Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
z badania rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego
Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.
z siedzibą we Wrocławiu,
za rok obrotowy od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Sprawozdanie z badania rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
Dla Walnego Zgromadzenia Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.
Opinia o sprawozdaniu finansowym
Przeprowadziliśmy badanie załączonego rocznego jednostkowego
sprawozdania finansowego Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich
KOGENERACJA S.A. z siedzibą we Wrocławiu, przy ul. Łowieckiej 24,
dalej „Spółka”, za rok obrotowy od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia
2024 r., na które składa s jednostkowe sprawozdanie z sytuacji
finansowej sporządzone na dzień 31 grudnia 2024 r., jednostkowe
sprawozdanie z całkowitych dochodów, jednostkowe sprawozdanie
ze zmian w kapitale własnym, jednostkowe sprawozdanie z
przepływów pieniężnych za rok obrotowy kończący się tego dnia, oraz
informacje dodatkowe zawierające istotne informacje dotyczące
zasad (polityki) rachunkowości oraz inne informacje objaśniające,
dalej „sprawozdanie finansowe”.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w postaci pliku
elektronicznego o nazwie
Sprawozdanie_jednostkowe_KGN_2024.xhtml, opatrzonego
podpisami elektronicznymi Zarządu Spółki w dniu 14 kwietnia 2025 r.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy zastosowaniu
zasad rachunkowości i sprawozdawczości finansowej określonych w
Międzynarodowych Standardach Rachunkowości,
Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz
związanych z nimi interpretacjach ogłoszonych w formie
rozporządzeń Komisji Europejskiej, dalej „MSSF UE”.
Naszym zdaniem, załączone sprawozdanie finansowe Zespołu
Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.:
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i
finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2024 r., wyniku
finansowego oraz przepływów pieniężnych za rok obrotowy
kończący się tego dnia zgodnie z mającymi zastosowanie MSSF
UE i przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa a także z wpływającymi na jego treść
postanowieniami statutu Spółki,
zostało sporządzone, na podstawie prawidłowo prowadzonych
ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy z
dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości mającej zastosowanie
do badań sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy
kończące się 31 grudnia 2024 r., dalej „ustawa o rachunkowości”.
Nasza opinia o sprawozdaniu finansowym jest spójna ze
sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które wydaliśmy
dnia 14 kwietnia 2025 r.
Podstawa opinii
Badanie sprawozdania finansowego przeprowadziliśmy zgodnie z
Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu Międzynarodowych
Standardów Badania, przyjętymi przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów, Krajowym Standardem Badania 220 (Z) przyjętym przez
Polską Agencję Nadzoru Audytowego, dalej „Krajowe Standardy
Badania”, ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dalej „ustawa o
biegłych rewidentach”, mającymi zastosowanie do badań
sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy kończące się 31
grudnia 2024 r., oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego,
uchylającym decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27
maja 2014, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 11.06.2014, str. 66), dalej
”Rozporządzenie 537/2014”.
Nasza odpowiedzialność zgodnie z tymi standardami została opisana
w sekcji Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie
sprawozdania finansowego”.
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z Międzynarodowym
Kodeksem etyki zawodowych księgowych (w tym
Międzynarodowymi standardami niezależności), dalej „Kodeks
IESBA”, przyjętym przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów oraz
z wymogami niezależności określonymi w ustawie o biegłych
rewidentach i w Rozporządzeniu 537/2014. Wypełniliśmy także nasze
inne obowiązki etyczne określone w ustawie o biegłych rewidentach
i Kodeksie IESBA. W trakcie przeprowadzania badania kluczowy biegły
rewident oraz firma audytorska pozostali niezależni od Spółki zgodnie
z wymogami niezależności określonymi w ustawie o biegłych
rewidentach i w Rozporządzeniu 537/2014.
Wyrażamy przekonanie, że uzyskane przez nas dowody badania
stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wyrażenia przez
nas opinii z badania.
Kluczowe sprawy (kwestie) badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego
zawodowego osądu były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy.
Obejmują one najbardziej znaczące ocenione rodzaje ryzyka
istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje ryzyka istotnego
zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych
odnieśliśmy się w kontekście naszego badania sprawozdania
finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej opinii oraz
podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka, a w
przypadkach, w których uznaliśmy za stosowne przedstawiliśmy
najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka.
