MCI Capital ASI S.A.
Jednostkowe sprawozdanie finansowe
za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2024 r.
43
do organu odwoławczego, tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. W dniu 13 września 2017 r.
Spółka otrzymała decyzję organu odwoławczego, który utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji, tj.
Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Dnia 13 października 2017 r. Spółka
wniosła skargę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 września 2017 r.
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
- W dniu 28 października 2022 r. Spółka otrzymała decyzję Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu
Skarbowego w Warszawie stwierdzającą nadpłatę podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy
2011 w wysokości 25 341 zł oraz odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w pozostałym zakresie (tj. 5 323 551 zł).
- Spółka nie zgadzając się z motywami rozstrzygnięcia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego
w Warszawie wskazanymi w decyzji, dnia 14 listopada 2022 r. złożyła odwołanie od ww. decyzji. Sprawa została
przekazana do rozpatrzenia przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (organ II instancji).
- W dniu 8 lutego 2023 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie utrzymał w mocy decyzję
Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
- W dniu 23 marca 2023 r. Spółka wniosła skargę do WSA w Warszawie na decyzję Dyrektora Izby Administracji
Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2023 r.
- W dniu 12 maja 2023 r. Spółka otrzymała odpis odpowiedzi ze strony Dyrektora Izby Administracji Skarbowej
w Warszawie na złożoną przez Spółkę skargę do WSA, o której mowa powyżej. Dyrektor Izby Administracji
Skarbowej w Warszawie w swojej odpowiedzi podtrzymał stanowisko zawarte w decyzji z 8 lutego 2023 r.
i wniósł do WSA o oddalenie skargi.
- W dniu 21 września 2023 r. przed WSA odbyła się rozprawa w przedmiotowym temacie, na której WSA uchylił
zaskarżoną decyzję Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie oraz poprzedzającą ją decyzję
Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z października 2022 r. Dyrektor Izby
Administracji Skarbowej w Warszawie nie wniósł skargi kasacyjnej od wyroku WSA. 30 listopada 2023 r. wyrok
został przekazany sędziemu do nadania klauzuli wykonalności. Sprawa została przekazana do Naczelnika
Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
- W dniu 16 maja 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie złożył wniosek do WSA o wykładnię
wyroku.
- Spółka otrzymała od Drugiego i Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowienia
o wyznaczeniu terminu zakończenia sprawy dot. stwierdzenia nadpłaty w CIT za rok 2011 na odpowiednio 4
kwietnia 2025 r. (II sprawa nadpłatowa) i 20 czerwca 2025 r. (III sprawa nadpłatowa; w jednej sprawie nadpłaty
w CIT za rok 2011 toczą się obecnie 2 równoległe postępowania, stąd wyznaczone zostały dwa terminy). W
związku z przywróceniem terminu do złożenia skargi kasacyjnej, postanowieniem WSA z dnia 23 sierpnia 2024
r., prowadzącym II sprawę nadpłatową jest obecnie Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), stąd do momentu
wypowiedzenia się w sprawie przez NSA, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie nie będzie mógł
wydać żadnego postanowienia przedłużającego lub kończącego II sprawę nadpłatową.
- W dniu 9 lipca 2024 r. Spółka otrzymała od WSA odpis wykładni wyroku WSA (zdaniem Spółki i Kancelarii
reprezentującej Spółkę odpis wykładni wyroku zmienia sam wyrok WSA, z tego też względu Spółka złożyła
zażalenia na przedmiotową wykładnię wyroku).
- W dniu 19 lipca 2024 r. Spółka złożyła zażalenie na postanowienie o wykładni wyroku oraz wniosek o
przywrócenie terminu do złożenia skargi kasacyjnej od ww. wyroku WSA wraz ze skargę kasacyjna od tegoż
wyroku. Termin do wniesienia skargi kasacyjnej został przywrócony postanowieniem WSA z dnia 23 sierpnia
2024 r. Jak wskazano powyżej, w związku z przywróceniem terminu do złożenia skargi kasacyjnej,
prowadzącym II sprawę nadpłatową jest obecnie NSA. Jednocześnie Spółka oczekuje w dalszym ciągu na
rozstrzygnięcie NSA w przedmiocie zaskarżenia wykładni wyroku WSA.
- W dniu 20 grudnia 2024 r. Spółka złożyła do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie,
kolejne wnioski o stwierdzenie nadpłaty podatku za rok podatkowy 2018/2019 – z uwagi na fakt, że
zobowiązanie podatkowe za ten okres przedawniało się z końcem 2024 r., a organy podatkowe wskazywały, że
to właśnie za ten rok powinien zostać złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty. W ramach ostrożności
procesowej przygotowano trzy warianty wniosków, aby zabezpieczyć różne możliwe podejścia organów
skarbowych (Wniosek złożony wspólnie przez MCI Capital ASI S.A. oraz MCI Fund Management Sp. z o.o.;
Wniosek złożony przez MCI Capital ASI S.A. jako podmiotu reprezentującego MCI Podatkową Grupę
Kapitałową istniejącą od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca 2019 r.; Wniosek złożony samodzielnie przez MCI Capital
ASI S.A. Organ skarbowy odrzucił dwa pierwsze wnioski i pozostawił do rozpatrzenia wyłącznie wniosek złożony
samodzielnie przez MCI Capital ASI S.A.). Pomimo tego, że zdaniem Spółki wnioskowana nadpłata nie powinna
być skorelowana z rokiem podatkowym 2018/2019, to jednak, aby maksymalizować możliwość odzyskania
nadpłaty, Spółka zdecydowała się na takie działanie. Przedmiotowe wnioski cały czas dotyczą nadpłaty w CIT
za rok 2011 (kwota nadpłaty pozostaje niezmienna i wynosi 5,3 mln zł).
- W dniu 31 stycznia 2025 r. Spółka otrzymała informację od Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu
Skarbowego w Warszawie o przekazaniu ww. wniosków do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w
Warszawie (zgodnie z właściwością miejscową).
- W dniu 5 marca 2025 r. Spółka otrzymała z Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
postanowienie o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy w II sprawie nadpłatowej, w związku ze
złożonym 20 grudnia 2024 r. wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku (jak wskazano powyżej termin ten