SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
2/7
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O PRZYJĘTYCH ZASADACH ........................................3
2. TERMINOLOGIA ...................................................................................................................................3
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI ....................................................................................................................5
3.1 atnci na rzecz odpowiednich szczebli administracji publicznej według kraw ........................... ..5
3.2 atności według krajów, projektu oraz tytułu płatności ................................................................... 6
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
3 / 7
1. PODSTAWA SPORZĄDZANIA ORAZ INFORMACJE O PRZYJĘTYCH
ZASADACH
Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej („Sprawozdanie”) zostało
sporządzone zgodnie z Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2023
r. poz.120, Rozdział 6a) („Ustawa”). Przedstawia atności dokonane na rzecz administracji publicznej
w przemyśle wydobywczym Grupy ORLEN („Grupa ORLEN”, „Grupa”) w roku zakończonym 31 grudnia 2024.
ORLEN S.A. jako Jednostka Dominująca jest zobowiązany do przekazania Sprawozdania, obejmującego dane
Jednostki Dominującej i jednostek zależnych działających w przemyśle wydobywczym.
Płatności przedstawione w Sprawozdaniu dotyczą działalności związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i
wydobyciem węglowodorów w Polsce, Kanadzie, Norwegii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i
na Litwie oraz wydobyciem soli kamiennej w Polsce.
Grupa ujawniła zwroty otrzymane w okresie sprawozdawczym jako wartości ujemne.
Wcej informacji na temat działalności wydobywczej zawarto w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy
ORLEN i ORLEN S.A. za rok 2024 dostępnym na stronie:
http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/SprawozdaniaFinansowe.aspx
2. TERMINOLOGIA
Administracja publiczna - zgodnie z Ustawą, w Polsce to organy administracji rządowej lub samorządowej
oraz jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy. W przypadku pozostałych państw
Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego to
analogiczne organy administracji państwowej, regionalnej lub lokalnej oraz jednostki nadzorowane lub
kontrolowane przez te organy.
W roku 2024 wszystkie ujawnione atności zostały dokonane na rzecz administracji rządowej i
samorządowej/regionalnej oraz jednostek nadzorowanych lub kontrolowanych przez te organy w
wyszczególnionych państwach.
Projekt - zgodnie z Ustawą to działalność operacyjna prowadzona na podstawie umowy, w szczególności
najmu, dzierżawy, licencji lub koncesji, stanowiącej podstawę zobowiązań płatniczych wobec administracji
publicznej poszczególnych państw.
Grupa dokonała agregacji płatności w ramach projektu jeżeli kilka tego rodzaju umów było ze sobą znacząco
powiązanych. Przez znaczące powiązanie należy tu rozumieć koncentrac geograficzną jednostek
koncesyjnych i cel prowadzonych na nich prac co powoduje, że w znaczącej mierze one rozpatrywane
wspólnie pod kątem programu prowadzonych prac poszukiwawczo-rozpoznawczych i budowy infrastruktury
niezbędnej do zagospodarowania oraz wydobycia glowodorów i soli kamiennej.
Jeśli przypisanie płatności na poziomie projektu było niemożliwe, Grupa ujawniła nałożone wymogi jako
płatności nieprzypisane do projektów. Typowym przykładem takiej atności jest podatek dochodowy od osób
prawnych oraz podatek od wydobycia niektórych kopalin.
Waluta prezentacji - walutą prezentacji jest złoty polski (PLN). Płatności zaprezentowano w tysiącach PLN
(tys. PLN) i zaokrąglono do pełnych tysięcy.
Zasady przyjęte do przeliczania danych finansowych - płatności na rzecz administracji publicznej jednostek
zagranicznych za rok zakończony 31 grudnia 2024 roku zostały przeliczone według średniego kursu wymiany
w okresie sprawozdawczym (średnia arytmetyczna średnich kursów dziennych określonych przez Narodowy
Bank Polski w danym okresie):
4,3064 EUR/PLN
3,9815 USD/PLN
2,9072 CAD/PLN
0,3705 NOK/PLN
0,0992 UAH/PLN
Płatność - zgodnie z Ustawą to zapłacona kwota, w gotówce lub w naturze z działalności w przemyśle
wydobywczym.
