KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 1
S P R A W O Z D A N I E Z A R Z Ą D U
Z DZIAŁANOŚCI EMITENTA ZA I PÓŁROCZE 2024 R.
Sprawozdanie poniższe sporządzono uwzględniając postanowienia § 68 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia Ministra
Finansów z dn. 29.03.2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów
papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa
państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. 2018, poz. 757)
I. INFORMACJE OGÓLNE O SPÓŁCE
Nazwa: Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna (KPPD-Szczecinek S.A.)
Siedziba:
Siedzibą Spółki jest: Szczecinek, woj. zachodniopomorskie
Adres: 78-400 Szczecinek, ul. Waryńskiego 2
Telefony: 94 37 49 700; 94 37 42 711
Fax: 94 37 49 780; 94 37 49 782
Internet: www.kppd.pl, e-mail: kppd@kppd.pl,
Kapitał zakładowy: 5 094 336,00 zł (opłacony w całości)
Forma prawna: spółka prawa handlowego - spółka akcyjna
Oddziały
W skład KPPD-Szczecinek S.A. wchodzi 12 oddziałów rozmieszczonych we wschodniej części województwa
zachodniopomorskiego:
1) 8 zakładów przetwarzających surowiec tartaczny iglasty: w Drawsku Pomorskim, Kaliszu Pomorskim,
Krosinie, Łubowie, Manowie, Sławoborzu, Świdwinie i Świerczynie wraz z filią w Czaplinku,
2) 2 zakłady przetwarzające surowiec tartaczny liściasty: w Kołaczu i Wierzchowie (w likwidacji),
3) zakład produkujący płyty liściaste klejone w Białogardzie, będący filią Oddziału w Kołaczu,
4) skład fabryczny w Koszalinie (aktualnie wydzierżawiony),
5) Ośrodek Wczasowo – Kolonijny w Dźwirzynie (aktualnie wydzierżawiony).
W siedzibie Spółki mieści się Biuro Spółki, w skład którego wchodzi również Skład Handlowo Techniczny,
nie posiadający statusu oddziału.
Podstawa prawna
Spółka działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz innych właściwych przepisów prawa
i postanowień Statutu.
Sąd Rejestrowy
Sądem Rejestrowym dla Spółki jest Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego
ul. Gen. Andersa 34, 75-950 Koszalin. Postanowieniem z 07 listopada 2001 r. Sąd Rejonowy w Koszalinie,
IX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego wpisał Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółkę
Akcyjną do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000059703.
Czas trwania Spółki
Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
Historia Spółki
Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna z siedzibą w Szczecinku powstało
w wyniku kolejnych przekształceń przedsiębiorstwa państwowego funkcjonującego pod nazwą Rejon Przemysłu
Leśnego w Szczecinku, które utworzone zostało na mocy Zarządzenia Ministra Leśnictwa z dniem 01 stycznia
1950 r.
1. 18 kwietnia 1964 r. - Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego zmienił nazwę przedsiębiorstwa
na Okręgowe Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego w Szczecinku.
2. Z dniem 01 stycznia 1969 r. na mocy zarządzenia Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,
Przedsiębiorstwo zostało pączone z Okręgowym Przedsiębiorstwem Przemysłu Drzewnego w Słupsku
i Biurem Zbytu Drewna w Szczecinku przejmując ich majątek i zachowując swoją dotychczasową
nazwę.
3. 01 lipca 1975 r. - w wyniku nowego podziału administracyjnego kraju Przedsiębiorstwo podzielone zostało
na trzy jednostki. Z jednostek położonych na terenie województwa koszalińskiego - na mocy Zarządzenia
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 2
Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - utworzone zostało Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu
Drzewnego
4. 15 lutego 1995 r. - Minister Przekształceń Własnościowych zmienił status prawny Firmy
z przedsiębiorstwa państwowego na jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, która dnia 1 czerwca 1995 r.
została wpisana do Rejestru Handlowego prowadzonego przez Sąd Gospodarczy w Koszalinie pod nazwą:
„Koszalińskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego Spółka Akcyjna”.
5. 16 stycznia 1996 r. - 60% akcji Spółki KPPD - Szczecinek S.A. zostało wniesione przez Ministra
Przekształceń Własnościowych do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, z czego 33% akcji objął X NFI
- późniejszy Foksal NFI S.A.
6. 28 czerwca 1996 r. - Skarb Państwa zlecił Spółce dokonanie nieodpłatnego udostępnienia uprawnionym
pracownikom 15% akcji Spółki, a reszta ( 25%) pozostała w jego gestii.
7. Zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z 9 października 1997 r. kapitał akcyjny
Spółki został podwyższony w drodze emisji akcji serii B. Dodatkową serię objęli dotychczasowi
akcjonariusze. Zmieniło to w istotny sposób strukturę akcjonariatu. Pakiet większościowy posiadany przez
NFI Foksal S.A. zwiększył się prawie do 55%.
8. 14 sierpnia 1998 r. - akcje Spółki zostały dopuszczone przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd
do obrotu publicznego i od tej pory Spółka posiada status spółki publicznej.
