SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
„IZOLACJA – JAROCIN” S.A.
za 2023 rok
Jarocin, kwiecień 2024
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 2 | 24
SPIS TREŚCI
I Opis Spółki
1. Stan organizacyjny
2. Władze Spółki
3. Struktura własności
4. Przedmiot działania i charakterystyka działalności Spółki
5. Rynki zbytu oraz uzależnienie od odbiorców
6. Rynki zaopatrzenia oraz uzależnienie od dostawców
7. Sytuacja kadrowa i płacowa
8. Bezpieczeństwo i higiena pracy
II Sytuacja finansowa Spółki
1. Wielkość i struktura sprzedaży podstawowych grup wyrobów w okresie
sprawozdawczym
2. Koszty w układzie rodzajowym
3. Należności
4. Zobowiązania
5. Kredyty
6. Wskaźniki finansowe
7. Bilans i jego struktura
8. Nakłady inwestycyjne i ocena możliwości zamierzeń inwestycyjnych
III Pozostałe informacje
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 3 | 24
I. OPIS SPÓŁKI
1. Stan organizacyjny
„IZOLACJA JAROCIN Spółka Akcyjna w Jarocinie powstała z przekształcenia
przedsiębiorstwa państwowego Przedsiębiorstwo Materiałów Izolacji Budowlanej
„IZOLACJA” w Jarocinie w Jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa.
W nowym kształcie własnościowym „IZOLACJA JAROCIN” S.A. rozpoczęła
działalność od 02.01.1996 r. Spółka została umieszczona na liście firm przewidywanych
do dalszych przekształceń własnościowych w ramach Programu Powszechnej
Prywatyzacji. Podczas alokacji przedsiębiorstw uczestniczących w tym programie pakiet
akcji nasze firmy wybrał I Narodowy Fundusz Inwestycyjny.
W dniu 04.06.1996 r. Minister Przekształceń Własnościowych wniósł 33-procentowy
pakiet wiodący Spółki do I Narodowego Funduszu Inwestycyjnego.
26.04.1997 r. Zwyczajne Wlane Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę nr 7
(akt notarialny Repertorium A nr 2514/97) wyrażając zgodę na notowanie akcji
„IZOLACJI JAROCIN” S.A. w publicznym pozagiełdowym obrocie na rynku CeTO.
Komisja Papierów Wartościowych w dniu 11.12.1997 r. wydała decyzję o dopuszczeniu
akcji Spółki do publicznego obrotu. Pierwsze notowanie w publicznym obrocie odbyło się
17.02.1998 r.
W dniu 14 marca 2000r. I NFI zawiadomił Spółkę, że dokonał transakcji sprzedaży
akcji Spółki w ilości 125.400 szt. co stanowiło 33 % kapitału akcyjnego. Na ZWZA, które
odbyło się 11 kwietnia 2000 r. grupa osób fizycznych zablokowała w sumie 198.725 szt.
akcji Spółki co stanowiło 52,3 % kapitału akcyjnego. W sierpniu 2004 r. Ministerstwo
Skarbu Państwa ogłosiło przetarg na sprzedaż pakietu akcji Spółki będącego w jego
posiadaniu tj. 25,05 % kapitału akcyjnego. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, w
kwietniu 2005 r. pakiet akcji kupiła IZOLACJA – MATIZOL S.A. Gorlice.
W dniu 28 września 2007 r. Zarząd przy uwzględnieniu pozytywnej opinii Rady
Nadzorczej podjął uchwałę w sprawie zmiany rynku notowań akcji Spółki z
regulowanego rynku pozagiełdowego MTS-CeTO na rynek równoległy Giełdy Papierów
Wartościowych. Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. podjął
uchwałę w 16.10.2007 r. w sprawie dopuszczenia do obrotu giełdowego na Głównym
Rynku GPW akcji Spółki i dnia 23.10.2007 r. odbyło się pierwsze notowanie akcji Spółki
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Spółka zlokalizowana jest w centralnej części Polski w województwie wielkopolskim.
Położona jest ok. 50 km od Kalisza i ok. 70 km od Poznania. Posiada połączenia
komunikacyjne kolejowe (własna bocznica kolejowa) i samochodowe (położona jest
przy trasie Poznań Katowice). Zajmuje powierzchnię 2,299 ha, powierzchnia użytkowa
budynków wynosi 5.586,76 m2. Jest jednostką jednozakładową zlokalizowaną na
wyodrębnionym terenie.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 4 | 24
2. Władze Spółki
a. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
b. Rada Nadzorcza
W 2023 roku nie nastąpiły zmiany w składzie osobowym Rady Nadzorczej, pracowała w
następującym składzie:
- Ignatowicz Tomasz - przewodniczący
- Pietrus Zofia - zastępca przewodniczącego
- Ewa Shalaby - sekretarz
- Lesław Śliwko - członek
- Małgorzata Jurkowicz-Kuczyńska - członek
Członków Rady Nadzorczej wybiera Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki. Kadencja
Rady Nadzorczej trwa 3 lata.
c. Zarząd
W 2023 roku skład Zarządu nie uległ zmianie i na dzień 31.12.2023 r. przedstawiał się
następująco:
- Prezes Zarządu Piotr Widawski
- Członek Zarządu Mirosław Gołembiewski
- Prokurent Anna Inczewska
Członków Zarządu Spółki powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza bezwzględną większością
głosów. Kadencja zarządu trwa 3 lata.
Osoby zarządzające nie mają prawa do podejmowania decyzji o emisji lub wykupie akcji.
3. Struktura własności
Kapitał własny Spółki na 31.12.2023 roku wynosi 17 450 951,25 zł.
z tego:
kapitał akcyjny
798
000 zł.
kapitał zapasowy
1
5
297
176
,
57
zł.
kapitał z aktualizacji wyceny
299
655,67 zł.
zysk (strata) netto
1
056
119,01
zł.
Kapitał akcyjny Spółki dzieli się na 3.800.000 szt. akcji w wartości nominalnej 0,21 zł.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 5 | 24
Struktura własności kapitału akcyjnego na 31.12.2023 r.
Nazwa
akcjonariusza
Liczba
posiadanych
akcji
Udział % w
kapitale
zakładowym
Liczba
głosów
Udział %
w WZA
Wartość
nominalna
akcji
Tomasz
Ignatowicz
1 156 444 30,43 1 156 444 30,43
242 853,24
Zofia Pietrus
398 240
10,48
398 240
10,48
83
630,40
Anna Inczewska
386 480
10,17
386
480
10,17
81
1
6
0,80
Jan Gałczyński
338
200
8,90
338
200
8,90
71
022,00
Pozostali 1 520 636 40,02 1 520 636 40,02
319 333,56
Razem 3 800 000 100 3 800 000 100
798 000,00
Na dzień 31.12.2023 r. stan posiadania akcji przez Członków Zarządu Spółki przedstawia się
następująco:
Piotr Widawski – Prezes Zarządu – 17 szt. (wartość nominalna 3,57 PLN)
Mirosław Gołembiewski – Członek Zarządu – 1 290 szt. (wartość nominalna 270,90 PLN)
Na dzień 31.12.2023 r. stan posiadania akcji przez prokurentów Spółki przedstawia się
następująco:
Anna Inczewska – Prokurent – 386 480 szt. (wartość nominalna 81 160,80 PLN)
Na dzień 31.12.2023 r. stan posiadania akcji Członków Rady Nadzorczej Spółki przedstawia
się następująco:
Tomasz Ignatowicz – 1 156 444 szt. (wartość nominalna 242 853,24 PLN)
Zofia Pietrus – 398 240 szt. (wartość nominalna 83 630,40 PLN)
Ewa Shalaby – nie posiada akcji Spółki
Lesław Śliwko – nie posiada akcji Spółki
Małgorzata Jurkowicz-Kuczyńska – nie posiada akcji Spółki.
