Jednostkowe sprawozdanie finansowe
PGE S.A. za rok 2024
zgodne z MSSF UE (w mln PLN)
Istotne zasady rachunkowości oraz dodatkowe noty objaśniające
do sprawozdania finansowego stanowią jego integralną część 27
cen gazu ziemnego zakłada średnioroczny wzrost na poziomie około 2,6%, głównie ze względu na rosnące
koszty wydobycia.
• Prognozy cen praw majątkowych pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych zakładają średnioroczny
wzrost cen w 2026 roku w odniesieniu do cen z 2025 roku na poziomie 70%, a następnie średnioroczny
spadek w latach 2027 – 2031 na poziomie średnio około 21,4% co związane jest ze zmniejszającym się
obowiązkiem ich umorzenia (najpierw wzrostem, a następnie spadkiem).
• Prognoza przychodów z rynku mocy dla lat 2024-2029 opiera się na wynikach rozstrzygniętych aukcji
głównych i dodatkowych z uwzględnieniem mechanizmów wspólnego bilansowania w ramach spółek Grupy
Kapitałowej PGE. Prognoza od 2030 roku została opracowana przez zespół ekspertów PGE S.A. na
podstawie założeń dotyczących szacowanych przyszłych przepływów dla jednostek wytwórczych
bazujących m.in. na wynikach już rozstrzygniętych aukcji oraz prognozach zewnętrznego eksperta. Dla
kontraktów jednorocznych z dostawą od 1 lipca 2025 roku oraz kontraktów wieloletnich zawartych
w ramach aukcji głównych i dodatkowych dla 2025 roku i kolejnych, obowiązuje kryterium emisyjności
550g CO
2
/kWh (tzw. EPS 550), co w praktyce wykluczało udział w Rynku Mocy wszystkich jednostek
węglowych. W związku z procedowanymi zmianami legislacyjnymi, prognoza przychodów uwzględnia
również spodziewane przychody z aukcji uzupełniających dla okresu dostaw od lipca 2025 do końca 2028
roku. Aukcje uzupełniające mają zostać wprowadzone w drodze zmiany ustawy o rynku mocy, której
projekt został uchwalony przez Sejm 24 stycznia 2025 roku. Do aukcji uzupełniających dopuszczone
zostaną jednostki niespełniające kryterium emisyjności 550g CO
2
/kWh. Prognoza przychodów z aukcji
uzupełniających została opracowana przez zespół ekspertów PGE S.A. na podstawie najlepszej wiedzy
dotyczącej spodziewanej parametryzacji tych aukcji.
Dyspozycyjność jednostek została oszacowana w oparciu o plany remontów z uwzględnieniem statystycznej
awaryjności.
Średni ważony koszt kapitału
W roku 2023 światowa gospodarka i rynki finansowe pozostawały pod wpływem reperkusji odbicia
gospodarczego po pandemii, tzw. kryzysu energetycznego, zmian w polityce monetarnej, konfliktów zbrojnych
na Ukrainie i Bliskim Wschodzie. W rezultacie jednego z najszybszych w historii cyklu zacieśniania polityki
pieniężnej, znaczna część państw, w tym Polska, uzyskała efekty obniżenia poziomu inflacji, choć odbyło się
to w warunkach obniżonego wzrostu gospodarczego. W roku 2024 poszczególne banki centralne rozpoczęły
lub sygnalizowały przechodzenie do bardziej akomodacyjnej polityki monetarnej, uzależniając tempo obniżek
stóp procentowych od napływających danych. W związku z tym utrzymywał się wysoki poziom niepewności
co do perspektyw makroekonomicznych, co wpływało na dynamikę sytuacji na rynkach finansowych.
W związku z tymi uwarunkowaniami, Grupa PGE stosuje ścieżkę średnioważonego kosztu kapitału, która
uwzględnia bieżące parametry i charakterystykę rynku (m.in. z podwyższonym poziomem rynkowych stóp
procentowych), a w kolejnych okresach stopniowo zbliża się do poziomów reprezentujących długoterminową
średnią, opartą na pełnym cyklu koniunkturalnym i fundamentalnych relacjach gospodarczych. W ocenie Grupy
PGE takie podejście pozwala na uniknięcie nadmiernego wpływu krótkoterminowej zmienności na wycenę
aktywów o charakterze długoterminowym.
Kwestie związane z klimatem
W lipcu 2021 roku Komisja Europejska opublikowała pakiet legislacyjny Fit for 55, zmierzający
m.in. do osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE o 55% (poprzednio 40%) do 2030 roku
w stosunku do roku 1990. Zgodnie z oczekiwaniami uczestników rynku, ujęta w pakiecie reforma systemu EU
ETS powinna skutkować znaczącym wzrostem poziomu cen uprawnień do emisji CO
2
, co w praktyce nastąpiło
już w 2021 roku. Od tego momentu ceny uprawnień do emisji CO
2
utrzymują się na wysokim poziomie,
a kolejne wzrosty przewidywane są w drugiej połowie obecnej dekady. Wprowadzane zmiany mogą
negatywnie oddziaływać na marże uzyskiwane przez wysokoemisyjne jednostki wytwórcze, w szczególności,
w zakresie, w którym wzrost cen uprawnień do emisji CO
2
nie zostanie przeniesiony w cenie, po której
jednostki te sprzedają wyprodukowaną energię elektryczną lub ciepło. W grudniu 2022 roku Rada i Parlament
UE osiągnęły ważne porozumienia w sprawie propozycji pakietu „Fit for 55”, czyli planu UE dotyczącego
zwiększenia celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych poniżej 55% do 2030 roku w porównaniu
z poziomem z 1990 roku. Kolejnym istotnym elementem pakietu było zwiększenie celu udziału OZE w miksie
energetycznym Unii Europejskiej do 42,5% w roku 2030 (poprzednio 32%). Ustanowienie tego celu
w porozumieniu z Radą zostało przegłosowane w Parlamencie Europejskim we wrześniu 2023 roku. Istotne
z punktu widzenia Segmentu Ciepłownictwo są zmiany regulacyjne wynikające z dyrektywy EED. Zmiany
definicji systemu ciepłowniczego efektywnego energetycznie oraz zmiany definicji wysokosprawnej
kogeneracji dodatkowo wymuszają podjęcie działań w kierunku transformacji aktywów i zastępowania
wysłużonych jednostek węglowych.
W dniu 15 grudnia 2022 roku dla segmentu Ciepłownictwo został przyjęty w ramach GK PGE Plan
Dekarbonizacji do roku 2050, następnie w dniu 5 października 2023 roku przyjęto jego aktualizację. Celem
Planu Dekarbonizacji jest kierunkowe określenie działań polegających na transformacji aktywów przy
jednoczesnym wypełnieniu wymogów regulacyjnych stawianych przed ciepłownictwem sieciowym oraz