9. W maju 2000 r. Spółka otrzymała certyfikat FSC (system kontroli pochodzenia produktów), który dotyczy
użycia drewna z certyfikowanych obszarów leśnych do własnej produkcji.
10. 15 listopada 2002 r. – Spółka otrzymała certyfikat jakości ISO 9001;2000.
11. 15 stycznia 2003 r. - akcje Spółki zadebiutowały na rynku CeTO.
12. 17 kwietnia 2003 r. - nastąpiły znaczące zmiany w akcjonariacie Spółki. Dotychczasowy podmiot
dominujący, Foksal NFI S.A., sprzedał na rzecz spółki menedżersko-pracowniczej Drembo” sp. z o.o.
wszystkie posiadane akcje KPPD-Szczecinek S.A., stanowiące prawie 49% jej kapitału zakładowego.
13. 05 września 2007 r. - Skarb Państwa przestał być akcjonariuszem Spółki bowiem odpowiadając
na wezwanie Kronospan Holdings Ltd z siedzibą na Cyprze zbył cały posiadany pakiet akcji Spółki,
stanowiący prawie 16% jej kapitału zakładowego.
14. 17 października 2007 r. - nastąpił debiut giełdowy akcji Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie S.A. Spółka zakwalifikowana została do sektora „przemysł drzewny” pod nazwą KPPD
(symbol KPD).
15. 28 kwietnia 2008 r. - nastąpiła zmiana największego ze znaczących inwestorów. Kronospan Holdings
Ltd. z Cypru sprzedał cały posiadany pakiet akcji, stanowiący 21,71% kapitału zakładowego, swojej
spółce zależnej Kronospan Szczecinek Sp. z o.o.
16. 01 maja 2010 r. - Spółka przeniosła swoją siedzibę do nowego budynku w Szczecinku przy
ul. Waryńskiego 2.
17. W listopadzie 2011 r. rozpoczęto budowę nowego tartaku w Kaliszu Pom.
18. 31 maja 2012 r. - zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Budowy Maszyn „MADREW”
w Szczecinku.
19. We wrześniu 2013 r. przeprowadzono próbny rozruch i rozpoczęto testowanie całej linii w nowym
tartaku w Kaliszu Pom., a 30 maja 2014 r. dokonano odbioru technicznego.
20. 31 lipca 2014 r. - zlikwidowano Oddział Spółki: Skład Fabryczny nr 1 w Szczecinku.
21. 28 września 2016 r. ponownie nastąpiła zmiana największego ze znaczących inwestorów. Kronospan
Szczecinek Sp. z o.o. sprzedał cały posiadany pakiet akcji, stanowiący 21,71% kapitału zakładowego,
spółce powiązanej Menadile Holdings Co. Ltd. z Cypru.
22. 01 maja 2020 r. zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Przemysłu Drzewnego w Czaplinku,
przekształcając go w filię ZPD Świerczyna.
23. Z dniem 01 stycznia 2021 r. wydzierżawiono Skład Fabryczny nr 2 w Koszalinie.
24. Z dniem 01 stycznia 2024 r. zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Przemysłu Drzewnego
w Białogardzie, przekształcając go w Filię ZPD Kołacz.
Podstawowy przedmiot działalności Spółki
Spółka należy do sektora przemysłu drzewnego – przemysł tartaczny.
Główna działalność Spółki jest sklasyfikowana wg PKD 2007 w klasie 16.10.Z Produkcja wyrobów
tartacznych.
W ofercie Spółki znajdują się zarówno wyroby z drewna iglastego, jak i liściastego.
W zakresie drewna iglastego Spółka oferuje:
1) tarcicę obrzynaną i nieobrzynaną, świeżą, suszoną, struganą i impregnowaną - głównie sosnową,
a w niewielkich ilościach również świerkowo-modrzewiową,
2) elementy konstrukcyjne na więźby dachowe i konstrukcje domów, suszone, strugane i impregnowane,
3) płyty klejone,
4) podkłady kolejowe i ogrodowe,
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 3
5) fryzy do produkcji mebli i innych wyrobów,
6) elementy małej architektury określane jako program ogrodowy,
7) brykiety.
Podstawowym surowcem stanowiącym w produkcji około 95% - jest drewno sosnowe; 5% przerabianego
surowca to surowiec świerkowo-modrzewiowy.
W zakresie drewna liściastego w Spółce produkuje się:
1) tarcicę nieobrzynaną, świeżą, suszoną, parzoną,
2) fryzy,
3) elementy meblowe,
4) płyty klejone,
5) podkłady kolejowe i ogrodowe,
6) brykiety.
Podstawowym surowcem jest drewno bukowe i dębowe, a w mniejszych ilościach przerabia się również drewno
brzozowe, olchowe, jesionowe, grabowe, osikowe i topolowe.
Skład Handlowo-Techniczny w swojej ofercie posiada narzędzia i części zamienne do maszyn dla przemysłu
tartacznego.