Jednocześnie Rozporządzenie 537/2014 nakłada na nas obowiązek
przedstawienia w sprawozdaniu z badania wszystkich najbardziej
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
2
znaczących ryzyk istotnego zniekształcenia, w tym też i tych, które nie
stanowiły dla nas kluczowej sprawy badania. Znaczące ryzyka
istotnego zniekształcenia to zidentyfikowane przez nas ryzyka
istotnego zniekształcenia, które według naszego osądu wymagają
szczególnego rozważenia podczas badania.
Przedstawione poniżej kluczowe sprawy badania obejmują wszystkie
najbardziej znaczące ryzyka istotnego zniekształcenia, o których
mowa w Rozporządzeniu 537/2014 oraz inne kwestie, które
uznaliśmy za kluczowe sprawy badania.
Nie wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw.
Kluczowa sprawa: Utrata wartości rzeczowych aktywów trwałych
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Na dzień 31 grudnia 2024 r. wartość netto rzeczowych aktywów
trwałych prezentowana w jednostkowym sprawozdaniu z sytuacji
finansowej wynosiła 2.053.961 tys. zł, co stanowi 65,36% aktywów
Spółki.
Zgodnie z MSR 36 „Utrata wartości aktywów”, na koniec każdego
okresu sprawozdawczego Zarząd Spółki ocenia, czy istnieją
jakiekolwiek przesłanki wskazujące na utratę wartości rzeczowych
aktywów trwałych oraz przeprowadza test na utratę wartości tych
aktywów w przypadku stwierdzenia ich wystąpienia. Testom na
utratę wartości poddawane aktywa zgrupowane w ośrodki
wypracowujące przepływy pieniężne.
Mając na uwadze ryzyko niepewności związane z istotnymi
osądami i szacunkami dokonywanymi przez Zarząd Spółki oraz
istotną wartość pozycji bilansowej uznaliśmy, że jest to dla nas
kluczowa sprawa badania.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące rzeczowych aktywów
trwałych, analiza przesłanek utraty wartości oraz ujawnienia
dotyczące testów na utratę ich wartości zostały zaprezentowane
odpowiednio w punktach 6 „Rzeczowe aktywa trwałe” oraz
13 „Test na utratę wartości aktywów” not objaśniających do
sprawozdania z sytuacji finansowej.
Zapoznaliśmy się z obowiązującymi zasadami rachunkowości w zakresie
wyceny rzeczowych aktywów trwałych oraz przeprowadzenia testów na
utratę wartości i oceniliśmy ich zgodność z odpowiednimi standardami
sprawozdawczości finansowej.
Przeprowadziliśmy rozmowy z Zarządem Spółki na temat identyfikacji
przesłanek świadczących o możliwości utraty wartości rzeczowych aktywów
trwałych oraz źródeł informacji o nich.
Uzyskaliśmy zrozumienie procesu, w tym środowiska kontroli wewnętrznej,
identyfikacji przesłanek oraz oceny utraty wartości rzeczowych aktywów
trwałych.
Oceniliśmy argumentację Spółki dotyczącą braku istnienia na dzień
bilansowy przesłanek obligujących do przeprowadzenia ponownie testu na
utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych i wykorzystania na potrzeby
sprawozdania rocznego testów przeprowadzonych na dzień 31 maja 2024 r.
Otrzymaliśmy testy na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych
przeprowadzone na dzień 31 maja 2024 r.
Oceniliśmy, czy przyjęte założenia w modelu wyceny ośrodków
generujących przepływy pieniężne na dzień 31 maja 2024 r. racjonalne i
oparte na danych makroekonomicznych. W szczególności dokonaliśmy
oceny przyjętych przez Zarząd założeń prognoz finansowych oraz kalkulacji
średnioważonego kosztu kapitału. Sprawdziliśmy poprawność
matematyczną modelu zdyskontowanych przepływów pieniężnych.
Oceniliśmy adekwatność ujawnień w rocznym jednostkowym sprawozdaniu
finansowym.
Kluczowa sprawa: Moment ujęcia przychodów ze sprzedaży
Czy kluczowa sprawa stanowiła znaczące ryzyko: TAK
Opis kluczowej sprawy Jak odniesiono się do tej sprawy w czasie badania
Wykazana w rachunku zysków i strat za okres od 1 stycznia 2024 r.
do 31 grudnia 2024 r. wartość przychodów ze sprzedaży wynosi
1.554.483 tys. zł.