4. Przedmiot działania i charakterystyka działalności Spółki
Zgodnie z zapisem w statucie Spółki przedmiotem przedsiębiorstwa jest działalność
gospodarcza w zakresie:
1. Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej
nie sklasyfikowana
2. Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.
3. Roboty związane z wznoszeniem budynków.
4. Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej
5. Roboty budowlane specjalistyczne.
Swoją produkcję Spółka prowadzi w jednym zakładzie w Jarocinie. Działalność IZOLACJI-
JAROCIN S.A. koncentruje się na produkcji i sprzedaży wyrobów hydroizolacyjnych i
uszczelniających, przede wszystkim pap oraz mas asfaltowych. Spółka jest jednym z 9
producentów pap w Polsce. Udział Spółki w krajowej produkcji pap w ujęciu wartościowym
wynosi w zależności od asortymentu 5-8 %. Oferta produktów Spółki obejmuje:
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 6 | 24
papy asfaltowe w kilkunastu odmianach asortymentowych zarówno tradycyjne na
tekturze, jak i nowoczesne papy termozgrzewalne: oksydowane oraz modyfikowane,
dyspersyjne masy asfaltowe oraz masy na rozpuszczalnikach organicznych,
kity budowlane trwale plastyczne: kauczukowe i asfaltowo-kauczukowe,
Uwzględniając zastosowanie produktów IZOLACJI - JAROCIN S.A. w zakresie
przeciwwilgociowej izolacji fundamentów oraz pokryć dachowych popyt na produkty Spółki
zdeterminowany jest aktywnością na krajowym rynku usług budowlanych (zarówno w
obszarze nowo budowanych obiektów i infrastruktury drogowej, jak i w obszarze obiektów i
infrastruktury modernizowanej – remontowanej).
5. Rynki zbytu z uwzględnieniem podziału na rynki krajowe i zagraniczne oraz
informacje o źródłach zaopatrzenia z określeniem uzależnienia od jednego lub więcej
odbiorców i dostawców.
Podstawowym odbiorca produktów spółki jest krajowe budownictwo mieszkaniowe,
przemysłowe i ogólne. Część produktów spółki jest wykorzystywana także w drogownictwie
oraz innych działach gospodarki.
Sprzedaż koncentruje się na rynku krajowym, na który przypada ponad 97% przychodów ze
sprzedaży.
Podstawowe kanały dystrybucji wyrobów spółki to:
hurtownie i składy materiałów budowlanych,
markety budowlane,
firmy wykonawcze: budowlane i dekarskie,
odbiorcy indywidualni – sprzedaż detaliczna.
Spółka współpracuje (posiada umowy sprzedaży) z sieciami Leroy Merlin, Castorama oraz
Bricomarche.
Spółka nie jest w inny sposób uzależniona od jednego lub kilku odbiorców.
6. Rynki zaopatrzenia oraz uzależnienie od dostawców
Źródłem zaopatrzenia w surowce i materiały do produkcji oraz towary jest w około 91 %
rynek krajowy. Pozostała część zaopatrzenia pochodzi w większości z krajów UE i jest
realizowana z reguły w walucie euro.
Największy udział w strukturze kupowanych surowców posiadają:
asfalty przemysłowe,
wkładki nośne (osnowy) do pap,
posypki, piaski i wypełniacze mineralne,
rozpuszczalniki organiczne,
opakowania z tworzyw sztucznych.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 7 | 24
7. Sytuacja kadrowo – płacowa Spółki.
Przeciętne zatrudnienie w 2023 roku wyniosło 63 osoby, w tym:
- pracownicy na stanowiskach robotniczych 41 osób, tj. 65%
- pracownicy na stanowiskach nierobotniczych 22 osoby, tj. 35 %
Średni stan zatrudnienia w 2023 roku był zbliżony do wielkość zatrudnienia w roku 2022,
struktura zatrudnienia w stosunku do ubiegłego roku również nie uległa zmianie. W 2023
roku koszty pracy z narzutami wyniosły 7 229 tys. , przy poniesionych w 2022 roku w
wysokości 6 744 tys. zł, co daje wskaźnik 107 %.
8. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Wypadki przy pracy
W 2023 roku w Spółce miał miejsce jeden lekki wypadek przy pracy.
Warunki pracy
W 2023 roku nie stwierdzono przekroczenia wartości najwyższych dopuszczalnych stęż
i natężeń czynników szkodliwych na stanowiskach pracy w hali produkcji pap,
dysperbitu, jarlepu i gontów, w związku z czym należy uznać, że warunki pracy w Spółce
są zgodne z obowiązującymi przepisami.
Gospodarka odzieżą ochronną i środkami ochrony, zabezpieczenie higieniczno-
sanitarne
Wyposażenie pracowników w odzież ochronną i roboczą oraz serwis tej odzieży
prowadzone jest przez firmę zewnętrzną. Zabezpiecza ona w pełni potrzeby Spółki w tym
zakresie.
Szkolenia
Wszyscy pracownicy zatrudniani w Spółce przechodzą szkolenie wstępne i stanowiskowe.
Przeprowadzono również okresowe szkolenia dla pracowników zatrudnionych na
stanowiskach robotniczych.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 8 | 24
II. SYTUACJA FINANSOWA SPÓLKI
Sprzedaż wartościowa (tys. PLN)
L.p. Rodzaj 2023 r. 2022 r. Dynamika
Wartość Struktura Wartość Struktura 3 : 5
1
2
3
4
5
6
7
1. Przychody ze
sprzedaży
produktów
32 996 102
99%
36 236 742
98%
91%
2. Przychody ze
sprzedaży towarów i
materiałów
481 623
1%
634 237
2%
76%
Razem
33 477 725
100%
36 870 979
100%
91%
Sprzedaż w 2023 roku odbywała się w znacząco odmiennych warunkach rynkowych niż
w porównywanym okresie roku poprzedniego. W otoczeniu wysokiego poziomu inflacji
oraz wysokich stóp procentowych, załamaniu uległa koniunktura w budownictwie,
szczególnie deweloperskim, czego efektem był spadek zapotrzebowania na materiały
budowlane. Szczególnie widoczne to było w I kwartale, kiedy to wolumen sprzedaży
obniżył się o 30 % w stosunku do roku poprzedniego. W II i III kwartale sytuacja uległa
wyraźnej poprawie, co sprawiło, że we wszystkich miesiącach sprzedaż była wyższa niż
w roku poprzednim, co pozwoliło częściowo odrobić spadki z I kwartału. Natomiast w
ostatnim kwartale odnotowano kolejne pogorszenie koniunktury.