II. OPIS ISTOTNYCH DOKONAŃ LUB NIEPOWODZEŃ WRAZ Z WYKAZEM
NAJWAŻNIEJSZYCH ZDARZEŃ
W ocenie zarządu w I półroczu 2024 r. do istotnych niepowodzeń należy zaliczyć utrzymujący się trend spadku
przychodów ze sprzedaży (o 29% w I półroczu 2023 r. i o 14% w 2024 r.). Głównym powodem spadku poziomu
przychodów ze sprzedaży są malejące ceny sprzedaży.
III. WSKAZANIE CZYNNIKÓW I ZDARZEŃ, W TYM O NIETYPOWYM CHARAKTERZE,
MAJĄCYCH ISTOTNY WPŁYW NA SKRÓCONE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
Przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 177 mln (o 30 mln niższy niż w I półroczu 2023 r.). Sprzedaż
krajowa była niższa o 19%, natomiast sprzedaż eksportowa o 6%. Główny wpływ na spadek przychodów ze
sprzedaży miał utrzymujący się spadek koniunktury, co przekładało się na dużą presję cenową ze strony
kontrahentów Powoduje to brak możliwości przełożenia wysokich kosztów surowca i energii na klientów,
a ceny produktów zmniejszono do poziomu akceptowalnego przez naszych kontrahentów oraz cen
proponowanych przez firmy z Rumuni, Bułgarii, Słowacji i Chorwacji.
Ustabilizowanie się rynku energetycznego spowodowało spadek cen na produkty uboczne (trociny i zrębki).
Przełożyło się to na zmniejszenie przychodów ze sprzedaży i wyniku na sprzedaży o 7 mln zł.
Znaczące zmniejszenie przychodów ze sprzedaży było najważniejszym czynnikiem rzutującym na poniesienie
straty finansowej w wysokości 14,8 mln. Przełożyło się to na wzrost zadłużenia kredytowego Spółki o 16 mln
w odniesieniu do stanu na 30.06.2023 r. Środki pieniężne utrzymują się na poziomie 11,5 mln (w tym tzw.
lokata ogniowa 5 mln zł).
Mając na względzie poprawę płynności finansowej zmniejszono poziom zapasów o 11 mln w odniesieniu do
stanu na 30.06.2023 r.
IV. OPIS ZMIAN ORGANIZACJI GRUPY KAPITAŁOWEJ, W TYM W WYNIKU POŁĄCZENIA
JEDNOSTEK, UZYSKANIA LUB UTRATY KONTROLI NAD JEDNOSTKAMI ZALEŻNYMI ORAZ
INWESTYCJAMI DŁUGOTERMINOWYMI, A TAKŻE PODZIAŁU, RESTRUKTURYZACJI LUB
ZANIECHANIA DZIAŁALNOŚCI ORAZ WSKAZANIE JEDNOSTEK PODLEGAJĄCYCH
KONSOLIDACJI
Spółka nie jest ani jednostką dominującą ani znaczącym inwestorem. Nie posiada żadnych akcji i udziałów
innych osób prawnych.
W I półroczu 2024 r. zaszły zmiany w strukturze wewnętrznej Spółki, w ten sposób, że z dniem 01 stycznia
zlikwidowano Oddział Spółki: Zakład Przemysłu Drzewnego w Białogardzie, przekształcając go w filię ZPD
Kołacz.
W maju 2024 r. rozpoczęto działania zmierzające do likwidacji Oddziału ZPD Wierzchowo, przerabiającego
surowiec liściasty.
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 4
V. STANOWISKO ZARZĄDU ODNOŚNIE DO MOŻLIWOŚCI ZREALIZOWANIA
PUBLIKOWANYCH PROGNOZ WYNIKÓW
Spółka nie publikowała prognozy wyników na 2024 r.
VI. AKCJONARIUSZE POSIADAJĄCY CO NAJMNIEJ 5% OGÓLNEJ LICZBY GŁOSÓW
NA WALNYM ZGROMADZENIU. ZMIANY W STRUKTURZE WŁASNOŚCI ZNACZNYCH
PAKIETÓW AKCJI
Od czasu publikacji ostatniego raportu okresowego (raport za I kwartał 2024 r., opublikowany w dniu
15.05.2024 r.) oraz publikacji raportu bieżącego nr 15/2024 (wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5%
głosów na WZA w dn. 28.05.2024 r.), Spółka nie otrzymała żadnego zawiadomienia o zmianie posiadania akcji
wśród znaczących akcjonariuszy. Na dzień publikacji niniejszego raportu, struktura właścicielska znacznych
pakietów akcji przedstawia się następująco:
Akcjonariusz
Liczba akcji
w szt.
Udział
w kapitale
zakładowym
w %
Liczba głosów
w szt.
