Półroczne sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za I półrocze 2024 r.
Raport półroczny za I półrocze 2024 r.
8
8
Istotnym ryzykiem, które ujawniło się pod koniec lutego 2022 r. jest ryzyko ograniczenia sprzedaży na rynek Ukrainy i zaprzestanie
sprzedaży do Rosji, w wyniku konfliktu rosyjsko – ukraińskiego i prowadzonej na terenie Ukrainy wojny. Pełne skutki handlowe i
gospodarcze konsekwencje konfliktu są obecnie niepewne. Wiele krajów wprowadziło liczne sankcje przeciwko Rosji w celu
wywarcia presji ekonomicznej, w tym nowy unijny pakiet sankcji w zakresie importu LPG z Rosji (który realnie wejdzie w życie pod
koniec grudnia 2024 r.) i spowoduje konieczność zakupu tego paliwa z droższych źródeł. W Polsce gaz LPG jest blisko 2,4 x tańszy
od benzyny. LPG z Rosji w 2023 r. w Polsce był w hurcie średnio o 18% tańszy, niż nierosyjski. Jednakże podaż gazu na rynkach
światowych jest duża, USA gromadzi obecnie rekordowe zapasy, a Rosja, pozbawiona dostępu do rynku UE, będzie próbowała
sprzedawać gaz w niższej cenie na rynkach pozaeuropejskich po atrakcyjnej cenie – częściowo wypychając stamtąd droższe
paliwo nieobjęte sankcjami.
W świetle zmian klimatycznych, akcentowany ekologiczny aspekt napędzania samochodów gazem oraz utrzymująca się korzystna
relacja cen autogazu i paliw konwencjonalnych: benzyny oraz diesla, powinny przekładać się na utrzymanie zainteresowania
montażem instalacji gazowych, a w konsekwencji korzystnie wpływać na wartość przychodów ze sprzedaży Spółki w kolejnych
okresach.
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na
poziom sprzedaży i marż.
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące:
– czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie i Izraelu,
– skutki sankcji nakładanych na Rosję,
– dostępność i wzrosty cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,
– kształtowanie się otoczenia makroekonomicznego, w szczególności w zakresie: cen ropy naftowej i różnicy cen paliw
konwencjonalnych w stosunku do autogazu na poszczególnych rynkach działania, poziomu kursów walut, aktywności
konsumentów i konkurentów oraz polityki fiskalnej wobec autogazu na istotnych dla spółki rynkach,
– upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego,
– zmiana regulacji homologacyjnych,
– zmiana lokalnych walut na rynkach eksportowych klientów wobec EUR i USD - w których rozliczana jest sprzedaż eksportowa,
– kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa,
– poziom nasycenia infrastrukturą stacji paliwowych o możliwość tankowania autogazu oraz liczby warsztatów wykonujących
usługę montażu instalacji autogazu w państwach będących obecnymi lub potencjalnymi rynkami zbytu;
– import samochodów używanych,
– dostępne programy wsparcia i dofinansowań w zakresie produktów oferowanych przez AC
– rozwój branży motoryzacyjnej, w tym rynku pojazdów niskoemisyjnych,
– aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki,
– w warunkach wysokiej inflacji możliwość przełożenia wzrostu kosztów produkcji na ceny produktów na konkurencyjnym rynku,
– inwestycje sprzedażowe w umocnienie pozycji rynkowej Spółki oraz świadomości marki instalacji gazowych STAG na rynku,
– poprawę efektywności kosztowej,
– realizację rozpoczętych projektów badawczo – rozwojowych nad nowymi produktami oraz przygotowanie ich homologacji i
procesów produkcyjnych oraz sprawną komercjalizację.