1
SSF 2023. Pismo Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Po raz kolejny przedstawiam Państwu Skonsolidowany Raport Roczny Grupy Stalprodukt
S.A., prezentujący wyniki, najważniejsze informacje dotyczące uwarunkowań działalności
Grupy w roku 2023 oraz jej przyszłe perspektywy.
Ubiegły rok przyniósł pogorszenie wyników Grupy Stalprodukt. Dotyczy to zarówno
kategorii sprzedażowych, jak i wyników finansowych. Znaczące spadki wolumenów
sprzedaży odnotowano bowiem praktycznie we wszystkich grupach produktów, tj.: blach
transformatorowych (12,6 proc.), rdzeni transformatorowych (14,5 proc.), kształtowników
zimnogiętych (13,3 proc.), barier drogowych (17,9 proc.) oraz wyrobów centrów
serwisowych (30 proc.). Jedynie Segment Cynku odnotował porównywalne wolumeny
sprzedaży do odbiorców zewnętrznych, jednak przy dużych spadkach średnich cen (niemal 22
proc.). Towarzyszące spadkom wolumenów obniżki cen wyrobów gotowych spowodowały
wyraźne spadki przychodów ze sprzedaży poszczególnych produktów. W konsekwencji
doprowadziło to do znaczącego pogorszenia wyników na wszystkich poziomach rachunku
zysku i strat. Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów spadły o 21,9 proc.
(do poziomu 4 610,0 mln zł), zysk na działalności operacyjnej o 82,1 proc. (do 109,2 mln zł)
proc., a zysk netto o 81,9 proc. i wyniósł 87,2 mln zł.
W efekcie, wyniki Segmentu Blach Elektrotechnicznych uległy znaczącemu pogorszeniu w
porównaniu z rokiem 2022: przychody spadły o prawie 20 proc., a wynik Segmentu o 50,9
proc., przy obniżeniu marży z 26,9 proc. do 16,4 proc. Z kolei drugi kluczowy segment
operacyjny - Segment Cynku - zanotował 20-proc. spadek przychodów ze sprzedaży, jego
wynik obniżył się o 74,5 proc., a marża spadła do 1,2 proc.
Pamiętajmy, że rok 2022 był wyjątkowy dla naszej Grupy, w którym zanotowaliśmy
rekordowe wyniki finansowe wykorzystując splot korzystnych czynników windujących
okresowo ceny cynku i blach transformatorowych. Główny priorytet i walka dzisiaj
sprowadzają się do tego, aby nie przegrać konkurencji rynkowej ze wschodnimi dostawcami
i obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony klimatu i środowiska. Regulacje te są
surowe, ale obowiązujące. Mamy do czynienia ze spadkiem popytu, a równocześnie chińska
konkurencja obniża ceny przy wzroście tzw. kosztów środowiskowych. Dochodzimy do
pytania: czy da się to udźwignąć i jak to osiągnąć?
Grupa Stalproduktu budowała swoją pozycję przez wiele lat, inwestując w rozwój zdolności
produkcyjnych, zakup wielu linii do profilowania, nowoczesną halę wanien w Segmencie
Cynku, uruchamiając produkcję blach transformatorowych w wysokich gatunkach oraz
dokonując szerokiej modernizacji technicznej linii technologicznych i urządzeń, wychodząc
w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom klientów i wpisując się w trendy rynkowe związane z
poprawą efektywności energetycznej.
Obecnie priorytetem nadal pozostaje utrzymanie konkurencyjności we wszystkich
podstawowych produktach przy minimalizacji wpływu swojej działalności na środowisko
naturalne.