Udział
w ogólnej
liczbie głosów
na WZA w %
Menadile Holdings Co. Limited 352.241 21,71 352.241 21,71
Tarko Sp. z o.o. 351.213 21,65 351.213 21,65
TLH Verwaltungs und Beteiligungs
GmbH
270.884 16,70 270.884 16,70
Drembo Sp. z o.o. 224.686 13,85 224.686 13,85
Kalina Sp. z o.o. i Drzewiarze Sp.k. 146.694 9,04 146.694 9,04
Kalina Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp.k. 93.704 5,78 93.704 5,78
VII. ZESTAWIENIE STANU POSIADANIA AKCJI EMITENTA PRZEZ OSOBY ZARZĄDZAJĄCE
I NADZORUJĄCE ORAZ ZMIANY W STANIE POSIADANIA
W okresie od przekazania poprzedniego raportu okresowego (raport za I kwartał 2024 r., opublikowany w dniu
15.05.2024 r.) Spółka nie otrzymała od żadnej z tych osób informacji o zmianie stanu posiadania przez nich
akcji Spółki, zatem wg stanu na dzień przekazania niniejszego raportu w posiadaniu osób zarządzających
i nadzorujących znajdują się akcje Spółki zgodnie z poniższym zestawieniem:
Osoby zarządzające:
Marek Szumowicz-Włodarczyk prezes Zarządu 4 545 sztuk
Bożena Czerwińska-Lasak wiceprezes Zarządu 118 sztuk
Robert Lubczyk członek Zarządu nie posiada
Eliza Stępniewska prokurent 2 083 sztuk
Danuta Kotowska prokurent 340 sztuk
Grzegorz Mania prokurent 8 sztuk
Osoby nadzorujące
Joanna Połetek-Żygas przewodnicząca RN nie posiada
Andrzej Gruse wiceprzewodniczący RN nie posiada
Zenon Wnuk sekretarz RN 350 sztuk
Joanna Jodłowska członek RN nie posiada
Marek Jarmoliński członek RN nie posiada
Ogółem w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących znajduje się 7.444 szt. akcji Spółki o łącznej
wartości nominalnej 23.374,16 zł, co stanowi 0,46% kapitału zakładowego.
VIII. ISTOTNE POSTĘPOWANIA TOCZĄCE SIĘ PRZED SĄDEM, ORGANEM WŁAŚCIWYM DLA
POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO LUB ORGANEM ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ,
DOTYCZĄCE ZOBOWIĄZAŃ ORAZ WIERZYTELNOŚCI
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 5
Sytuacja nie uległa zmianie w stosunku do informacji przekazanych w raporcie za I kwartał 2024 r.
IX. INFORMACJE O ZAWARCIU TRANSAKCJI Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI, JEŻELI
ZOSTAŁY ZAWARTE NA INNYCH WARUNKACH NIŻ RYNKOWE
W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły tego typu transakcje.
X. INFORMACJE O UDZIELENIU PRZEZ SPÓŁKĘ PORĘCZEŃ KREDYTU LUB POŻYCZKI LUB
UDZIELENIU GWARANCJI O ZNACZĄCEJ WARTOŚCI
Zdarzenia takie nie wystąpiły.
XI. OPIS PODSTAWOWYCH ZAGROŻEŃ I RYZYK ZWIĄZANYCH Z POZOSTAŁYMI
MIESIĄCAMI ROKU OBROTOWEGO
W prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwo Spółki narażone jest na wpływ określonych
czynników ryzyka, jednak są to zagrożenia o względnie stałym charakterze i nie ulegają znaczącym zmianom
w stosunku do przedstawianych w poprzednich raportach i w raporcie rocznym za 2023 r.
RYZYKO ZWIĄZANE Z CENAMI SUROWCA I ZASADAMI JEGO SPRZEDAŻY
Głównym dostawcą surowca do produkcji są Lasy Państwowe (około 90%). Monopolistyczna pozycja pozwala
im na dosyć swobodne kształtowanie zasad sprzedaży surowca i jego cen, a coroczne zmiany zasad sprzedaży
surowca leśnego są bardzo uciążliwe. W układzie rodzajowym kosztów wartość zakupu surowca i materiałów
drzewnych stanowi ponad 50%. Powoduje to dużą wrażliwość wyników Spółki na wahania jego cen. Jeszcze
ważniejszą sprawą jest dla Spółki wolumen surowca możliwy do uzyskania. Ten zaś zależy ściśle od zasad
sprzedaży ustalanych przez Lasy Państwowe. W bieżących roku wygasają 2-letnie zasady dotyczące sprzedaży
surowca leśnego i Lasy Państwowe pracują nad nowym projektem zasad.
Gdyby ilość zakupionego surowca zmniejszyła się znacznie, Spółka mogłaby mieć poważne problemy
ekonomiczne.
Próbą uniezależnienia się od głównego dostawcy jest inwestowanie przez Spółkę w tzw. dalszy przerób,
co pozwoli nabywać materiał do przerobu od wielu dostawców oraz koncentracja przetarcia, co pozwoli, przy
zmniejszonych pozostałych kosztach jednostkowych, na konkurowanie z innymi firmami na poziomie zakupu
surowca.
Dodatkowo pojawiło się ryzyko związane z utratą przez poszczególne Regionalne Dyrekcje Lasów
Państwowych certyfikatów FSC, co spowoduje ograniczenie możliwości sprzedaży certyfikowanych wyrobów
drzewnych. Spółka posiada drugi certyfikat PFCE, ale nie jest on uznawany przez wszystkich klientów.
