Szanowni Państwo,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany raport finansowy Sfinks
Polska za rok 2023. Było to dwanaście ważnych i pracowitych miesięcy.
Z pewnością w 2023 r. umocniliśmy nasz biznes pod kątem jego zdolności do rozwoju i
skuteczniejszego zabiegania o klientów. Notujemy powtarzalny wzrostowy trend sprzedaży
oraz mamy silną markę, SPHINX, która jest jego lokomotywą i na bazie, której będziemy
realizować naszą nową strategię w latach 2024-2029. Chciałbym jednak podkreślić, że za tymi
pozytywnymi efektami stoi nie tylko atrakcyjniejsza oferta naszych restauracji, lepsze
zarządzanie procesami czy wydajniejszy marketing, ale przede wszystkim ludzie w spółce
i restauracjach. Kolejny rok pokazał, jak bardzo oddany, kompetentny i sprawny zespół ma
Sfinks. Chciałbym tym wszystkim osobom podziękować za ich zaangażowanie i pracę.
W 2023 r. zarządzane przez Grupę Sfinks Polska restauracje wypracowały 190,09 mln zł
przychodów gastronomicznych, co oznacza wzrost o blisko 14% wobec poprzedniego roku.
Ten wzrost został wygenerowany przede wszystkim przez sieć SPHINX. Skonsolidowane
przychody ze sprzedaży osiągnęły wysokość 100,09 mln zł w 2023 r. wobec 96,91 mln zł rok
wcześniej, zaś skonsolidowany wynik netto za 2023 r. wyniósł (-)339 tys. zł wobec 21,15 mln
zł w 2022 r. Warto jednak mieć na uwadze, że lata 2023 i 2022 są nieporównywalne pod
względem wyników finansowych, a zwłaszcza wyniku netto, gdyż wynik roku 2022 był w dużej
mierze zdeterminowany korzystnym wpływem (łącznie 26 mln zł) uprawomocnienia się decyzji
sądu o zatwierdzeniu układu z wierzycielami. Patrząc przez ten pryzmat należy stwierdzić,
że sytuacja naszej grupy poprawiła się w 2023 r., co potwierdzają także coraz lepsze wskaźniki
rentowności brutto na sprzedaży (26,4% w 2022 wobec 28,8% w 2023) oraz wynik EBITDA
w wysokości 21,21 mln zł. Niemniej mając na uwadze strukturę bilansu, w tym na poziom
kapitałów własnych i stan zobowiązań powstałych na skutek zdarzeń z przeszłości, przed nami
jeszcze dużo pracy.
W 2023 r. wznowiliśmy rozwój naszych sieci, otwierając sześć nowych lokali, m.in.
we Wrocławiu, gdzie wróciliśmy do dawnej prestiżowej restauracji przy rynku starego miasta,
a także w Poznaniu czy w Opolu. Plan rozbudowy sieci restauracji kontynuujemy w bieżącym
roku - otworzyliśmy już dwie restauracje SPHINX – w Gliwicach i w Toruniu (również powrót
do dawnej atrakcyjnej lokalizacji). Zakładamy, że w tym roku, jeżeli nie wystąpią
niespodziewane zdarzenia w otoczeniu rynkowym, łącznie uruchomimy 20-30 restauracji pod
różnymi markami. Znaczna część z nich jest już w przygotowaniu. Wszystkie nowe restauracje
pracują w modelu franczyzowym, który jest naszym docelowym modelem biznesowym.
Obecnie na tych zasadach działa już 77,6% lokali naszej sieci wobec 70,9% rok wcześniej
i dążymy do tego, by udział ten dalej wzrastał. W minionym roku równolegle rozwijaliśmy także
ofertę dań gotowych, która obecnie liczy ponad 35 dań.
Ważnym dla rozwoju Sfinksa wydarzeniem roku 2023 było przygotowanie i ogłoszenie strategii
na lata 2024-2029. Naszym celem jest podwojenie liczby restauracji pod własnymi markami –
dotychczasowymi, a także nowymi konceptami rozwijanymi w oparciu o markę parasolową
SPHINX. Jednocześnie ten rozwój chcemy realizować przy utrzymaniu wzrostu sprzedaży
w porównywalnej sieci znacznie powyżej inflacji. Nasza strategia zakłada też dalszy rozwój
programu lojalnościowego Aperitif, stanowiącego najważniejsze narzędzie marketingowe
Grupy. Na koniec 2029 r. liczba jego uczestników ma wzrosnąć do minimum 1,5 miliona.