Transakcja nabycia 50% udziałów spółki Elektrownia Ostrołęka Sp. z o.o. 
W dniu 4 kwietnia 2024 r. Energa SA sfinalizowała zakup 50% udziałów spółki Elektrownia Ostrołęka sp. z o.o. (EO) od Enea S.A. 
Obecnie Spółka posiada 100% udziałów w EO (wcześniej stanowiącą wspólne przedsięwzięcie z Enea S.A.), obejmując tym 
samym pełną kontrolę nad jednostką zależną w celu wykorzystania jej  potencjału oraz posiadanych zasobów, w tym między 
innymi nieruchomości na potrzeby realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych Grupy ORLEN.  
Umowa warunkowa podpisana z dniem 26 stycznia 2024, została zawarta pod warunkiem niewykonania przez inną jednostkę 
prawa pierwokupu udziałów. Podstawowa cena nabycia 50% udziałów wynosiła 42,0 mln PLN, a umowa nabycia  uwzględnia 
również mechanizm warunkowy prowadzący do zmniejszenia ceny poprzez pokrycie przez sprzedającego połowy roszczenia 
sądowego o łącznym wymiarze ~23 mln PLN. Przejmowana jednostka pierwotnie powołana została do realizacji projektu nowej 
elektrowni węglowej w Ostrołęce, jednakże z uwagi na zmianę projektu w zakresie wykorzystywanego paliwa z węgla na gaz, 
projekt  kontynuowany  jest  w  innej  spółce  celowej.  Obecnie  EO  posiada  aktywa  w  postaci  m.in.  gruntów,  w  tym  gruntów 
dzierżawionych przez CCGT Ostrołęka Sp. z o.o. oraz bocznicy kolejowej wykorzystywanej przez spółkę Energa Elektrownie 
Ostrołęka SA. 
Testy na utratę wartości udziałów i akcji 
W II  półroczu 2024 roku dokonano oceny wystąpienia wewnętrznych i zewnętrznych przesłanek utraty wartości posiadanych 
udziałów i akcji. Dla celów badania utraty wartości udziałów i akcji każda spółka zależna została potraktowana jako oddzielna 
jednostka generująca przepływy pieniężne (CGU – ang. cash generating unit).  
W  związku z wystąpieniem w II półroczu przesłanek mogących skutkować spadkiem wartości udziałów i akcji niektórych spółek 
Grupy  posiadanych  przez  Energę  SA,  przeprowadzono  testy  na  utratę  wartości  udziałów  i  akcji.  Testy  przeprowadzono 
wykorzystując metodę dochodową w oparciu o zdyskontowaną wartość szacowanych przepływów z działalności operacyjnej,  
z uwzględnieniem m.in. następujących założeń: 
•  datą testu jest 31 grudnia 2024 roku, 
•  przyjęte do stosowania założenia makroekonomiczne dla Grupy Orlen, w tym w zakresie: dedykowanych dla źródeł cen 
energii elektrycznej, ceny węgla kamiennego i gazu ziemnego, ceny świadectw pochodzenia oraz ceny uprawnień do emisji 
dwutlenku węgla na podstawie opracowanych wewnętrznie prognoz; w zakresie cen biomasy zastosowano prognozy spółek 
wykorzystujących ten surowiec; ścieżki zakładają zmianę miksu energetycznego, w tym przede wszystkim zmniejszenie 
produkcji i wycofanie jednostek węglowych w długim terminie, 
•  ilość  darmowych  uprawnień  do  emisji  CO2  na  lata  2021-2025  zgodnie  z  wykazem  opublikowanym  przez  Ministra 
Środowiska RP, 
•  prognozowana cena praw do emisji CO2 dla roku 2025 kształtuje się na poziomie 75,92 EUR/t. W kolejnych latach prognozy 
rosną do poziomu 204 EUR/t w roku 2035, 
•  nakłady  inwestycyjne  o  charakterze  odtworzeniowym na  poziomie zapewniającym  utrzymanie zdolności produkcyjnych 
istniejących aktywów trwałych, w tym nakłady na dostosowanie poziomów emisji przemysłowych do wymogów Dyrektywy 
Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 roku, w sprawie emisji przemysłowych oraz decyzji 
wykonawczej Komisji UE 2021/2326 w sprawie konkluzji najlepszych dostępnych technik (BAT) opublikowanej dnia 30 
listopada 2021 roku, 