RYZYKO KURSOWE
Spółka obecnie prawie 40% przychodów ze sprzedaży uzyskuje na rynkach zagranicznych. Część (około 3%)
kontraktów krajowych zawierana jest w cenach będących równowartością EUR. Ponadto około 40% sprzedaży
skierowana jest do klientów, którzy przerabiają półfabrykaty Spółki i swoje wyroby eksportują do krajów strefy
EUR. Wszystko to powoduje istotną zależność wyników Spółki od kursu EUR.
Spółka stosuje narzędzia zabezpieczające wahania kursowe (forward) oraz częściowo niweluje ryzyko kursowe
zakupami materiałów i maszyn ze strefy EUR oraz poprzez zaciąganie kredytów walutowych i umów
leasingowych.
Kontrakty terminowe typu forward są zawierane w ramach limitów ustalonych przez banki.
Spółka stopniowo realizuje posiadane transakcje stosownie do wysokości wpływów walutowych. Mimo
podejmowanych powyższych działań Spółka nie może zapewnić całkowitej niwelacji ryzyka kursu walutowego.
RYZYKO ZWIĄZANE Z KONDYCJĄ EKONOMICZNO-FINANSOWĄ KLIENTÓW FIRMY
Spadek koniunktury, zwłaszcza w budownictwie i meblarstwie, niekorzystne relacje kursowe, a także wzrost
kosztów pracy, mogą wpłynąć na osłabienie kondycji finansowej klientów krajowych, co w konsekwencji może
spowodować dalszy spadek popytu na wyroby Spółki. Istnieje także ryzyko utraty należności. Aby temu
zapobiec Spółka dywersyfikuje rynki zbytu (geograficznie i branżowo) oraz posiada ubezpieczenie części
należności. Jednocześnie korzysta z informacji wywiadowni gospodarczych w celu sprawdzenia wiarygodności
kredytowej swoich kontrahentów.
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 6
RYZYKO POŻAROWE
Ze względu na prowadzone procesy technologiczne, w wyniku których mogą powstać iskry oraz niebezpieczne
mieszaniny pyłów i oparów, Spółka narażona jest na ryzyko zagrożenia pożarowego. Wystąpienie zdarzenia
ogniowego może spowodować znaczne straty materialne.
Ryzyko to jest ograniczone poprzez rozproszenie majątku, a także zwiększenie nadzoru, również przez podmioty
zewnętrzne specjalizujące się w prewencji przeciwpożarowej. Dodatkowo Spółka, w miejsce płaconej
ubezpieczycielom składki, zgromadziła środki finansowe na pokrycie ewentualnych strat spowodowanych
ogniem.
Ustawicznie prowadzone są w Spółce działania mające na celu ograniczenie ryzyka ogniowego.
W związku ze zmianą polityki firm ubezpieczeniowych, co było następstwem wzrostu szkodowości w branży
drzewnej, Spółka ma problemy z ubezpieczeniem posiadanego majątku w pełnym zakresie ącznie z ryzykiem
ogniowym), znajdującego się w tartakach. Taka sytuacja może się przełożyć na pogorszenie wyniku
w przypadku wystąpienia wysokich strat spowodowanych pożarem. Prowadzone we współpracy z brokerem
i firmą ubezpieczeniową działania doprowadziły do ubezpieczenia trzech lokalizacji. Prowadzone są dalsze
działania majce na celu objęcie ochroną ubezpieczeniowa kolejnej lokalizacji.
RYZYKO ZWIĄZANE Z UTRATĄ PRACOWNIKÓW WYKWALIFIKOWANYCH
Z uwagi na charakter działalności produkcyjnej Spółki, istotnymi czynnikami determinującymi tą działalność
są wiedza i doświadczenie pracowników. Biorąc pod uwagę pojawienie się atrakcyjnych pracodawców
(jednostki wojskowe) w pobliżu miejscowości, gdzie zlokalizowane są oddziały Spółki, istnieje potencjalne
ryzyko odejścia pracowników wykwalifikowanych. Wysoki udział kosztów robocizny w kosztach ogółem
(ponad 21%, a łącznie z outsourcingiem 24%) - w zestawieniu ze wzrostem kosztów surowca leśnego i energii
oraz spadkiem przychodów ze sprzedaży - ogranicza możliwości zwiększenia poziomu płac w celu zatrzymania
pracowników wykwalifikowanych, a dynamika wzrostu minimalnego wynagrodzenia, oprócz wzrostu kosztów,
powoduje też spłaszczenie wynagrodzeń.
Poziom wynagrodzeń może stanowić również barierę w pozyskaniu nowych pracowników.
W celu ograniczenia tego ryzyka Spółka stwarza również możliwości podwyższenia umiejętności zawodowych,
co pozwala na planowanie rezerwy kadrowej. Realizowane zadania inwestycyjne są ukierunkowane m.in. na
zmniejszenie pracochłonności.
RYZYKO WYNIKAJĄCE Z MOŻLIWOŚCI WYSTĄPIENIA WYPADKÓW PRZY PRACY
Spółka zatrudnia obecnie ponad 900 pracowników, a około 150 osób pracuje w firmach zewnętrznych.
