Sprawozdanie Zarządu ZUE S.A. z działalności Jednostki Dominującej ZUE S.A. oraz Grupy Kapitałowej ZUE za rok 2024
132
Spółka opracowała ocenę ryzyka procesowego zgodną z wymogami norm, w tym normy ISO 45001:2018,
uwzględniającą ryzyka i możliwości występujące w organizacji, w odniesieniu do zachodzących procesów, zgodnie
z przyjętą metodologią oceny, tj. tzw. macierzą ryzyka. Efektem oceny ryzyka i możliwości jest informacja co zrobić,
aby jednostka działała i rozwijała się bez zakłóceń, świadcząc swoje usługi w sposób bezpieczny (w tym w sposób
bezpieczny dla pracowników łańcucha wartości) oraz dostarczając zamawiającym i użytkownikom końcowym
jakościowe i bezpieczne produkty.
Przyjęcie Zintegrowanego Systemu Zarządzania stanowi wyraz ciągłego dążenia Spółki do zmniejszania
potencjalnego negatywnego oddziaływania jej usług na środowisko oraz sąsiadującą społeczność, przestrzegania
rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, stawianych przez wymagania prawne oraz normy branżowe,
jak i przez nią samą.
Za wdrażanie polityki odpowiedzialny jest pełnomocnik ds. zintegrowanego systemu zarządzania oraz dyrektor
generalny – prezes zarządu jednostki. Podlega ona konsultacjom z przedstawicieli pracowników, w tym z działającym
w jednostce związkiem zawodowym.
Realizacja strategii jednostki dotyczącej bezpieczeństwa pracowników w łańcuchu wartości jest wspierana przez
obowiązującą w jednostce Politykę zarządzania etycznego. Polityka zarządzania etycznego została przyjęta przez
Spółkę w celu identyfikacji oraz zarządzania ryzykiem niezgodności z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi
obowiązującymi w Spółce oraz powszechnie obowiązującymi zwyczajami i regułami etycznymi. Polityka zarządzania
etycznego została przyjęta również w spółkach zależnych od Spółki, z uwzględnieniem zmian wynikających z
odrębności tych spółek i specyfiki prowadzonych przez nie działalności. Polityka znajduje zastosowanie do
całokształtu prowadzonej przez Spółkę działalności, włączając w to pracowników zaangażowanych przez
podwykonawców i tzw. dalszych podwykonawców jednostki. Reguluje system zapobiegania nieprawidłowościom,
informowania o nieprawidłowościach, wyjaśniania zgłoszeń i podejmowania działań następczych, a także
zapewnienie ochrony sygnalistom przed działaniami odwetowymi.
Składową Polityki zarządzania etycznego jest Polityka praw człowieka. Celem wprowadzenia Polityki praw człowieka
jest promowanie poszanowania praw człowieka oraz ich skuteczna ochrona, a także minimalizowanie skutków
naruszeń i skuteczne zapobieganie im, zarówno w ramach własnych operacji jednostki, jak i w łańcuchu jej wartości.
Polityka praw człowieka powstała w oparciu i w zgodzie z przepisami krajowymi oraz regulacjami
międzynarodowymi, tj. wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczącymi odpowiedzialnego
prowadzenia działalności biznesowej; wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka - wdrażanie
dokumentu ramowego Organizacji Narodów Zjednoczonych „Chronić, szanować i naprawiać”; zasadami i prawami
określonymi w ośmiu podstawowych konwencjach wskazanych w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy
dotyczącymi podstawowych zasad i praw w pracy; zasadami i prawami określonymi w Międzynarodowej Karcie Praw
Człowieka.
Polityka opiera się na zobowiązaniu ZUE do nie podejmowania działań prowadzących do uzyskania korzyści
biznesowych z naruszeniem praw człowieka. ZUE zobowiązuje się do zapobiegania naruszeniom praw człowieka
zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni poprzez: poszanowanie niezbywalnej godności każdego pracownika;
stworzenie godnych warunków pracy i wynagradzania; dążenie do stworzenia różnorodnej kadry pracowniczej;
systemowe zapobieganie mobbingowi oraz zwalczanie mobbingu; zapewnienie pracownikom bezpiecznych
i higienicznych warunków pracy; respektowanie praw pracowników do tworzenia związków zawodowych
i swobodnego zrzeszania się w związkach zawodowych; poszanowanie prawa do prywatności pracowników; dbanie
o dobrostan pracowników; uznanie prawa pracowników do wypowiadania swojego zdania w odniesieniu do kwestii,
które ich dotyczą; brak jakiegokolwiek przyzwolenia na pracę dzieci, pracę niewolniczą, pracę przymusową bądź
handel ludźmi; dążenie do przestrzegania praw człowieka przez kontrahentów ZUE, w tym przede wszystkim
podwykonawców i dostawców.
Jednostka przykłada szczególną uwagę do dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz dokłada
najwyższych starań dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Z uwagi na to, że życie i zdrowie
pracowników są dla Spółki priorytetem, jednostka wymaga przestrzegania przepisów bhp od wszystkich podmiotów
przebywających w miejscach jej działalności. Wymaganie to dotyczy samego ZUE jako pracodawcy, ale także
pracowników ZUE oraz tam gdzie jest to możliwe kontrahentów.
Spółka wyraża kategoryczny sprzeciw wobec pracy dzieci, tj. osób, które w świetle prawa ogólnie obowiązującego
nie osiągnęły wieku umożliwiającego podjęcie pracy. W szczególności ZUE popiera istnienie zakazu i eliminowania
tzw. „najgorszych form pracy dzieci”. Osoby młodociane, jeśli podejmują pracę w Spółce, mogą to zrobić wyłącznie
w przypadkach i na warunkach określonych przepisami prawa (np. w ramach przygotowania zawodowego),
a ponadto podlegają specjalnej ochronie.
ZUE wyraża także kategoryczny sprzeciw przeciwko pracy przymusowej, handlowi ludźmi i wszelkim innym formom
współczesnego niewolnictwa, uznając je za rażące pogwałcenie praw człowieka i praw pracowniczych, a także za
zaprzeczenie godnej pracy. W celu wyeliminowania pracy przymusowej, handlu ludźmi oraz innych form
współczesnego niewolnictwa Spółka buduje kulturę organizacyjną wolną od wszelkiego rodzaju gróźb (zarówno
fizycznych jak i psychicznych), zastraszenia, przemocy psychicznej i fizycznej. W razie powzięcia informacji
o zaistnieniu okoliczności sprzecznych z tym zobowiązaniem, ZUE jest zobligowane do podjęcia w trybie
natychmiastowym kroków, w celu ich wyjaśnienia (wszczęcie odpowiedniego wewnętrznego postępowania
wyjaśniającego), a w razie konieczności, wdrożenia działań naprawczych. ZUE stanowczo sprzeciwia się praktykom,
które polegają na konfiskacie dowodu tożsamości pracownika, stosowaniu przemocy fizycznej lub psychicznej,
ograniczaniu swobody przemieszczania się pracownika czy niewypłacania pracownikowi wynagrodzenia. Spółka