiętać, że były to czasy pandemii i
ataku Rosji na Ukrainę, co wiązało się z drastycznym wzrostem cen stali i rekordowymi wynikami całej branży
hutniczej. Była to swego rodzaju anomalia, więc tym bardziej cieszą nas wyniki roku 2023, osiągnięte w
wyjątkowo niesprzyjających warunkach rynkowych.
Uzyskane przez Spółkę wyniki finansowe i wskaźniki rentowności są nie tylko efektem działań
marketingowych aktywizujących sprzedaż, ale także konsekwentnie realizowanego programu rozwoju,
nakierowanego na najnowsze trendy w dystrybucji stali, jakimi są automatyzacja i przemysł 4.0. Dystrybucja
wyrobów hutniczych konsekwentnie ewoluuje w kierunku dostaw materiałów ściśle wyselekcjonowanych,
częściowo przetworzonych, przygotowanych pod konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne. Nabywca
oczekuje nie tylko pełnej oferty asortymentowej i kompletacji wielopozycyjnych zamówień, ale także
wstępnej obróbki nabywanych wyrobów hutniczych. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, STALPROFIL
rozpoczął budowę drugiego nowoczesnego, w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania
na składzie handlowym Spółki w Dąbrowie Górniczej. Realizowana inwestycja jest wzorowana na
wybudowanym w latach wcześniejszych magazynie na składzie w Katowicach, który znacznie poprawił
efektywność sprzedaży Spółki w tej lokalizacji.