List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy Spółki VRG S.A.
Szanowni Państwo,
Udostępniając w dniu dzisiejszym sprawozdanie z działalności za ubiegły rok, chciałbym
podzielić się z Państwem naszą oceną obecnej sytuacji Grupy VRG, stojących przed nią
wyzwań oraz sposobów odpowiedzi na te wyzwania w roku 2025.
Rok 2024 był dla Grupy VRG okresem intensywnych działań nakierowanych na poprawę
wyników w segmencie odzieżowym oraz utrzymanie dynamiki w segmencie jubilerskim.
Pomimo zauważalnego ożywienia gospodarczego oraz spowolnienia dynamiki inacji,
klienci w 2024 roku podchodzili do zakupów z pewną rezerwą, co znalazło
odzwierciedlenie w spadającym w ostatnich miesiącach ruchu w galeriach handlowych.
W minionym roku branża pozostawała pod stałą presją kosztową, głównie w związku ze
wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz indeksac kosztów najmu powierzchni
handlowych.
Skonsolidowane przychody Grupy VRG ze sprzedaży za rok 2024 wyniosły 1,38 mld
i były wyższe o 73,3 mln niż w roku 2023. Skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 126,8
mln wobec 112,1 mln w roku 2023, natomiast skonsolidowany zysk netto wyniósł 87,8
mln zł, wobec 101,7 mln w roku 2023. Na szczególną uwagę zasługuje poprawa
skonsolidowanego zysku operacyjnego, głownie dzięki ograniczeniu straty operacyjnej w
segmencie odzieżowym.
Przychody segmentu odzieżowego za rok 2024 wynoszące 604 mln nieznacznie
przekroczyły przychody uzyskane w roku 2023 (1,9%). Największy udział we wzroście
przychodów segmentu odzieżowego Grupy miały marki Wólczanka i Bytom. Trzeba
podkreślić, że w 2024 roku wszystkie marki odzieżowe zarządzane bezpośrednio przez
VRG, tj. Vistula, Bytom i Wólczanka, powstrzymały niepokojącą tendencję spadku
przychodów z 2023 roku. Zysk brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego w 2024 roku
wyniósł 355,3 mln i był o 6,5% wyższy niż w 2023 roku. Jednocześnie każda z marek
odzieżowych odnotowała w 2024 roku wzrost marży brutto. Marża brutto dla całego
segmentu odzieżowego wyniosła 58,8%, co oznacza wzrost o 2,5 p.p. rok do roku.
Segment odzieżowy zmniejszył straoperacyjną z 20,5 mln w 2023 roku do 3,8 mln
w roku 2024.
Pomimo znaczącej poprawy w zakresie wyniku operacyjnego, pozostaje on zdecydowanie
poniżej ambicji i oczekiwań Spółki. Należy jednak podkreślić, że inicjatywy wdrażane
przez zespół VRG – koncentrujące się m.in. na: optymalizacji sieci sprzedaży, zamykaniu
trwale nierentownych sklepów, zwiększaniu sprzedaży i marży z metra kwadratowego,
rozwoju kanału online, wdrażaniu i efektywnym wykorzystaniu narzędzi cyfrowych
wspierających sprzedaż w kanałach online i oline, położeniu nacisku na kategorie
produktowe, w których marki posiadają ugruntowane kompetencje w oczach klientów,
a także poprawie jakości i struktury kolekcji stopniowo zaczęły znajdować
odzwierciedlenie w wynikach marek Vistula, Bytom i Wólczanka.
Obiecujące efekty wprowadzonych zmian w segmencie odzieżowym były szczególnie
widoczne w IV kwartale, w którym segment ten wypracował zysk operacyjny w wysokości
20,6 mln w porównaniu do 0,7 mln w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Powyższe pozytywne efekty końcówki ubiegłego roku utwierdzają nas w przekonaniu
o słuszności obranego kierunku oraz potwierdzają konieczność kontynuowania
rozpoczętych działań w 2025 roku. Ponadto, w nadchodzących miesiącach planujemy
skoncentrować się na następujących wyzwaniach: spadek ruchu w sieci oline
będziemy przeciwdziałać temu trendowi poprzez zwiększenie nakładów marketingowych
oraz realizac bardziej kompleksowych kampanii reklamowych; zwiększenie
odsprzedaży zapasów, co ma na celu poprawę ich rotacji oraz efektywności
wykorzystania kapitału obrotowego; powstrzymanie spadku przychodów kanału
franczyzowego, ze szczególnym naciskiem na marki Vistula i Wólczanka.
