Sprawozdanie Zarządu z działalności
XPLUS S.A.
za I półrocze 2024
2
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
2
/
17
S P I S T R E Ś C I
Podstawowe informacje o spółce.................................................................................................................................................................... 3
Organy spółki ........................................................................................................................................................................................................... 3
Skład Zarządu na dzień 30.06.2024 r. ....................................................................................................... 3
Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2024 r. .......................................................................................... 3
Informacja o głównych akcjonariuszach spółki na dzień 30.06.2024 ........................................................................................... 4
Istotne zdarzenia, jakie nastąpiły w I półroczu 2024 r. a także po jego zakończeniu ............................................................ 4
Zasady sporządzenia półrocznego skróconego sprawozdania finansowego ............................................................................. 7
Opis podstawowych zagrożeń i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami roku obrotowego ...................................... 7
Zwięzły opis istotnych dokonań lub niepowodzeń emitenta w okresie, którego dotyczy raport, wraz z wykazem
najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta; ................................................................................................................................. 12
Wskazanie czynników i zdarzeń, w tym o nietypowym charakterze, mających istotny wpływ na skrócone
sprawozdanie finansowe; ................................................................................................................................................................................ 14
Opis zmian organizacji grupy kapitałowej emitenta, w tym w wyniku połączenia jednostek, uzyskania lub utraty
kontroli nad jednostkami zależnymi oraz inwestycjami długoterminowymi, a także podziału, restrukturyzacji lub
zaniechania działalności oraz wskazanie jednostek podlegających konsolidacji, a w przypadku emitenta będącego
jednostką dominującą, który na podstawie obowiązujących go przepisów nie ma obowiązku lub może nie
sporządzać skonsolidowanych sprawozdań finansowych – dodatkowo wskazanie przyczyny i podstawy prawnej
braku konsolidacji;.............................................................................................................................................................................................. 14
Stanowisko zarządu odnośnie do możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych prognoz wyników na dany
rok, w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie kwartalnym w stosunku do wyników prognozowanych;
...................................................................................................................................................................................................................................... 14
Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5%
ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu emitenta na dzień przekazania raportu półrocznego wraz ze
wskazaniem liczby akcji posiadanych przez te podmioty, procentowego udziału tych akcji w kapitale
zakładowym, liczby głosów z nich wynikających oraz procentowego udziału tych akcji w ogólnej liczbie głosów
na walnym zgromadzeniu, a także wskazanie zmian w strukturze własności znacznych pakietów akcji emitenta
w okresie od dnia przekazania poprzedniego raportu okresowego; .......................................................................................... 14
Zestawienie stanu posiadania akcji emitenta lub uprawnień do nich przez osoby zarządzające i nadzorujące
emitenta na dzień przekazania raportu półrocznego, wraz ze wskazaniem zmian w stanie posiadania, w okresie
od dnia przekazania poprzedniego raportu okresowego, odrębnie dla każdej z tych osób; ........................................... 14
Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub
jego jednostki zależnej ze wskazaniem przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia
postępowania, stron wszczętego postępowania oraz stanowiska emitenta; .......................................................................... 15
Informacje o zawarciu przez emitenta lub jednostkę od niego zależną jednej lub wielu transakcji z podmiotami
powiązanymi, jeżeli zostały zawarte na warunkach innych niż rynkowe, wraz ze wskazaniem ich wartości; ...... 15
Informacje o udzieleniu przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną poręczeń kredytu lub pożyczki lub
udzieleniu gwarancji łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce zależnej od tego podmiotu, jeżeli łączna
wartość istniejących poręczeń lub gwarancji jest znacząca; ........................................................................................................... 16
Inne informacje, które zdaniem emitenta istotne dla oceny jego sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej,
wyniku finansowego i ich zmian, oraz informacje, które istotne dla oceny możliwości realizacji zobowiązań
przez emitenta; ..................................................................................................................................................................................................... 16
Wskazanie czynników, które w ocenie emitenta będą miały wpływ na osiągnięte przez niego wyniki w
perspektywie co najmniej kolejnego kwartału; .................................................................................................................................... 16
Oświadczenie Zarządu; ..................................................................................................................................................................................... 17
3
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
3
/
17
Warszawa, dn. 19.09.2024 r.
Podstawowe informacje o spółce
Firma: XPLUS SPÓŁKA AKCYJNA
Siedziba: Warszawa 02-801 ul. Puławska 435A
Tel/fax: 022 295 02 50/022 295 02 99
KRS: 0000296278 (wpis z 08.01.2008)
nr Regon: 141-184-166
nr NIP: 521-346-31-69
PKD: 6209Z
Organy spółki
Skład Zarządu na dzień 30.06.2024 r.
Karol Sudnik - Prezes Zarządu
Sławomir Kuźniak - Członek Zarządu
Katarzyna Zyzak - Członek Zarządu
Jakub Sender - Członek Zarządu
Skład Rady Nadzorczej na dzień 30.06.2024 r.
Michał Stalmach — Przewodniczący Rady Nadzorczej,
Izabela Stalmach-Szczeszek Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej,
Marcin Karpiński — Członek Rady Nadzorczej,
Marcin Stosio Członek Rady Nadzorczej,
Robert Strzelecki Członek Rady Nadzorczej
4
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
4
/
17
Informacja o głównych akcjonariuszach spółki na dzień 30.06.2024
Istotne zdarzenia, jakie nastąpiły w I półroczu 2024 r. a także po jego zakończeniu
W dniu 11 stycznia 2024 r. odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, podczas którego zostały podjęte
uchwały w sprawie: (i) zmiany treści Uchwały nr 5 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 25 maja 2022
roku w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez emisję w trybie oferty publicznej nowych akcji
zwykłych na okaziciela serii F z pozbawieniem dotychczasowych akcjonariuszy Spółki prawa poboru akcji serii F
w całości oraz zmiany Statutu Spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego i ubiegania się
o dopuszczenie tych akcji do obrotu na rynku regulowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, (ii) ustalenia
wynagrodzenia dla członków Rady Nadzorczej i członków komitetów stałych działających przy Radzie Nadzorczej;
(iii) odwołania p. Adama Major-Machnackiego oraz p. Alicji Sudnik z funkcji członków Rady Nadzorczej; (iv) powołania
p. Marcina Stosio oraz p. Roberta Strzeleckiego do pełnienia funkcji członków Rady Nadzorczej.
W dniach 13 oraz 20 lutego 2024 r. wpłynęły do Spółki od Arrow FIZ powiadomienia o nabyciu akcji Spółki. Ponadto
w dniu 14 lutego 2024 r. do Spółki wpłynęło zawiadomienie o osiągnięciu przez Arrow FIZ progu 5% w ogólnej liczbie
głosów w Spółce.
W efekcie powyższego zmianie uległa struktura podziału liczby akcji oraz liczby głosów na następującą:
W dniu 22 lutego 2024 r. do Spółki wpłynęło od Członka Rady Nadzorczej - Pana Michała Stalmacha, powiadomienie
o nabyciu akcji Spółki.