Podsumowując rok 2023, zakończył się ponad 9 % spadkiem przychodów ze sprzedaży.
Utrzymująca się na rynku duża rywalizacja konkurencyjna między przedsiębiorstwami w
branży, będąca efektem spadku zapotrzebowania na materiały budowlane, skutkowała
wyraźnym spadkiem rentowności sprzedaży, co można zaobserwow w wynikach
finansowych spółki – spadek zysku netto wyniósł prawie 45 %
Od 8 stycznia 2023 roku zaczął obowiązywać bezwzględny zakaz importu wyrobów
papowych oraz gontów asfaltowych z Rosji. Niestety na sytuację rynkową w branży
izolacji nadal negatywnie oddziaływały rekordowe ilości pap zaimportowane z tego
kierunku w drugim półroczu ubiegłego roku.
Kolejnym negatywnym elementem wpływającym na wyniki spółki jest sytuacja na rynku
surowców, w tym głównie ropy naftowej. Wysoka cena ropy spowodowała wzrost cen
podstawowego surowca do produkcji pap, jakim asfalty, co wpłynęło na wzrost cen
produktów i przyczyniło się do pogorszenia bieżącej rentowności. W tym okresie ceny
pozostałych surowców, takich jak osnowy do produkcji pap, tworzywa sztuczne,
syntetyczne kauczuki itp., również utrzymywały się na wysokim poziomie, jednak ich
wpływ na wzrost cen sprzedaży był mniej istotny.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 9 | 24
1. Koszty w układzie rodzajowym
Struktura kosztów w układzie rodzajowym (w tys. zł.)
2023 struktura 2022 struktura dynamika
Amortyzacja 417
1%
354
1%
118%
Zużycie materiałów i energii 20 730
64%
23 754
69%
87%
Usługi obce 2 871
9%
2 906
8%
99%
Podatki i opłaty 250
1%
218
1%
115%
Wynagrodzenia 6 218
19%
5 768
17%
108%
Ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
1 218
4%
1 179
3%
103%
Pozostałe koszty rodzajowe 450
1%
348
1%
129%
Suma 32 154
100%
34 528
100%
93%
W 2023 roku wystąpił 7 % spadek kosztów rodzajowych. Pozycją znaczącą jest wartość
zużytych materiałów i energii, a spadek tych kosztów związany jest spadkiem wolumenu
produkcji. Nieznaczenie przyrosły również pozostałe koszty rodzajowe. Odnotować
należy wyraźny wzrost udziału w strukturze kosztów rodzajowych, kosztów wynagrodzeń
wraz z pochodnymi. Udział ten wzrósł z 20 do 23 %, a nominalnie wzrost wyniósł o 489
tys. zł.
2. Należności krótkoterminowe i ich struktura
NALEŻNOŚCI KRÓTKOTERMINOWE OD POZOSTAŁYCH
JEDNOSTEK
202
3
rok
a) z tytułu dostaw i usług, w tym:
3 470
-
od innych jednostek
3 470
b) podatki
236
c) inne, w tym:
2
-
od innych jednostek
2
Należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek netto, razem
3 708
c) odpisy aktualizujące wartość należności od pozostałych jednostek
384
Należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek brutto, razem
4 092
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 10 | 24
3. Zobowiązania i ich struktura
Zobowiązania krótkoterminowe (w tys. zł.):
Kredyty i pożyczki
0
Inne zobowiązania finansowe
143
Zobowiązania z tyt. dostaw i usług
2 074
Podatki
413
Wynagrodzenia
309
Pozostałe zobowiązania
11
Fundusze specjalne
10
Razem zobowiązania krótkoterminowe 2 960
Zobowiązania długoterminowe (w tys. zł.):
Inne zobowiązania finansowe
150
Inne
186
Razem zobowiązania długoterminowe 336
W zobowiązaniach krótkoterminowych i długoterminowych w pozycji „inne zobowiązania
finansowe” ujęto zobowiązania z tytułu leasingu operacyjnego, przyjętego do ksiąg jako
leasing finansowy, w części kapitałowej przypadającej do spłaty.
4. Kredyty bankowe i pożyczki
1. W 2007 roku Spółka zawarła z PKO BP S.A. umowę kredytu w formie limitu
wielocelowego.
W czerwcu 2022 r. podpisany został kolejny aneks do kwoty 3 000 000,00 pln,
wydłużający termin spłaty kredytu do 5 czerwca 2025 r.,
W ramach tej umowy zadłużenie na dzień 31.12.2023 r. wynosiło 0.
Oprocentowanie kredytu na dzień 31.06.2023 r. wynosiło:
- dla kredytu obrotowego – stawka WIBOR 1M + marża banku 1,5 %
- dla kredytu w rachunku bieżącym - stawka WIBOR 1M + marża banku 1,5 %
Zabezpieczeniem umowy kredytu jest:
- hipoteka kaucyjna na nieruchomości objętej księgą wieczystą KZ1J/00028403/4 - do
kwoty 1 700 000 zł.
- zastaw rejestrowy na mieniu ruchomym ustanowionym w rejestrze zastawów pod
pozycją nr 2082158 - do kwoty 5 250 000 zł.
- weksel in blanco.
2. W 2020 roku Spółka zawarła umowę z Polskim Funduszem Rozwoju SA o subwencję
w ramach Programu Rządowego – Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju
dla Małych i Średnich Firm w wysokości 1 107 214,00 pln. W 2021 roku Spółka
otrzymała decyzję w sprawie zwolnienia z obowiązku jej zwrotu w wysokości
546 478,20 pln. Wartość subwencji pozostała do spłaty na dzień 30.06.2023 to kwota
23 364,03 pln, zobowiązanie to realizowane jest miesięcznymi spłatami rat, a ostatnia
rata została zapłacona w lipcu 2023 r.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 11 | 24
5. Zestawienie podstawowych wskaźników
Wyszczególnienie Metoda wyliczeń
Miernik
2023 r. 2022 r.