Ze względu na fakt, że Spółka zajmuje się przetarciem surowca drzewnego, w toku wykonywania czynności
związanych z jego obróbką może dojść do wypadków przy pracy. Dotyczy to pracowników obsługujących linie
technologiczne oraz gniazda obróbcze.
W związku z powyższym w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy powodującego istotny uszczerbek na
zdrowiu pracownika - może dojść do sytuacji, w której szkoda pracownika nie zostanie zrekompensowana
w pełni przez ubezpieczenie wypadkowe i na podstawie art. 435 oraz art. 444 - 446 Kodeksu Cywilnego
pracownik będzie mógł domagać się odszkodowania uzupełniającego od Spółki. W przypadku śmierci
pracownika odszkodowania będą mogli domagać się jego najbliżsi.
W celu ograniczenia ryzyka Spółka przykłada dużą uwagę do szkoleń prewencyjnych oraz posiada polisę OC.
RYZYKA ZWIĄZANE Z OTOCZENIEM, W JAKIM EMITENT PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ
RYZYKO ZWIĄZANE Z KONKURENCJĄ NA POZIOMIE ZAKUPU SUROWCA
Dla Spółki najbardziej istotna konkurencja nie funkcjonuje w zakresie sprzedaży wyrobów, lecz w fazie zakupu
surowca. W Polsce istnieje szereg firm o poziomie przetarcia porównywalnym z KPPD lub zajmujących się
handlem surowcem, dla których koszty transportu nie są barierą zakupową. Dodatkowo na tradycyjnie naszym
rynku zakupów surowca funkcjonują firmy z Niemiec, Szwecji i Chin (lub pośrednicy działający na ich rzecz),
którzy przy odpowiednim ukształtowaniu się relacji kursowych mogą licytować wyższe ceny zakupu na
przetargach.
Gdyby zasady sprzedaży drewna nadal zmieniły się niekorzystnie, powstałoby poważne zagrożenie szczególnie
nagłego wzrostu cen surowca w wyniku silnej konkurencji - przy niezrównoważeniu popytu i podaży na rynku
surowcowym.
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 7
Ponadto w grudniu 2019 r. został przyjęty jako europejska strategia Zielony Ład. Zielony Ład (Green Deal) to
projekt reform polityki klimatycznej Unii Europejskiej, który dotyka bardzo wielu sektorów: energetyki, sektora
wydobywczego, budownictwa, transportu i mobilności, odpadów i gospodarki cyrkularnej, rolnictwa,
zarządzania wodą. Dotyka również w istotny sposób polskiego leśnictwa i ochronę przyrody.
Założeniem Zielonego Ładu jest objęcie 30% powierzchni naszego kraju ochroną bioróżnorodności oraz
10% ochroną ścisłą. Może to bardzo istotnie ograniczyć podaż surowca leśnego. Aktualnie trudno jednak
przewidzieć jego wpływ na naszą działalność w przyszłości.
RYZYKO ZWIĄZANE ZE WZROSTEM CEN ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Koszty energii w strukturze kosztów za I łrocze 2024 r. stanowią 4,4% i wynoszą 8 mln (w I półroczu
2023 r. stanowiły 5% i wynosiły 10 mln zł).
W przypadku kolejnych zmian na rynku energii wpływających na wzrost jej cen będzie to negatywnie
oddziaływać na wyniki Spółki. Aktualnie część energii jest nabywana w ramach kwartalnych umów, a część na
rynku SPOT.
Spółka może ograniczyć koszty energii poprzez produkcję energii cieplnej i elektrycznej w instalacjach
wysokosprawnych układów kogeneracyjnych. Wymaga to jednak znacznych nakładów inwestycyjnych.
Na bieżąco wprowadzane są przedsięwzięcia mające na celu zmniejszenie zużycia energii. We wszystkich
oddziałach zamontowano instalacje fotowoltaiczne oraz oświetlenie energooszczędne.
W okresie zimowym istnieje również ryzyko wprowadzenia ograniczeń w dostawach energii elektrycznej do
zakładów przemysłowych.
POLITYKA MAKROEKONOMICZNA POLSKI
Polityka makroekonomiczna Polski ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania Spółki, głównie w sferze jej
wpływu na wahania kursów walut oraz stóp procentowych. Spółka jest narażona na ryzyko związane z kursami
walutowymi, co zostało opisane w punkcie Ryzyko kursowe.
Popyt na rynku krajowym na wyroby Spółki jest pochodną tempa rozwoju gospodarki polskiej i europejskiej,
a w dalszej kolejności globalnej. Wszelkie niekorzystne zmiany w tym zakresie mogą spowodować obniżenie
popytu na wyroby Spółki, zwłaszcza w zakresie wyrobów trudno zbywalnych, a w efekcie mogą wpłynąć na
pogorszenie wyników finansowych.
Spółka ogranicza niepożądane konsekwencje poprzez:
wprowadzanie na rynek nowych asortymentów wyrobów przy jednoczesnym podnoszeniu jakości,
obniżanie cen wyrobów do poziomu stosowanych przez konkurencję, aby utrzymać portfel zamówień,
poszukiwanie nowych rynków zbytu.