W dniu 25 marca 2024 r. Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego zarejestrował podwyższenie kapitału zakładowego Spółki do kwoty 696.468,04 zł (sześćset
dziewięćdziesiąt sześć tysięcy czterysta sześćdziesiąt osiem złotych cztery grosze) poprzez emisję 2 300 000 (dwa
miliony trzysta tysięcy) akcji zwykłych na okaziciela serii E2, o wartości nominalnej 0,01 zł (jeden grosz) każda.
IMIĘ I NAZWISKO AKCJONARIUSZA
LICZBA AKCJI
LICZBA GŁOSÓW
UDZIAŁ W OGÓLNEJ LICZBIE
GŁOSÓW NA WZ
FCBSL SP. Z O.O.
57 143 865
57 143 865
82,05%
Arrow FIZ
3 407 906
3 407 906
4,98%
Pozostali akcjonariusze
9 095 033
9 095 033
12,97%
Razem
69 646 804
69 646 804
100,00%
IMIĘ I NAZWISKO AKCJONARIUSZA
LICZBA AKCJI
LICZBA GŁOSÓW
UDZIAŁ W OGÓLNEJ LICZBIE
GŁOSÓW NA WZ
FCBSL SP. Z O.O.
57 143 865
57 143 865
84,85%
Arrow FIZ
3 407 906
3 407 906
5,06%
Pozostali akcjonariusze
6 795 033
6 795 033
10,09%
Razem
67 346 804
67 346 804
100,00%
5
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
5
/
17
W efekcie powyższego zmianie uległa struktura podziału liczby akcji oraz liczby głosów na następującą:
W dniu 27 marca 2024 r. do Spółki wpłynęło od Arrow FIZ zawiadomienie o zejściu przez Arrow FIZ poniżej progu
5% w ogólnej liczbie głosów w Spółce, w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki,
W dniu 2 kwietnia 2024 r. do Spółki wpłynęło zawiadomienie o zmianie o więcej niż 2% dotychczas posiadanego
udziału w ogólnej liczbie głosów w Spółce od FCBSL sp. z o.o. (bezpośrednia zmiana) oraz FCBSL LLC i Prezesa Zarządu
Karola Sudnika (pośrednia zmiana) z 84,85% na 82,05%.
W dniu 3 kwietnia 2024 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o powołaniu Pana Sławomira Kuźniaka do pełnienia
funkcji Członka Zarządu. Poza ww. zmianą, Rada Nadzorcza postanowiła powierzyć Pani Justynie Wronce-
Dudzińskiej, pełniącej dotychczas funkcję Wiceprezesa Zarządu Spółki - funkcję Członka Zarządu Spółki. Ponadto w
dniu 3 kwietnia 2024 r., Spółka powzięła informację o rezygnacji Pana Pawła Chmielewskiego z funkcji Członka
Zarządu, ze skutkiem na dzień 3 kwietnia 2024 r.
W dniu 11 kwietnia 2024 roku Spółka podjęła decyzję o odstąpieniu w całości od przeprowadzenia oferty publicznej
istniejących akcji serii B oraz C oraz nowych akcji serii F („Akcje Nowej Emisji”), w tym praw do akcji (PDA)
obejmujących Akcje Nowej Emisji, wskazanej w prospekcie emisyjnym zatwierdzonym przez Komisję Nadzoru
Finansowego w dniu 27 lipca 2023 r., stosownie do pkt 17.10. tego prospektu.
W dniu 18 kwietnia 2024 r. do Spółki wpłynęło oświadczenie nr 394/2024 Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S.A. („KDPW”) z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie zawarcia ze Spółką umowy o rejestrację w
depozycie papierów wartościowych 2.300.000 akcji zwykłych na okaziciela serii E2 Spółki o wartości nominalnej 0,01
złotych każda („Akcje Serii E2”). W dniu 22 kwietnia 2024 r. do Spółki wpłynęła uchwała nr 529/2024 Zarządu Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („GPW”) z dnia 22 kwietnia 2024 r. w sprawie dopuszczenia i
wprowadzenia do obrotu giełdowego na Głównym Rynku GPW Akcji E2 Spółki z dniem 25 kwietnia 2024 r. W dniu
25 kwietnia 2024 r. Spółka powzięła informację o wydaniu przez KDPW w dniu 23 kwietnia 2024 r. komunikatu w
sprawie rejestracji w depozycie papierów wartościowych Akcji Serii E2 Spółki z dniem 25 kwietnia 2024 r.
W dniu 30 kwietnia 2024 r. Zarząd spółki XPLUS S.A. przekazał do publicznej wiadomości korekjednostkowego
sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2022 oraz korekkwartalnych raportów okresowych Spółki za III i IV
kwartał 2022 oraz I, II i III kwartał 2023. Korekta wynikała z konieczności uwzględnienia w wyniku Spółki za rok 2022
r i 2023 r. skutków rachunkowych programu motywacyjnego, o czym Spółka poinformowała rynek w dniu 22
kwietnia 2024 r. w ramach podania wstępnych szacunkowych wybranych danych finansowych za rok 2023.
W dniu 16 maja 2024 r., Spółka powzięła informację o rezygnacji Pani Justyny Wronki - Dudzińskiej z funkcji Członka
Zarządu Emitenta, ze skutkiem na dzień 16 maja 2024 r.
W dniu 22 maja 2024 r wpłynęło do Spółki od Arrow FIZ powiadomienie o nabyciu akcji Spółki.
IMIĘ I NAZWISKO AKCJONARIUSZA
LICZBA AKCJI
LICZBA GŁOSÓW
UDZIAŁ W OGÓLNEJ LICZBIE
GŁOSÓW NA WZ
FCBSL SP. Z O.O.
57 143 865
57 143 865
82,05%
Arrow FIZ
3 407 906
3 407 906
4,89%
Pozostali akcjonariusze
9 095 033
9 095 033
13,06%
Razem
69 646 804
69 646 804
100,00%
6
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
6
/
17
W efekcie powyższego zmianie uległa struktura podziału liczby akcji oraz liczby głosów na następującą:
W dniu 28 maja 2024 r. Zarząd przyjął w formie uchwały wniosek o podjęcie przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie
uchwały w sprawie pokrycia straty netto Spółki za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w wysokości
4.317.675,79 zł (słownie: cztery miliony trzysta siedemnaście tysięcy sześćset siedemdziesiąt pięć złotych i 79/100)
w całości z kapitału rezerwowego Spółki. Zarząd jednocześnie postanowił obniżyć kapitał rezerwowy Spółki o kwotę
4.062.837,66 (słownie: cztery miliony sześćdziesiąt dwa tysiące osiemset trzydzieści siedem złotych i 66/100) w
związku z przekształceniem wyniku Spółki z krajowych na międzynarodowe standardy rachunkowości
(przekształcenie danych historycznych za lata 2019-2021) oraz korektą błędu sprawozdania za 2022 rok polegają
na uwzględnieniu programu motywacyjnego w wyniku Spółki.