W przypadku umów na zasadzie operatorstwa na koncesjach poszukiwawczo-wydobywczych, jeżeli jednostka
Grupy nie jest operatorem, w poniższym sprawozdaniu nie raportowano płatności na rzecz operatora
(który nie jest jednostką administracji publicznej), chyba że wyodrębnienie takiej płatności płaconej
pośrednio w imieniu jednostki Grupy przez operatora na rzecz administracji publicznej było możliwe.
Próg istotności - płatności, w których pojedyncza płatność lub suma płatności powiązanych w ramach
projektu nie przekroczyła równowartości kwoty 425 tys. PLN nie ujawniono.
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
4 / 7
W 2024 roku w Grupie zidentyfikowano następujące tytuły płatności:
- Podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków (Podatki)
Zgodnie z Ustawą, to podatki pobierane od dochodu, produkcji lub zysków spółek z wyłączeniem podatku
od konsumpcji, takiego jak podatek od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych lub
podatku od sprzedaży.
W tej pozycji zaprezentowano podatki pobierane od dochodu, podatki od wydobycia, opłaty eksploatacyjne
jako podatek od produkcji, których wielkość uzależniona jest od zrealizowanego wolumenu wydobycia oraz
opłaty od zysku generowanego na konkretnej licencji wydobywczej.
- Tantiemy
Tantiemy to płatności za użytkowanie długoterminowych aktywów jednostki gospodarczej dotyczące praw do
badania i eksploatacji złóż surowców naturalnych (np. minerałów lub ropy naftowej i gazu ziemnego).
W Grupie wystąpiły tego typu płatności dotyczące ropy naftowej, gazu ziemnego oraz kondensatu gazowego
NGL (eng. natural gas liquids) w Kanadzie oraz kondensatu ropnego i gazu ziemnego w Pakistanie.
Płatności dotyczące ropy naftowej były dokonywane w naturze, pozostałe w gotówce. Wartość płatności w
naturze ustalono na podstawie wolumenu i ceny referencyjnej danego gatunku ropy naftowej określanej
przez resort energii prowincji Alberta (Alberta Department of Energy).
- Opłaty koncesyjne oraz premie za odkrycie i produkcję (Opłaty koncesyjne)
Grupa w tej pozycji zaprezentowała opłaty z tytułu udzielonych koncesji na poszukiwanie i wydobycie.
- Opłaty licencyjne, opłaty dzierżawne, opłaty za rozpoczęcie działalności oraz inne świadczenia z
tytułu przyznania licencji lub koncesji (Pozostałe opłaty i świadczenia)
W tej pozycji zaprezentowano następujące rodzaje opłat:
w Polsce: głównie opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania górniczego, opłaty za korzystanie ze środowiska
(za odprowadzenie ścieków do wód lub ziemi, za pobór wód powierzchniowych dla kopalń, za wprowadzenie
gazów lub pyłów do powietrza), opłaty za wyłączenie z produkcji rolnej, opłaty wynikające z prawa
geologicznego i górniczego od ilości wydobytego gazu i kondensatu oraz opłaty skarbowe;
w Kanadzie: wpłaty na rzecz funduszu rekultywacyjnego;
w Norwegii: opłaty za powierzchnię i zasoby naturalne, które państwo udostępnia poprzez przyznanie
koncesji;
w Zjednoczonych Emiratach Arabskich: opłaty dzierżawne.
Ulepszenia w zakresie infrastruktury
W tej pozycji zaprezentowano obowiązkową, roczną opłatę na rzecz rządu w Pakistanie, ustalaną na
podstawie kwot określonych w umowie koncesyjnej na wydobycie węglowodorów. Płatności te
przeznaczane na programy socjalne na obszarach objętych koncesją i związane z: walką z narkotykami,
promocją sportu, rehabilitacją dzieci niepełnosprawnych, poprawą jakości obiektów edukacyjnych, wody
pitnej, zdrowia, dróg oraz stypendiami dla miejscowych studentów.