W 2024 roku Zarząd Grupy podjął kroki zmierzające do pozyskania nabywcy 100% akcji w
spółce DCG S.A. i w roku bieżącym zamierza kontynuować ten proces. Spółka DCG S.A.
niestety nie może uznać ubiegłego roku za udany zanotowała stratę netto na poziomie
1,2 mln zł, w porównaniu do 2,2 mln zł zysku netto w 2023 roku.
W 2024 roku przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 770,9 mln zł i były wyższe o 62,0
mln rok do roku (wzrost o 8,7%). Zysk brutto na sprzedaży segmentu jubilerskiego
wyniósł 407,5 mln i był o 9,5% wyższy niż w 2023 roku. Zysk operacyjny na poziomie
130,7 mln był niższy o 1,9 mln (1,4%) w porównaniu do roku poprzedniego, do czego
przyczynił się wzrost kosztów sprzedaży. Zysk netto segmentu jubilerskiego wyniósł 99,5
mln zł i był niższy o 10% w stosunku do 2023 roku.
Dla spółki W.KRUK S.A. rok 2024 był bardziej wymagający niż rok 2023. Na dynamikę
przychodową oraz wynik operacyjny wpłynęło przede wszystkim ochłodzenie na rynku
marek zegarkowych. W 2024 roku rozwijano również powierzchnię sprzedażową, choć już
nie w tak atrakcyjnych lokalizacjach, jak te w najlepszych galeriach handlowych w Polsce,
w których marka jest obecna od lat. To obniża efektywność sprzedaży z metra
kwadratowego, ale z drugiej strony poprawia dystrybucję i umożliwia wzrost segmentu
biżuterii pod marką W.KRUK, co potwierdza słuszność jej koncepcji rozwoju. Tym bardziej,
że to właśnie sprzedaż biżuterii pod marką W.KRUK pozwoliła skutecznie
zrekompensować niższy niż planowany przychód z segmentu zegarków luksusowych.
Niezaprzeczalnie, W.KRUK w portfolio marek Grupy VRG stał się symbolem sukcesu
opartego na zdywersykowanym produkcie dostosowanym do potrzeb i preferencji
klientów, skutecznej komunikacji marketingowej i dobrze rozwijanym modelu dystrybucji.
W 2024 roku W.KRUK rozwijał działalność na rynku węgierskim, gdzie od końca roku 2023
zbudował sieć 9 salonów w centrach handlowych. Na obecnym etapie funkcjonowania
spółki zależnej WK 1840 HU Kft. wyniki W.KRUK na Węgrzech dają podstawy do dalszych
inwestycji na tym rynku. Dostrzegamy wnież bardzo duży potencjał w rozwoju kanału
online w Polsce i na rynkach zagranicznych. Udział kanału online, w przychodach W.KRUK
systematycznie rośnie. W naszym przekonaniu sprzedaż internetowa może stanowić
ważny obszar wzrostu W.KRUK również w przyszłości, a działania rozwojowe w tym
zakresie będą intensywnie wspierane w najbliższym czasie.
W 2025 roku działania rozwojowe będą kontynuacją prac podejmowanych w ciągu całego
poprzedniego roku z myślą o przejściu w segmencie odzieżowym do fazy
intensywniejszej budowy przychodów, a w segmencie jubilerskim z nastawieniem na
utrzymanie dynamiki wzrostu, którą marka W.KRUK wyróżnia się od lat na tle rynku.
Pamiętając o ryzykach i ograniczeniach wynikających z niepewności co do kierunków
kształtowania się sytuacji makroekonomicznej w otoczeniu Grupy VRG, jesteśmy
przekonani, że efekty powyższych działań przyniosą dalszą poprawę wyników
nansowych oraz umocnienie pozycji rynkowej każdej z marek w portfolio Grupy VRG.
Mateusz Kolański
Prezes Zarządu
Kraków, 24 kwietnia 2025 roku