W dniu 29 maja 2024 r. Zarząd Spółki poinformował o zwołaniu na dzień 28 czerwca 2024 roku Zwyczajnego
Walnego Zgromadzenia.
W dniu 31 maja 2024 roku Zarząd Spółki wypowiedział umowę na wdrożenie systemu Microsoft Dynamics 365 z
Empik S.A. ze skutkiem natychmiastowym w związku z niemożnością uzgodnienia w zakładanych terminach
warunków finansowych kontynuowania kolejnych faz projektu.
W dniu 28 czerwca 2024 r. odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, podczas którego zostały podjęte
uchwały w sprawie: (i) zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki za rok obrotowy 2023, (ii)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2023, (iii) przyjęcia sprawozdania Rady Nadzorczej za rok
obrotowy 2023, (iv) zaopiniowania sprawozdania Rady Nadzorczej dotyczącego wynagrodzeń Rady Nadzorczej i
Zarządu w 2023 roku, (v) pokrycia straty netto za rok obrotowy 2023 oraz obniżenia kapitału rezerwowego, (vi)
udzielenia absolutorium członkom Zarządu, (vi) udzielenia absolutorium członkom Rady Nadzorczej, (vii) zmiany
statutu spółki
W dniu 21 sierpnia 2024 r. do Spółki wpłynęło od Pani Kamili Stalmach - osoby blisko związanej z osobą pełniącą
obowiązki zarządcze tj. Członkiem Rady Nadzorczej - Panem Michałem Stalmachem, powiadomienie o nabyciu akcji
Spółki.
W dniu 22 sierpnia 2024 r. do Spółki wpłynęło od Członka Rady Nadzorczej - Pana Michała Stalmacha,
powiadomienie o nabyciu akcji Spółki.
W dniu 28 sierpnia 2024 r. Spółka uzyskała informację o dokonaniu w dniu 27 sierpnia 2024 r. przez Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego wpisu do rejestru w
zakresie zmiany Statutu Spółki dokonanej na podstawie uchwały nr 23 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki
z dnia 28 czerwca 2024 roku w sprawie zmiany statutu spółki odnośnie jego § 15 ust. 1, dotyczącego wyboru
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej na pierwszym posiedzeniu Rady.
IMIĘ I NAZWISKO AKCJONARIUSZA
LICZBA AKCJI
LICZBA GŁOSÓW
UDZIAŁ W OGÓLNEJ LICZBIE
GŁOSÓW NA WZ
FCBSL SP. Z O.O.
57 143 865
57 143 865
82,05%
Arrow FIZ
3 467 906
3 467 906
4,98%
Pozostali akcjonariusze
9 035 033
9 035 033
12,97%
Razem
69 646 804
69 646 804
100,00%
7
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
7
/
17
Zasady sporządzenia półrocznego skróconego sprawozdania finansowego
Sprawozdanie finansowe Spółki obejmuje okres 6 miesięcy zakończonych 30.06.2024 roku wraz danymi
narastająco za okres 01.01.2023-30.06.2023 oraz zostało sporządzone zgodnie z MSR 34 Śródroczna
sprawozdawczość finansowa.
Śródroczne sprawozdanie finansowe nie zawiera wszystkich informacji, które ujawniane w rocznym
sprawozdaniu finansowym sporządzonym zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości,
Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami
zatwierdzonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (dalej łącznie zwane „MSSF”), obowiązującymi
dla okresów rocznych rozpoczynających się 1.01.2022 roku. Niniejsze śródroczne sprawozdanie finansowe
należy czytać łącznie ze sprawozdaniem finansowym Spółki za lata 2019-2021, które zostało zamieszczone
na stronie relacji inwestorskich Spółki w dniu 30.11.2022 r., oraz rocznym sprawozdaniem za 2022 r.
Na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 25.05.2022 roku, w sprawie
stosowania MSR/MSSF na podstawie art. 45 ust. 1a i art. 45 ust. 1c Ustawy o rachunkowości Spółka
rozpoczęła stosowanie MSSF dla celów statutowej sprawozdawczości finansowej z dniem 1.01.2022 roku.
Na ten dzień Spółka wprowadziła do ksiąg rachunkowych wszystkie korekty dotyczące okresów przeszłych
(zaprezentowanych w pierwszych sprawozdaniach finansowych zgodnych z MSSF, obejmujących
historyczne informacje finansowe za lata 2019-2021).
Walutą funkcjonalną Spółki oraz walutą prezentacji niniejszego sprawozdania finansowego jest złoty polski,
a wszystkie kwoty wyrażone są w tysiącach złotych polskich (o ile nie wskazano inaczej).
Śródroczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności
gospodarczej przez Spółkę w dającej się przewidzieć przyszłości. Na dzień zatwierdzenia niniejszych
śródrocznych sprawozdań finansowych do publikacji nie istnie okoliczności wskazujące na zagrożenie
kontynuowania działalności przez Spółkę.
Opis podstawowych zagrożeń i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami roku obrotowego
Spółka rozróżnia czynniki ryzyka związane z działalnością Spółki oraz czynniki ryzyka związane ze strukturą
akcjonariatu Spółki.
1) Ryzyko związane z uzależnieniem Spółki od współpracy z Microsoft
Działalność Spółki uzależniona jest od współpracy z Microsoft. Współpraca z Microsoft jest kluczowa dla
działalności Spółki, a rozwiązanie współpracy z Microsoft miałoby zasadniczy wpływ na działalność Spółki.
Spółka jest partnerem i dostawcą rozwiązań Microsoft. Właściwie sto procent przychodów Spółki uzależnione
jest od współpracy z Microsoft, a główne źródła przychodów dotyczą: (i) wdrażania oprogramowania
Microsoft, (ii) świadczenia usług wsparcia i rozwoju aplikacji Microsoft, (iii) sprzedaży własnych produktów
informatycznych, które są kompatybilne z ekosystemem Microsoft, ich głównym odbiorcą są firmy posiadające
oprogramowanie MS (iv) sprzedaży licencji oraz odnowienia licencji Microsoft, (v) sprzedaży usług testowych.
Spółka wyprodukowała pakiet narzędzi (produkty własne Spółki, do którego prawa autorskie posiada wyłącznie
Spółka), które przydatne dla klientów Microsoft, w szczególności klientów posiadających Microsoft Dynamics
365. Rozwiązanie współpracy z Microsoft miałoby zdecydowanie negatywny wpływ na osiągane przez Spółkę
wyniki finansowe, poniew działalność i przychody Spółki uzależnione , jak wskazano powyżej, od
współpracy z Microsoft, czy to poprzez wdrażanie oprogramowania Microsoft, czy też sprzedaży własnych
produktów, które pracują w środowisku Microsoft. Jednakże ze względu na długoletnią i pozytywną
współpracę, która trwa nieprzerwanie od prawie 20 lat, Spółka ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia
ryzyka jako średnie. Dodatkową mitygacją tego ryzyka są aktywne działania w kierunku rozwoju oferty testowej
i produktowej, która pozwala dywersyfikować działalność
i budować kompetencje w ramach innych technologii.
