1
JSF 2023. Pismo Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Po raz kolejny przedstawiam Państwu Raport Roczny Stalprodukt S.A., prezentujący wyniki,
najważniejsze informacje dotyczące uwarunkowań działalności Spółki w roku 2023 oraz jej
przyszłe perspektywy.
Ubiegły rok przyniósł wyraźne pogorszenie wyników Stalproduktu. Dotyczy to zarówno
kategorii sprzedażowych, jak i wyników finansowych. Znaczące spadki wolumenów
sprzedaży odnotowano bowiem we wszystkich grupach produktów, tj.: blach
transformatorowych (12,6 proc.), rdzeni transformatorowych (14,5 proc.), kształtowników
zimnogiętych (13,3 proc.), barier drogowych (17,9 proc.) oraz wyrobów centrów
serwisowych (30 proc.). Towarzyszące spadkom wolumenów obniżki cen wyrobów gotowych
spowodowały znaczące spadki przychodów ze sprzedaży poszczególnych produktów. W
konsekwencji doprowadziło to do pogorszenia wyników na wszystkich poziomach rachunku
zysku i strat. Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów spadły o 27,6 proc.
(do poziomu 1 968,7 mln zł), zysk na działalności operacyjnej o 85,6 proc. (do 48, 6 mln zł)
proc., a zysk netto o 44,8 proc. i wyniósł 219,6 mln zł.
Wyniki te odzwierciedleniem trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się gospodarka Polski
i generalnie UE, która ciągle zmaga się z osłabieniem gospodarczym, wysoką inflacją,
nadmiernymi kosztami energii i surowców energetycznych oraz zmniejszonym popytem,
który doprowadził do stagnacji w gospodarce, a w niektórych państwach nawet do recesji. Nie
bez znaczenia jest również obciążenie firm przemysłowych działających na terenie Unii
Europejskiej, zwłaszcza z branż energochłonnych (do których zalicza się również
Stalprodukt), kosztami unijnej polityki tzw. „Zielonego ładu”. Pogarsza to wyraźnie
konkurencyjność unijnych firm w stosunku do producentów spoza Unii. Stalprodukt również
odczuwa z roku na rok coraz bardziej tę presję.
Dotyczy to obu podstawowych segmentów produkcyjnych Stalproduktu, jednak w
największym stopniu Segmentu Blach Elektrotechnicznych, któremu trudno konkurować
z producentami azjatyckimi, w tym zwłaszcza z Chin. Nieustanny rozwój zdolności
produkcyjnych tamtejszych producentów zwiększa nierównowagę na rynku. Przy
ograniczonym popycie lokalnym na blachy transformatorowe, coraz większe ich wolumeny
kierowane są bowiem na rynki eksportowe, w tym również na rynek europejski. Polityka taka
jest mocno wspierana przez chiński rząd. Przewaga kosztowa chińskich producentów,
wynikająca z niskich cen energii elektrycznej oraz gazu nieobciążonych regulacjami
„Zielonego ładu” (przy prawdopodobnym subsydiowaniu ich działalności przez państwo,
które jest zresztą właścicielem największych firm będących producentami blach) pozwala im
na oferowanie wyrobów po bardzo konkurencyjnych cenach. Polityce tej sprzyjają niestety
środki ochrony rynku stosowane przez Unię Europejską, które nieskuteczne i
niesymetryczne w stosunku do tych wprowadzonych przez Chiny przeciwko producentom
unijnym, a same postępowania ochronne kosztowne i długotrwałe.
Budowaliśmy pozycję Spółki przez wiele lat, inwestując w rozwój zdolności produkcyjnych
w obu głównych segmentach operacyjnych, nowoczesne linie do profilowania, uruchamiając
2
produkcję blach transformatorowych w wysokich gatunkach oraz dokonując szerokiej
modernizacji technicznej linii technologicznych i urządzeń, wychodząc w ten sposób
naprzeciw oczekiwaniom klientów i wpisując się w trendy rynkowe związane z poprawą
efektywności energetycznej. Niestety, niekorzystne uwarunkowania zewnętrzne doprowadziły
do sytuacji, w której nawet firmy mające dobry produkt, wieloletnie doświadczenie,
ugruntowaną pozycję na rynku i stabilną sytuację finansową, nie mo b pewne swojej
przyszłości. Stalprodukt należy również do grona takich firm.