Zgodnie z polityką rachunkowości Spółka rozpoznaje przychody
zgodnie z MSSF 15 w momencie transferu dóbr i usług do klienta tj.
w momencie gdy klient uzyskuje kontrolę nad przekazanym
dobrem.
Ze względu na znaczącą wartość pozycji oraz jej podatność na
ryzyko zniekształcenia, w tym wynikające z przyjętego przez
Krajowe Standardy Badania założenia dotyczące ryzyka oszustwa w
Zapoznaliśmy się z przyjętymi przez Spółkę zasadami
rachunkowości
dotyczącymi ujmowania i wyceny przychodów oraz potwierdziliśmy ciągłość
ich stosowania.
Oceniliśmy, czy przyjęte zasady (polityka) rachunkowości zgodne z
obowiązującymi ramowymi zasadami sprawozdawczości finansowej.
Uzyskaliśmy zrozumienie kontroli wewnętrznej funkcjonującej w Spółce w
ramach procesu sprzedaży. Dało nam to wiedzę na temat sposobu ustalenia
momentu sprzedaży oraz rejestrowania przychodów w księgach
rachunkowych, szczególnie w zakresie sprzedaży energii elektrycznej oraz
energii cieplnej.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
3
zakresie ujmowania przychodów, została ona zidentyfikowana jako
kluczowa sprawa badania.
Zasady ujmowania przychodów oraz szczegółowe dane liczbowe
dotyczące przychodów zostały ujęte w punkcie nr 1. Przychody ze
sprzedaży not objaśniających do sprawozdania finansowego.
Dokonaliśmy miesięcznej analizy marż realizowanych w 2024 r. w
poszczególnych rodzajach sprzedaży w celu identyfikacji nietypowych
transakcji.
Przeprowadziliśmy testy efektywności kontroli na sprzedaży energii
cieplnej, polegające na potwierdzeniu funkcjonowania mechanizmów
kontrolnych w procesie sprzedaży.
Przeprowadziliśmy analityczne procedury wiarygodności w obszarze
sprzedaży energii cieplnej polegające na oszacowaniu wielkości przychodów
na podstawie raportów ilościowych odebranego ciepła i taryf
opublikowanych dla Spółki przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Na wybranej próbie zweryfikowaliśmy zgodność kwot oraz prawidłowość
ujęcia przychodów we właściwym okresie sprawozdawczym. Sprawdziliśmy
prawidłowość ujęcia faktur korygujących po dniu bilansowym.
Sprawdziliśmy kompletność ujęcia przychodów z tytułu rekompensat.
Zapoznaliśmy się z ujawnieniami dotyczącymi przychodów oraz oceniliśmy,
czy są one odpowiednie w świetle wymogów MSSF 15.
Odpowiedzialność Zarządu oraz Rady Nadzorczej za sprawozdanie finansowe
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie, na podstawie
prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych, sprawozdania
finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji
majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego Spółki, zgodnie z
MSSF UE, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz
obowiązującymi Spółkę przepisami prawa i statutem Spółki.
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny również za kontrolę wewnętrzną,
którą uznaje za niezbędną dla sporządzenia sprawozdania
finansowego niezawierającego istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając sprawozdanie finansowe Zarząd Spółki jest
odpowiedzialny za ocenę zdolności Spółki do kontynuowania
działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych
z kontynuacją działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji
działalności jako podstawy rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji,
kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji Spółki, albo zaniechać
prowadzenia działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla
likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe spełniało wymagania
przewidziane w ustawie o rachunkowości. Członkowie Rady
Nadzorczej odpowiedzialni za nadzorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej Spółki.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta za badanie sprawozdania finansowego
Naszym celem jest uzyskanie racjonalnej pewności czy sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia
spowodowanego oszustwem lub błędem, oraz wydanie
sprawozdania z badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna
pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie gwarantuje, że
badanie przeprowadzone zgodnie z powyżej wskazanymi
standardami zawsze wykryje istniejące istotne zniekształcenie.
Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa lub błędu i
uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że
pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze
użytkowników podjęte na podstawie tego sprawozdania
finansowego.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej
rentowności Spółki ani efektywności lub skuteczności prowadzenia jej
spraw przez Zarząd Spółki obecnie lub w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z Krajowymi Standardami Badania
stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego
zniekształcenia sprawozdania finansowego
spowodowanego oszustwem lub ędem, projektujemy i
przeprowadzamy procedury badania odpowiadające tym
ryzykom i uzyskujemy dowody badania, które
wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę dla
naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego
zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe niż
tego wynikającego z błędu, poniew oszustwo może
dotyczyć zmowy, fałszerstwa, celowych pominięć,
wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli wewnętrznej;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej
dla badania w celu zaprojektowania procedur badania,
które odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie w
celu wyrażenia opinii na temat skuteczności kontroli
wewnętrznej Spółki;
oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki)
rachunkowości, zasadność szacunków księgowych oraz
powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Spółki;
wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości
zastosowania przez Zarząd Spółki zasady kontynuacji
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
4
działalności jako podstawy rachunkowości oraz, na
podstawie uzyskanych dowodów badania, czy istnieje
istotna niepewność związana ze zdarzeniami lub
warunkami, która może poddawać w znaczącą wątpliwość
zdolność Spółki do kontynuacji działalności. Jeżeli
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność,
wymagane jest od nas zwrócenie uwagi w naszym
sprawozdaniu biegłego rewidenta na powiązane
ujawnienia w sprawozdaniu finansowym lub, jeżeli takie
ujawnienia są nieadekwatne, modyfikujemy naszą opinię.
Nasze wnioski oparte na dowodach badania uzyskanych
do dnia sporządzenia naszego sprawozdania biegłego
rewidenta, jednakże przyszłe zdarzenia lub warunki mogą
spowodować, że Spółka zaprzestanie kontynuacji
działalności;
oceniamy ogólną prezentację, strukturę i zawartość
sprawozdania finansowego, w tym ujawnienia, oraz czy
sprawozdanie finansowe przedstawia będące ich
podstawą transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający
rzetelną prezentację.
Komunikujemy Radzie Nadzorczej oraz Komitetowi Audytu
informacje związane z badaniem, w szczególności o planowanym
zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących
ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli
wewnętrznej, które zidentyfikowaliśmy podczas badania.
Złożyliśmy Komitetowi Audytu wiadczenie, że przestrzegamy
stosownych wymogów etycznych dotyczących niezależności oraz, że
będziemy informować Komitet o wszystkich powiązaniach i innych
sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za stanowiące
zagrożenie dla naszej niezależności, a tam gdzie ma to zastosowanie,
informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej ustaliliśmy te
sprawy, które były najbardziej znaczące podczas badania
sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy i dlatego
uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te sprawy w
naszym sprawozdaniu z badania w sekcji „Kluczowe sprawy (kwestie)
badania", z wyjątkiem spraw co do których przepisy prawa lub
regulacje zabraniają publicznego ich ujawnienia lub gdy, w
wyjątkowych okolicznościach, ustalimy, że kwestia nie powinna być
przedstawiona w naszym sprawozdaniu, ponieważ można byłoby
racjonalnie oczekiwać, że negatywne konsekwencje przeważyłyby
korzyści takiej informacji dla interesu publicznego.
Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach jesteśmy także zobowiązani
zawrzeć w sprawozdaniu z badania opinię o tym, czy sprawozdanie
finansowe jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę
przepisami prawa i statutem Spółki oraz opinię, czy zostało ono
sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg
rachunkowych. Opinię w tym zakresie sformułowaliśmy w oparciu o
prace wykonane w trakcie badania.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Inne informacje to informacje finansowe i niefinansowe
zamieszczone w raporcie rocznym, inne niż sprawozdanie finansowe
oraz sprawozdanie z badania. Inne informacje obejmują
sprawozdanie z działalności Spółki za rok zakończony 31 grudnia 2024
r. wraz z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego, o którym
mowa w art. 49 ust 2a ustawy o rachunkowości oraz
sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju, o której mowa w
rozdziale 6c ustawy o rachunkowości, które wyodrębnionymi
częściami tego sprawozdania z działalności, dalej „Inne informacje”.
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie Innych informacji
zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do
zapewnienia, aby sprawozdanie z działalności Spółki wraz z
wyodrębnionymi częściami spełniało wymagania przewidziane w
ustawie o rachunkowości oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i
okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji
wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem
członkowskim, dalej „Rozporządzenie o informacjach bieżących i
okresowych”.
Odpowiedzialność Biegłego Rewidenta
Nasza opinia z badania sprawozdania finansowego nie obejmuje
Innych informacji. W związku z badaniem sprawozdania finansowego
naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z Innymi informacjami, i
czyniąc to, rozpatrzenie, czy Inne informacje nieistotnie niespójne
ze sprawozdaniem finansowym lub naszą wied uzyskaną podczas
badania, lub w inny sposób wydają się istotnie zniekształcone. Jeśli na
podstawie wykonanej pracy stwierdzimy istotne zniekształcenia w
Innych informacjach, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym
w naszym sprawozdaniu z badania.