8
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
8
/
17
Spółka ocenia istotność tego ryzyka jako wysokie ze względu na skalę jego potencjalnego wpływu na Spółkę.
2) Ryzyko wzrostu kosztów
Mając na celu zatrudnienie najlepszych specjalistów oraz ich utrzymanie na rynku, gdzie wciąż występuje
przewaga popytu nad podażą, Spółka liczy się ze wzrostem kosztów pracowników i współpracowników
w bieżącym i kolejnych latach obrotowych. Kluczowe znaczenie dla wyników ma utrzymywanie odpowiedniej,
wyspecjalizowanej kadry pracowniczej oraz podtrzymanie współpracy z zespołem wysoko wykwalifikowanych
specjalistów, posiadających kompetencje z zakresu analizy procesów i wymagań biznesowych w zakresie
oprogramowania, wdrażania rozwiązań informatycznych, a także kompetencje związane z wytworzeniem
oprogramowania. Tego typu zespoły specjalistów rozwijane wewnątrz przedsiębiorstw oferujących usługi
wdrożeniowe, ale w związku ze specyfiką branży Spółka współpracuje również z zespołem zewnętrznych
podwykonawców, którzy na zasadzie stałej współpracy świadczą usługi na jej rzecz. Ryzyko wzrostu kosztów
dotyczy wzrostu kosztów pracowników oraz zewnętrznych podwykonawców. Ponadto przedmiotowe ryzyko
wzrostu kosztów wynika także z możliwych zmian w przepisach prawnych, szczególnie tych dotyczących
opodatkowania umów cywilnoprawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku
dochodowego od osób prawnych. Jeżeli Spółka poprzez wzrost cen świadczonych usług, nie będzie w stanie
przerzucić zwiększonych kosztów na klientów, może to mieć negatywny wpływ na osiągane przez niego wyniki
finansowe obniżone zostaną marżę oraz zyski.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest wysoka, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
3) Ryzyko odejścia od firmy kluczowych specjalistów i współtwórców autorskich systemów XPLUS
W celu jego minimalizacji monitorowana jest satysfakcja pracowników, prowadzone są różnego rodzaju
działania mające zapobiec spadkom jakości pracy w XPLUS. Opisane ryzyko nabrało wagi szczególnie w czasie
zmiany modelu pracy na zdalną, którego istotną wa może być rozluźnienie/brak identyfikowania
się pracownika ze Spółką. Ryzyko to minimalizuje fakt, iż XPLUS w chwili obecnej skupia wokół siebie największy
w Polsce zespół specjalistów Microsoft Dynamics 365, w związku z tym stanowi bardzo atrakcyjne miejsce
do pracy i rozwoju kompetencji podczas największych wdrożeń w Polsce. Dodatkowo, w roku 2023
prowadzone były działania w kierunku finalizacji programu motywacyjnego w XPLUS S.A., którego celem jest
zwiększenie partycypacji pracowników i innych współpracowników Spółki w akcjonariacie Spółki i poprzez
to motywowanie ich do większego zaangażowania w rozwój Spółki, powiązanie ich interesów ekonomicznych
z interesami Spółki, w szczególności z polepszaniem jej wyników finansowych i długoterminowym wzrostem
wartości.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest wysoka, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
4) Ryzyko kursu walutowego
Spółka prowadzi działalność na rynku międzynarodowym. Z uwagi na zawieranie transakcji sprzedaży i zakupu
za granicą przede wszystkim w walutach EUR oraz USD, Spółka identyfikuje swoją ekspozycję na ryzyko
walutowe. Spółka osiąga przychody oraz ponosi koszty w walutach obcych w szczególności w EUR oraz USD.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
wysokie.
5) Ryzyko związane ze zmianami technologicznymi w branży i rozwojem nowych produktów
Sektor informatyczny charakteryzuje się szybkim rozwojem rozwiązań i technologii, w związku z czym cykl życia
produktu jest na tym rynku stosunkowo krótki. Dlatego też sukces Spółki jest uzależniony w głównej mierze
9
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
9
/
17
od umiejętności zastosowania w oferowanych przez Spółkę produktach i usługach najnowszych rozwiązań
technologicznych. W celu utrzymania konkurencyjnej pozycji na rynku wymagane inwestowanie w nowe
produkty. Istnieje ryzyko pojawienia się na rynku nowych rozwiązań, które spowodują, że produkty i usługi
oferowane przez Spółkę staną się nieatrakcyjne i nie zapewnią spodziewanych wpływów. Nie ma także
pewności, czy nowe rozwiązania, nad których stworzeniem lub rozwojem w przyszłości będzie pracowała
Spółka, osiągną oczekiwane parametry technologiczne oraz zostaną pozytywnie przyjęte przez potencjalnych
odbiorców, co skutkowałoby nieuzyskaniem współmiernych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów.
Wystąpienie którejkolwiek z tych okoliczności miałoby negatywny wpływ na działalność oraz sytuację
finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
6) Ryzyko związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem klientów
Działalność Spółki oraz zdolność do konkurowania na rynku jest związana z marką Microsoft,
rozpoznawalnością Spółki i posiadaną opinią wśród klientów i potencjalnych odbiorców na temat (i)
oferowanych przez Microsoft rozwiązań i ich atrakcyjności na tle konkurencji oraz (ii) zaangażowania Spółki
jako partnera biznesowego. Rezygnacja z usług Spółki może wynikać z podjęcia decyzji przez klienta lub grupę
kapitałową klienta o wdrożeniu innego oprogramowania niż Microsoft Dynamics 365. W działalności Spółki
zdarzyło się, klient podejmował decyzję o przedterminowym zakończenia realizacji umowy zawartej
ze Spółką na wdrożenie platformy opartej na oprogramowaniu Microsoft Dynamics 365. Przyczyną zakończenia
takiej realizacji była decyzja podjęta w grupie kapitałowej, do której należał klient, o wyborze dla spółek grupy
systemu informatycznego opartego na innej technologii niż system informatyczny, będący przedmiotem
umowy wdrożenia zawartej ze Spółką. Spółka nie poniosła straty finansowej w związku z zakończeniem
realizacji projektu, natomiast zakończenie współpracy wpłynęło na poziom wzrostu przychodów Spółki
w kolejnych latach. Realizacja ryzyka może wywrzeć negatywny wpływ na działalność, perspektywy rozwoju,
sytuację finansową lub wyniki Spółki.
