SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
3 / 7
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O PRZYJĘTYCH
ZASADACH
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („Sprawozdanie”) zostało
sporządzone zgodnie z Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2023
r. poz.120, Rozdział 6a) („Ustawa”). Przedstawia płatności dokonane na rzecz administracji publicznej
w przemyśle wydobywczym Grupy ORLEN („Grupa ORLEN”, „Grupa”) w roku zakończonym 31 grudnia 2024.
ORLEN S.A. jako Jednostka Dominująca jest zobowiązany do przekazania Sprawozdania, obejmującego dane
Jednostki Dominującej i jednostek zależnych działających w przemyśle wydobywczym.
Płatności przedstawione w Sprawozdaniu dotyczą działalności związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i
wydobyciem węglowodorów w Polsce, Kanadzie, Norwegii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i
na Litwie oraz wydobyciem soli kamiennej w Polsce.
Grupa ujawniła zwroty otrzymane w okresie sprawozdawczym jako wartości ujemne.
Więcej informacji na temat działalności wydobywczej zawarto w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy
ORLEN i ORLEN S.A. za rok 2024 dostępnym na stronie:
http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/SprawozdaniaFinansowe.aspx
2. TERMINOLOGIA
Administracja publiczna - zgodnie z Ustawą, w Polsce to organy administracji rządowej lub samorządowej
oraz jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy. W przypadku pozostałych państw
Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego – to
analogiczne organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej oraz jednostki nadzorowane lub
kontrolowane przez te organy.
W roku 2024 wszystkie ujawnione płatności zostały dokonane na rzecz administracji rządowej i
samorządowej/regionalnej oraz jednostek nadzorowanych lub kontrolowanych przez te organy w
wyszczególnionych państwach.
Projekt - zgodnie z Ustawą to działalność operacyjna prowadzona na podstawie umowy, w szczególności
najmu, dzierżawy, licencji lub koncesji, stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji
publicznej poszczególnych państw.
Grupa dokonała agregacji płatności w ramach projektu jeżeli kilka tego rodzaju umów było ze sobą znacząco
powiązanych. Przez znaczące powiązanie należy tu rozumieć koncentrację geograficzną jednostek
koncesyjnych i cel prowadzonych na nich prac co powoduje, że w znaczącej mierze są one rozpatrywane
wspólnie pod kątem programu prowadzonych prac poszukiwawczo-rozpoznawczych i budowy infrastruktury
niezbędnej do zagospodarowania oraz wydobycia węglowodorów i soli kamiennej.
Jeśli przypisanie płatności na poziomie projektu było niemożliwe, Grupa ujawniła nałożone wymogi jako
płatności nieprzypisane do projektów. Typowym przykładem takiej płatności jest podatek dochodowy od osób
prawnych oraz podatek od wydobycia niektórych kopalin.
Waluta prezentacji - walutą prezentacji jest złoty polski (PLN). Płatności zaprezentowano w tysiącach PLN
(tys. PLN) i zaokrąglono do pełnych tysięcy.
Zasady przyjęte do przeliczania danych finansowych - płatności na rzecz administracji publicznej jednostek
zagranicznych za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku zostały przeliczone według średniego kursu wymiany
w okresie sprawozdawczym (średnia arytmetyczna średnich kursów dziennych określonych przez Narodowy
Bank Polski w danym okresie):
4,3064 EUR/PLN
3,9815 USD/PLN
2,9072 CAD/PLN
0,3705 NOK/PLN
0,0992 UAH/PLN
Płatność - zgodnie z Ustawą to zapłacona kwota, w gotówce lub w naturze z działalności w przemyśle
wydobywczym.
W przypadku umów na zasadzie operatorstwa na koncesjach poszukiwawczo-wydobywczych, jeżeli jednostka
Grupy nie jest operatorem, w poniższym sprawozdaniu nie raportowano płatności na rzecz operatora
(który nie jest jednostką administracji publicznej), chyba że wyodrębnienie takiej płatności płaconej
pośrednio w imieniu jednostki Grupy przez operatora na rzecz administracji publicznej było możliwe.
Próg istotności - płatności, w których pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych w ramach
projektu nie przekroczyła równowartości kwoty 425 tys. PLN nie ujawniono.