1
2
3
4
5
A. Wskaźnik zyskowności
1. Sprzedaży Zysk ze sprzedaży /
przych.ze sprz. x 100
%
3,9
6,5
2. Działalności
Zysk netto / sprzedaż x 100
%
3,2
5,2
3. Ogólnego majątku (ROA)
Zysk netto / majątek x 100
%
4,6
8,8
4. Kapit.własnych (ROE)
Zysk netto / kapit.wł. x 100
%
6,1
11,4
5 Kapitału akcyjnego Zysk netto / kap.akc. x 100 %
132,3
239,6
B. Wskaźniki płynności
1. Obrotu zapasami
materiałów
Stan zapasów mat. / zużycie
materiałów x 365
dni
69,4
82,4
2. Obrotu zapasami wyrobów Stan zapasów wyr. /
sprzedaż x 365
dni
72,0
53,0
3. Obrotu należnościami z
tyt.dostaw i usług
Stan należn.z tyt.dostaw i
usług / sprzedaż x 183
dni
38,6
28,2
4. Obrotu zobowiązaniami z
tyt.dostaw i usług
Stan zobow.z tyt. dostaw i
usł. / zużycie mat, energii,
usługi obce x 365
dni
23,3
23,4
5. Płynności bieżącej Majątek obrotowy /
Zobowiązania bieżące
7,0
7,8
6. Płynności (szybki) (należności + śr.pien.) /
zobowiązania bieżące
2,3
2,0
C. Wskaźniki wypłacalności
1. Obciążenie majątku
zobowiązaniami
Zobowiązania ogółem /
Majątek ogółem x 100
%
24,3
23,1
2. Pokrycia majątku
kapitałami własnymi
Kapitały własne / Majątek
ogółem x 100
%
75,7
76,9
3. Zobowiązania do kapit.wł. Zobowiązania ogółem /
Kapitały własne x 100
%
32,2
30,0
D. Wskaźnik rynku
kapitałowego
1. Zysk netto na 1 akcję
Zysk netto / ilość akcji
0,174
0,503
W związku ze spadkiem rentowności, pogorszeniu uległy wszystkie wskaźniki zyskowności.
Spowolnienie obrotu wpłynęło niekorzystnie na wskaźniki obrotu zapasami i należnościami.
Poprawie uległ wskaźnik obrotu zapasami materiałów. Wskaźnik płynności bieżącej uległ
pogorszeniu, natomiast wskaźnik płynności szybkiej nieznacznej poprawie – oba utrzymują
się na bezpiecznym poziomie.
Jeżeli chodzi o wskaźniki wypłacalności, nie odnotowano większych zmian w stosunku do
roku ubiegłego. Zysk netto na jedną akcję spadł o 65 % do 0,174 zł.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 12 | 24
6. Bilans – jego struktura i dynamika
Stan na
31.12.2023
( w tys.
zł.)
Struktura
%
Stan na
31.12.2023
( w tys.
zł.)
Struktura
%
Dynamika
%
A. Aktywa trwale
7 474
32
7 337
34
102
1. Wartości niemater.i pr.
300
1
0
2. Rzeczowe aktywa trwałe
6 700
29
6 935
32
97
3. Należności długoterm,
0
0
4. Inwestycje długoterminowe
0
0
5. Długoterm.rozl.międzyokr.
474
2
402
2
118
B. Aktywa obrotowe
15 587
68
14 478
66
108
1. Zapasy
10 015
43
10 266
47
98
2. Należności krótkoterminowe
3 708
16
3 271
15
113
3. Inwestycje krótkoterminowe
1 800
8
877
4
205
4. Krótkoterm.rozl.międzyokr.
64
0
64
0
100
AKTYWA RAZEM
23 062
100
21 816
100
106
A. Kapitały własne
17 451
76
16 775
77
104
1. Kapitał podstawowy
798
3
798
4
100
2. Nal.wpł.na poczet kapitału
0
0
3. Kapitał zapasowy
15 297
66
13 765
63
111
4. kapitał z aktualizacji wyceny
300
1
300
1
100
5. Pozostałe kapitały rezerw.
0
0
6. Nie podziel.wynik z lat ubiegł.
0
0
7. Wynik finans.roku bieżącego
1 056
5
1 912
9
55
B. Zobowiąz. i rez. na zobow.
5 611
24
5 040
23
111
1. Rezerwy na zobowiązania
2 315
10
1 993
9
116
2. Zobowiązania długoterminowe
336
1
366
2
92
3. Zobowiązania krótkoterm.
2 960
13
2 681
12
110
- w tym fundusze specjalne
10
0
3
0
333
4. Rozlicz.międzyokresowe
0
0
PASYWA RAZEM
23 062
100
21 815
100
106
7. Nakłady inwestycyjne w 2023 roku
Spółka w 2023 roku poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie 1 085 834,40 zł.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 13 | 24
III POZOSTAŁE INFORMACJE
1) Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych, ujawnionych w
rocznym sprawozdaniu finansowym, w szczególności opis czynników i zdarzeń, w
tym o nietypowym charakterze, mających znaczący wpływ na działalność emitenta i
sprawozdanie finansowe, w tym osiągnięte przez niego zyski lub poniesione straty w
roku obrotowy.
Sprzedaż w 2023 roku odbywała się w znacząco odmiennych warunkach rynkowych niż
w porównywanym okresie roku poprzedniego. W otoczeniu wysokiego poziomu inflacji
oraz wysokich stóp procentowych, załamaniu uległa koniunktura w budownictwie,
szczególnie deweloperskim, czego efektem był spadek zapotrzebowania na materiały
budowlane. Szczególnie widoczne to było w I kwartale, kiedy to wolumen sprzedaży
obniżył się o 30 % w stosunku do roku poprzedniego. W II i III kwartale sytuacja uległa
wyraźnej poprawie, co sprawiło, że we wszystkich miesiącach sprzedaż była wyższa niż
w roku poprzednim, co pozwoliło częściowo odrobić spadki z I kwartału. Natomiast w
ostatnim kwartale odnotowano kolejne pogorszenie koniunktury.
Podsumowując rok 2023, zakończył się ponad 9 % spadkiem przychodów ze sprzedaży.
Utrzymująca się na rynku duża rywalizacja konkurencyjna między przedsiębiorstwami w
branży, będąca efektem spadku zapotrzebowania na materiały budowlane, skutkowała
wyraźnym spadkiem rentowności sprzedaży, co można zaobserwow w wynikach
finansowych spółki – spadek zysku netto wyniósł prawie 45 %
Od 8 stycznia 2023 roku zaczął obowiązywać bezwzględny zakaz importu wyrobów
papowych oraz gontów asfaltowych z Rosji. Niestety na sytuację rynkową w branży
izolacji nadal negatywnie oddziaływały rekordowe ilości pap zaimportowane z tego
kierunku w drugim półroczu ubiegłego roku.
Kolejnym negatywnym elementem wpływającym na wyniki spółki jest sytuacja na rynku
surowców, w tym głównie ropy naftowej. Wysoka cena ropy spowodowała wzrost cen
podstawowego surowca do produkcji pap, jakim asfalty, co wpłynęło na wzrost cen
produktów i przyczyniło się do pogorszenia bieżącej rentowności. W tym okresie ceny
pozostałych surowców, takich jak osnowy do produkcji pap, tworzywa sztuczne,
syntetyczne kauczuki itp., również utrzymywały się na wysokim poziomie, jednak ich
wpływ na wzrost cen sprzedaży był mniej istotny.
Decyzją MSWiA z dnia 29 maja 2023 r. na podstawie art. 3 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 13
kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu
agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2023 r.
poz. 129, z późn.zm.), została zamrożona działalność Technonicol Sp. z o.o., która pełniła
rolę przedstawicielstwa handlowego rosyjskiego producenta pap i gontów papowych
Techonicol na Polskę. Sankcjami zostali objęci jednocześnie dwaj oligarchowie rosyjscy,
będący beneficjentami rzeczywistymi ww. spółki.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 14 | 24
2) Informacje o przyjętej strategii rozwoju emitenta oraz działaniach podjętych w ramach
jej realizacji w okresie objętym raportem wraz z opisem perspektyw rozwoju działalności
emitenta co najmniej w najbliższym roku obrotowym.