Zdarzyły się sytuacje rezygnacji z usług Spółki w wyniku zmniejszenia zapotrzebowania na usługi wdrożeniowe
i utrzymaniowe, w szczególności w okresie większej dojrzałości aplikacji biznesowej. Po kilku latach
od wdrożenia i po pierwszym okresie/okresach utrzymania aplikacji ilość świadczonych usług maleje, z uwagi
na dojrzałość systemu i rutynę obsługi systemu przez pracowników klienta. Takie sytuacje zdarzają się
w przypadku długoterminowych klientów. Spółka nie poniosła straty finansowej z tytułu zakończenia tego typu
projektu, a wpływ na przyszłe przychody jest zwykle nieistotny.
Rezygnacja z usług Spółki może być efektem nieadekwatności oczekiw klienta do zakresu, czy sposobu
realizacji usług przez Spółkę. Materializacja tego typu ryzyka wystąpiła kilkukrotnie w przeszłości w ramach
usług utrzymaniowych. Nie powodowała straty finansowej Spółka rozlicza z klientami realizację tego typu
usług na bieżąco, miała jedynie nieistotny wpływ na przyszłe przychody Spółki.
Dynamika rotacji klientów produktowych jest wyższa liczba klientów wzrasta o kilkudziesięciu nowych r/r,
z nieznacznym odsetkiem liczby utraconych klientów. Istotność utraty pojedynczego klienta nie jest duża,
natomiast utrzymanie trendu wzrostowego w ilości obsługiwanych klientów, a także minimalizowane odsetka
utraconych klientów jest jedną z podstawowych miar weryfikowanych w ramach segmentu produktów.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
7) Ryzyko związane z realizacją projektów wdrożeniowych przez Spółkę
10
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
10
/
17
Wdrażane przez Spółkę systemy mają często kluczowy wpływ na działalność gospodarc klienta. Błędne
działanie systemu może doprowadzić do powstania znacznych strat finansowych u klienta, co w konsekwencji
może doprowadzić do roszczeń prawnych mających istotny wpływ na sytuację finansową, reputację oraz
perspektywy rozwoju Spółki. W skrajnych przypadkach klienci mogą starać się wypowiedzieć zawartą umowę
lub dochodzić zapłaty kar umownych zastrzeżonych na wypadek opóźnień w realizacji projektu. W przeszłości
wystąpił jeden przypadek dochodzenia przez byłego klienta Spółki roszczeń na podstawie odpowiedzialności
kontraktowej z tytułu nienależytego wykonania umowy i zapłaty kar umownych z tytułu opóźnień w realizacji
projektu. Spółka w dniu 28 marca 2023 r. otrzymała od byłego klienta pozew o zapłatę łącznej kwoty
5 061 492,84 z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia 14 kwietnia 2022 r., w tym 599 000 zł kary umownej
oraz łącznie 4 462 492,84 zł odszkodowań, w tym za nienależyte wdrożenie systemu, nienależyte usługi
serwisowe lub koszty licencji Microsoft. Spółka kwestionując zasadność pozwu, złożyła odpowiedź na pozew
w dniu 18 kwietnia 2023 r., w efekcie kolejnych kroków 9 stycznia 2024 r. strony przed sądem ustaliły plan
rozprawy, który aktualnie przewiduje cykl posiedzeń na przesłuchania świadków do czerwca br.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
wysokie.
8) Ryzyko niewypłacalności kontrahentów
Ryzyko niewypłacalności kontrahenta odnosi się do sytuacji, w której dane przedsiębiorstwo lub osoba nie jest
w stanie spełnić swoich zobowiązań finansowych lub nie jest w stanie wypłacić należności swoim wierzycielom
w tym zobowiązań wynikających z zawartych umów handlowych takich jak np. długoterminowe kontrakty
wdrożeniowe. Niewypłacalność kontrahenta może wystąpić z różnych powodów. Najczęstszym powodem
problemy finansowe, które mogą wynikać z wysokiego zadłużenia, spadku przychodów, nieodpowiednich
decyzji inwestycyjnych, braku pozyskania zewnętrznego finansowania czy słabego zarządzania. Tym samym
skutki ryzyka niewypłacalności danego podmiotu mogą być poważne dla jego kontrahentów. Wierzyciele mogą
nie otrzymać należnych płatności, co może prowadzić do strat finansowych po stronie wykonawcy.
Spółka posiada zdywersyfikowany portfel klientów, na rzecz których świadczy usługi (kontrakty różnej skali)
oraz sprzedaje autorskie produkty. Z uwagi jednak na specyfikę działalności, struktura najważniejszych klientów
nie ulega znacznemu rozproszeniu. Najistotniejsza w portfelu klientów jest waga projektów wdrożeniowych.
W związku z tym, w przypadku materializacji przedmiotowego ryzyka w przypadku klientów na rzecz których
Spółka realizuje kontrakty długoterminowe o znaczącej wartości, może pojawić się okresowe obniżenie skali
przychodów i marżowości, w szczególności z uwagi na to, iż okres potrzebny na pozyskanie nowego klienta
wdrożeniowego może trwać wiele miesięcy.
W działalności Spółki zdarzały się przypadki braku regulowania należności przez klientów Spółki, m.in. był
to jeden z powodów wstrzymania prac nad projektem wdrożeniowym, do którego doszło w dniu 10.03.2023.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
9) Ryzyko wystąpienia poważnych błędów lub wad w oprogramowaniu
Oprogramowanie lub produkty oferowane przez Microsoft oraz Spółkę, pomimo prowadzenia profesjonalnych
testów, mogą zawierać błędy, usterki, luki w zabezpieczeniach, które trudne do wykrycia i skorygowania,
szczególnie przy wdrażaniu nowych wersji. Powyższe zdarzenia mogą skutkować wyciekiem danych
wrażliwych, utratą przychodów, znacznymi wydatkami kapitałowymi, opóźnieniem w udostępnieniu
oprogramowania lub danej funkcjonalności lub stratą w udziałach rynkowych i nadwyrężeniem reputacji
co może mieć negatywny wpływ na działalność Spółki oraz jej wyniki finansowe. W działalności Spółki zdarzyło
się, wdrażane do środowiska klienta oprogramowanie wymagało weryfikacji i naprawy pojawiających się
błędów. Z zastrzeżeniem pozwu złożonego przez byłego klienta, opisanego w ryzyku związanym z realizacją
11
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
11
/
17
projektów wdrożeniowych przez Spółkę, Spółka nigdy nie była zobowiązana do zapłaty kary umownej,
a pojawiające się błędy oprogramowanie wpływały jedynie na zmniejszenie marży danego projektu.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
10) Ryzyko związane z otoczeniem konkurencyjnym oraz procesami konsolidacyjnymi podmiotów
konkurencyjnych
Rynek oprogramowania i rozwiązań IT charakteryzuje bardzo dynamiczny rozwój i rosnący poziom
konkurencyjności. Nasilająca się konkurencja ze strony polskich, jak i zagranicznych przedsiębiorstw
informatycznych ma istotny wpływ na działalność Spółki. Nie ma pewności, że rosnąca konkurencja nie wpłynie
w przyszłości w negatywny sposób na działalność lub sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki
finansowe oraz perspektywy rozwoju. Istnieje również ryzyko, że wzmożenie sdziałań konkurencji może
spowodować konieczność oferowania korzystniejszych dla odbiorców warunków, co może wiązać się
z potrzebą zaangażowania dodatkowego kapitału.