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
5 / 7
3. ZESTAWIENIE PŁATNOŚCI
3.1 Płatności na rzecz odpowiednich szczebli administracji publicznej według
krajów
Kraj / szczebel administracji publicznej
Podatki
Tantiemy
Opłaty
koncesyjne
Pozostałe
opłaty i
świadczenia
Ulepszenia w
zakresie
infrastruktury
Razem
Polska
399 403
-
922
42 237
-
442 562
Administracja rządowa
274 251
-
-
39 706
-
313 957
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
-
-
-
39 255
-
39 255
Urząd Skarbowy
274 251
-
-
451
-
274 702
Administracja samorządowa
89 235
-
766
1 735
-
91 735
Urzędy Miast i Urzędy Gmin
73 082
-
511
1 599
-
75 192
Starostwa Powiatowe
13 843
-
128
1
-
13 971
Urzędy Marszałkowskie
2 310
-
128
135
-
2 572
Jednostki nadzorowane przez organy
administracji rządowej lub samorządowej
35 918
-
156
797
-
36 870
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej
35 918
-
85
-
-
36 003
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody
Polskie
-
-
-
797
-
797
Urząd Regulacji Energetyki
-
-
71
-
-
71
Litwa
7 228
-
-
-
-
7 228
Administracja rządowa
7 228
-
-
-
-
7 228
State Tax Inspectorate (LR VMI)
7 228
-
-
-
7 228
Kanada
-
56 638
-
2 217
-
58 855
Administracja regionalna
-
44 056
-
-
-
44 056
Alberta Department of Energy
1
-
44 056
-
-
-
44 056
Jednostki nadzorowane przez organy
administracji regionalnej
-
12 582
-
2 217
-
14 799
Alberta Energy Regulator
2
-
-
-
2 217
-
2 217
Alberta Petroleum Marketing Commission
3
-
12 582
-
-
-
12 582
Pakistan
94 314
52 805
-
-
597
147 716
Administracja rządowa
94 314
52 805
-
-
597
147 716
Federal Board of Revenue
4
94 314
-
-
-
-
94 314
Director General Petroleum Concessions
-
52 805
-
-
52 805
Social Welfare Obligation Kirthar JV
-
-
-
-
597
597
Norwegia
3 247 275
-
-
1 107
-
3 248 382
Administracja rządowa
3 007 028
-
-
1 107
-
3 008 135
The Norwegian tax authority
3 007 028
-
-
-
3 007 028
The Norwegian Offshore Directorate
5
-
-
-
1 107
-
1 107
Jednostki nadzorowane przez organy
administracji rządowej
240 247
-
-
-
-
240 247
Petoro
6
240 247
-
-
-
-
240 247
Zjednoczone Emiraty Arabskie
-
-
754
-
-
754
Jednostki nadzorowane przez organy
administracji rządowej
-
-
754
-
-
754
Ras Al Khaimah Petroleum Authority
-
-
754
-
-
754
3 748 220
109 443
1 676
45 561
597
3 905 497
1
The Alberta Department of Energy: resort energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za sprzedaż praw koncesyjnych do wydobycia
ropy naftowej i gazu ziemnego, pobór opłat dzierżawnych od tychże praw koncesyjnych oraz pobór tantiem za wydobyty gaz i
kondensat gazowy NGL (eng. natural gas liquids)
2
The Alberta Energy Regulator: regulator rynku energii prowincji Alberta, odpowiada m.in. za pobór opłat na rzecz funduszu
rekultywacyjnego
3
The Alberta Petroleum Marketing Commission: jednostka odpowiedzialna za sprzedaż ropy naftowej, którą prowincja Alberta
otrzymuje w naturze
4
The Federal Board of Revenue
:
Federalna Rada ds. Dochodów rządu Pakistanu, której zadaniem jest m.in. pobieranie podatków i
ceł
5
Wcześniejsza nazwa: The Norwegian Petroleum Directorate - norweska agencja rządowa odpowiedzialna min. za regulację
zasobów ropy naftowej na norweskim szelfie kontynentalnym, której misja polega na zapewnieniu optymalnej alokacji zasobów
ropy naftowej przy jednoczesnym minimalnym wpływie na środowisko
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
6 / 7
6
Petoro: norweska państwowa spółka zarządzająca State's Direct Financial Interest (SDFI) - portfelem koncesji na poszukiwanie i
wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na norweskim szelfie kontynentalnym
* W 2024 roku Grupa dokonała płatności tantiem w naturze w postaci ropy naftowej w ilości 45 719 boe o wartości 12 582 tys. PLN
(co odpowiada około 4 328 tys. CAD) pomniejszonej o wartość (187) tys. PLN stanowiącą korektę za poprzednie okresy.