Z wyjątkiem spraw omówionych w sekcji "Opinia na temat
sprawozdania z działalności" oraz "Informacja o sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju i jej atestacji", nie mamy nic do
przekazania odnośnie Innych informacji.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami ustawy o biegłych
rewidentach jest również wydanie opinii, czy sprawozdanie z
działalności, w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości
zrównoważonego rozwoju zostało sporządzone zgodnie z przepisami
oraz, czy jest zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu
finansowym.
Ponadto jesteśmy zobowiązani do wydania opinii czy Spółka
w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarła
wymagane informacje.
Sprawozdanie z działalności Spółki uzyskaliśmy przed datą niniejszego
sprawozdania z badania, a Raport Roczny będzie dostępny po tej
dacie. W przypadku, kiedy stwierdzimy istotne zniekształcenie w
Raporcie Rocznym, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym Radę
Nadzorczą Spółki.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
5
Sprawozdanie z działalności
Sprawozdanie z działalności zostało sporządzone wraz ze
skonsolidowanym sprawozdaniem z działalności Grupy Kapitałowej
KOGENERACJA S.A. jako jeden dokument w postaci pliku
elektronicznego o nazwie
Sprawozdanie_Zarzadu_GK_KGN_i_KGN_2024.xhtml, opatrzonego
podpisami elektronicznym Zarządu Spółki w dniu 14 kwietnia 2025 r.
Opinia na temat sprawozdania z działalności
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku z badaniem
sprawozdania finansowego, załączone sprawozdanie Zarządu z
działalności Grupy Kapitałowej KOGENERACJA S.A. oraz KOGENERACJI
S.A. za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r., w zakresie
niedotyczącym sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju:
zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy
o rachunkowości oraz paragrafem 70 Rozporządzenia o
informacjach bieżących i okresowych,
informacje prezentowane w tym sprawozdaniu zgodne
z informacjami zawartymi w zbadanym sprawozdaniu
finansowym.
W świetle wiedzy o Spółce i jej otoczeniu uzyskanej podczas badania
oświadczamy, że nie stwierdziliśmy w sprawozdaniu z działalności
Spółki istotnych zniekształceń.
Opinia na temat oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem, w oparciu o prace wykonane w związku
z badaniem sprawozdania finansowego:
oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego zawiera,
informacje określone w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5
Rozporządzenia o informacjach bieżących i okresowych,
informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 punkt 5 lit. c)-f), h)
oraz i) tego Rozporządzenia zawarte w tym oświadczeniu są
zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami
zawartymi w zbadanym sprawozdaniu finansowym.
Informacja o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju i jej atestacji
Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, o której mowa w
rozdziale 6c ustawy o rachunkowości, będąca wyodrębnioną częścią
Sprawozdania z działalności, zawartą na jego stronach od numeru 96
do numeru 183, podlega odrębnej usłudze atestacyjnej
przeprowadzonej przez naszą firmę audytorską oraz przez tego
samego kluczowego biegłego rewidenta, który bada sprawozdanie
finansowe, z której z dniem 14 kwietnia 2025 r. wydane zostało
sprawozdanie zawierające opinię niezmodyfikowaną.
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Wymogi regulacyjne wynikające z prawa energetycznego
Art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne,
mającej zastosowanie do sprawozdań finansowych za okresy
zakończone 31 grudnia 2024 r., dalej „prawo energetyczne”, wymaga
aby przedsiębiorstwo energetyczne, zapewniając równoprawne
traktowanie odbiorców oraz eliminowanie subsydiowania skrośnego
prowadziło ewidencję księgową w sposób umożliwiający odrębne
obliczenie kosztów i przychodów zysków i strat dla wykonywanej
działalności gospodarczej w zakresie dostarczania paliw gazowych lub
energii, w tym kosztów stałych, kosztów zmiennych i przychodów,
odrębnie dla wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami
gazowymi lub energią, magazynowania paliw gazowych i skraplania
gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego, a także
w odniesieniu do grup odbiorców określonych w taryfie, oraz w
zakresie nie związanym z działalnością energetyczną.