Usługi oferowane przez Spółkę zaliczają się do produktów innowacyjnych, należących do tzw. zaawansowanej
technologii. Na rynku tym działalność prowadzi szereg podmiotów. Ponadto, występujące w branży
informatycznej procesy konsolidacyjne prowadzą do umocnienia pozycji rynkowej kilku największych
podmiotów, co ogranicza możliwość pozostałych przedsiębiorstw działających na rynku oprogramowania
i rozwiązań IT.
Spółka aktywnie bada i monitoruje rynek oprogramowania i rozwiązań IT w celu identyfikacji panujących
standardów jakościowych i cenowych dotyczących dostarczanych produktów jak również terminów ich
dostarczania przez podmioty konkurencyjne. Dodatkowo, działania Spółki zmierzają do nieustającej poprawy
wizerunku swojej marki, co podnosi rozpoznawalność Spółki i ułatwia dotarcie do szerszej grupy klientów.
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest
średnie.
11) Ryzyko związane ze strukturą akcjonariatu
W zakresie czynników ryzyka związanych z działalnością Spółki, Spółka wskazuje, że głównym akcjonariuszem
Spółki jest FCBSL spółka z ograniczoną odpowiedzialnoścz siedzibą w Warszawie posiadająca 57.143.865
(pięćdziesiąt siedem milionów sto czterdzieści trzy tysiące osiemset sześćdziesiąt pięć) akcji o wartości
nominalnej 0,01 PLN (jeden grosz) każda i łącznej wartości nominalnej wynoszącej 571.438,65 (pięćset
siedemdziesiąt jeden tysięcy czterysta trzydzieści osiem 65/100) w kapitale zakładowym Spółki. Akcjonariusz
ten posiada akcje, które w kapitale zakładowym spółki stanową 82,05% wszystkich głosów Spółki. Wobec
powyższego, akcjonariusz FCBSL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie jest
podmiotem dominującym wobec Spółki. Należy mieć również na uwadze, że Prezes Zarządu Pan Karol Andrzej
Sudnik jest jednocześnie Prezesem Zarządu FCBSL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie, w konsekwencji nie można całkowicie wykluczyć, że w niektórych przypadkach może son
kierować interesem akcjonariusza a nie Spółki. Znaczące skoncentrowanie akcji i możliwość faktycznego
sprawowania kontroli nad decyzjami podejmowanymi w Spółce przez głównego akcjonariusza ogranicza wpływ
pozostałych akcjonariuszy Spółki. Nie można wykluczyć ryzyka, że interesy i działania głównego akcjonariusza
będą rozbieżne z interesami akcjonariuszy mniejszościowych. W szczególności nie można wykluczyć, że główni
akcjonariusze podejmą decyzję o zmianie strategii Spółki, czy też zmianie przedmiotu działania Spółki, która nie
będzie zgodna z oczekiwaniami akcjonariuszy mniejszościowych. Opisane powyżej okoliczności mogą mieć
negatywny wpływ na perspektywy rozwoju, osiągane wyniki i sytuację finansową Spółki. Intencją Spółki oraz
głównego akcjonariusza jest dalszy rozwój działalności w zakresie obecnego przedmiotu działalności oraz
zwiększanie jej wartości dla wszystkich akcjonariuszy.
12
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
12
/
17
W ocenie Spółki istotność opisanego czynnika ryzyka jest średnia. Spółka ocenia prawdopodobieństwo
materializacji ryzyka jako niskie, ponieważ nie występują na datę niniejszego sprawozdania przesłanki
świadczące o zmianie intencji akcjonariusza większościowego co do chęci zmiany przedmiotu działalności
Spółki lub kierunku rozwoju. Intencją głównego akcjonariusza jest dalszy rozwój działalności Spółki w zakresie
obecnego przedmiotu działalności i zwiększanie jej wartości dla wszystkich akcjonariuszy.
Zwięzły opis istotnych dokonań lub niepowodzeń emitenta w okresie, którego dotyczy raport, wraz z wykazem
najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta;
W okresie objętym raportem Spółka realizowała projekty wdrożeniowe w zakresie oferowanych technologii, w
szczególności Dynamics 365 (najnowsza wersja technologii z rodziny Dynamics) oraz oferowała autorskie
produkty XPLUS. Realizowane były także usługi związane z obsługą utrzymania i rozwijania rozwiązań
informatycznych u tych klientów, którzy zakończyli wdrożenia systemów oferowanych przez Spółkę.
Przychody ze sprzedaży z I półroczu 2024 kształtowały się na zbliżonym poziomie co w analogicznym okresie w
2023. W analizowanym okresie Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 25,97 mln PLN, podczas
gdy w I półroczu 2023 roku przychody te wynosiły 27,55 mln PLN. W półroczu 2024 roku przychody ze
sprzedaży usług wdrożeniowych utrzymały się na podobnym poziomie co w analogicznym okresie
poprzedniego roku. Od 01.01.2024 r. Spółka wprowadziła zmiany w sposobie raportowania zarządczego, które
polegały na wprowadzeniu Business Unitów. Dodatkowo Spółka od 01.04.2024 r. postanowiła połączyć BU
Utrzymanie oraz BU Produkty w jeden BU MRR. W związku z tym dane porównywalne za odpowiednie okresy
historyczne zostały zaprezentowane według nowego podziału na BU.
Spółka prowadzi intensywne działania w zakresie realizacji strategii sprzedaży i marketingu zagranicznego,
rozwoju portfela potencjalnych klientów oraz metodyki pracy wdrożeniowej, które mana celu zwiększenie
poziomu zakontraktowania Powyżej opisane aktywności mają na celu powrót do osiąganych
w ubiegłych latach poziomów raportowanych przychodów z usług wdrożeniowych, jak i dynamiki ich wzrostu.
Spółka rozpoczęła prace w kierunku gruntownej przebudowy oferty serwisowej (oferta serwisowa wraz ofertą
produktową i testingową zostanie zintegrowana w jedną wspólną ofertę, która ma wykorzystywać synerg
płynącą z wzajemnej korelacji). Zmiana ta powinna zaowocować maksymalizacją powtarzalnych przychodów
w przyszłości, w ramach dotychczasowych segmentów utrzymania oraz produktów.
1 998
10 208
15 024
315
680
10 151
15 125
0
0
2 000
4 000
6 000
8 000
10 000
12 000
14 000
16 000
Sprzedaż licencji
obcych
Wdrenie MRR Pozostałe
PR ZY C HO D Y ZE SP RZ E DA Ż Y W I P Ó Ł RO C Z U 2023 I 20 2 4
OD 01.01 DO 30.06.2023 R. OD 01.01 DO 30.06.2024 R.