Realizując strategię rozwoju Spółka stale inwestuje w modernizację parku maszynowego
oraz rozbudowę powierzchni magazynowo-produkcyjnych. Systematyczne inwestycje w
tym zakresie pozwalają wzmacniać istotną przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Spółka systematycznie wprowadza nowe produkty odpowiadając na zmieniające się
zapotrzebowanie rynkowe. Skala inwestycji jest dopasowana do bieżącej koniunktury i
możliwości finansowych Spółki, co pozwala maksymalizować efektywność
prowadzonych działań i ogranicza ryzyko nadmiernych inwestycji.
Ważnym elementem strategii rozwoju Spółki jest także konsekwentne pozyskiwanie
nowych odbiorców, czy kanałów dystrybucji. Podsumowując warto podkreślić, że
Emitent konsekwentnie realizuje długoterminową strategię rozwoju organicznego,
systematycznie umacniając swoją rynkową pozycję, rozbudowując infrastrukturę
produkcyjną oraz zwiększając z roku na rok wartość księgową przedsiębiorstwa.
3) Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń, z określeniem, w jakim stopniu emitent jest
na nie narażony.
1. Ryzyko związane z konkurencją
Utrzymująca się na rynku krajowym konkurencja ze strony producentów krajowych i
zagranicznych w 2023 roku uległa wzmocnieniu. Utrwalają się działania nowych firm w
branży producentów pap. Taka sytuacja zmuszała uczestników rynku, w tym również
Spółkę, do kontynuacji polityki konkurencyjnych cen, rabatów, wydłużania terminów
płatności oraz wdrażania kapitałochłonnych przedsięwzięć celem obniżania kosztów
produkcji i uruchamiania nowych produktów. Należy zatem liczyć się z ryzykiem
obniżenia przychodów ze sprzedaży i wyniku finansowego w efekcie dalszego wzrostu
konkurencji na rynku.
2. Ryzyko związane z sytuacją w budownictwie
Popyt na materiały budowlane w budownictwie, szczególnie infrastrukturalnym jest
wyraźnie niższy od oczekiwań. Dynamika produkcji budowlano-montażowej ze względu
na dekoniunkturę w budownictwie mieszkaniowym spada w stosunku do lat poprzednich.
Bieżąca podaż materiałów budowlanych znacznie przewyższa aktualne potrzeby
budownictwa.
Od wielu lat obserwujemy również zmianę upodobań estetycznych inwestorów
(zwłaszcza w budownictwie mieszkalnym jednorodzinnym). Następuje zwiększenie
udziału dachów spadzistych, krytych dachówką lub różnymi odmianami blach.
Utrzymanie się tej tendencji, przy ograniczonej dynamice rozwoju budownictwa
wielkokubaturowego, przemysłowego i wielorodzinnego rodzi ryzyko dalszego
zmniejszenia popytu na papy dachowe.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 15 | 24
3. Ryzyko związane z sezonowością sprzedaży
Sprzedaż wyrobów wytwarzanych przez Spółkę cechuje się wyraźną sezonowością i w
znacznym stopniu zależy od warunków pogodowych, które determinują czas trwania
sezonu budowlanego. Zmienne warunki pogodowe, utrudniające prowadzenie robót
hydroizolacyjnych (roboty dekarskie mogą być wykonywane przy bezwietrznej,
bezdeszczowej pogodzie i temperaturze powyżej +5
0
C), mogą powodować wahania
przychodów i wyniku finansowego.
4. Ryzyko związane ze zmianą kursu walutowego
Za istotne rodzaje ryzyka finansowego w prowadzonej przez Spółkę działalności
gospodarczej uznaje się ryzyko zmiany kursu walutowego. W dużej mierze wpływa to na
realizowany koszt importu stanowiący około 2% źródeł zaopatrzenia w surowce.
Większość umów importowych zawierana jest w euro. Niekorzystne kształtowanie się
relacji wymiennej tej waluty do złotego może znacząco wpłynąć na poziom rentowności
produktów i pogorszenie wyników finansowych Spółki.
Sukcesywne umacnianie się złotego sprzyja importerom wyrobów papowych. Wzrost
taniego importu pap i gontów wpływa bezpośrednio na wzrost konkurencji, pogorszenie
w wykorzystaniu zdolności produkcyjnej i wzrost jednostkowych kosztów wytworzenia
produkcji krajowej.
5. Ryzyko związane ze spłatą należności z tytułu dostaw
Sezonowość w procesach budowlanych i działania handlowe konkurencji mają wpływ na
utrzymywanie się wysokiego stanu należności. Jednym z priorytetów w działalności
Spółki jest zmniejszanie stanów należności i ryzyka powstałego z tego tytułu, poprzez:
różnicowanie oferty cenowej w zależności od terminów płatności,
okresowe oceny wiarygodności klientów,
bieżący monitoring należności,
dywersyfikację klientów,
skuteczną windykację.
6. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną Polski
Działalność Spółki zależy w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Na
działalność Spółki wpływ wywiera wiele czynników, jak wielkość PKB, tempo wzrostu
gospodarczego, poziom inwestycji przedsiębiorstw, prowadzona polityka w zakresie
podatków, poziom inflacji. Wszystkie te czynniki mogą wpływać na wyniki osiągane
przez Spółkę, a także na realizację założonych celów strategicznych. Panująca obecnie
dekoniunktura gospodarcza nie sprzyja inwestycjom, co bezpośrednio przekłada się na
wyniki finansowe osiągane przez Spółkę.
7. Ryzyko otoczenia prawnego
Przepisy prawa, regulujące działalność przedsiębiorców w Polsce, charakteryzują się
znaczną niestabilnością, co rodzi różne rodzaje ryzyka dla efektów ekonomicznych
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 16 | 24
osiąganych przez Spółkę. W szczególności należy tu zwrócić uwagę na przepisy prawa
podatkowego, które podlegają częstym nowelizacjom, niespójne przez co pojawiają się
wątpliwości interpretacyjne, a nawet rozbieżne orzeczenia.
Zmiany w obowiązujących przepisach mogą powodować w szczególności wzrost
obciążeń publiczno-prawnych lub powodować wzrost kosztów Spółki.
8. Ryzyko polityki podatkowej
Niestabilność systemu podatkowego spowodowana zmianami przepisów i niespójnymi
interpretacjami prawa podatkowego, stosunkowo nowe przepisy regulujące zasady
opodatkowania, wysoki stopień sformalizowania regulacji podatkowych, rygorystyczne
przepisy sankcyjne wprowadzają dużą niepewność w zakresie efektów podatkowych
podejmowanych decyzji gospodarczych. Niewłaściwe - z punktu widzenia konsekwencji
podatkowych, a w efekcie ostatecznych rezultatów finansowych - decyzje obniżają
sprawność działania podmiotów gospodarczych, co może prowadzić do utraty
konkurencyjności.
9. Wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej na terytorium Ukrainy
Sytuacja polityczno-gospodarcza w Ukrainie ma lub może mieć istotny wpływ na:
- kursy walutowe, w tym szczególnie EUR/PLN oraz USD/PLN (mniej niż 5%
surowców wykorzystywanych przez spółkę pochodzi z importu)
- ceny ropy i produktów ropopochodnych
- ceny gazu i energii elektrycznej
- możliwość realizowania zaopatrzenia z terenu Ukrainy, Białorusi i Rosji
- możliwość realizowania sprzedaży na teren Ukrainy, Białorusi i Rosji
Niektórzy naszych z dostawców spółki zaopatrywali się w surowce z terenu ww.
krajów, jednak sytuacja ta nie ma wpływu na ciągłość działalności spółki.
Spółka nie utrzymuje kontaktów handlowych z kontrahentami z Ukrainy, Białorusi i
Rosji.
Na chwilę obecną zarząd nie widzi zagrożenia w kontynuacji działalności.
Zarząd monitoruje wszystkie czynniki związane z wojną w Ukrainie oraz ich wpływ
na działalność i sytuację finansową spółki i będzie przekazywał informacje na ten
temat zgodnie z wymogami wynikającymi z Rozporządzenia nr 596/2014 w sprawie
nadużyć na rynku (MAR) lub w raportach okresowych.
10. Ryzyko związane z wystąpieniem nieprzewidzianych zdarzeń
Działalność Spółki mogą zakłócić nieprzewidziane zdarzenia, takie jak: atak
terrorystyczny, katastrofy naturalne i epidemie. Straty te mogą dotyczyć
nieruchomości, ruchomości, aktywów finansowych i kluczowych pracowników.
Nieprzewidziane zdarzenia mogą także wywołać dodatkowe koszty operacyjne,
między innymi wyższe składki ubezpieczeniowe.
Opisane powyżej ryzyka mogą mieć niekorzystny wpływ na działalność, sytuację
finansową oraz wyniki Spółki.
4) Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących
zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki zależnej, ze wskazaniem
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 17 | 24
przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia postępowania,
stron wszczętego postępowania oraz stanowiska emitenta.
W 2023 r. nie toczyły się postępowania przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej.
5) Wskazanie nazwy i siedzimy jednostki dominującej wyższego szczebla sporządzającej
oświadczenie lub sprawozdanie na temat informacji niefinansowych.
Nie dotyczy
6) Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności emitenta, w tym
znanych emitentowi umowach zawartych pomiędzy akcjonariuszami, umowach
ubezpieczenia, współpracy i kooperacji.
Nie zostały zawarte znaczące umowy dla działalności emitenta.
7) Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta z innymi
podmiotami oraz określenie jego głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w
szczególności papierów wartościowych, instrumentów finansowych, wartości
niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości, w tym inwestycji kapitałowych
dokonanych poza jego grupą jednostek powiązanych, oraz opis ich metod finansowania:
Spółka nie jest powiązana organizacyjnie ani kapitałowo z innymi podmiotami. Nie
dokonywała także inwestycji krajowych i zagranicznych (papiery wartościowe,
instrumenty finansowe oraz wartości niematerialne i prawne).
8) Informacje o transakcjach zawartych przez emitenta z podmiotami powiązanymi:
W 2023 roku Spółka nie dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi.
9) Informacje o zaciągniętych i wypowiedzianych w danym roku obrotowym umowach
dotyczących kredytów i pożyczek, z podaniem co najmniej ich kwoty, rodzaju i wysokości
stopy procentowej, waluty i terminu wymagalności.
W 2023 roku nie zaciągnięto i nie wypowiedziano umów dotyczących kredytów i
pożyczek.
10) Informacje o udzielonych w danym roku obrotowym pożyczkach, w tym udzielonych
podmiotom powiązanym, z podaniem co najmniej ich kwoty, rodzaju i wysokości stopy
procentowej, waluty i terminu wymagalności.
W 2023 roku nie udzielano pożyczek żadnym podmiotom
11) Informacje o udzielonych i otrzymanych w danym roku obrotowym poręczeniach i
gwarancjach, w tym udzielonych podmiotom powiązanym emitenta.
Spółka w 2023 roku nie udzieliła i nie otrzymała poręczeń ani gwarancji.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 18 | 24
12) W przypadku emisji papierów wartościowych w okresie objętym raportem opis
wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji do chwili sporządzenia sprawozdania z
działalności:
Spółka w 2023 roku oraz do chwili sporządzenia sprawozdania z działalności nie
dokonywała emisji papierów wartościowych.
13) Objaśnienie różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie rocznym a
wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany okres:
Spółka nie publikuje prognoz wyników.
14) Ocena wraz z jej uzasadnieniem, zarządzania zasobami finansowymi, z uwzględnieniem
zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, oraz określenie ewentualnych
zagrożeń i działań, jakie emitent podjął lub zamierza podjąć w celu przeciwdziałania
tym zagrożeniom:
W 2023 roku wystąpił 7 % spadek kosztów rodzajowych oraz nastąpiła zmiana ich
struktury. Pozycją znaczącą jest wartość zużytych materiałów i energii, a spadek tych
kosztów związany jest spadkiem wolumenu produkcji. Nieznaczenie przyrosły również
pozostałe koszty rodzajowe. Odnotować należy wyraźny wzrost udziału w strukturze
kosztów rodzajowych, kosztów wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Udział ten wzrósł z 20
do 23 %, a nominalnie wzrost wyniósł o 489 tys. zł.
Spółka wykorzystała zgormadzone środki finansowe na bieżącą obsługę zobowiązań.
Zarząd stoi na stanowisku, że spółka będzie zmuszona powrócić do finansowania
obrotowego, jeżeli w 2024 roku ceny surowców i energii nie spadną.
15) Ocena możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych, w tym inwestycji kapitałowych,
w porównaniu do wielkości posiadanych środków, z uwzględnieniem możliwych zmian
w strukturze finansowania tej działalności.
Spółka nie planuje inwestycji kapitałowych. Natomiast zdaniem Zarządu inwestycje
dotyczące bieżącej działalności mogą być realizowane za pomocą środków zewnętrznych.
16) Ocena czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik z działalności za rok
obrotowy, z określeniem stopnia wpływu tych czynników lub nietypowych zdarzeń na
osiągnięty wynik:
1. Konkurencyjny import: W 2023 roku odnotowano znaczący spadek importu pap na
polski rynek w związku z sankcjami wprowadzonymi na papy pochodzące z Rosji.
Tym niemniej aktywność importerów w oparciu o wcześniej zgromadzone zapasy,
nadal była znacząca
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 19 | 24
2. Wahania kursu walutowego: Wzrosła aktywność ze strony zagranicznych
konkurentów oraz import konkurencyjnych wyrobów. Ze względu na ogólne niewielki
popyt rynkowy, zdarzenie to wpłynęło negatywnie na wynik finansowy.
