1
SSF 2023. Pismo Prezesa Zarządu
Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,
Po raz kolejny przedstawiam Państwu Skonsolidowany Raport Roczny Grupy Stalprodukt
S.A., prezentujący wyniki, najważniejsze informacje dotyczące uwarunkowań działalności
Grupy w roku 2023 oraz jej przyszłe perspektywy.
Ubiegły rok przyniósł pogorszenie wyników Grupy Stalprodukt. Dotyczy to zarówno
kategorii sprzedażowych, jak i wyników finansowych. Znaczące spadki wolumenów
sprzedaży odnotowano bowiem praktycznie we wszystkich grupach produktów, tj.: blach
transformatorowych (12,6 proc.), rdzeni transformatorowych (14,5 proc.), kształtowników
zimnogiętych (13,3 proc.), barier drogowych (17,9 proc.) oraz wyrobów centrów
serwisowych (30 proc.). Jedynie Segment Cynku odnotował porównywalne wolumeny
sprzedaży do odbiorców zewnętrznych, jednak przy dużych spadkach średnich cen (niemal 22
proc.). Towarzyszące spadkom wolumenów obniżki cen wyrobów gotowych spowodowały
wyraźne spadki przychodów ze sprzedaży poszczególnych produktów. W konsekwencji
doprowadziło to do znaczącego pogorszenia wyników na wszystkich poziomach rachunku
zysku i strat. Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów spadły o 21,9 proc.
(do poziomu 4 610,0 mln zł), zysk na działalności operacyjnej o 82,1 proc. (do 109,2 mln zł)
proc., a zysk netto o 81,9 proc. i wyniósł 87,2 mln zł.
W efekcie, wyniki Segmentu Blach Elektrotechnicznych uległy znaczącemu pogorszeniu w
porównaniu z rokiem 2022: przychody spadły o prawie 20 proc., a wynik Segmentu o 50,9
proc., przy obniżeniu marży z 26,9 proc. do 16,4 proc. Z kolei drugi kluczowy segment
operacyjny - Segment Cynku - zanotował 20-proc. spadek przychodów ze sprzedaży, jego
wynik obniżył się o 74,5 proc., a marża spadła do 1,2 proc.
Pamiętajmy, że rok 2022 był wyjątkowy dla naszej Grupy, w którym zanotowaliśmy
rekordowe wyniki finansowe wykorzystując splot korzystnych czynników windujących
okresowo ceny cynku i blach transformatorowych. Główny priorytet i walka dzisiaj
sprowadzają się do tego, aby nie przegrać konkurencji rynkowej ze wschodnimi dostawcami
i obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony klimatu i środowiska. Regulacje te
surowe, ale obowiązujące. Mamy do czynienia ze spadkiem popytu, a wnocześnie chińska
konkurencja obniża ceny przy wzroście tzw. kosztów środowiskowych. Dochodzimy do
pytania: czy da się to udźwignąć i jak to osiągnąć?
Grupa Stalproduktu budowała swoją pozycprzez wiele lat, inwestując w rozwój zdolności
produkcyjnych, zakup wielu linii do profilowania, nowoczesną halę wanien w Segmencie
Cynku, uruchamiając produkcję blach transformatorowych w wysokich gatunkach oraz
dokonując szerokiej modernizacji technicznej linii technologicznych i urządzeń, wychodząc
w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom klientów i wpisując się w trendy rynkowe związane z
poprawą efektywności energetycznej.
Obecnie priorytetem nadal pozostaje utrzymanie konkurencyjności we wszystkich
podstawowych produktach przy minimalizacji wpływu swojej działalności na środowisko
naturalne.
2
Realizowana jest, przyjęta w lutym 2023 r., strategia zrównoważonego rozwoju, której
wiodącym celem jest redukcja CO
2
o 55 proc. do 2030 roku, a w przyszłości osiągnięcie
neutralności klimatycznej. Cel ten będzie osiągnięty poprzez m.in:
inwestycje we własne źródła energii odnawialnej (zarówno w Bochni, jak i w głównych
spółkach Segmentu Cynku),
zakup elektrolizerów celem produkcji tzw. „zielonego” wodoru i zastąpienia nim wodoru
„szarego” w procesie produkcji blach transformatorowych;
zabudowę źródeł kogeneracji (jedno z nich, w ZGH Bolesław”, już funkcjonuje);
poprawę efektywności energetycznej.
Przyjęte kierunki działań strategicznych zakłada także stworzenie nowego segmentu
działalności związanego z realizacją inwestycji w budynki komercyjne na terenie położonym
pomiędzy ulicami Wadowicką i Tischnera w Krakowie.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że rok 2024 nie przyniesie przełomu w zakresie wyników
finansowych Grupy Kapitałowej. Niski poziom cen blach transformatorowych, który miał
swoje odzwierciedlenie już w wynikach 4. kw. 2023 r., nadal się utrzymuje. Problemem jest
również niższy poziom zamówień. Również w Segmentach Profili i Cynku sytuacja
pozostaje trudna, choć wzrost cen cynku w ostatnim okresie napawa nadzieją. Te
niekorzystne warunki będą miały niewątpliwie negatywny wpływ na wyniki sprzedażowe
i finansowe Grupy Stalproduktu w perspektywie co najmniej I półrocza 2024 r.
Stalprodukt S.A. od lat prowadzi politykę regularnej wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy.
Mamy jednak świadomość, w okresie słabszych wyników i niepewnych perspektyw,
inwestorom trudno może być realizować zyski związane z zakupem akcji Stalproduktu.
Dlatego t Zarząd zamierza umieścić w programie najbliższego walnego zgromadzenia
Spółki punkt dotyczący skupu akcji w celu ich umorzenia w liczbie nieprzekraczającej 10
proc. wielkości kapitału zakładowego. Choć takie programy skupu były już wcześniej przez
Spółkę organizowane, to były one ograniczone do posiadaczy akcji imiennych. Tym razem
jednak, również posiadacze akcji na okaziciela będą mogli skorzystać z zaproszenia do
sprzedaży akcji, natomiast dla pozostałych akcjonariuszy oznaczać to będzie wzrost zysku na
akcję i wartości księgowej na akcję (po wcześniejszym umorzeniu nabytych akcji).
Zakładamy, że dla naszych inwestorów będzie to interesująca alternatywa w stosunku do
wypłaty dywidendy.
Dziękuję zarządom, kadrze kierowniczej oraz pracownikom spółek Grupy za zaangażowanie
w osiągniecie dodatnich wyników. Nie ukrywam, że rok 2024 przynosi nowe, jeszcze większe
wyzwania, które wymaga kolejnych, często trudnych decyzji oraz wspólnego wysiłku
zarządów spółek oraz wszystkich interesariuszy.
Piotr Janeczek
Prezes Zarządu - Dyrektor Generalny
Stalprodukt S.A.