Sprawozdanie Zarządu z działalności Emitenta ATLANTA POLAND Spółka Akcyjna
za okres 1 lipca 2023 roku – 30 czerwca 2024 roku
20
• Działania podejmowane w segmencie detalicznym
Spółka realizuje w segmencie detalicznym przyjętą strategię rozwoju i promocji bakalii skierowaną do świadomego
konsumenta, który prowadzi zdrowy i aktywny tryb życia. Podążając za trendami rynkowymi i opierając się na raportach
firmy Mintel, Spółka skupiła się na promowaniu koncepcji „Bakal - Nakarm Umysł”, w ramach której przekonuje
odbiorców, że jedzenie orzechów i owoców suszonych pozwala dostarczyć organizmowi niezbędnych mikroelementów,
które wspomagają wiele procesów w organizmie i które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
W komunikacji akcji duży nacisk kładziony jest również na regularne ćwiczenia mózgu poprzez np. rozwiązywanie
zagadek. Komunikacja odbywa się głównie za pośrednictwem social mediów i jest efektem współpracy z ekspertami:
dietetykiem medycznym i specjalistą ds. neurochemii i rozwoju mózgu.
Spółka rozwija dotychczasowe linie produktowe obejmujące:
- Bakal Naturalnie – bakalie bez konserwantów, wyselekcjonowane pod względem wielkości i jakości w małych
opakowaniach 70g, 150 g. Produkty te pakowane są w opakowania przeznaczone do recyklingu,
- Bakal Sweet – draże w czekoladzie (w paczkach 80 g oraz kartonikach prezentowych).
- Bakal Crunch – słone i słodkie przekąski (w paczkach 150 g),
- Bakal Soft – owoce suszone uwodnione (w paczkach 150 g),
- Bakal Standard – bakalie w paczkach od 200 g – 1 kg.
Ponadto, od września 2024r. na rynek wprowadzany jest nowy brand przekąskowy pod nazwą SLAY, dedykowany
konsumentom z pokolenia Z (urodzonych w latach 1995-2012). Marka SLAY, której nazwa w potocznym języku
używanym przez przedstawicieli tej grupy oznacza „wyjątkowy smak, bardzo dobre produkty”, została stworzona po
przeprowadzeniu badań na 1000 konsumentach reprezentujących grupę docelową. SLAY ma się wyróżniać na rynku
oryginalnymi smakami, inspirowanymi popularnymi kuchniami świata, takimi jak kimchi, tikka masala, harrisa, katsu
teriyaki, sos sojowy & wasabi oraz mango curry. Opakowania produktów zostały zaprojektowane zgodnie z trendami
charakterystycznymi dla młodego pokolenia, co ma na celu zwiększenie atrakcyjności marki.
Przy opracowywaniu nowych produktów Spółka stawia na innowacyjność, która wyróżnia jej ofertę na tle konkurencji.
• Sezonowość działalności
Działalności ATLANTA POLAND S.A. towarzyszy zjawisko sezonowości. Sezonowość sprzedaży Spółki pokrywa się
z sezonowością rynków zbytu. Wyższa sprzedaż bakalii przypada na IV oraz I kwartał roku tj. na okres przed świętami
Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Przy czym w segmencie sprzedaży detalicznej sezonowość ta jest bardziej widoczna,
gdyż w IV kwartale roku kalendarzowego realizowane jest do 35% rocznych obrotów, natomiast w segmencie sprzedaży
hurtowej na IV kwartał roku kalendarzowego przypada do 30% rocznej sprzedaży. Na przestrzeni ostatnich lat znacznie
wzrosło spożycie bakalii jako zdrowych przekąsek, ponadto są one wykorzystywane przy sporządzaniu różnego rodzaju
potraw w sposób ciągły a nie tylko w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocy do świątecznych wypieków. W związku
z powyższym sezonowość sprzedaży nie jest już obecnie tak znacząca jak w minionych latach, gdy w segmencie
sprzedaży detalicznej w IV kwartale roku kalendarzowego realizowane było do 50% rocznych obrotów. Niemniej jednak,
latem, ze względu na dostępność świeżych owoców, sprzedaż bakalii spada.
18.3 INFORMACJE O PRZYJĘTEJ STRATEGII ROZWOJU ORAZ DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH
JEJ REALIZACJI W OKRESIE OBJĘTYM RAPORTEM WRAZ Z OPISEM PERSPEKTYW ROZWOJU
DZIAŁALNOŚCI EMITENTA W ROKU OBROTOWYM 2024/2025
ATLANTA POLAND S.A. realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, opartego na wzroście organicznym, przy
wykorzystaniu mocnych stron Spółki. Zwiększanie skali działalności, skutkujące wzrostem sprzedaży Spółki, obejmuje
zarówno dywersyfikację rynków zbytu, ze szczególnym naciskiem na zwiększanie sprzedaży zagranicznej, jak i rozwój
oferty asortymentowej.
W roku obrotowym zakończonym 30 czerwca 2024 roku przychody ze sprzedaży Spółki były wyższe o 9,2%
w porównaniu z rokiem obrotowym 2022/2023. Wzrost sprzedaży wystąpił zarówno w segmencie sprzedaży detalicznej
(o 14,7%), jak i w segmencie sprzedaży hurtowej (o 4,3%). W roku obrotowym zakończonym 30 czerwca 2024r.
przychody ze sprzedaży uzyskane w segmencie hurtowym stanowiły 51,2% sprzedaży ogółem Spółki (53,5%
w poprzednim roku obrotowym), natomiast w segmencie detalicznym 48,8% (46,5% w poprzednim roku obrotowym).
Sprzedaż zagraniczna wzrosła o 4,0%, jej udział w przychodach ze sprzedaży Spółki wyniósł 20,5% (vs. 21,6% w roku
obrotowym 2022/2023). Na przestrzeni ostatnich lat, na rynku europejskim ATLANTA POLAND S.A. zbudowała
pozycję znaczącego dostawcy orzechów przetworzonych, wykorzystywanych przede wszystkim w branży cukierniczej.
Działalność Spółki ma stosunkowo niewielki wpływ na środowisko, niemniej jednak Spółka ma świadomość istotnego
znaczenia tematyki ESG w jej przyszłym rozwoju. Przy podejmowaniu decyzji biznesowych oraz planowanych
inwestycjach Spółka uwzględnia zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym rozwiązania ekologiczne.
W roku obrotowym 2023/2024 Spółka prowadziła działania mające na celu uwzględnienie w strategii rozwoju na kolejne