LESS S.A.
Sprawozdanie finansowe za rok zakończony dnia 31 grudnia 2023 roku
(w tysiącach PLN)
Zasady (polityki) rachunkowości oraz dodatkowe noty objaśniające do jednostkowego sprawozdania finansowego
załączone na stronach od 9 do 60 stanowią jego integralną część
13/61
Spółka rozpoznaje składnik aktywów z tytułu podatku odroczonego bazując na założeniu, że w przyszłości zostanie osiągnięty
zysk podatkowy pozwalający na jego wykorzystanie. Pogorszenie uzyskiwanych wyników podatkowych w przyszłości
mogłoby spowodować, że założenie to stałoby się nieuzasadnione. Zarząd szacuje, że ujęte składniki aktywów z tytułu podatku
odroczonego będą realizowane. Szczegóły dotyczące rozliczenia podatku odroczonego przedstawiono w nocie 15.
• Wycena rezerw z tytułu świadczeń pracowniczych
Rezerwy z tytułu świadczeń pracowniczych są szacowane przez Spółkę, przyjmując odpowiednie założenia dotyczące
wskaźnika inflacji, stopy dyskontowej, stopy rotacji personelu, szacunkowego średniego realnego rocznego wzrostu
wynagrodzeń oraz wartości bieżących prognozowanych podstaw wypłat odpraw emerytalnych. Przyjęte w tym celu założenia
zostały przedstawione w nocie 22.
• Niepewność związana z rozliczeniami podatkowymi
Regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz obciążeń związanych
z ubezpieczeniami społecznymi podlegają częstym zmianom. Te częste zmiany powodują brak odpowiednich punktów
odniesienia, niespójne interpretacje oraz nieliczne ustanowione precedensy, które mogłyby mieć zastosowanie. Obowiązujące
przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice w opiniach, co do interpretacji prawnej przepisów
podatkowych, zarówno pomiędzy organami państwowymi jak i organami państwowymi i przedsiębiorstwami.
Rozliczenia podatkowe oraz inne obszary działalności (na przykład kwestie celne czy dewizowe) mogą być przedmiotem
kontroli organów, które uprawnione są do nakładania wysokich kar i grzywien, a wszelkie dodatkowe zobowiązania
podatkowe, wynikające z kontroli, muszą zostać zapłacone wraz z wysokimi odsetkami. Te warunki powodują, że ryzyko
podatkowe w Polsce jest większe niż w krajach o bardziej dojrzałym systemie podatkowym.
W konsekwencji, kwoty prezentowane i ujawniane w sprawozdaniach finansowych mogą się zmienić w przyszłości w wyniku
ostatecznej decyzji organu kontroli podatkowej.
Z dniem 15 lipca 2016 roku do Ordynacji Podatkowej zostały wprowadzone zmiany w celu uwzględnienia postanowień
Ogólnej Klauzuli Zapobiegającej Nadużyciom (GAAR). GAAR ma zapobiegać powstawaniu i wykorzystywaniu sztucznych
struktur prawnych tworzonych w celu uniknięcia zapłaty podatku w Polsce. GAAR definiuje unikanie opodatkowania, jako
czynność dokonaną przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach
z przedmiotem i celem przepisy ustawy podatkowej. Zgodnie z GAAR taka czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści
podatkowej, jeżeli sposób działania był sztuczny. Wszelkie występowanie (i) nieuzasadnionego dzielenia operacji,
(ii) angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego, (iii) elementów
wzajemnie się znoszących lub kompensujących oraz (iv) inne działania o podobnym działaniu do wcześniej wspomnianych,
mogą być potraktowane jako przesłanka istnienia sztucznych czynności podlegających przepisom GAAR. Nowe regulacje
będą wymagać znacznie większego osądu przy ocenie skutków podatkowych poszczególnych transakcji.
Wdrożenie powyższych przepisów umożliwi polskim organom kontroli podatkowej kwestionowanie realizowanych przez
podatników prawnych ustaleń i porozumień, takich jak restrukturyzacja i reorganizacja spółki.
Spółka ujmuje i wycenia aktywa lub zobowiązania z tytułu bieżącego i odroczonego podatku dochodowego przy zastosowaniu
wymogów MSR 12 Podatek dochodowy w oparciu o zysk (stratę podatkową), podstawę opodatkowania, nierozliczone straty
podatkowe, niewykorzystane ulgi podatkowe i stawki podatkowe, uwzględniając ocenę niepewności związanych
z rozliczeniami podatkowymi.
Gdy istnieje niepewność co do tego, czy i w jakim zakresie organ podatkowy będzie akceptował poszczególne rozliczenia
podatkowe transakcji, Spółka ujmuje te rozliczenia uwzględniając ocenę niepewności.
Zdaniem Spółki na dzień 31 grudnia 2023 roku nie zaistniała konieczność utworzenia rezerw na rozpoznane i policzalne ryzyko
podatkowe.
Jeżeli w ocenie Spółki jest prawdopodobne, że podejście do kwestii podatkowej lub grupy kwestii podatkowych będzie
zaakceptowane przez organ podatkowy, Spółka określi dochód do opodatkowania (stratę podatkową), podstawę
opodatkowania, niewykorzystane straty podatkowe, niewykorzystane ulgi podatkowe i stawki podatkowe z uwzględnieniem
podejścia do opodatkowania planowanego lub zastosowanego w swoim zeznaniu podatkowym.
Jeżeli Spółka stwierdzi, że nie jest prawdopodobne, że organ podatkowy zaakceptuje podejście Spółki do kwestii podatkowej
lub grupy kwestii podatkowych, wówczas Spółka odzwierciedli wpływ niepewności przy ustalaniu dochodu do opodatkowania
(straty podatkowej), niewykorzystanych strat podatkowych, niewykorzystanych ulg podatkowych lub stawek podatkowych.
Spółka odzwierciedli ten efekt za pomocą jednej z następującej metod, która w danej sytuacji pozwala lepiej wycenić
niepewność:
• najbardziej prawdopodobny scenariusz – jest to pojedyncza kwota spośród możliwych wyników,
• wartość oczekiwana - jest to suma kwot ważonych prawdopodobieństwem spośród możliwych wyników.
7. Podstawa sporządzenia sprawozdania finansowego
Niniejsze sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z zasadą kosztu historycznego.