Ocena wiarygodności kredytowej klienta
Wiarygodność kredytową klienta Bank ocenia poprzez:
−
weryfikację spełnienia kryteriów minimalnych,
−
wyznaczenie ratingu lub scoringu klienta odpowiednio w procesie ratingowym lub scoringowym.
Pomiar ryzyka klienta w procesie ratingowym lub scoringowym bazuje na szacowanym PD (prawdopodobieństwie
defaultu). Warunkiem udostępnienia klientowi finansowania jest ustalenie dla klienta ratingu lub oceny scoringowej
na określonym minimalnym poziomie dla danego typu klienta, procesu kredytowego lub produktu.
Ocenę wiarygodności kredytowej klienta biznesowego z segmentu MidCorp i SME oraz klienta segmentu Wholesale
Banking (WB) w procesie ratingowym dokonuje się w oparciu o:
−
rating nadawany podmiotom wnioskującym o zaangażowanie kredytowe, udzielającym zabezpieczenia
(np. poręczyciele, gwaranci) oraz innym podmiotom, jeżeli wymaga tego specyfika zabezpieczenia lub
transakcji (np. dłużnicy wierzytelności scedowanej na Bank),
−
zasadę „dwóch par oczu”, tj. między innymi:
▪
funkcje komercyjne są oddzielone od funkcji zatwierdzania ratingu, którą realizują jednostki Pionu CRO,
lub
▪
zasady działania automatycznych modeli ratingowych, które są zatwierdzane przez Komitet Polityki
Kredytowej.
Ocenę wiarygodności kredytowej klienta detalicznego oraz klienta biznesowego z segmentu MidCorp/SME (Easy
Lending) i z segmentu SE/Micro przeprowadza się w oparciu o:
−
punktową ocenę ryzyka kredytowego (scoring) dla klienta detalicznego i SE/Micro,
−
analizę historii obsługi zobowiązań w Banku oraz w innych instytucjach finansowych,
−
cechy kredytobiorcy mające istotny wpływ na wywiązywanie się z zaciągniętych zobowiązań kredytowych
(analiza jakościowa), np.:
▪
cechy osobowe klienta detalicznego oraz SE/Micro: wiek, stan cywilny, liczba osób będących na jego
utrzymaniu, status mieszkaniowy i majątkowy, wykształcenie, staż pracy, forma zatrudnienia,
wykonywany zawód, itp.,
▪
cechy klienta Easy Lending, tj. np: forma prawna, typ klienta, branża i okres prowadzenia działalności
gospodarczej, rating klienta, tytuły egzekucyjne, terminowość spłaty posiadanych zobowiązań, wpływy
na rachunek w Banku, regularne przelewy do ZUS/US, wystąpienie klienta w Bankowym Rejestrze
Niesolidnych Klientów, itp.,
▪
historia współpracy klienta z Bankiem: okres współpracy oraz historia prowadzenia rachunku.
W Banku stosowane są modele scoringowe (modele aplikacyjne, behawioralne oraz scoring BIK) oddające
statystyczny poziom ryzyka klienta. Stosowane modele oceny wiarygodności kredytowej klienta podlegają
cyklicznemu monitoringowi oraz walidacji w celu zapewnienia dobrej jakości tych narzędzi.
Ocena zdolności kredytowej (ocena ilościowa)
Zdolność kredytowa oceniana jest poprzez rozpoznanie źródła spłaty oraz jego wysokości i stabilności w całym
okresie kredytowania. Jest to ocena możliwości spłaty przez klienta ekspozycji kredytowej w określonej kwocie,
terminach i na warunkach określonych przez Bank. Przy ocenie zdolności klienta uwzględniana jest ocena
wiarygodności kredytowej klienta ustalona w procesie ratingowym lub scoringowym. W ocenie zdolności
kredytowej uwzględniane jest również ponoszone przez dłużnika ryzyko walutowe oraz ryzyko stopy procentowej.
Analiza zdolności kredytowej klienta biznesowego oraz WB może obejmować następujące obszary:
−
struktura własnościowa klienta,
−
rodzaj prowadzonej działalności,
−
strategia biznesowa i inwestycyjna,
−
pozycja na rynku,
−
rynki zbytu i dostawcy,
−
analiza finansowa, w tym prognoza finansowa,
−
identyfikacja i ocena źródeł spłaty,
−
pozycja finansowa na tle porównywalnych podmiotów z branży,
−
czynniki z otoczenia globalnego, makroekonomicznego, regionalnego oraz branżowego oddziałujące
obecnie i mogące wpływać w przyszłości w istotny sposób na kondycję finansową przedsiębiorstwa.
Analiza zdolności klienta indywidualnego obejmuje:
−
ustalenie wysokości i stabilności uzyskiwanych dochodów (analiza ilościowa),
−
ustalenie wysokości zobowiązań klienta o charakterze finansowym (zarówno kredytowych, jak
i niekredytowych),