•  utrzymanie wsparcia dla produkcji z istniejących odnawialnych źródeł energii w postaci przychodu z praw majątkowych oraz 
uwzględnienie  dla  części  instalacji  wygranych  aukcji  na  sprzedaż  energii  elektrycznej  z  odnawianych  źródeł  energii  
i przychodu z mechanizmu FIT/FIP, zgodnie z Ustawą z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii wraz  
z jej późniejszymi zmianami (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1681, 1597, 1762), 
•  przychody z rynku mocy zgodne z przepisami Ustawy z dnia 8 grudnia 2017 roku o rynku mocy, z późniejszymi zmianami 
(tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2131), przy czym stawki zostały przyjęte na podstawie przeprowadzonych i wygranych w latach 
2018-2024  aukcji  oraz  dla  lat  wykraczających  poza  zakontraktowany  okres  –  na  podstawie  ścieżek  cenowych  (ceny 
wieloletnich kontraktów mocowych są corocznie waloryzowane zgodnie z regulacjami rynku mocy), 
•  oszacowanie wpływu pakietu regulacji mających na celu przeciwdziałanie nadmiernemu wzrostowi cen energii elektrycznej 
i wprowadzające szereg rozwiązań, dotyczących przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców energii elektrycznej w 
2025 roku dla spółek obrotu z tytułu stosowania tzw. cen maksymalnych. JST oraz podmioty użyteczności publicznej są 
objęte mechanizmami  wsparcia do końca 1Q2025, natomiast  odbiorcy indywidualni  do 3Q2025. Odrębne  wsparcie dla 
odbiorców indywidualnych (odbiorcy wrażliwi) przewiduje ustawa o bonie energetycznym. 
Kluczowe akty prawne wchodzące w skład wskazanego powyżej pakietu regulacji to: 
o  ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie 
wysokości  cen  energii  elektrycznej  oraz  wsparciu  niektórych  odbiorców  w  2023  roku  oraz  w  2024  roku  oraz 
niektórych innych ustaw (Dz. U. 2024 r. poz. 1831), 
o  ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen 
energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. 2024 poz. 859), 
o  rozporządzenie  Min.  Klimatu  i  Środowiska  z  dnia  29  listopada  2022  roku  w  sprawie  sposobu  kształtowania  
i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2024 r. poz. 904 z późn. zm.),       
•  długość prognoz finansowych poszczególnych CGU określona została w taki sposób, aby przepływy pieniężne służące do 
kalkulacji wartości rezydualnej były jak najbardziej zbliżone do spodziewanych przepływów w latach kolejnych, 
•  do ekstrapolacji prognozy przepływów na potrzeby kalkulacji wartości rezydualnej zastosowano stopę wzrostu wynoszącą 
2,0%, co nie przewyższa średnich długoterminowych stóp inflacji w Polsce. 
Stopy dyskontowe ustalone w oparciu  o  wysokość średnioważonego kosztu kapitału (WACC) po opodatkowaniu przyjęte do 
kalkulacji zawierały się w przedziale od 6,85% do 9,31% dla 2025 roku, a następnie były korygowane o oczekiwane poziomy 
zwrotu 10-letnich obligacji w Polsce w poszczególnych okresach, osiągając docelowy poziom w przedziale od 6,29% do 8,71%  
w roku 2030 i latach kolejnych. Stopy dyskontowe przyjęte do kalkulacji w 2023 roku zawierały się w przedziale 6,78% do 9,05% 
dla  2024  roku,  a  następnie  były korygowane  o oczekiwane poziomy zwrotu  10-letnich obligacji  w  Polsce  w  poszczególnych 
okresach, osiągając docelowy  poziom  w  przedziale  od  6,40%  do 8,65% w  roku  2029  i  latach  kolejnych.  W  oparciu  o  wynik 
przeprowadzonych testów nie stwierdzono konieczności utworzenia odpisów aktualizujących wartość udziałów i akcji posiadanych 
w spółkach zależnych.