RYZYKO ZWIĄZANE Z OTOCZENIEM PRAWNYM
Zmiany przepisów regulujących zasady działalności gospodarczej, takich jak:
1) prawa pracy,
2) prawa ubezpieczeń społecznych,
3) prawa podatkowego,
4) prawa z zakresu ochrony środowiska,
5) system wsparcia dla budownictwa,
6) prawa bankowego,
7) prawa transportowego,
8) oraz problemy interpretacyjne,
mogą mieć negatywny wpływ na sytuację ekonomiczna Spółki przez ewentualny wzrost kosztów pracy, wzrost
obciążeń podatkowych, wzrost kosztów dostosowania i utrzymania systemów informatycznych oraz spadek
popytu na wyroby Spółki.
XII. INNE INFORMACJE ISTOTNE DLA OCENY SYTUACJI KADROWEJ, MAJĄTKOWEJ,
FINANSOWEJ, WYNIKU FINANSOWEGO I ICH ZMIAN ORAZ INFORMACJE, KTÓRE SĄ
ISTOTNE DLA OCENY MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ.
DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ SYTUACJI FINANSOWO-EKONOMOCZNEJ SPÓŁKI
Spółka koncentruje się na działaniach mających na celu zwiększenie poziomu przychodów ze sprzedaży, jednak
przy tak dużej presji cenowej nie przynosi to oczekiwanych rezultatów.
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 8
Równocześnie prowadzone są działania mające na celu obniżenie kosztów, m.in. zmiana struktury nabywanego
surowca drzewnego, dalsza poprawa organizacji pracy i efektywności produkcji, ograniczenie kosztów
robocizny i kosztów remontowych.
W celu poprawy płynności finansowej prowadzone są działania mające na celu zmniejszenie poziomu zapasów.
UMOWY I ANEKSY DO UMÓW KREDYTOWYCH Z BANKAMI FINANSUJĄCYMI
1. Z bankiem Pekao SA podpisano:
dwa aneksy do umowy o kredyt obrotowy w rachunku bieżącym nr 8/2000, na mocy których zwiększono
limit kredytowy z 6 mln do 8 mln oraz wydłużono okres funkcjonowania tego kredytu do dnia
25.03.2025 r.,
dwa aneksy do umowy gwarancji dla Lasów Państwowych, w których zwiększono kwotę gwarancji
z 12 mln zł do 15 mln zł oraz wydłużono termin ważności tej gwarancji do 31.03.2025 r.
2. Spółka postanowiła zakończyć współpracę z bankiem BNP Paribas S.A. poprzez wypowiedzenie umów o:
kredyt obrotowy w wysokości 3,5 mln zł,
kredyt inwestycyjny w wysokości pozostającej do spłaty 234 tys. EUR.
Jednocześnie podpisano z bankiem mBank S.A. umowę ramową o linię wieloproduktową w wysokości
7 mln zł, z podziałem na wielowalutowy kredyt w rachunku bieżącym w wysokości 5 mln oraz kredyt
obrotowy lub gwarancję w wysokości 2 mln zł.
3. Z bankiem PKO BP S.A. podpisano aneks do umowy o kredyt w formie limitu kredytowego wielocelowego
na dotychczasowym poziomie 9,5 mln zł, na mocy którego przedłużono okres kredytowania do 28.02.2027 r.
UBEZPIECZENIE MAJĄTKU SPÓŁKI
Spółka zawarła umowę ubezpieczenia majątku z TUiR Warta SA. jako dwie polisy obowiązujące do
30.09.2024 r.
Polisą o wartości sumy ubezpieczenia 32 mln objęto w pełnym zakresie ubezpieczenia majątek oddziałów
nieprodukcyjnych zlokalizowanych w Szczecinku, Koszalinie i Dźwirzynie.
Polisą o wartości sumy ubezpieczenia 227 mln objęto majątek we wszystkich oddziałach produkcyjnych
Spółki, z wyłączeniem ryzyka pożarowego. Ochroną ubezpieczeniową w zakresie ryzyka pożarowego objęto
wyłącznie:
mienie znajdujące się w ZPD Białogard,
halę przerobu w ZPD Drawsko Pomorskie,
obiekty linii manipulacji surowca i hali przetarcia wraz ze znajdującym się w nich mieniem w ZPD Kalisz
Pomorski.
Takie wyłączenie części majątku z ochrony ubezpieczeniowej od ryzyka pożarowego powoduje, że Spółka nadal
będzie utrzymywać tzw. fundusz ogniowy w formie lokaty terminowej w wysokości 5 mln na wypadek
powstania szkody pożarowej. Wówczas straty związane z jej wystąpieniem wpłyną na obniżenie wyniku
finansowego, ale dzięki funduszowi ogniowemu likwidacja jej skutków lub odtworzenie majątku nie powinny w
istotny sposób wpłynąć na płynność finansową Spółki. Banki finansujące Spółkę akceptują tę formę
zabezpieczenia majątku będącego przedmiotem zastawu.