13
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
13
/
17
Poniżej zaprezentowano szczegółowe kształtowanie się struktury kosztów działalności kontynuowanej w I półroczu
2023 i 2024 roku:
Na przedstawionym wykresie można zaobserwować trend spadkowy kosztów działalności kontynuowanej
w analizowanym okresie. i Było to możliwe przede wszystkim dzięki optymalizacji procesów operacyjnych
oraz reorganizacji kosztów administracyjnych.
Niezmiennie pozycjami, które w największym stopniu wpłynęły na wartość przedmiotowych kosztów, były
usługi obce, stanowiące 72% wszystkich kosztów działalności operacyjnej, oraz wynagrodzenia, które
stanowiły 18% wartości kosztów działalności operacyjnej.
Kontynuacja działań związanych z budową kompetencji w zakresie pozyskiwania dużych, zagranicznych
podmiotów i grup podmiotów oraz dostarczania odpowiedniej jakości usług dla tej skali organizacji, a także
inwestycje w sieć sprzedaży zagranicznej miały wpływ na utrzymanie się kosztów działalności na wysokim
poziomie.
W okresie objętym raportem doszło do finalizacji umowy licencyjnej z Microsoft Corporation, na mocy której
autorskie rozwiązanie XPLUS: Executive Automats Security Setup zostanie zintegrowane z
oprogramowaniem Microsoft Dynamics 365. Zawarcie powyższej umowy uwiarygadnia XPLUS jako
dostawcę rozwiązań informatycznych rozwiązanie będące przedmiotem umowy musiało przejść audyty
jakości kodu. Dodatkowo, przed publikacją nowej wersji oprogramowania D365, zawierającego rozwiązanie
XPLUS, Microsoft ogłosi ten fakt na rynku. Zdarzenie to powinno mieć istotny wpływ na rozwój działalności
poprzez zwiększenie rozpoznawalności Spółki, szczególnie na rynku amerykańskim.
0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000
OD 01.01 DO 30.06.2024
OD 01.01 DO 30.06.2023
od 01.01 do 30.06.2024 od 01.01 do 30.06.2023
Amortyzacja
1 486
1 385
Zycie materiałów i energii
153
177
Uugi obce
20 016
19 803
Podatki i opłaty
12
5
Wynagrodzenia i świadczenia
na rzecz pracowniw
4 884 6 374
Pozostałe koszty rodzajowe
604
600
Wartość sprzedanych licencji
obcych, utrzymania i sprzętu
600 1 149
KOSZTY DZIAŁALNOŚCI KONTYNUOWANEJ ZA I PÓŁROCZE 2023 I 2024
14
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
14
/
17
Wskazanie czynników i zdarzeń, w tym o nietypowym charakterze, mających istotny wpływ na skrócone
sprawozdanie finansowe;
W I półroczu 2024 roku nie wystąpiły czynniki i zdarzenia o nietypowym charakterze, mające znaczący wpływ
na osiągnięte wyniki finansowe.
Opis zmian organizacji grupy kapitałowej emitenta, w tym w wyniku połączenia jednostek, uzyskania lub utraty
kontroli nad jednostkami zależnymi oraz inwestycjami długoterminowymi, a także podziału, restrukturyzacji lub
zaniechania działalności oraz wskazanie jednostek podlegających konsolidacji, a w przypadku emitenta będącego
jednostką dominującą, który na podstawie obowiązujących go przepisów nie ma obowiązku lub może nie sporządzać
skonsolidowanych sprawozdań finansowych dodatkowo wskazanie przyczyny i podstawy prawnej braku
konsolidacji;
Spółka nie tworzy grupy kapitałowej.
Stanowisko zarządu odnośnie do możliwości zrealizowania wcześniej publikowanych prognoz wyników na dany rok,
w świetle wyników zaprezentowanych w raporcie kwartalnym w stosunku do wyników prognozowanych;
W okresie objętym raportem Spółka nie publikowała prognoz wyników finansowych.
Wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej
liczby głosów na walnym zgromadzeniu emitenta na dzień przekazania raportu półrocznego wraz ze wskazaniem
liczby akcji posiadanych przez te podmioty, procentowego udziału tych akcji w kapitale zakładowym, liczby głosów
z nich wynikających oraz procentowego udziału tych akcji w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu, a także
wskazanie zmian w strukturze własności znacznych pakietów akcji emitenta w okresie od dnia przekazania
poprzedniego raportu okresowego;
Zestawienie stanu posiadania akcji emitenta lub uprawnień do nich przez osoby zarządzające i nadzorujące emitenta
na dzień przekazania raportu półrocznego, wraz ze wskazaniem zmian w stanie posiadania, w okresie od dnia
przekazania poprzedniego raportu okresowego, odrębnie dla każdej z tych osób;
Tabela: Stan posiadania akcji XPLUS S.A. przez osoby zarządzające
Imię i Nazwisko
Łączna liczba
posiadanych akcji
(stan na 15.05.2024 tj.
datę przekazania
raportu za IQ24)
Wartość nominalna
posiadanych akcji [zł]
(stan na 15.05.2024 tj.
datę przekazania
raportu za IQ24)
Łączna liczba
posiadanych akcji
(stan na dzień
przekazania raportu
półrocznego)
Wartość nominalna
posiadanych akcji [zł]
(stan na dzień
przekazania raportu
półrocznego)
Karol Sudnik*
0
0
0
0
Jakub Sender
0
0
0
0
Katarzyna Zyzak
354 249
3 542,49
354 249
3 542,49
Sławomir Kuźniak
260
2,6
1 268
12,68
IMIĘ I NAZWISKO
AKCJONARIUSZA
LICZBA AKCJI
LICZBA GŁOSÓW
UDZIAŁ W OGÓLNEJ LICZBIE
GŁOSÓW NA WZ /
PROCENTOWY UDZIAŁ W
KAPITALE ZAKŁADOWYM
ZMIANY W STRUKTURZE
WŁASNOŚCI OD DNIA
PRZEKAZANIA POPRZEDNIEGO
RAPORTU OKRESOWEGO
(15.05.2024)
FCBSL SP. Z O.O.
57 143 865
57 143 865
82,05%
BEZ ZMIAN
15
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
15
/
17
*Podmiot powiązany z p. Karolem Sudnikiem - FCBSL sp. z o.o., na dzień 15.05.2024 posiadał 57 143 865 akcji Spółki o wartości nominalnej posiadanych akcji w łącznej
wysokości 571 438,65 zł. Stan posiadania nie uległ zmianie na dzień przekazania raportu półrocznego.