Powyższe uwarunkowania skłoniły Zarząd do opracowania nowej strategii, będącej
odpowiedzią na współczesne wyzwania i pozwalającej na ograniczenie ryzyka
funkcjonowania w branży stalowej.
Ogłoszone w lutym 2023 r. kierunki działań strategicznych zakłada stworzenie nowego
segmentu działalności związanego z realizacją budowy budynków komercyjnych na terenie
położonym pomiędzy ulicami Wadowicką i Tischnera w Krakowie. Opracowany został
projekt architektoniczny pierwszego budynku (o funkcji biurowo-usługowej) i uzyskano
prawomocne pozwolenie na budowę. Przewidujemy, że prace przy budowie rozpoczną się na
przełomie I i II półrocza 2024 r.
Spółka prowadzi także zaawansowane prace związane z inwestycją w budowę farmy
fotowoltaicznej, która jest ważnym elementem planu dekarbonizacji działalności stalowej.
W przyszłości ma ona bowiem być źródłem czystej energii dla elektrolizerów produkujących
tzw. „zielonywodór, który zastąpi „szary” wodór w procesach produkcyjnych związanych z
produkcją blach transformatorowych. Umożliwi ona także Spółce obniżenie zużycia energii
elektrycznej zakupywanej z sieci, dzięki wykorzystywaniu jej nadwyżek produkowanych
przez farmę. Działania te obniżą koszty produkcji podstawowego segmentu operacyjnego
Spółki - Segmentu Blach - również poprzez obniżenie emisji CO
2
i redukcję kosztów zakupu
praw do emisji.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że rok 2024 nie przyniesie poprawy sytuacji w tym
segmencie produkcyjnym. Niski poziom cen blach transformatorowych, który miał swoje
odzwierciedlenie już w wynikach 4. kw. 2023 r., wręcz pogłębił się z początkiem bieżącego
roku. Problemem jest również niższy poziom zamówień. Te niekorzystne warunki będą miały
niewątpliwie negatywny wpływ na wyniki sprzedażowe i finansowe tego segmentu w
perspektywie co najmniej I półrocza 2024 r.
Stalprodukt od lat prowadzi politykę regularnej wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy. Mamy
jednak świadomość, w okresie słabszych wyników i niepewnych perspektyw, inwestorom
trudno może być realizować zyski związane z zakupem akcji Stalproduktu. Dlatego też,
uwzględniając możliwości finansowe Spółki i mimo ogłoszonych ambitnych planów
inwestycyjnych na następne lata, Zarząd zamierza umieścić w programie najbliższego
walnego zgromadzenia punkt dotyczący skupu akcji w celu ich umorzenia w liczbie
nieprzekraczającej 10 proc. kapitału zakładowego. Choć takie programy skupu były już
wcześniej przez Spółkę organizowane, to były one ograniczone do posiadaczy akcji
imiennych. Tym razem jednak, zaproszenie do sprzedaży akcji skierowane zostanie do
wszystkich naszych akcjonariuszy. Zakładamy, że dla naszych inwestorów będzie to
interesująca alternatywa w stosunku do wypłaty dywidendy.
3
Dziękuję kadrze kierowniczej i pracownikom Spółki za zaangażowanie w osiągniecie
dodatnich wyników. Nie ukrywam, że rok 2024 przynosi nowe, jeszcze większe wyzwania,
które wymagają kolejnych, często trudnych decyzji oraz wspólnego wysiłku Zarządu oraz
wszystkich interesariuszy.
Piotr Janeczek
Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny
Stalprodukt S.A.