Sprawozdanie Zarządu Grupy Kęty S.A. z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej w 2024 r.
S t r o n a | 39
ze zdolnościami produkcyjnymi na poziomie około 60 tys. ton rocznie i ok. 4% udziałem w rynku folii BOPP
w Europie.
W roku 2024 SOG koncentrował się na wzmacnianiu swojej pozycji zarówno na rynku krajowym jak i na rynkach
zagranicznych, nie tylko poprzez utrzymanie i rozwój współpracy z aktualnymi partnerami, ale przede wszystkim
za sprawą budowania nowych relacji, zarówno z największymi międzynarodowymi koncernami operującymi
w branży żywnościowej jak i dostawcami do największych sieci handlowych pod ich markami własnymi. SOG
ukierunkowywał również swoje działania na rozwój oferty produktowej w oparciu o nowe trendy rynkowe
i technologie produkcji laminatów na bazie folii polipropylenowych i polietylenowych również tych własnej
produkcji.
Rynek opakowań znajdował się pod silną presją zmian prośrodowiskowych, kosztowych, bezpieczeństwa
żywności, a także związanych z nimi zmian legislacyjnych. Dążenie do zrównoważonego rozwoju wymuszało
konieczność opracowywania i wprowadzania na rynek nowych konfiguracji laminatów - monostruktur,
charakteryzujących się mniejszą wagą i większą jednorodnością materiałową. Pomimo obserwowanej presji
na opakowania z tworzyw sztucznych i prób zastąpienia ich opakowaniami na bazie uszlachetnionego papieru, ich
pozycja jest niezagrożona. Opakowania giętkie na bazie folii z tworzyw sztucznych, jak żadne inne, doskonale
zabezpieczają pakowaną w nie żywność, wydłużając jednocześnie jej termin przydatności do spożycia,
co ostatecznie zapobiega jej marnotrawstwu. Dodatkowo ich produkcja charakteryzuje się dużo mniejszą
energochłonnością. Również koszty ich transportu, podobnie jak zapakowanych w nie wyrobów
są niewspółmiernie niższe w porównaniu z tzw. „bardziej zrównoważonymi opakowaniami” jak słoiki czy puszki.
Produkowane przez Grupę Alupol opakowania dedykowane są głównie dla segmentu żywności typu instant, ale
znaczącymi odbiorcami są także branże: świeżej żywności, napojów, cukiernicza, słonych przekąsek, mleczarska,
farmaceutyczna i chemiczna. Wśród głównych odbiorców opakowań giętkich, były zarówno największe koncerny
międzynarodowe takie jak: Nestle, AB Foods, Flora Food (dawny Upfield), McCormick, Lorenz, Dr. Oetker,
Brüggen, Aryzta, Jacobs Douwe Egberts, Orkla Foods, Danone jak i renomowane firmy regionalne, oferujące
sieciom handlowym nie tylko produkty sygnowane swoim logo, ale także te, produkowane pod ich markami
własnymi. Należą do nich m.in.: Prymat, Maspex, Tarczyński, Mlekovita, Mlekpol, Foodcare, Serpol Cosmetics,
Sokołów, Koral, Woseba. Z kolei głównymi odbiorcami folii polipropylenowych są przede wszystkim europejskie
firmy działające w branżach: drukarskiej, kwiatowej, tekstylnej, pasmanteryjnej, etykietowej czy taśm
samoprzylepnych - Sylvaphane Holland B.V., Delo, CDM, SDR Pack, Perfon BV, Al. Invest, Lietpak, Irplast,
Dalpo, Saba.
W roku 2024 kontrahenci coraz mocniej koncentrowali się na zastępowaniu wielomateriałowych struktur
opakowaniowych na bazie papieru, aluminium i poliestru, foliami i laminatami jednorodnymi, głównie na bazie
poliolefin (folie BOPP i PE), łatwymi w recyklingu. Branża w dalszym ciągu boryka się z brakiem jednoznacznych
przepisów i wytycznych definiujących zrównoważone opakowania. Rynek opakowań giętkich poddawany jest
ogromnej presji na marże, głównie ze strony producentów żywności, a także sieci handlowych.
Produkty Segmentu dystrybuowane są zarówno na rynku krajowym jak również za granicą. Sprzedaż eksportowa
stanowi 52% skonsolidowanych przychodów SOG. Największymi rynkami eksportowymi są Niemcy, Holandia,
Węgry, Ukraina, Włochy, Czechy, Litwa, Szwajcaria.
W 2024 r. udział żadnego z klientów Segmentu nie osiągnął więcej niż 10% skonsolidowanej sprzedaży Grupy
Kapitałowej i nie występuje żadna inna zależność od jednego lub większej ilości klientów tego Segmentu. Udział
jednego z klientów tego Segmentu (podmiot niepowiązany kapitałowo ani osobowo z Emitentem, ani żadną spółką
z Grupy Kapitałowej) przekracza nieznacznie 10% skonsolidowanych przychodów SOG, przy czym w ocenie
Emitenta nie występuje zależność Segmentu od tego klienta.
Pozycja konkurencyjna
Na polskim rynku są obecni nie tylko wszyscy najwięksi międzynarodowi producenci opakowań tj.: Amcor,
Mondi, Constantia, Huhtamaki, Walki Group, Wipak Coveris, Adapa czy Südpack, ale także wiele prężnie
działających firm o rodowodzie krajowym takich jak: KB Folie, Supravis Group, Marpol, Ergis, Bogucki Folie,
PDO.
Praktycznie wszyscy wymienieni producenci międzynarodowi posiadają swoje zakłady produkcyjne w Polsce
i dostarczają opakowania do obecnych klientów SOG, będąc tym samym naszą bezpośrednią konkurencją.
W mniejszym zakresie na rynku europejskim można spotkać opakowania giętkie importowane spoza Europy.
Duża liczba podmiotów konkurujących ze sobą, a także występująca nadpodaż mocy produkcyjnych w branży,
wymusza coraz silniejszą walkę konkurencyjną. Zjawisko to w połączeniu z coraz powszechniejszym trendem