Tabela: Stan posiadania akcji XPLUS S.A. przez osoby nadzorujące
Imię i Nazwisko
Łączna liczba
posiadanych akcji
(stan na 15.05.2024
tj. datę przekazania
raportu za IQ24)
Wartość nominalna
posiadanych akcji [zł]
(stan na 15.05.2024
tj. datę przekazania
raportu za IQ24)
Łączna liczba
posiadanych akcji
(stan na dzień
przekazania raportu
półrocznego)
Wartość nominalna
posiadanych akcji [zł]
(stan na dzień
przekazania raportu
półrocznego)
Michał Stalmach*
16 520
165,2
25 283
252,83
Izabela Stalmach-
Szczeszek
101 600
1 016
101 600
1 016
Marcin Stosio
0
0
0
0
Robert Strzelecki
0
0
0
0
Marcin Karpiński
8 085
80,85
8 085
80,85
*Podmiot powiązany z p. Michałem Stalmachem Arrow FIZ, na dzień 15.05.2024 posiadał 3 407 906 akcji Spółki o wartości nominalnej posiadanych akcji w łącznej
wysokości 34 079, 06 zł. Na dzień przekazania niniejszego sprawozdania Arrow FIZ posiada 3 467 906 akcji Spółki o wartości nominalnej posiadanych akcji w łącznej
wysokości 34 679,06.
Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego
lub organem administracji publicznej, dotyczących zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jego jednostki
zależnej ze wskazaniem przedmiotu postępowania, wartości przedmiotu sporu, daty wszczęcia postępowania, stron
wszczętego postępowania oraz stanowiska emitenta;
Spółka w dniu 28.03.2023 otrzymała od byłego klienta pozew o zapłatę łącznej kwoty 5 061 492,84
z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia 14.04.2022 r., w tym 599 000 kary umownej oraz łącznie
4 462 492,84 odszkodowań, w tym za nienależyte wdrożenie systemu, nienależyte usługi serwisowe lub
koszty licencji Microsoft. Powyżej wskazana kwota stanowi przede wszystkim żądanie odszkodowania
za szkody poniesione w związku z realizacją przez Spółkę umowy wdrożeniowej i serwisowej. Wniesienie
pozwu i objęte nim roszczenia Zarząd uznaje za bezzasadne. W całości kwestionując zasadność pozwu Spółka
złożyła odpowiedź na pozew w dniu 18.04.2023. W dniu 14.07.2023 roku doręczono Spółce pismo
procesowe z ustosunkowaniem się powoda do ww. odpowiedzi na pozew. Nowe pismo procesowe zdaniem
Zarządu nie zmienia oceny bezzasadności powództwa. W efekcie kolejnych kroków 9 stycznia 2024 r. strony
przed sądem ustaliły plan rozprawy, który aktualnie przewiduje cykl posiedzeń na przesłuchania świadków
do czerwca br.
Poza powyżej wskazanym Spółka nie posiada wiedzy na temat jakichkolwiek postępowań, które mogą
wystąpić i mieć istotny wpływ na sytuację finansową lub rentowność Spółki, w tym postępowań przed
organami rządowymi, postępowań sądowych lub arbitrażowych.
Informacje o zawarciu przez emitenta lub jednostkę od niego zależną jednej lub wielu transakcji z podmiotami
powiązanymi, jeżeli zostały zawarte na warunkach innych niż rynkowe, wraz ze wskazaniem ich wartości;
W okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Spółka nie zawierała transakcji na innych warunkach
niż rynkowe. Szczegółowe informacje dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi zostały
zaprezentowane w nocie nr 11 półrocznego sprawozdania finansowego XPLUS S.A.
16
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
16
/
17
Informacje o udzieleniu przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną poręczeń kredytu lub pożyczki lub
udzieleniu gwarancji łącznie jednemu podmiotowi lub jednostce zależnej od tego podmiotu, jeżeli łączna wartość
istniejących poręczeń lub gwarancji jest znacząca;
W okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Emitent nie udzielił poręczeń kredytów lub poręczeń
pożyczki, ani gwarancji.
Inne informacje, które zdaniem emitenta istotne dla oceny jego sytuacji kadrowej, majątkowej, finansowej,
wyniku finansowego i ich zmian, oraz informacje, które są istotne dla oceny możliwości realizacji zobowiązań przez
emitenta;
W dniu 15 lutego 2024 roku spółka XPLUS S.A. otrzymała wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie
prawidłowości pobranego podatku u źródła w latach 2019 i 2020. W toku kontroli organ stwierdził, że
zastosowano niewłaściwą stawkę podatku od dywidend wypłaconych na rzecz akcjonariusza Spółki.
W dniu 25 czerwca 2024 roku XPLUS S.A. złożyła dodatkowe wyjaśnienia do wyniku kontroli celno-skarbowej
przedstawiając dowody poprawności oraz argumentację na poparcie swoich działań.
Spółka stoi na stanowisku, brak jest przesłanek do utworzenia rezerwy w związku z powyższym
zdarzeniem, gdyż ocenia ryzyko realizacji roszczeń jako mało prawdopodobne.
Z uwagi na wysokość kwoty potencjalnego zobowiązania podatkowego, które przekroczy próg istotności,
czyli kwotę 327k PLN, Spółka publikuje poniższą informac
Wskazanie czynników, które w ocenie emitenta będą miały wpływ na osiągnięte przez niego wyniki w perspektywie
co najmniej kolejnego kwartału;
W ocenie Zarządu wpływ na wyniki finansowe Spółki w perspektywie kolejnych okresów będą miały
następujące czynniki:
Czynniki zewnętrzne:
kształtowanie się czynników makroekonomicznych;
wahania kursów walut;
dostępność środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy;
konflikt zbrojny za wschodnią granicą Polski i sytuacja geopolityczna Europy;
sentyment inwestycyjny klientów.
Czynniki wewnętrzne:
realizacja zawartych już kontraktów długoterminowych;
skuteczność w pozyskaniu nowych kontraktów w tym na rynkach zagranicznych;
realizacja kontraktów zgodnie z założonymi budżetami i warunkami umownymi;
rozwój i sprzedaż rozwiązań informatycznych opartych na własnych produktach, w tym skuteczność
zmiany oferty produktów i usług utrzymaniowych i testowych;
stały proces inwestycji w kapitał ludzki, zmierzający do utrzymania kompetencji i konkurencyjności
na rynku;
zmaterializowanie się niektórych ryzyk bądź szans kontraktowych.
17
Nazwa sprawozdania:
Okres objęty sprawozdaniem:
XPLUSGLOBAL.COM
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
01.01.2024 30.06.2024
XPLUS S.A.
NIP:
T:
PUŁAWSKA 435A,
02-8 01 WARSZAWA
521-346-31- 69
+48 2 2 295 02 50
KRS:
FA X:
0000296278
+48 2 2 295 02 99
17
/
17
Oświadczenie Zarządu;
Niniejszym oświadczamy, iż:
według naszej najlepszej wiedzy, półroczne skrócone sprawozdanie finansowe i dane porównywalne zostały
sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz że odzwierciedlają w sposób prawdziwy,
rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową emitenta oraz jego wynik finansowy.
półroczne sprawozdanie z działalności emitenta zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji
emitenta, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka;
Karol Sudnik
Prezes Zarządu
Katarzyna Zyzak
Członek Zarządu
Jakub Sender
Członek Zarządu
Sławomir Kuźniak
Członek Zarządu