3.2 Płatności według krajów, projektu oraz tytułu płatności
Kraj/projekt
Podatki
Tantiemy
Opłaty
koncesyjne
Pozostałe
opłaty i
świadczenia
Ulepszenia w
zakresie
infrastruktury
Razem
Polska
399 403
-
922
42 237
-
442 562
Płatności nieprzypisane do projektów
332 307
-
-
28 385
-
360 692
Wydobywanie soli kamiennej
10 187
-
-
797
-
10 984
Poszukiwanie, rozpoznanie i wydobycie
węglowodorów
56 909
-
922
13 055
-
70 886
Edge
1 482
-
922
3 177
-
5 581
Miocen
24
-
-
632
-
656
Rozewie
-
-
-
748
-
748
B-8
43 860
-
-
-
-
43 860
B-3
11 543
-
-
265
-
11 808
Kosakowo
-
-
-
609
-
609
Rokietnica
-
-
-
5 587
-
5 587
Pyzdry
-
-
-
541
-
541
Szamotuły-Poznań
-
-
-
625
-
625
Mogilno II
-
-
-
871
-
871
Litwa
7 228
-
-
-
-
7 228
Płatności nieprzypisane do projektów
7 228
-
-
-
-
7 228
Kanada
-
56 638
-
2 217
-
58 855
Kakwa
-
34 076
-
1 129
-
35 205
Central Alberta Oil
-
1 576
-
-
-
1 576
Ferrier
-
13 195
-
1 088
-
14 283
South Alberta
-
7 791
-
-
-
7 791
Pakistan
94 314
52 805
-
-
597
147 716
Płatności nieprzypisane do projektów
3 861
-
-
-
3 861
Kirthar
90 453
52 805
-
-
597
143 855
Norwegia
3 247 275
-
-
1 107
-
3 248 382
Płatności nieprzypisane do projektów
3 007 028
-
-
1 107
-
3 008 135
PL029 (Sleipner West)
3 500
-
-
-
-
3 500
Gina Krog
236 747
-
-
-
-
236 747
Zjednoczone Emiraty Arabskie
-
-
754
-
-
754
Ras Al Khaimah
-
-
754
-
-
754
3 748 220
109 443
1 676
45 561
597
3 905 497
(w tys. PLN)
SKONSOLIDWANE SPRAWOZDANIE Z PŁATNOŚCI NA RZECZ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ROKU 2024
7 / 7
Niniejsze skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej zostało zatwierdzone
przez Zarząd Jednostki Dominującej w dniu 14 kwietnia 2025 roku.
………………………..…………..
Ireneusz Fąfara
Prezes Zarządu
………………………..…………..
Marek Balawejder
Członek Zarządu
………………………..…………..
Magdalena Bartoś
Wiceprezes Zarządu
………………………..…………..
Witold Literacki
Wiceprezes Zarządu
………………………..…………..
Artur Osuchowski
Członek Zarządu
………………………..…………..
Wieaw Prugar
Członek Zarządu
………………………..…………..
Ireneusz Sitarski
Wiceprezes Zarządu
………………………..…………..
Robert Soszyński
Wiceprezes Zarządu
………………………..…………..
Marcin Wasilewski
Członek Zarządu