3. Ceny surowców ropopochodnych: Ceny surowców ropopochodnych, takich jak asfalty
przemysłowe, rozpuszczalniki organiczne itp. cechują się znaczną zmiennością. W
2023 roku nieznacznie spadły w stosunku do roku 2022. Tym niemniej utrzymują s
na ponadprzeciętnym poziomie, co wpłynęło negatywnie na wynik finansowy.
4. Od 8 stycznia 2023 roku zaczął obowiązywać bezwzględny zakaz importu wyrobów
papowych oraz gontów asfaltowych z Rosji. Niestety na sytuację rynkową w branży
izolacji nadal negatywnie oddziaływały rekordowe ilości pap zaimportowane z tego
kierunku w drugim półroczu ubiegłego roku. Zdarzenie to powinno wpłynąć
pozytywnie na wynik finansowy.
5. Decyzją MSWiA z dnia 29 maja 2023 r. na podstawie art. 3 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 13
kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania
wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego
(Dz. U. z 2023 r. poz. 129, z późn.zm.), została zamrożona działalność Technonicol
Sp. z o.o., która pełniła rolę przedstawicielstwa handlowego rosyjskiego producenta
pap i gontów papowych Techonicol na Polskę. Sankcjami zostali objęci jednocześnie
dwaj oligarchowie rosyjscy, będący beneficjentami rzeczywistymi ww. spółki.
Zdarzenie to powinno wpłynąć pozytywnie na wynik finansowy.
17) Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju
przedsiębiorstwa emitenta:
Czynniki zewnętrzne:
1. Czynniki ekonomiczne: istotnymi wyznacznikami popytu na wyroby hydroizolacyjne
nakłady na budownictwo oraz na inwestycje infrastrukturalne. Produkcja wyrobów
jest systematycznie unowocześniania w celu dostosowania oferty wyrobów do
wymagań klientów, zarówno w zakresie zastosowań, jak i parametrów
wytrzymałościowych i jakościowych.
2. Rozwój substytutów: ze względu na bardzo szeroką ofertę wyrobów substytucyjnych
na dachy spadziste oraz zmianę upodobań estetycznych inwestorów (zwłaszcza w
budownictwie mieszkalnym jednorodzinnym) obserwuje się zwiększenie udziału
dachów spadzistych, krytych dachówką ceramiczną, cementową lub różnymi
odmianami blach. Utrzymanie się tej tendencji w segmencie budownictwa
jednorodzinnego, rodzi ryzyko zmniejszenia popytu na papy dachowe oraz środki do
ich konserwacji.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku budownictwa wielkokubaturowego,
przemysłowego i wielorodzinnego oraz w budownictwie inżynieryjnym papy
asfaltowe oraz uszczelnienia na bazie asfaltów nie posiadają konkurencji w swojej
grupie cenowej. Substytuty w postaci zaawansowanych wyrobów z grupy tworzyw
sztucznych są z reguły wielokrotnie droższe.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 20 | 24
3. Nasilenie działań zagranicznych konkurentów: W 2023 roku odnotowano wysoki
poziom importu wyrobów papowych. Ze względu na ogólne osłabienie popytu
rynkowego, zdarzenie to wpłynęło negatywnie na wynik finansowy. Import
produktów konkurencyjnych jest jednym z większych zagrożeń. Importerzy dysponują
bardzo szeroką ofertą porównywalnych produktów. Ponadto w celu zwiększenia
swoich udziałów w rynku polskim, zagraniczni konkurenci obniżają ceny oraz
wydłużają terminy płatności. Spółka stara się systematycznie wzbogacać swoją ofertę
pod kątem zmian popytu rynkowego. Dąży również do poprawy pozycji
konkurencyjnej poprzez obniżanie kosztów wytworzenia i kosztów pośrednich, a
także działania marketingowe.
4. Kursy walutowe: kurs walutowy ma coraz większy wpływ na wyniki finansowe. W
okresie silnego umacniania się złotego, wiąże się bowiem z wzrostem
konkurencyjności wyrobów importowanych na rynku krajowym, z równoczesnym
spadkiem konkurencyjności wyrobów Spółki za granicą. Zjawisko to jest częściowo
kompensowane przez zakup za granicą surowców do produkcji.
5. Wzrost cen surowców: podstawowymi surowcami do produkcji pap i mas asfaltowych
surowce i produkty ropopochodne, takie jak asfalty przemysłowe, rozpuszczalniki
organiczne, osnowy z włókniny poliestrowej, opakowania i folie z tworzyw
sztucznych oraz syntetyczne kauczuki. Od końca 2014 roku ceny ropy naftowej
cechują się znaczną zmiennością, którą spółka musi uwzględniać w swojej bieżącej
działalności.
6. Zmiana potencjału rynku wyrobów hydroizolacyjnych: biorąc pod uwagę
obserwowany spadek produkcji budowlano montażowej, ograniczenie skali
inwestycji infrastrukturalnych i drogowych, współfinansowanych ze środków
pochodzących z UE ryzyko istotnego ograniczenia potencjału rynku wyrobów
hydroizolacyjnych jest bardzo wyraźne.
Czynniki wewnętrzne:
1) Nadmierne uzależnienie od dostawców: silna pozycja dostawców może mieć wpływ
na ceny zakupu surowca oraz w efekcie na koszt wytworzenia produktów. Dzięki
dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia ryzyko dyktowania cen przez dostawców
poszczególnych surowców jest obecnie niskie bądź umiarkowane.
2) Zmiana pozycji na rynku krajowym: pozycja Spółki na krajowym rynku jest
ustabilizowana. Szeroki asortyment produkowanych w Spółce wyrobów
hydroizolacyjnych i uszczelniających pozwala na penetrację różnych segmentów
rynku i kompensowanie spadku sprzedaży jednych wyrobów przyrostami w innych
grupach wyrobów.
3) Spłata należności z tytułu dostaw
Sezonowość w procesach budowlanych i działania handlowe konkurencji mają wpływ
na utrzymywanie się wysokiego stanu należności. Jednym z priorytetów w
działalności Spółki jest zmniejszanie stanów należności i ryzyka powstałego z tego
tytułu, poprzez:
różnicowanie oferty cenowej w zależności od terminów płatności,
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 21 | 24
okresowe oceny wiarygodności klientów,
bieżący monitoring należności,
dywersyfikację klientów,
skuteczną windykację.
4) Sezonowość sprzedaży
Sprzedaż wyrobów wytwarzanych przez Spółkę cechuje się wyraźną sezonowością i w
znacznym stopniu zależy od warunków pogodowych, które determinują czas trwania
sezonu budowlanego. Zmienne warunki pogodowe, utrudniające prowadzenie robót
hydroizolacyjnych (roboty dekarskie mogą być wykonywane przy bezwietrznej,
bezdeszczowej pogodzie i temperaturze powyżej +5
0
C), mogą powodować wahania
przychodów i wyniku finansowego.
Utrzymująca się konkurencja ze strony producentów krajowych oraz firm
zagranicznych w 2023 roku uległa dalszemu wzmocnieniu. Utrwala się działania
nowych firm w branży producentów pap. Taka sytuacja zmusza Spółkę do kontynuacji
polityki konkurencyjnych cen, rabatów, wydłużania terminów płatności oraz
wdrażania kapitałochłonnych przedsięwzięć celem obniżania kosztów produkcji i
uruchamiania nowych produktów.
18) Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta i jego grupą
kapitałową:
Nie nastąpiły zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem.
19) Wszelkie umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi, przewidujące
rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska
bez ważnej przyczyny lub gdy odwołanie lub zwolnienie następuje z powodu połączenia
emitenta przez przejęcie:
Nie występują umowy między Spółką a osobami zarządzającymi, przewidujące
rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska bez
ważnej przyczyny lub gdy odwołanie lub zwolnienie następuje z powodu połączenia
emitenta przez przejęcie.
20) Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści, w tym wynikających z programów
motywacyjnych lub premiowych opartych na kapitale emitenta, wypłaconych, należnych
lub potencjalnie należnych.
Organ zarządzający
789
053,08
Organ nadzorujący
510
214,81
Spółka nie posiada zobowiązań wynikających z emerytur i świadczeń o podobnym
charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących czy członków organów
administrujących.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 22 | 24
21) Informacje o wszelkich zobowiązaniach wynikających z emerytur i świadczeń o
podobnym charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących byłych osób
zarządzających, nadzorujących albo byłych członków organów administracji oraz o
zobowiązaniach zaciągniętych w związku z emeryturami.
W spółce nie występują ww. zobowiązania.
22) Informacje o znanych emitentowi umowach w tym zawartych po dniu bilansowym, w
wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji
przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy:
Spółka nie otrzymała informacji o zawartych umowach w wyniku których mogą w
przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji.
23) Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych:
Nie dotyczy
24) Informacje o umowie podpisanej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań
finansowych:
W dniu 28 lipca 2022 r. Rada Nadzorcza „IZOLACJI JAROCIN” S.A. dokonała
wyboru audytora, Firmę Audytorską INTERFIN Sp. z o.o. z siedziw Krakowie do
przeprowadzenia przeglądów półrocznych i badania rocznych sprawozdań
finansowych za lata 2022, 2023 oraz oceny sprawozdania Rady Nadzorczej o
wynagrodzeniach za lata 2022 i 2023. Wysokość wynagrodzenia należnego za ww.
usługi wynosi:
1. Dla 2022 roku 42 900,00 (16 000,00 – przegląd śródroczny sprawozdania
i 26 900,00 badanie sprawozdania rocznego) oraz 7 000,00-ocena sprawozdania
o wynagrodzeniach.
2. Dla 2023 roku 42 900,00 (16 000,00 – przegląd śródroczny sprawozdania
i 26 900,00 badanie sprawozdania rocznego) oraz 7 000,00-ocena sprawozdania
o wynagrodzeniach.
Spółka nie korzystała w przeszłości z usług Firmy Audytorskiej INTERFIN Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie w zakresie przeglądów śródrocznych i badania sprawozdań
finansowych lub innych usług atestacyjnych.
25) Raport na temat polityki wynagrodzeń:
1. Ogólna informacja na temat przyjętego w spółce systemu wynagrodzeń.
Spółka posiada politykę wynagrodzeń dla członków organów spółki oraz
kluczowych menedżerów.
1.1. Ustalanie zasad wynagradzania członków Rady Nadzorczej należy do
kompetencji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki. Szczegółowe
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 23 | 24
zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej określone są w uchwale
podjętej przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki.
W Spółce nie występują żadne dodatkowe umowy o świadczenie usług ze
strony członków Rady Nadzorczej określające świadczenia wypłacane w
chwili rozwiązania stosunku pracy, czy też systemy wynagrodzeń, w
ramach których członkowie Rady Nadzorczej wynagradzani są akcjami,
opcjami na akcje lub innymi prawami nabycia akcji, bądź też otrzymują
wynagrodzenie w zależności od zmiany cen akcji.
1.2. Wynagrodzenie członków Zarządu ustala Rada Nadzorcza. Do
głównych elementów systemu wynagrodzeń członków Zarządu należą:
stałe miesięczne wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie z tytułu
sprawowania funkcji w zarządzie oraz premia roczna uzależniona od
poziomu realizacji celów ilościowych i jakościowych.
Członkowie Zarządu premiowani są za realizację indywidualnych celów,
wyznaczanych na początku roku przez Radę Nadzorczą. Postawione cele
mają charakter jakościowy i ilościowy, a rozliczane są po zakończeniu
roku, na który zostały wyznaczone. System premiowania wspiera
realizację celów Spółki, w szczególności długoterminowy wzrost wartości
dla akcjonariuszy i stabilność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a tym
samym podlegają wszelkim regulacjom wynikającym z przepisów prawa
pracy, w tym dotyczącym odszkodowań i odpraw wynikających z
rozwiązania umowy o pracę. Umowa o pracę zawarta pomiędzy członkiem
Zarządu, a Spółką reguluje wszystkie elementy wynagrodzenia oraz
świadczenia dodatkowe.
Świadczenia dodatkowe dla członków Zarządu mogą obejmować m.in.
samochód służbowy, umowę ubezpieczenia na życie i dożycie, prywatne
ubezpieczenie medyczne, prawo do korzystania z dodatkowej opieki
medycznej oraz możliwość korzystania ze świadczeń określonych w
Regulaminie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W Spółce nie występują żadne dodatkowe programy, czy też systemy
wynagrodzeń, w ramach których członkowie Zarządu są wynagradzani
akcjami, opcjami na akcje lub innymi prawami nabycia akcji.
2. Informacje na temat warunków i wysokości wynagrodzenia członków
zarządu.
W 2023 roku członkowie Zarządu otrzymali wynagrodzenie w wysokości
789 053,08 pln.
Członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a tym
samym podlegają wszelkim regulacjom wynikającym z przepisów prawa
pracy, w tym dotyczącym odszkodowań i odpraw wynikających z
rozwiązania umowy o pracę.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 rok
S t r o n a 24 | 24
3. Informacje na temat przysługujących poszczególnym członkom zarządu i
kluczowym menedżerom pozafinansowych składników wynagrodzenia.
Piotr Widawski - samochód służbowy.
4. Wskazanie istotnych zmian, które w ciągu ostatniego roku obrotowego
nastąpiły w polityce wynagrodzeń, lub informację o ich braku.
W ciągu ostatniego roku nie nastąpiły zmiany w polityce wynagrodzeń.
5. Ocena funkcjonowania polityki wynagrodzeń z punktu widzenia realizacji jej
celów, w szczególności długoterminowego wzrostu wartości dla
akcjonariuszy i stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Polityka wynagrodzeń w sposób optymalny wspiera realizację celów Spółki,
w szczególności długoterminowy wzrost wartości dla akcjonariuszy i
stabilność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
26) Wydatki ponoszone na wspieranie kultury i inne.
W 2023 roku Spółka wsparła przez darowizny trzy organizacje pożytku publicznego w
kwocie 1 962,30 zł.
CZŁONEK ZARZĄDU PREZES ZARZĄDU
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Dyrektor
Mirosław Gołembiewski Piotr Widawski
Jarocin, dnia 27 kwietnia 2024 r.