W celu spełnienia wymogów mających zapewnić równoprawne
traktowanie odbiorców oraz wyeliminowanie subsydiowania
skrośnego pomiędzy działalnościami, o których mowa powyżej,
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. wchodzi w skład Grupy PKF Polska, do której należą również PKF BPO Sadowska-Malczewska Sp. k., PKF Tax&Legal Chamera
Orczykowski Sp. k., PKF Advisory Sp. z o.o., PKF Brevells Cekiera Sp. k. oraz EUROTAX Podatki Sp. z o.o. PKF
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. jest członkiem PKF Global, sieci firm członkowskich PKF International Limited, z których każda jest odrębnym i niezależnym podmiotem
prawnym i nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności ani zobowiązań za działania lub zaniechanie działań przez jakąkolwiek firmę członkowską i/lub korespondencyjną firmy członkowskie i/lub
korespondencyjne.
PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. Orzycka 6 lok. 1B • 02-695 Warszawa • Polska
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS 579479
NIP 521-052-77-10 • REGON 010143080 • NR na liście firm audytorskich PANA: 477
www.pkfpolska.pl
6
Spółka jest zobowiązana do przedstawienia w informacji dodatkowej
odpowiednich pozycji sprawozdania z sytuacji finansowej oraz
sprawozdania z całkowitych dochodów odrębnie dla poszczególnych
rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej w
zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, a także
wskazać zasady alokacji aktywów i pasywów oraz kosztów i
przychodów do każdej z tych działalności.
Zarząd Spółki odpowiedzialny jest za ustalenie zasad alokacji
aktywów i pasywów oraz kosztów i przychodów, prowadzenie ksiąg
rachunkowych oraz kontrolę wewnętrzną, którą uznaje za niezbędną
dla sporządzenia sprawozdania finansowego, w tym ujawnień, w
sposób odzwierciedlający spełnienie wymogów art. 44 ust. 2 prawa
energetycznego.
Naszym zadaniem jest stwierdzenie w sprawozdaniu z badania
sprawozdania finansowego czy zamieszczone w informacji
dodatkowej odpowiednie pozycje sprawozdania z sytuacji finansowej
oraz sprawozdania z całkowitych dochodów sporządzone odrębnie
dla każdej wykonywanej działalności gospodarczej spełniają wymogi,
o których mowa w art. 44 ust. 2 prawa energetycznego, w zakresie
zapewnienia równoprawnego traktowania odbiorców oraz
eliminowania subsydiowania skrośnego pomiędzy tymi
działalnościami.
Na podstawie procedur przeprowadzonych w związku z badaniem
sprawozdania finansowego stwierdzamy, że zamieszczone w części C
dodatkowych informacji i objaśnień ujawnienia w zakresie
odpowiednich pozycji sprawozdania z sytuacji finansowej oraz
sprawozdania z całkowitych dochodów, sporządzone odrębnie dla
każdej wykonywanej działalności gospodarczej spełniają, we
wszystkich istotnych aspektach wymogi, o których mowa w art. 44
ust. 2 prawa energetycznego.
Nie wykonaliśmy żadnych dodatkowych prac atestacyjnych
dotyczących odpowiedniości i wystarczalności stosowanych przez
Spółkę zasad alokacji aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów
ani w zakresie prawidłowości kwot wykazanych w odpowiednich
pozycjach sprawozdania z sytuacji finansowej i sprawozdania z
całkowitych dochodów zamieszczonych w części C sprawozdania
finansowego.
Inne informacje i stwierdzenia wymagane przez Rozporządzenie 537/2014
Wybór firmy audytorskiej oraz całkowity nieprzerwany okres trwania zlecenia
Zostaliśmy wybrani do badania sprawozdania finansowego Spółki
uchwałą 42/870/2021 Rady Nadzorczej z dnia 31 września 2021 r.
Sprawozdania finansowe Spółki jako jednostki zainteresowania
publicznego badamy nieprzerwanie, przez kolejne 3 lata.
Usługi niebędące badaniem ustawowym
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że nie
świadczyliśmy usług niebędących badaniem, które są zabronione
przepisami art. 5 ust. 1 Rozporządzenia 537/2014 w okresach w nim
wskazanych.
Jolanta Sękowska
Biegły rewident nr 12749
kluczowy biegły rewident przeprowadzający badanie
w imieniu PKF Consult Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
firmy audytorskiej nr 477
ul. Orzycka 6 lok. 1B
02-695 Warszawa
Oddział Wrocław
Wrocław, dnia 14 kwietnia 2025 r.