W Spółce stale prowadzone są prace w kierunku ograniczenia ryzyka pożarowego oraz działania zorientowane
na rozszerzenie ochrony ubezpieczeniowej od ognia na pozostałą część majątku. Jednym z nich jest budowa
nowej sieci hydrantowej w ZPD Świerczyna.
WALNE ZGROMADZENIE
W dniu 28.05.2024 r. odbyło się zwyczajne walne zgromadzenie, na którym akcjonariusze m.in.:
zatwierdzili sprawozdanie finansowe Spółki za 2023 r.
zatwierdzili sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki za 2023 r.,
podjęli uchwałę w sprawie pokrycia straty netto za 2023 r. z kapitału zapasowego,
udzielili członkom Zarządu i Rady Nadzorczej absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w 2023 r.
POWOŁANIE ZARZĄDU SPÓŁKI NA NOWĄ KADENCJĘ
W dniu 28.05.2024 r. Rada nadzorcza Spółki, w związku z upływem dotychczasowej kadencji, powołała Zarząd
na nową wspólną pięcioletnią kadencję, jednocześnie rozszerzając jego skład do trzech osób:
Pana Marka Szumowicza-Włodarczyka jako Prezesa Zarządu,
Panią Bożenę Czerwińską-Lasak jako Wiceprezes Zarządu,
Pana Roberta Lubczyka jako Członka Zarządu.
KPPD SA-P 2024
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Komisja Nadzoru Finansowego 9
ZMIANY W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ SPÓŁKI
1. W dniu 01.01.2024 r. nastąpiło połączenie Oddziałów (Zakładów Przemysłu Drzewnego - ZPD)
zlokalizowanych w Kołaczu i w Białogardzie. Wskutek tego połączenia powstał Oddział: Zakład Przemysłu
Drzewnego w Kołaczu, który prowadzi działalność produkcyjną w dwóch dotychczasowych lokalizacjach:
w Kołaczu jako ZPD Kołacz i w Białogardzie jako ZPD Kołacz Filia w Białogardzie.
2. W maju 2024 r. rozpoczęto proces likwidacji Oddziału ZPD Wierzchowo.
WPŁYW INWAZJI ROSJI NA UKRAINĘ
Trudny jest do oszacowania wpływ wojny na Ukrainie na działalność Spółki w sferze przychodów, ponieważ
mimo zakazu importu z Rosji i Białorusi, ma miejsce import dotowanych wyrobów drzewnych poprzez kraje
trzecie.
Nałożone na Rosję sankcje wpływają na wzrost cen nośników energii oraz inflację, co ma istotny negatywny
wpływ na wzrost cen energii elektrycznej.
W przypadku dalszego trwania konfliktu może on przełożyć się na pogorszenie nastrojów kontrahentów, jak
i pracowników.
XIII. WSKAZANIE CZYNNIKÓW, KTÓRE BĘDĄ MIAŁY WPŁYW NA OSIĄGNIĘTE WYNIKI
W PERSPEKTYWIE CO NAJMNIEJ KOLEJNEGO KWARTAŁU
Znaczący wpływ na wynik finansowy Spółki w III kwartale 2024 r. będą miały:
1) wysokie ryzyko dalszego utrzymywania się dekoniunktury na głównych rynkach działalności Spółki (w tym
zwłaszcza w budownictwie i meblarstwie), jako konsekwencja spadku popytu w Europie, zwłaszcza
w Niemczech oraz wpływ na poziom przychodów ze sprzedaży i kształtowanie się cen na wyroby Spółki.
Inflacja, wyższe stopy procentowe oraz przedłużająca się wojna w Ukrainie, a także konflikt na Bliskim
Wschodzie wpływają na słabnące nastroje konsumentów. Wobec tego kontrahenci przyjęli strategię
wyczekiwania na ukształtowanie się sytuacji na rynkach po okresie wakacyjnym.
2) koszty postojów remontowych w oddziałach produkcyjnych,
3) kondycja finansowa kontrahentów, która przekłada się na ich zdolność do regulowania zobowiązań
i możliwości współpracy,
4) poziom cen surowca leśnego, energii elektrycznej i paliw oraz wynagrodzeń, w zestawieniu z możliwością
podniesienia cen na wyroby Spółki,
5) kształtowanie się relacji kursowych EUR/PLN,
6) koszty związane z likwidacją oddziału ZPD Wierzchowo,
7) potencjalny wpływ skutków wojny w Ukrainie, z zastrzeżeniem, że Spółka nie prowadzi na terytorium
Ukrainy bezpośredniej działalności, nie ma tam żadnych dostawców i odbiorców oraz nie współpracuje
bezpośrednio z kontrahentami z państw zaangażowanych w wojnę (Rosja, Białoruś, Ukraina), ale pośrednio
Spółka będzie narażona na wszelkie skutki wojny proporcjonalnie do ich wpływu na gospodarkę w Polsce,
w Unii Europejskiej, a nawet globalną koniunkturę.
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data
Imię i nazwisko
Podpisy
27.08.2024 r. Marek Szumowicz-Włodarczyk Prezes Zarządu
27.08.2024 r. Bożena Czerwińska-Lasak Wiceprezes Zarządu
27.08.2024 r. Robert Lubczyk Członek Zarządu